Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2068
- Data wpłynięcia: 2014-01-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
- data uchwalenia: 2014-01-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 240
2068
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie
Przepisy projektowanego rozporządzenia będą oddziaływały na rolników uprawnionych do
otrzymania płatności niezwiązanej do skrobi ziemniaczanej oraz Agencję Restrukturyzacji
i Modernizacji Rolnictwa, która będzie realizowała tę płatność. Zgodnie z danymi Agencji
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, w 2014 r. o tę płatność ubiega się ……. rolników.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt rozporządzenia zostanie uzgodniony z następującymi organizacjami społecznymi:
1)
Sekretariatem Rolnictwa Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”;
2)
Niezale nym Samorządnym Związkiem Zawodowym „Solidarność-80”;
3)
Związkiem Zawodowym Rolnictwa „Samoobrona”;
4)
Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych;
5)
Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych Rolników i Organizacji
Rolniczych;
6)
Niezale nym Samorządnym Związkiem Zawodowym Rolników Indywidualnych
„Solidarność”;
7)
Krajowym Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych;
8)
Żederacją Związków Pracodawców – Dzier awców i Właścicieli Rolnych;
9)
Związkiem Zawodowym Centrum Narodowe Młodych Rolników;
10) Żederacją Bran owych Związków Producentów Rolnych;
11) Krajową Radą Izb Rolniczych;
12) Krajową Izbą żospodarczą, Komitetem Rolnictwa i Obrotu Rolnego;
13) Związkiem Sadowników RP;
14) Związkiem Sadowników Polskich;
15) Towarzystwem Rozwoju Sadów Karłowych;
16) Polskim Związkiem Ogrodniczym;
17) Unią Polskiego Przemysłu Chłodniczego;
18) Krajową Radą Przetwórstwa i Zamra alnictwa Owoców i Warzyw;
19) Stowarzyszeniem Krajowa Unia Producentów Soków;
20) Związkiem Zawodowym Rolników „Ojczyzna”;
21) Związkiem Zawodowym Rolników Rzeczpospolitej „Solidarni”;
3
22) Związkiem Zawodowym Pracowników Rolnictwa w RP;
23) Polską Izbą Ogrodniczą;
24) Radą żospodarki ywnościowej;
25) Żorum Związków Zawodowych;
26) Pracodawcami Rzeczypospolitej Polskiej;
27) Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych Lewiatan;
28) Związkiem Rzemiosła Polskiego;
29) Business Centre Club;
30) Krajową Radą Spółdzielczą;
31) Krajowym Związkiem Rewizyjnym Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych;
32) Związkiem Zawodowym Wsi i Rolnictwa „Solidarność Wiejska”;
33) Związkiem Zawodowym Rolnictwa i Obszarów Wiejskich „RźżIONY”;
34) Krajowym Związkiem Zrzeszeń Plantatorów Owoców i Warzyw;
35) Krajowym Związkiem Stowarzyszeń Producentów Ziemniaków Skrobiowych w Polsce;
36) Stowarzyszeniem Producentów Skrobi Ziemniaczanej;
37) Polską żrupą Producentów Skrobi Ziemniaczanej i Modyfikatów;
38) Stowarzyszeniem Producentów Ziemniaków Skrobiowych przy PPZ S. A. w Niechlowie;
39) Zrzeszeniem Plantatorów i Producentów Ziemniaków w Luboniu;
40) Zrzeszeniem Producentów Ziemniaka w Pile;
41) Stowarzyszeniem Producentów Ziemniaka Skrobiowego przy PPZ Trzemeszno Sp. z o.o.;
42) Wielkopolskim Przedsiębiorstwem Przemysłu Ziemniaczanego S.A.;
43) Polskim Związkiem Producentów Chmielu;
44) Związkiem Polskich Producentów Chmielu;
45) Krajowym Związkiem Plantatorów Chmielu;
46) Krajowym Związkiem Plantatorów Tytoniu w Lublinie;
47) Polskim Związkiem Plantatorów Tytoniu w Krakowie;
48) Związkiem Plantatorów Tytoniu w Lublinie;
49) Związkiem Plantatorów Tytoniu w Krasnymstawie;
50) Izbą Zbo owo-Paszową;
51) Krajowym Związkiem Plantatorów Buraka Cukrowego.
3. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Przyjęta w projekcie rozporządzenia stawka płatności niezwiązanej do skrobi oznacza
skutki dla bud etu państwa po stronie wydatkowej w kwocie …….. Wejście w ycie
projektowanego rozporządzenia nie zwiększy zatem wydatków bud etu państwa ponad kwotę
4
przeznaczoną na tę płatność. Płatność ta zostanie zrealizowana w ramach środków
przewidzianych na finansowanie Wspólnej Polityki Rolnej w projekcie ustawy bud etowej na rok
2015.
Projektowane rozporządzenie nie spowoduje zmniejszenia dochodów bud etu państwa.
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na bud ety jednostek samorządu
terytorialnego i pozostałych jednostek sektora finansów publicznych.
4. Wpływ projektowanego rozporządzenia na rynek pracy
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia powinno pozwolić na utrzymanie miejsc
pracy w gospodarstwach rolnych tradycyjnie zajmujących się uprawą ziemniaków skrobiowych.
5. Wpływ
projektowanego
rozporządzenia
na
konkurencyjność
gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w
ycie projektowanego rozporządzenia pozwoli na utrzymanie
konkurencyjności polskich gospodarstw rolnych tradycyjnie zajmujących się uprawą ziemniaków
skrobiowych.
6. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia, dzięki wsparciu dochodów gospodarstw
rolnych tradycyjnie zajmujących się uprawą ziemniaków skrobiowych, mo e korzystnie wpłynąć
na sytuację i rozwój regionalny w tradycyjnych rejonach uprawy ziemniaków skrobiowych.
01/48rch
5
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A R O L N I C T W A I R O Z W O J U W S I 1)
z dnia
w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty płatności
w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
Na podstawie art. 24c ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach
systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. z 2012 r. poz. 1164, z późn. zm.2)) zarządza się,
co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i tryb przyznawania oraz wypłaty
płatności uzupełniającej, oddzielnej płatności do owoców miękkich, płatności cukrowej,
płatności do pomidorów oraz wsparcia specjalnego, w tym szczegółowe warunki i tryb
przyznawania tych płatności spadkobiercy, małżonkowi rolnika, następcy prawnemu rolnika
lub przejmującemu gospodarstwo.
§ 2. 1. Płatność uzupełniająca do powierzchni uprawy chmielu, do której przyznano
płatność uzupełniającą do powierzchni uprawy chmielu za 2006 r., zwana dalej „płatnością
niezwiązaną do chmielu”, przysługuje rolnikowi, który w danym roku spełnia warunki do
przyznania jednolitej płatności obszarowej i złożył wniosek o przyznanie tej płatności,
również w przypadku gdy płatność do powierzchni uprawy chmielu za 2006 r. została
przyznana:
1)
małżonkowi rolnika, także w przypadku gdy osoby te nie pozostawały w związku
małżeńskim w dniu przyznania tej płatności temu małżonkowi, lub
2)
spadkodawcy rolnika lub spadkodawcy małżonka rolnika, lub
3)
poprzednikowi rolnika wnioskującego o płatność niezwiązaną do chmielu, który stał się
jego następcą prawnym w wyniku rozwiązania albo przekształcenia albo wystąpienia
innego zdarzenia prawnego, z wyłączeniem śmierci poprzednika rolnika, lub
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rolnictwo, na podstawie § 1
ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 248, poz. 1486).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 1529, z 2013 r. poz. 311 oraz
z 2014 r. poz. ... .
– 2 –
4)
przekazującemu gospodarstwo rolne w związku z wypłacaną rentą strukturalną,
emeryturą lub rentą rolniczą z ubezpieczenia społecznego rolników, jeżeli rolnik lub
jego małżonek mógłby dziedziczyć przekazane gospodarstwo rolne z ustawy.
2. W przypadku gdy rolnikowi, któremu przysługuje płatność niezwiązana do chmielu
na podstawie ust. 1, została przyznana płatność uzupełniająca do powierzchni uprawy
chmielu za 2006 r., w danym roku przysługuje płatność niezwiązana do chmielu do sumy
powierzchni, do których płatność uzupełniająca do powierzchni uprawy chmielu za 2006 r.
została przyznana temu rolnikowi oraz:
1)
jego małżonkowi, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, lub
2)
spadkodawcy, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, lub
3)
jego poprzednikowi, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, lub
4)
przekazującemu gospodarstwo rolne, o którym mowa w ust. 1 pkt 4.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, płatność niezwiązaną do chmielu
przyznaje się, jeżeli małżonkowie pozostawali w związku małżeńskim w dniu złożenia
wniosku o przyznanie tej płatności, temu z małżonków, na którego małżonek nieskładający
wniosku o przyznanie płatności niezwiązanej do chmielu wyraził pisemną zgodę.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, jeżeli do spadku:
1)
są uprawnieni zarówno rolnik wnioskujący o płatność niezwiązaną do chmielu, jak i inni
spadkobiercy, płatność przyznaje się temu rolnikowi, jeżeli pozostali spadkobiercy
wyrazili na to pisemną zgodę;
2)
jest uprawniony małżonek rolnika wnioskującego o płatność niezwiązaną do chmielu,
płatność przyznaje się temu rolnikowi, jeżeli jego małżonek wyraził na to pisemną
zgodę;
3)
są uprawnieni zarówno małżonek rolnika wnioskującego o płatność niezwiązaną do
chmielu, jak i inni spadkobiercy, płatność przyznaje się temu rolnikowi, jeżeli wszyscy
spadkobiercy wyrazili na to pisemną zgodę.
5. Zgoda, o której mowa w ust. 4 pkt 1, nie jest wymagana, jeżeli w wyniku działu
spadku uprawnienie do otrzymania płatności niezwiązanej do chmielu przeszło na
spadkobiercę wnioskującego o przyznanie tej płatności.
6. Jeżeli w wyniku działu spadku uprawnienie do otrzymania płatności niezwiązanej do
chmielu przeszło na małżonka rolnika wnioskującego o przyznanie tej płatności, zgodę,
o której mowa w ust. 4 pkt 3, wyraża jedynie ten małżonek.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2068
› Pobierz plik