Rządowy projekt ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług
projekt dotyczy m.in. zniesienia obowiązku oznaczania ceną każdej sztuki towaru, który znajduje się w ofercie (wystarczy uwidocznienie cen); nowe przepisy przewidują odstąpienie od określenia wykazu oraz cen poszczególnych towarów.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2065
- Data wpłynięcia: 2014-01-09
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o informowaniu o cenach towarów i usług
- data uchwalenia: 2014-05-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 915
2065
z powyższym, z systemu prawnego zostanie wyeliminowany § 1 art. 137 Kodeksu
wykroczeń.
Charakterystyka i ocena przewidywanych skutków prawnych, w tym ograniczenia
uznaniowości i uproszczenia stosowanych procedur
Projektowana ustawa, w zakresie rozwiązań przewidzianych w art. 4 (odpowiednik
art. 12 dotychczas obowiązującej ustawy o cenach), modyfikuje obowiązki
informacyjne w zakresie cen towarów i usług przez odstąpienie od utrzymywania
dotychczasowego rozróżnienia między „oznaczaniem” towaru ceną a „uwidacznianiem”
cen. W konsekwencji powyższego zrezygnowano z obligatoryjnego metkowania towaru
i poprzestano na uwidacznianiu cen. Rozwiązanie takie nie będzie powodowało
nadmiernych obciążeń dla przedsiębiorców z jednej strony (zwłaszcza dla
mikroprzedsiębiorców), z drugiej zaś będzie zapewniało konsumentom łatwo
dostrzegalną, czytelną, prostą i niebudzącą wątpliwości (jednoznaczną) informację
o cenach towarów i usług, a przez to ochronę ich uzasadnionych interesów
ekonomicznych. Tym bardziej, że dyrektywa 98/6/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 16 lutego 1998 r. w sprawie ochrony konsumenta przez podawanie cen
produktów oferowanych konsumentom nie nakłada na przedsiębiorców obowiązku
oznaczania ceną towaru, rozumianego jako obowiązek bezpośredniego naniesienia ceny
na towarze albo na opakowaniu jednostkowym tego towaru.
Dodatkowo zaproponowano, aby w przypadku rozbieżności czy wątpliwości co do ceny
za oferowany towar bądź usługę konsument miał prawo żądania sprzedaży towaru lub
usługi po cenie dla niego korzystniejszej.
Ograniczenie uznaniowości i uproszczenie stosowanych procedur w projektowanej
ustawie przejawia się również w konstrukcji przepisów karnych. W tym zakresie
wprowadzono przesłanki, które powinny znaleźć zastosowanie przy ustalaniu
wysokości kary pieniężnej, tj. stopień naruszenia obowiązków, dotychczasową
działalność przedsiębiorcy, a także wielkość jego obrotów i przychodu. Dodatkowo
wymiar kary nałożonej na przedsiębiorcę może zostać podwyższony do wysokości
40 000 zł jeżeli przedsiębiorca, co najmniej trzykrotnie w ciągu roku, nie wykonał
obowiązków w zakresie uwidaczniania cen.
8
Kwoty kar maksymalnych zostały określone w złotówkach, a nie jak dotychczas
w euro. Rozwiązanie takie przyczyni się do uproszczenia działalności organów
Inspekcji Handlowej przez eliminację ewentualnych wątpliwości co do zastosowania
właściwego kursu, według którego kara ma zostać przeliczona. Tym samym
wyeliminowana zostanie jedna z możliwych przyczyn wydania wadliwych decyzji
(tu: ze względu na zastosowanie niewłaściwego kursu).
Celem ograniczenia uznaniowości sprecyzowano także w jakim terminie i na jaki
rachunek kara powinna zostać uiszczona. Określony w art. 6 ust. 1 projektu 7-dniowy
termin uiszczenia kary pieniężnej ma charakter dyscyplinujący, bowiem od
nieuiszczonych w terminie kar pieniężnych odsetek za zwłokę nie pobiera się. Kary
pieniężne – wymierzone na podstawie projektowanej ustawy – stanowić będą dochód
budżetu państwa.
Projekt ustawy nie podlega notyfikacji na podstawie przepisów rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 22 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Projekt ustawy został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego
Centrum Legislacji w zakładce „Rządowy proces legislacyjny”, stosownie do § 11a
ust. 1 uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady
Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.) oraz art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414,
z późn. zm.). Nie zarejestrowano żadnego zgłoszenia podmiotów zainteresowanych
pracami nad projektem ustawy w trybie przepisów ustawy o działalności lobbingowej.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
9
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projektowana regulacja będzie wywierała wpływ na przedsiębiorców prowadzących
działalność w zakresie handlu i usług, szczególnie na małe przedsiębiorstwa, a ponadto
na organizacje zrzeszające producentów oraz na organizacje, których celem statutowym
jest ochrona interesów konsumentów. Rozwiązania legislacyjne zaproponowane
w projekcie wpłyną również na organy podatkowe, organy kontroli skarbowej oraz na
konsumentów.
2. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy został skierowany do konsultacji społecznych z następującymi
podmiotami:
1) Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego – Strona Samorządowa;
2) Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji;
3) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych ,,Lewiatan”;
4) Business Centre Club – Związek Pracodawców;
5) Polska Izba Handlu;
6) Stowarzyszenie Konsumentów Polskich;
7) Federacja Konsumentów – Rada Krajowa;
8) Krajowa Izba Gospodarcza;
9) Naczelna Rada Zrzeszeń Handlu i Usług;
10) Agencja Rynku Rolnego;
11) Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości;
12) Krajowa Rada Spółdzielcza;
13) Krajowy Związek Rewizyjny Spółdzielni Spożywców „Społem”;
14) Główny Inspektorat Farmaceutyczny;
15) Naczelna Izba Aptekarska;
16) Konfederacja Pracodawców Polskich;
17) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych;
18) KK NSZZ „Solidarność”;
19) Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych;
20) Związek Polski Przemysłu, Handlu i Finansów;
21) Stowarzyszenie Przemysłowców Polskich;
10
22) Izba Gospodarcza „Apteka Polska”;
23) Polska Izba Przemysłu Farmaceutycznego i Sprzętu Medycznego „Polfarmed”;
24) Izba Gospodarcza „Farmacja Polska”;
25) Stowarzyszenie Przedstawicieli Firm Farmaceutycznych w Polsce.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego przyjęła projektowaną ustawę bez
zastrzeżeń na posiedzeniu w dniu 31 lipca 2013 r.
W trakcie konsultacji społecznych propozycje i uwagi do przedmiotowego projektu
zgłosiły m.in. Federacja Konsumentów, Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji,
Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”.
Uwagi Konfederacji Konsumentów zbieżne były z uwagami zgłoszonymi przez Prezesa
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Większość tych propozycji miała na
celu doprecyzowanie poszczególnych przepisów i została uwzględniona (w tym
wytyczne do wydania rozporządzenia, o którym mowa w art. 4 ust. 2 projektu ustawy,
przesłanki, które powinny znaleźć zastosowanie przy ustalaniu wysokości kary
pieniężnej).
Uwagi Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji oraz Polskiej Konfederacji
Pracodawców Prywatnych „Lewiatan” dotyczyły m.in.:
1) Odstąpienia od propozycji uwidaczniania informacji o przyczynie obniżki ceny.
W tym zakresie należy zwrócić uwagę, że obowiązek informowania o przyczynie
przeceny funkcjonuje w aktualnym stanie prawnym – § 7 ust. 3 rozporządzenia Ministra
Finansów z dnia 10 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen
towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży
(Dz. U. Nr 99, poz. 894, z późn. zm.). Przepis ten jest przydatny z punktu widzenia
konsumenta, znajduje zastosowanie zwłaszcza w związku z obniżką cen towarów,
których termin przydatności do spożycia jest bardzo krótki. W takiej sytuacji informacja
o przyczynie obniżki ceny jest bardzo istotna, bowiem będzie miała wpływ na decyzję
konsumenta co do zakupu takiego towaru albo jego ilości.
2) Odstąpienia od propozycji zawartej w art. 5 projektu ustawy, tj. rozstrzygania na
korzyść konsumenta rozbieżności lub wątpliwości co do ceny za oferowany towar bądź
usługę.
11
Zaproponowany przepis ma na celu ochronę konsumenta w przypadku nierzetelnego
oznaczenia towaru ceną przez przedsiębiorcę. Przepis ten mógłby znaleźć zastosowanie
zwłaszcza w sytuacji gdy cena na wywieszce zamieszczonej obok towaru jest inna niż
odczytana przy kasie. Zważywszy, że Konfederacja Konsumentów i UOKiK
proponowały jeszcze dalej idącą ochronę konsumenta można powiedzieć że brzmienie
tego przepisu stanowi wypadkową interesów konsumentów i przedsiębiorców.
3) Odstąpienie od sankcji administracyjnych za nieprzestrzeganie przepisów ustawy
(art. 6 projektu).
W przepisie art. 6 została określona górna granica sankcji za nieprzestrzeganie
przepisów o obowiązku uwidaczniania cen, tj. do wysokości 20 000 zł. Sankcja taka
realizuje dyspozycje art. 8 dyrektywy 98/6/WE, zgodnie z którym „Państwa
Członkowskie ustanowią kary za naruszenie przepisów krajowych przyjętych w celu
stosowania niniejszej dyrektywy, oraz podejmą wszelkie niezbędne kroki w celu
zapewnienia, że są one stosowane. Kary te muszą być skuteczne, proporcjonalne
i odstraszające.”.
Sankcja przewidziana w art. 137 § 1 Kodeksu wykroczeń, tj. do 1500 zł grzywny albo
kara nagany, nie realizuje powyższych zaleceń. Dodatkowo należy zwrócić uwagę na
odmienny zakres podmiotowy Kodeksu wykroczeń (kto w przedsiębiorstwie
handlowym lub usługowym narusza przepisy o obowiązku uwidaczniania cen lub ilości
nominalnej) od projektu ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług (jeżeli
przedsiębiorca nie wykonuje obowiązków). W związku z powyższym, w art. 137
Kodeksu wykroczeń wykreślono § 1.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanych przepisów nie spowoduje zmniejszenia dochodów ani
zwiększenia wydatków sektora finansów publicznych, w tym budżetu państwa
i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ na rynek pracy
Wejście w życie ustawy nie będzie miało wpływu na sytuację na rynku pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
12
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2065
› Pobierz plik