Rządowy projekt ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług
projekt dotyczy m.in. zniesienia obowiązku oznaczania ceną każdej sztuki towaru, który znajduje się w ofercie (wystarczy uwidocznienie cen); nowe przepisy przewidują odstąpienie od określenia wykazu oraz cen poszczególnych towarów.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2065
- Data wpłynięcia: 2014-01-09
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o informowaniu o cenach towarów i usług
- data uchwalenia: 2014-05-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 915
2065
„6) właściwego wojewodę – w przypadku stosowania ograniczenia określonego
w art. 21 pkt 3 do szkół, z wyłączeniem szkół wyższych, oraz stosowania
ograniczeń określonych w art. 21 pkt 1, 1a, 2 i 5, jeżeli stan wyjątkowy
wprowadzono na obszarze jednego województwa lub jego części.”;
3)
w art. 23 w ust. 1 po pkt 11 dodaje się pkt 11a w brzmieniu:
„11a) wbrew zakazowi określonemu w art. 21 pkt 1a podwyższa ceny na towary lub
usługi określonego rodzaju albo nie stosuje się do nakazu stosowania cen
w wysokości ustalonej na towary lub usługi określonego rodzaju;”.
Art. 18. W ustawie z dnia 29 sierpnia 2002 r. o stanie wojennym oraz o kompetencjach
Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych i zasadach jego podległości konstytucyjnym organom
Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 156, poz. 1301, z późn. zm.) wprowadza się
następujące zmiany:
1)
w art. 24:
a)
w ust. 1 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„1a) swobody uzgadniania cen przez strony umowy, przez zakazanie okresowego
podwyższania cen na towary lub usługi określonego rodzaju albo nakazanie
stosowania cen ustalonych na towary lub usługi mające podstawowe
znaczenie dla kosztów utrzymania konsumentów;”,
b)
w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) Radę Ministrów – w przypadku ograniczeń określonych w ust. 1 pkt 1, 1a, 2
i 7;”;
2)
w art. 33 w ust. 1 po pkt 8 dodaje się pkt 8a w brzmieniu:
„8a) wbrew zakazowi określonemu w art. 24 ust. 1 pkt 1a podwyższa ceny na towary
lub usługi określonego rodzaju albo nie stosuje się do nakazu stosowania cen
w wysokości ustalonej na towary lub usługi określonego rodzaju;”.
Art. 19. W ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U.
z 2013 r. poz. 907, 984, 1047 i 1473) w art. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) cenie – należy przez to rozumieć cenę w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia …
o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. poz. … );”.
11) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 228, poz. 2261, z 2004 r. Nr 107,
poz. 1135 oraz z 2011 r. Nr 222, poz. 1323.
– 6 –
Art. 20. W ustawie z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu (Dz. U. Nr 147,
poz. 1033 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622 i Nr 171, poz. 1016) w art. 37 uchyla się ust. 6.
Art. 21. W ustawie z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym
(Dz. U. z 2011 r. Nr 5, poz. 13 i Nr 228, poz. 1368) po art. 50 dodaje się art. 50a i art. 50b
w brzmieniu:
„Art. 50a. 1. Rada gminy może ustalać ceny za usługi przewozowe w publicznym
transporcie zbiorowym w zakresie zadania o charakterze użyteczności publicznej
w gminnych przewozach pasażerskich. W mieście stołecznym Warszawie uprawnienia
te przysługują Radzie Warszawy.
2. Rada powiatu może ustalać ceny za usługi przewozowe w publicznym
transporcie zbiorowym w zakresie zadania o charakterze użyteczności publicznej
w powiatowych przewozach pasażerskich.
3. Sejmik województwa może ustalać ceny za usługi przewozowe w publicznym
transporcie zbiorowym w zakresie zadania o charakterze użyteczności publicznej
w wojewódzkich przewozach pasażerskich.
Art. 50b. Ceny, o których mowa w art. 50a, mają charakter cen maksymalnych.”.
Art. 22. 1. Do spraw wszczętych i niezakończonych do dnia wejścia w życie ustawy
mają zastosowanie przepisy dotychczasowe.
2. Nie wszczyna się postępowania, a wszczęte umarza, jeżeli od dnia niewykonania
obowiązków, o których mowa w art. 12 ustawy wymienionej w art. 26, upłynęło 5 lat od dnia
wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 23. 1. W przypadku gdy przedsiębiorca, przed dniem wejścia w życie ustawy,
naruszył przepisy ustawy wymienionej w art. 26, stosuje się przepisy dotychczasowe.
2. W przypadku gdy przedsiębiorca, przed dniem wejścia w życie ustawy, stosował ceny
urzędowe lub marże handlowe urzędowe z naruszeniem przepisów ustawy wymienionej
w art. 26 i w ten sposób osiągnął kwotę nienależną, stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 24. Przepisy prawa miejscowego wydane na podstawie art. 8 ustawy wymienionej
w art. 26 zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów odpowiednio na podstawie
art. 12a ustawy wymienionej w art. 15 oraz na podstawie art. 50a ustawy wymienionej
w art. 21.
– 7 –
Art. 25. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 12 ustawy
wymienionej w art. 26 zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych
wydanych na podstawie art. 4 ust. 2, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2013 r.
Art. 26. Traci moc ustawa z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. z 2013 r. poz. 385).
Art. 27. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
12/24rch
UZASADNIENIE
Istniejący stan rzeczy w zakresie przepisów dotyczących cen, wyjaśnienie potrzeby
i celu wydania nowego aktu
Obecnie zasady i tryb kształtowania cen towarów i usług, sposoby informowania
o cenach oferowanych towarów i usług oraz skutki nieprzestrzegania uregulowań
w powyższym zakresie określa ustawa z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. z 2013 r.
poz. 385).
Zasadą jest, że ceny towarów i usług uzgadniają strony zawierające umowę, przy czym
swoboda w tym zakresie może zostać ograniczona na podstawie art. 4 i 8 ustawy
o cenach. Pierwszy z przywołanych przepisów ma zastosowanie w razie szczególnych
zagrożeń właściwego funkcjonowania gospodarki państwa, kiedy to Rada Ministrów na
mocy udzielonego jej przez ustawodawcę upoważnienia ustawowego określa w drodze
rozporządzenia wykaz towarów lub usług, na które ustala się ceny urzędowe i marże
handlowe urzędowe (zwany dalej „wykazem”). Przy czym ustalenia cen dla
poszczególnych towarów i usług zamieszczonych w wykazie dokonuje w drodze
odrębnego rozporządzenia minister właściwy do spraw finansów publicznych, mając na
uwadze równoważenie interesów konsumentów i przedsiębiorców zajmujących się
wytwarzaniem i obrotem tymi towarami lub świadczeniem tych usług.
Dotychczas przepisy te nie znalazły praktycznego zastosowania. Brak było
uzasadnienia ekonomicznego i prawnego do zastosowania tak drastycznego środka
ingerencji prawnej władz publicznych w samoregulacyjny mechanizm rynkowego
kształtowania cen.
Stąd też propozycja przeniesienia tych regulacji do ustaw przedmiotowo właściwych,
podobnie jak wskazanych poniżej upoważnień przyznanych organom stanowiącym
jednostek samorządu terytorialnego.
Drugi – przewidziany w ustawie o cenach – wyjątek od zasady swobodnego ustalania
cen towarów i usług przez strony zawierające umowę daje możliwość organom
stanowiącym jednostek samorządu terytorialnego ustalania cen urzędowych za usługi
przewozowe w publicznym transporcie zbiorowym, w zakresie zadania o charakterze
użyteczności publicznej, odpowiednio w gminnych, powiatowych lub wojewódzkich
przewozach pasażerskich. Dodatkowo rada gminy może ustalać ceny urzędowe za
przewozy taksówkami na terenie gminy oraz określać strefy cen (stawki taryfowe)
obowiązujące przy przewozie osób i ładunków taksówkami.
Ustalone na podstawie ustawy o cenach ceny urzędowe i marże handlowe urzędowe
mają charakter cen i marż handlowych maksymalnych.
Przechodząc do kwestii informowania o cenach towarów i usług, warto odnotować, że
ustawodawca odrębnie potraktował oznaczenie ceną towaru przeznaczonego do
sprzedaży detalicznej oraz uwidocznienie w miejscach sprzedaży detalicznej
i świadczenia usług cen towarów i usług oraz cen jednostkowych towarów i usług.
W pierwszym z wymienionych wyżej przypadków oznaczenie ceną towaru następuje
bezpośrednio na poszczególnych egzemplarzach lub na pojedynczych opakowaniach,
metodą uniemożliwiającą łatwe usunięcie oznaczenia. Za równoznaczne ze spełnieniem
tego wymogu uznaje się oznaczenie kodem kreskowym towaru oferowanego w miejscu
sprzedaży detalicznej, dostosowanym do samoobsługi kupujących i przy spełnieniu
wymogów określonych w § 9 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia
10 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług
oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży (Dz. U. Nr 99,
poz. 894, z późn. zm.).
Z kolei uwidacznianie cen, w tym cen jednostkowych, jest realizowane przez
umieszczenie ich na wywieszce lub w innej formie dostępnej dla kupującego.
Wywieszki umieszcza się w miejscu ogólnodostępnym i widocznym, bezpośrednio przy
towarach lub w bliskości towarów, których dotyczą, w taki sposób, aby nie można było
pomylić ceny określonego towaru z ceną innego towaru.
Doświadczenia zebrane w trakcie stosowania obowiązującej ustawy o cenach
przyczyniły się do wypracowania nowych rozwiązań, w zakresie informowania
o cenach towarów i usług, zmierzających do złagodzenia obowiązków informacyjnych
przedsiębiorców w zakresie bezpośredniego oznaczania poszczególnych towarów ceną.
Z tego punktu widzenia szczególnego znaczenia nabiera zmiana przepisu
upoważniającego do wydania aktu podustawowego oraz zmiana tego aktu,
tj. rozporządzenia dotyczącego sposobów uwidaczniania cen towarów i usług. Aktualna
redakcja przepisu art. 12 ust. 3 ustawy o cenach uniemożliwia, nawet w uzasadnionych
przypadkach, wprowadzenie bezterminowego zwolnienia przedsiębiorców z obowiązku
oznaczania towarów ceną. Ewentualne zwolnienia we wskazanym wyżej zakresie mogą
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2065
› Pobierz plik