Rządowy projekt ustawy o rzeczach znalezionych oraz zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy stworzenia krajowego rejestru utraconych dóbr kultury i wyłączenia ujawnionych w nim przedmiotów spod działania przepisów o zasiedzeniu i nabyciu od nieuprawnionego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2064
- Data wpłynięcia: 2014-01-09
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o rzeczach znalezionych
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 397
2064
792 765
Koszt obsługi krajowego rejestru utraconych dóbr kultury
(200 tys. zł) oraz koszt nagród za znaleziska materiałów
archiwalnych (powiększony w stosunku do roku 2013
o wskaźnik CPI zwiększony o jeden punkt procentowy)
2016
820 511
Koszt obsługi krajowego rejestru utraconych dóbr kultury
oraz koszt nagród za znaleziska materiałów archiwalnych
(powiększone w stosunku do roku 2014 o wskaźnik CPI
zwiększony o jeden punkt procentowy)
2017
849 229
Koszt obsługi krajowego rejestru utraconych dóbr kultury
oraz koszt nagród za znaleziska materiałów archiwalnych
(powiększone w stosunku do roku 2015 o wskaźnik CPI
zwiększony o jeden punkt procentowy)
2018
878 952
Koszt obsługi krajowego rejestru utraconych dóbr kultury
oraz koszt nagród za znaleziska materiałów archiwalnych
(powiększone w stosunku do roku 2016 o wskaźnik CPI
zwiększony o jeden punkt procentowy)
2019
909 716
Koszt obsługi krajowego rejestru utraconych dóbr kultury
oraz koszt nagród za znaleziska materiałów archiwalnych
(powiększone w stosunku do roku 2017 o wskaźnik CPI
zwiększony o jeden punkt procentowy)
2020
940 646
Koszt obsługi krajowego rejestru utraconych dóbr kultury
oraz koszt nagród za znaleziska materiałów archiwalnych
(powiększone w stosunku do roku 2018 o wskaźnik CPI
zwiększony o jeden punkt procentowy)
2021
972 628
Koszt obsługi krajowego rejestru utraconych dóbr kultury
oraz koszt nagród za znaleziska materiałów archiwalnych
(powiększone w stosunku do roku 2019 o wskaźnik CPI
zwiększony o jeden punkt procentowy)
2022
1 005 698
Koszt obsługi krajowego rejestru utraconych dóbr kultury
oraz koszt nagród za znaleziska materiałów archiwalnych
(powiększone w stosunku do roku 2020 o wskaźnik CPI
zwiększony o jeden punkt procentowy)
26
2023
1 039 891
Koszt obsługi krajowego rejestru utraconych dóbr kultury
oraz koszt nagród za znaleziska materiałów archiwalnych
(powiększone w stosunku do roku 2021 o wskaźnik CPI
zwiększony o jeden punkt procentowy)
W pozostałej części projektowana regulacja nie spowoduje skutków finansowych dla
budżetu państwa. Nastąpi nieznaczny wzrost wpływów m.st. Warszawy z tytułu opłaty
skarbowej, która po wejściu w życie projektowanych przepisów będzie należna od
wydawanych na wniosek zainteresowanego podmiotu, przez ministra właściwego do
spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, decyzji o wpisie do krajowego
rejestru utraconych dóbr kultury oraz decyzji o wykreśleniu wpisu z tego rejestru,
a także wydawanych odpisów z tego rejestru. Zadania w zakresie postępowania
z rzeczami znalezionymi będą wykonywane w ramach środków budżetowych jednostek
samorządu terytorialnego, a nie Skarbu Państwa.
5. Wpływ ustawy na zachowanie dziedzictwa narodowego
Ustawa wpłynie w istotny sposób na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Przyjęte
rozwiązania ograniczą działalność przestępczą wymierzoną w dobra kultury, ponieważ
zmniejszą widoki na osiągnięcie zysku z tego rodzaju procederu.
6. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie ustawy nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
7. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie ustawy będzie miało nieznaczny dodatni wpływ na konkurencyjność
gospodarki w grupie przedsiębiorców trudniących się obrotem dziełami sztuki
i przedmiotami zabytkowymi na rynku wtórnym. Proponowane zmiany mogą
w ograniczonym stopniu wywołać efekt dodatkowego popytu konsumpcyjnego na
przedmioty zabytkowe i dzieła sztuki. Udokumentowane pochodzenie przedmiotów
zabytkowych jest czynnikiem warunkującym zwiększenie zainteresowania
potencjalnych nabywców tego rodzaju dóbr. W efekcie proponowane rozwiązania mogą
27
pośrednio przyczynić się do poprawy wyników finansowych małych i średnich
przedsiębiorstw oraz ich konkurencyjności. Przyjęte rozwiązania pozostaną bez wpływu
na koszty tworzenia i prowadzenia przedsiębiorstw. Projektowana opcja nie zwiększa
obciążeń finansowych ani administracyjnych. Jako instrument informacji rynkowej
krajowy rejestr ewidencjonuje przedmioty obciążone wadami prawnymi, a tym samym
poprawia ochronę konsumencką i prawidłowe funkcjonowanie rynku.
8. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Regulacja nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
12/45rch
28
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A K U L T U R Y I D Z I E D Z I C T W A N A R O D O W E G O 1)
z dnia
w sprawie nagród za znalezienie materiałów archiwalnych
Na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy z dnia ... o rzeczach znalezionych oraz zmianie
niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. ...) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1)
rodzaje nagród, w tym wysokość nagród pieniężnych,
2)
warunki i tryb przyznawania nagród
– za znalezienie materiałów archiwalnych, które zgodnie z przepisami ustawy z dnia
23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16 poz. 93, z późn. zm.2)) stały się
własnością Skarbu Państwa.
§ 2. 1. Znalazcy przysługuje nagroda pieniężna albo dyplom.
2. Jeżeli materiały archiwalne zostały znalezione przez kilku znalazców:
1)
nagrodę pieniężną dzieli się na części zgodnie z propozycją wskazaną przez znalazców,
a w razie braku porozumienia pomiędzy nimi – na części równe;
2)
dyplom przyznaje się każdemu znalazcy.
1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej – kultura i ochrona
dziedzictwa narodowego na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada
2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U.
Nr 248, poz. 1482).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1971 r. Nr 27, poz. 252, z 1976 r. Nr 19,
poz. 122, z 1982 r. Nr 11, poz. 81, Nr 19, poz. 147 i Nr 30, poz. 210, z 1984 r. Nr 45, poz. 242, z 1985 r.
Nr 22, poz. 99, z 1989 r. Nr 3, poz. 11, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, Nr 55, poz. 321 i Nr 79, poz. 464, z 1991 r.
Nr 107, poz. 464 i Nr 115, poz. 496, z 1993 r. Nr 17, poz. 78, z 1994 r. Nr 27, poz. 96, Nr 85, poz. 388
i Nr 105, poz. 509, z 1995 r. Nr 83, poz. 417, z 1996 r. Nr 114, poz. 542, Nr 139, poz. 646 i Nr 149,
poz. 703, z 1997 r. Nr 43, poz. 272, Nr 115, poz. 741, Nr 117, poz. 751 i Nr 157, poz. 1040, z 1998 r. Nr 106,
poz. 668 i Nr 117, poz. 758, z 1999 r. Nr 52, poz. 532, z 2000 r. Nr 22, poz. 271, Nr 74, poz. 855 i 857,
Nr 88, poz. 983 i Nr 114, poz. 1191, z 2001 r. Nr 11, poz. 91, Nr 71, poz. 733, Nr 130, poz. 1450 i Nr 145,
poz. 1638, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 141, poz. 1176, z 2003 r. Nr 49, poz. 408, Nr 60, poz. 535, Nr 64,
poz. 592 i Nr 124, poz. 1151, z 2004 r. Nr 91, poz. 870, Nr 96, poz. 959, Nr 162, poz. 1692, Nr 172,
poz. 1804 i Nr 281, poz. 2783, z 2005 r. Nr 48, poz. 462, Nr 157, poz. 1316 i Nr 172, poz. 1438, z 2006 r.
Nr 133, poz. 935 i Nr 164, poz. 1166, z 2007 r. Nr 80, poz. 538, Nr 82, poz. 557 i Nr 181, poz. 1287,
z 2008 r. Nr 116, poz. 731, Nr 163, poz. 1012, Nr 220, poz. 1425 i 1431 i Nr 228, poz. 1506, z 2009 r. Nr 42,
poz. 341, Nr 79, poz. 662 i Nr 131, poz. 1075, z 2010 r. Nr 40, poz. 222 i Nr 155, poz. 1037 oraz z 2011 r.
Nr 80, poz. 432, Nr 85, poz. 458 i Nr 230, poz. 1370.
– 2 –
3. Nagrodę pieniężną przyznaje się pod warunkiem, że wartość materialna znalezionych
materiałów archiwalnych, oszacowana z uwzględnieniem ich wartości historycznej, naukowej
i artystycznej, przekracza 10% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w roku
kalendarzowym poprzedzającym rok, w którym przyznano nagrodę, ogłaszanego dla celów
emerytalnych przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym
Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.
4.
Wartość przyznanej nagrody pieniężnej nie może być większa niż
dwudziestopięciokrotne wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 3.
5. W przypadku gdy wartość materialna znalezionych materiałów archiwalnych,
oszacowana zgodnie z ust. 3, przekracza trzydziestokrotność przeciętnego wynagrodzenia
w gospodarce narodowej w roku kalendarzowym poprzedzającym rok, w którym przyznano
nagrodę, wysokość nagrody pieniężnej może być podwyższona do trzydziestokrotnego
wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 3.
6. Dyplom przyznaje się pod warunkiem, że oszacowana wartość materialna
znalezionych materiałów archiwalnych nie przekracza 10% wynagrodzenia, o którym mowa
w ust. 3.
§ 3. 1. Nagrody pieniężne i dyplomy za znalezienie materiałów archiwalnych przyznaje
Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych.
2. Nagrody pieniężne i dyplomy, o których mowa w ust. 1, Naczelny Dyrektor
Archiwów Państwowych przyznaje:
1)
z własnej inicjatywy;
2)
na wniosek dyrektora archiwum państwowego;
3)
na wniosek wojewódzkiego konserwatora zabytków złożony za pośrednictwem
dyrektora archiwum państwowego, w którego zasobie znajduje się znaleziony materiał
archiwalny.
§ 4. Przed złożeniem wniosku, o którym mowa w § 3 ust. 2 pkt 1 i 2, dyrektor archiwum
państwowego dokonuje oceny pod względem historycznym, naukowym i artystycznym oraz
oszacowuje wartość materialną znalezionych materiałów archiwalnych przekazanych mu do
przechowania.
§ 5. Do wniosku, o którym mowa w § 3 ust. 2 pkt 1 i 2, dyrektor archiwum
państwowego, w którego zasobie znajdują się znalezione materiały archiwalne, dołącza
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2064
› Pobierz plik