eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o rzeczach znalezionych oraz zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o rzeczach znalezionych oraz zmianie niektórych innych ustaw

projekt dotyczy stworzenia krajowego rejestru utraconych dóbr kultury i wyłączenia ujawnionych w nim przedmiotów spod działania przepisów o zasiedzeniu i nabyciu od nieuprawnionego

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2064
  • Data wpłynięcia: 2014-01-09
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o rzeczach znalezionych
  • data uchwalenia: 2015-02-20
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 397

2064

b)  Unii Miasteczek Polskich, 
c)  Związkowi Gmin Wiejskich RP, 
d)  Związkowi Miast Polskich, 
e)  Związkowi Powiatów Polskich,  
f)  Związkowi Województw RP. 
Projekt  zostanie  przedłożony  do  rozpatrzenia  także  Komisji  Wspólnej  Rządu  i  Samorządu 
Terytorialnego. 
 
3.  Wpływ  rozporządzenia  na  sektor  finansów  publicznych,  w  tym  na  budżet  państwa 
i budżety jednostek samorządu terytorialnego  
Od  2009  r.  monitorowane  są  w  Naczelnej  Dyrekcji  Archiwów  Państwowych  na 
podstawie  doniesień  medialnych  przypadki  porzucania  dokumentacji  lub  jej  znalezisk. 
W 2009  r.  odnotowano  14  tego  typu  spraw,  w  2010  r.  –  7,  w  2011  r.  –  20,  a  w  2012  –  4. 
Dodatkowo sprawy tego typu trafiają bezpośrednio do archiwów państwowych na podstawie 
indywidualnych  doniesień.  Szacuje  się  ich  liczbę  na  ok.  20  spraw  rocznie.  Wydanie 
projektowanej  ustawy  może  przyczynić  się  do  zwiększenia  liczby  tego  typu  spraw  nawet 
o 50%  ze  względu  na  prawdopodobne  nagłośnienie  tego  zagadnienia  i  doprecyzowanie 
odpowiedzialności  poszczególnych  organów  administracji,  jak  i  uproszczenie  czynności 
podejmowanych  przez  znalazców.  Nie  wszystkie  sprawy  z  zakresu  znalezisk  dokumentacji 
dotyczą materiałów archiwalnych, czyli dokumentacji o wartości historycznej przeznaczonej 
do wieczystego zachowania. Z tego względu można oszacować ich liczbę na poziomie 30% 
ogólnej liczby znalezisk. 
Przepisy projektowanego rozporządzenia przewidują wprowadzenie  dwóch rodzajów 
nagród: nagrodę pieniężną albo dyplom. Nagrody pieniężne przyznawane byłyby w sytuacji, 
gdy materiały archiwalne posiadałyby znaczną wartość materialną. Wysokość takiej nagrody 
powinna  być  nie  większa  niż  dwudziestopięciokrotne  przeciętne  wynagrodzenie 
w gospodarce  narodowej  w  roku  kalendarzowym  poprzedzającym  rok,  w  którym  przyznano 
nagrodę, ogłaszane dla celów emerytalnych przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego 
w  Dzienniku  Urzędowym  Rzeczypospolitej  Polskiej  „Monitor  Polski”.  W  wyjątkowych 
wypadkach, wysokość nagrody pieniężnej mogłaby być podwyższona do trzydziestokrotnego 
przeciętnego  wynagrodzenia.  Dla  2014  r.,  pierwszego  roku  obowiązywania  ustawy 
i rozporządzenia,  prognozowane  jest  przeciętne  wynagrodzenie  w  wysokości  3 746,00  PLN 
(por.:  Wytyczne  dotyczące  stosowania  jednolitych  wskaźników  makroekonomicznych 
będących  podstawą  oszacowania  skutków  finansowych  projektowanych  ustaw,  Warszawa 
13 maja 2013 r.). 

 
Biorąc  pod  uwagę  wszystkie  powyżej  określone  dane,  skutki  finansowe 
projektowanego rozporządzenia kształtować się będą następująco: 
 
Rok 
Kwota (w PLN) 
Sposób wyliczenia wydatku 
2014 
600 560 
18  znalezisk  materiałów  archiwalnych  rocznie,  z  tego  w 
30% przypadków przyznawana byłaby nagroda pieniężna, 
a w pozostałych – dyplom. 
rednio  na  rok  można  przewidzieć  2  sprawy,  w  których 
nagroda mogłaby ulec podwyższeniu. 
4 x (25 x 3 746,00 PLN) + 2 x (30 x 3 746,00 PLN) + 12 x 
100 PLN 
2015 
628 590 
j. w., przy czym prognozowane przeciętne wynagrodzenie 
w wysokości 3 921,00, a koszt dyplomów – 1 230,00 PLN 
2016 
661 421 
j. w., przy czym prognozowane przeciętne wynagrodzenie 
w wysokości 4 126,00, a koszt dyplomów – 1 261,00 PLN 
2017 
677 956 
kwota szacunkowa w oparciu o wskaźnik CPI 
2018 
694 227 
kwota szacunkowa w oparciu o wskaźnik CPI 
2019 
710 888 
kwota szacunkowa w oparciu o wskaźnik CPI 
2020 
727 949 
kwota szacunkowa w oparciu o wskaźnik CPI 
2021 
745 420 
kwota szacunkowa w oparciu o wskaźnik CPI 
2022 
763 310 
kwota szacunkowa w oparciu o wskaźnik CPI 
2023 
780 866 
kwota szacunkowa w oparciu o wskaźnik CPI 
 
Skutki  wejścia  projektowanego  rozporządzenia  w  życie  i  związanego  z  tym 
przyznawania  nagród  pieniężnych  bądź  dyplomów  w  przypadku  znalezienia  materiałów 
archiwalnych zostaną pokryte z części budżetowej, której dysponentem jest minister właściwy 
do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.  
 
4. Wpływ rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na 
funkcjonowanie przedsiębiorstw  
Wejście  w  życie  rozporządzenia  nie  będzie  miało  wpływu  na  konkurencyjność  gospodarki 
i przedsiębiorczość. 
 
 

 
5. Wpływ rozporządzenia na rynek pracy  
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.  
 
6. Wpływ rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny  
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny. 
 
Ogłoszenie projektu na stronie BIP 
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.  o działalności lobbingowej w procesie 
stanowienia  prawa  (Dz.  U.  Nr  169,  poz.  1414,  z  późn.  zm.)  przedmiotowe  rozporządzenie 
zostanie udostępnione w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
12/40rch 

 
Projekt 
 
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E  
M I N I S T R A   K U L T U R Y   I   D Z I E D Z I C T W A   N A R O D O W E G O 1)  
z dnia 
w sprawie szczegółowego sposobu prowadzenia krajowego rejestru utraconych dóbr 
kultury, zakresu danych objętych wpisem do rejestru, zasad wydawania odpisów 
z rejestru oraz wzoru formularza wniosku o wpis do rejestru 
 
Na  podstawie  art.  24g  ustawy  z  dnia  23  lipca  2003  r.  o  ochronie  zabytków  i  opiece  nad 
zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje: 
§ 1.  Rozporządzenie  określa  szczegółowy  sposób  prowadzenia  krajowego  rejestru 
utraconych  dóbr  kultury,  zakres  danych  objętych  wpisem  do  rejestru,  zasady  wydawania 
odpisów z rejestru oraz wzór formularza wniosku o wpis do rejestru. 
§ 2. 1. Krajowy rejestr utraconych dóbr kultury, zwany dalej „rejestrem”, prowadzi się 
w systemie teleinformatycznym. 
2.  Minister  właściwy  do  spraw  kultury  i  ochrony  dziedzictwa  narodowego  prowadzi 
rejestr przy pomocy państwowej instytucji kultury, której celem statutowym jest wyznaczanie 
i upowszechnianie standardów w zakresie muzealnictwa i ochrony zbiorów. 
§ 3. Rejestr obejmuje trzy rubryki, w których wpisuje się następujące dane: 
1) 
w rubryce pierwszej: 
a) 
w polu pierwszym – numer pozycji rejestru, 
b)  w polu drugim – datę złożenia wniosku o wpis do rejestru, 
c) 
w polu trzecim – datę wydania decyzji o wpisie do rejestru, 
d)  w polu czwartym – datę wpisu do rejestru; 
                                                 
1)  Minister  Kultury  i  Dziedzictwa  Narodowego  kieruje  działem  administracji  rządowej  –  kultura  i  ochrona 
dziedzictwa  narodowego,  na  podstawie  §  1  ust.  2  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  z  dnia 
18 listopada  2011  r.  w  sprawie  szczegółowego  zakresu  działania  Ministra  Kultury  i  Dziedzictwa 
Narodowego (Dz. U. Nr 248, poz. 1482). 
2)  Zmiany  wymienionej  ustawy  zostały  ogłoszone  w  Dz.  U.  z  2004  r.  Nr  96,  poz.  959  i  Nr  238,  poz.  2390, 
z 2006 r. Nr 50, poz. 362 i Nr 126, poz. 875, z 2007 r. Nr 192, poz. 1394, z 2009 r. Nr 31, poz. 206 i Nr 97, 
poz. 804, z 2010 r. Nr 75, poz. 474 i Nr 130, poz. 871 oraz z 2013 r. poz. ... . 
– 2 – 
2) 
w rubryce drugiej „Przedmiot wpisu”: 
a) 
w polu pierwszym – nazwę rodzajową dobra kultury, 
b)  w polu drugim – nazwę indywidualną/tytuł dobra kultury, 
c) 
w polu trzecim – autorstwo/atrybucję, 
d)  w polu czwartym – datę powstania, 
e) 
w polu piątym – wysokość, 
f) 
w polu szóstym – szerokość, 
g)  w polu siódmym – długość, 
h)  w polu ósmym – głębokość, 
i) 
w polu dziewiątym – średnicę, 
j) 
w polu dziesiątym – wagę, 
k)  w polu jedenastym – materiał, 
l) 
w polu dwunastym – technikę wykonania, 
m)  w polu trzynastym – opis dobra kultury, 
n)  w polu czternastym – fotografie dobra kultury; 
3) 
w rubryce trzeciej „Sprostowania, uzupełnienia lub wykreślenia wpisu z rejestru”: 
a) 
w polu pierwszym – datę złożenia wniosku o sprostowanie wpisu do rejestru, 
b)  w polu drugim – datę wydania decyzji o sprostowaniu wpisu do rejestru, 
c) 
w polu trzecim – datę złożenia wniosku o uzupełnienie wpisu do rejestru, 
d)  w polu czwartym – datę wydania decyzji o uzupełnieniu wpisu do rejestru, 
e) 
w polu piątym – datę złożenia wniosku o wykreślenie wpisu z rejestru, 
f) 
w polu szóstym – datę wykreślenia wpisu z rejestru, 
g)  w polu siódmym – treść sprostowania lub uzupełnienia wpisu do rejestru, 
h)  w  polu  ósmym  –  wzmiankę  o  zniesieniu  z  mocą  wsteczną  skutków  wpisu  do 
rejestru. 
§ 4. Wniosek o wpis do rejestru obejmuje jedno dobro kultury. 
§ 5.  1.  Wpisu  do  rejestru  dokonuje  się  pod  oddzielną  pozycją,  oznaczoną  kolejnym 
numerem, zwanym dalej „numerem pozycji rejestru”. 
2. Z chwilą dokonania wpisu do rejestru nadaje się numer pozycji rejestru. 
§ 6.  Datą  wpisu  do  rejestru  jest  data  wprowadzenia  do  rejestru  danych  zawartych 
w decyzji o wpisie do rejestru. 
strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 ... 14

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: