Rządowy projekt ustawy o rzeczach znalezionych oraz zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy stworzenia krajowego rejestru utraconych dóbr kultury i wyłączenia ujawnionych w nim przedmiotów spod działania przepisów o zasiedzeniu i nabyciu od nieuprawnionego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2064
- Data wpłynięcia: 2014-01-09
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o rzeczach znalezionych
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 397
2064
c) Związkowi Gmin Wiejskich RP,
d) Związkowi Miast Polskich,
e) Związkowi Powiatów Polskich,
f) Związkowi Województw RP.
Projekt zostanie przedłożony do rozpatrzenia także Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego.
3. Wpływ rozporządzenia na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Od 2009 r. monitorowane są w Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych na
podstawie doniesień medialnych przypadki porzucania dokumentacji lub jej znalezisk.
W 2009 r. odnotowano 14 tego typu spraw, w 2010 r. – 7, w 2011 r. – 20, a w 2012 – 4.
Dodatkowo sprawy tego typu trafiają bezpośrednio do archiwów państwowych na podstawie
indywidualnych doniesień. Szacuje się ich liczbę na ok. 20 spraw rocznie. Wydanie
projektowanej ustawy może przyczynić się do zwiększenia liczby tego typu spraw nawet
o 50% ze względu na prawdopodobne nagłośnienie tego zagadnienia i doprecyzowanie
odpowiedzialności poszczególnych organów administracji, jak i uproszczenie czynności
podejmowanych przez znalazców. Nie wszystkie sprawy z zakresu znalezisk dokumentacji
dotyczą materiałów archiwalnych, czyli dokumentacji o wartości historycznej przeznaczonej
do wieczystego zachowania. Z tego względu można oszacować ich liczbę na poziomie 30%
ogólnej liczby znalezisk.
Przepisy projektowanego rozporządzenia przewidują wprowadzenie dwóch rodzajów
nagród: nagrodę pieniężną albo dyplom. Nagrody pieniężne przyznawane byłyby w sytuacji,
gdy materiały archiwalne posiadałyby znaczną wartość materialną. Wysokość takiej nagrody
powinna być nie większa niż dwudziestopięciokrotne przeciętne wynagrodzenie
w gospodarce narodowej w roku kalendarzowym poprzedzającym rok, w którym przyznano
nagrodę, ogłaszane dla celów emerytalnych przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego
w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”. W wyjątkowych
wypadkach, wysokość nagrody pieniężnej mogłaby być podwyższona do trzydziestokrotnego
przeciętnego wynagrodzenia. Dla 2014 r., pierwszego roku obowiązywania ustawy
i rozporządzenia, prognozowane jest przeciętne wynagrodzenie w wysokości 3 746,00 PLN
(por.: Wytyczne dotyczące stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych
będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw, Warszawa
13 maja 2013 r.).
5
Biorąc pod uwagę wszystkie powyżej określone dane, skutki finansowe
projektowanego rozporządzenia kształtować się będą następująco:
Rok
Kwota (w PLN)
Sposób wyliczenia wydatku
2014
600 560
18 znalezisk materiałów archiwalnych rocznie, z tego w
30% przypadków przyznawana byłaby nagroda pieniężna,
a w pozostałych – dyplom.
rednio na rok można przewidzieć 2 sprawy, w których
nagroda mogłaby ulec podwyższeniu.
4 x (25 x 3 746,00 PLN) + 2 x (30 x 3 746,00 PLN) + 12 x
100 PLN
2015
628 590
j. w., przy czym prognozowane przeciętne wynagrodzenie
w wysokości 3 921,00, a koszt dyplomów – 1 230,00 PLN
2016
661 421
j. w., przy czym prognozowane przeciętne wynagrodzenie
w wysokości 4 126,00, a koszt dyplomów – 1 261,00 PLN
2017
677 956
kwota szacunkowa w oparciu o wskaźnik CPI
2018
694 227
kwota szacunkowa w oparciu o wskaźnik CPI
2019
710 888
kwota szacunkowa w oparciu o wskaźnik CPI
2020
727 949
kwota szacunkowa w oparciu o wskaźnik CPI
2021
745 420
kwota szacunkowa w oparciu o wskaźnik CPI
2022
763 310
kwota szacunkowa w oparciu o wskaźnik CPI
2023
780 866
kwota szacunkowa w oparciu o wskaźnik CPI
Skutki wejścia projektowanego rozporządzenia w życie i związanego z tym
przyznawania nagród pieniężnych bądź dyplomów w przypadku znalezienia materiałów
archiwalnych zostaną pokryte z części budżetowej, której dysponentem jest minister właściwy
do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
4. Wpływ rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość.
6
5. Wpływ rozporządzenia na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
6. Wpływ rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
Ogłoszenie projektu na stronie BIP
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) przedmiotowe rozporządzenie
zostanie udostępnione w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
12/40rch
7
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A K U L T U R Y I D Z I E D Z I C T W A N A R O D O W E G O 1)
z dnia
w sprawie szczegółowego sposobu prowadzenia krajowego rejestru utraconych dóbr
kultury, zakresu danych objętych wpisem do rejestru, zasad wydawania odpisów
z rejestru oraz wzoru formularza wniosku o wpis do rejestru
Na podstawie art. 24g ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad
zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowy sposób prowadzenia krajowego rejestru
utraconych dóbr kultury, zakres danych objętych wpisem do rejestru, zasady wydawania
odpisów z rejestru oraz wzór formularza wniosku o wpis do rejestru.
§ 2. 1. Krajowy rejestr utraconych dóbr kultury, zwany dalej „rejestrem”, prowadzi się
w systemie teleinformatycznym.
2. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego prowadzi
rejestr przy pomocy państwowej instytucji kultury, której celem statutowym jest wyznaczanie
i upowszechnianie standardów w zakresie muzealnictwa i ochrony zbiorów.
§ 3. Rejestr obejmuje trzy rubryki, w których wpisuje się następujące dane:
1)
w rubryce pierwszej:
a)
w polu pierwszym – numer pozycji rejestru,
b) w polu drugim – datę złożenia wniosku o wpis do rejestru,
c)
w polu trzecim – datę wydania decyzji o wpisie do rejestru,
d) w polu czwartym – datę wpisu do rejestru;
1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej – kultura i ochrona
dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia z dnia
18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa
Narodowego (Dz. U. Nr 248, poz. 1482).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 96, poz. 959 i Nr 238, poz. 2390,
z 2006 r. Nr 50, poz. 362 i Nr 126, poz. 875, z 2007 r. Nr 192, poz. 1394, z 2009 r. Nr 31, poz. 206 i Nr 97,
poz. 804, z 2010 r. Nr 75, poz. 474 i Nr 130, poz. 871 oraz z 2013 r. poz. ... .
– 2 –
2)
w rubryce drugiej „Przedmiot wpisu”:
a)
w polu pierwszym – nazwę rodzajową dobra kultury,
b) w polu drugim – nazwę indywidualną/tytuł dobra kultury,
c)
w polu trzecim – autorstwo/atrybucję,
d) w polu czwartym – datę powstania,
e)
w polu piątym – wysokość,
f)
w polu szóstym – szerokość,
g) w polu siódmym – długość,
h) w polu ósmym – głębokość,
i)
w polu dziewiątym – średnicę,
j)
w polu dziesiątym – wagę,
k) w polu jedenastym – materiał,
l)
w polu dwunastym – technikę wykonania,
m) w polu trzynastym – opis dobra kultury,
n) w polu czternastym – fotografie dobra kultury;
3)
w rubryce trzeciej „Sprostowania, uzupełnienia lub wykreślenia wpisu z rejestru”:
a)
w polu pierwszym – datę złożenia wniosku o sprostowanie wpisu do rejestru,
b) w polu drugim – datę wydania decyzji o sprostowaniu wpisu do rejestru,
c)
w polu trzecim – datę złożenia wniosku o uzupełnienie wpisu do rejestru,
d) w polu czwartym – datę wydania decyzji o uzupełnieniu wpisu do rejestru,
e)
w polu piątym – datę złożenia wniosku o wykreślenie wpisu z rejestru,
f)
w polu szóstym – datę wykreślenia wpisu z rejestru,
g) w polu siódmym – treść sprostowania lub uzupełnienia wpisu do rejestru,
h) w polu ósmym – wzmiankę o zniesieniu z mocą wsteczną skutków wpisu do
rejestru.
§ 4. Wniosek o wpis do rejestru obejmuje jedno dobro kultury.
§ 5. 1. Wpisu do rejestru dokonuje się pod oddzielną pozycją, oznaczoną kolejnym
numerem, zwanym dalej „numerem pozycji rejestru”.
2. Z chwilą dokonania wpisu do rejestru nadaje się numer pozycji rejestru.
§ 6. Datą wpisu do rejestru jest data wprowadzenia do rejestru danych zawartych
w decyzji o wpisie do rejestru.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2064
› Pobierz plik