Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz zmianie ustawy o uposażeniu żołnierzy niezawodowych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy stworzenia możliwości prawnych doskonalenia organizacji i funkcjonowania Narodowych Sił Rezerwowych (NSR)
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1992
- Data wpłynięcia: 2013-12-02
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-04-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 773
1992-cz-II
4. Na pierwszej sesji zajęć grupowych psycholog razem z uczestnikami ustala
zasady pracy grupy oraz określa jej główny charakter.
5. Sesje zajęć grupowych mogą mieć charakter: zajęć psychoedukacyjnych,
warsztatów psychologicznych, grupy wsparcia.
6. Wskazane jest, aby wszystkie sesje zajęć grupowych prowadził ten sam
psycholog.
IV. Ogólna charakterystyka sesji relaksacyjnych
1. Sesje relaksacyjne powinny trwać 1,5 godziny wraz z przygotowaniem grupy i
omówieniem sesji.
2. W czasie turnusu "Trening antystresowy" powinno odbyć się 8 sesji
relaksacyjnych.
3. W skład sesji relaksacyjnych mogą wchodzić wszelkie psychologiczne
oddziaływania dotyczące redukcji napięcia mięśniowego i pracy z ciałem, tj.
nauka oddychania przeponowego, trening autogenny, wizualizacja, biofeedback,
hipnoza psychoterapeutyczna, muzykoterapia.
4. Sesje relaksacyjne mogą być zaplanowane wymiennie, ale zaleca się co
najmniej dwa różne rodzaje zajęć, prowadzone przez dwie różne osoby.
5. Możliwe jest dwukrotne zastąpienie sesji relaksacyjnych lub połączenie ich z
wycieczkami plenerowymi, wycieczkami krajoznawczymi lub innego rodzaju
zorganizowaną aktywnością przeznaczoną dla "ciała".
6. Sesje relaksacyjne powinien prowadzić psycholog specjalizujący się w pracy z
ciałem lub hipnoterapi , we współpracy z instruktorem kulturalno-oświatowym,
jeżeli realizowane będą zajęcia, o których mowa w pkt 5.
6
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie urlopu aklimatyzacyjnego
i kierowania na turnusy leczniczo-profilaktyczne żołnierzy skierowanych lub wyznaczonych do
pełnienia okresowej służby wojskowej poza granicami państwa stanowi wykonanie delegacji
ustawowej zawartej w art. 132e ust. 6 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym
obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2012 r. poz. 461, z późn. zm.).
Dodany ustawą z dnia … o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony
Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie ustawy o uposażeniu żołnierzy niezawodowych oraz
niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. …) art. 132e ust. 6 stanowi nową delegację do wydania
przedmiotowego aktu wykonawczego.
Projekt jest następstwem uchylenia w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia
lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa w art. 9 w ust. 1
pkt 2 (Dz. U. Nr 162, poz. 1117, z późn. zm.) i przeniesienia uprawnień z niego wynikających do
ustawy o powszechnym obowiązku obrony RP. Projekt reguluje tryb udzielania urlopu
aklimatyzacyjnego, tryb kierowania na turnusy leczniczo-profilaktyczne żołnierzy skierowanych
lub wyznaczonych do pełnienia okresowej służby wojskowej poza granicami państwa, po
zakończeniu służby w ramach tego skierowania lub wyznaczenia. Jednocześnie projekt określa
organ kierujący dokonujący oceny aktualnego stanu zdrowia żołnierzy okresowej służby
wojskowej i wskazujący miejsce prowadzenia turnusów leczniczo-profilaktycznych. Ponadto,
projekt określa ramowy program turnusów leczniczo-profilaktycznych, stanowiący załącznik do
projektu rozporządzenia.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie
udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
Przedmiotowy projekt rozporządzenia w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.) nie podlega notyfikacji.
Zakres projektu rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
7
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu prawnego
Projektowana regulacja dotyczy resortu obrony narodowej. Podmiotami, na które będzie
miała wpływ są: dowódcy jednostek wojskowych, wojskowe komisja lekarskie, żołnierze
okresowej służby wojskowej.
2. Konsultacje społeczne
Ze względu na specyfikę regulacji zaniechano przeprowadzenia konsultacji społecznych.
3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu oraz sektora finansów publicznych
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych skutków
finansowych dla budżetu resortu Obrony Narodowej i budżetu państwa.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy, ponieważ nie wiąże się z powstaniem lub
utratą miejsc pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionów.
20/10-kt
8
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia
w sprawie kwalifikacji żołnierzy rezerwy przydatnych w Siłach Zbrojnych
Na podstawie art. 132f ust. 10 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku
obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2012 r. poz. 461, z późn. zm.) zarządza się, co
następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) kwalifikacje przydatne w Siłach Zbrojnych, o których mowa w art. 132f ust. 7 pkt 1 ustawy
z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej,
zwanej dalej „ustawą”;
2) wzór umowy, o której mowa w art. 132f ust. 2 ustawy;
3) sposób i tryb naliczania i wypłacania ekwiwalentu pieniężnego, o którym mowa w art. 132f
ust. 1 ustawy.
§ 2. Kwalifikacjami przydatnymi w Siłach Zbrojnych, o których mowa w art. 132f ust. 7
ustawy, są kwalifikacje:
1) kierowcy o uprawnieniach do prowadzenia pojazdów – prawo jazdy kat. „C”;
2) kierowcy o uprawnieniach do prowadzenia pojazdów – prawo jazdy kat. „C+E”;
3) operatora sprzętu do robót ziemnych i urządzeń pokrewnych;
4) operatora maszyn i urządzeń dźwigowo-transportowych;
5) nurka;
6) płetwonurka;
7) skoczka spadochronowego;
8) ratownika medycznego/sanitariusza;
9) kucharza.
§ 3. 1. Umowa, o której mowa w art. 132f ust. 2 ustawy, powinna zawierać w szczególności:
1) datę zawarcia;
2) umawiające się strony, z określeniem skrótów;
3) zobowiązania stron oraz ich podpisy.
2. Wzór umowy, o której mowa w art. 132f ust. 2 ustawy, określa załącznik do
rozporządzenia.
§ 4. 1. Ekwiwalent pieniężny, o którym mowa w art. 132f ust. 1 ustawy, nalicza się na
podstawie rachunków przedstawionych przez żołnierza rezerwy, w wysokości bezpośrednich
kosztów poniesionych na uzyskanie kwalifikacji przydatnych w Siłach Zbrojnych, jednak nie
wyższej niż kwota ustalona w umowie, o której mowa w art. 132f ust. 2 ustawy.
2. Ekwiwalent pieniężny rewaloryzuje się na podstawie prognozowanego w ustawie
budżetowej na dany rok wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych, obowiązującego
w ostatnim dniu pełnienia przez żołnierza czynnej służby wojskowej.
§ 5. Zrewaloryzowany ekwiwalent pieniężny, o którym mowa w art. 132f ust. 1 ustawy,
wypłaca wojskowy komendant uzupełnień, z zachowaniem warunków, o których mowa
w art. 132f ust. 7 ustawy, bezpośrednio żołnierzowi lub przelewa na wskazany przez niego
rachunek bankowy.
§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.
MINISTER OBRONY NARODOWEJ
2
zasady pracy grupy oraz określa jej główny charakter.
5. Sesje zajęć grupowych mogą mieć charakter: zajęć psychoedukacyjnych,
warsztatów psychologicznych, grupy wsparcia.
6. Wskazane jest, aby wszystkie sesje zajęć grupowych prowadził ten sam
psycholog.
IV. Ogólna charakterystyka sesji relaksacyjnych
1. Sesje relaksacyjne powinny trwać 1,5 godziny wraz z przygotowaniem grupy i
omówieniem sesji.
2. W czasie turnusu "Trening antystresowy" powinno odbyć się 8 sesji
relaksacyjnych.
3. W skład sesji relaksacyjnych mogą wchodzić wszelkie psychologiczne
oddziaływania dotyczące redukcji napięcia mięśniowego i pracy z ciałem, tj.
nauka oddychania przeponowego, trening autogenny, wizualizacja, biofeedback,
hipnoza psychoterapeutyczna, muzykoterapia.
4. Sesje relaksacyjne mogą być zaplanowane wymiennie, ale zaleca się co
najmniej dwa różne rodzaje zajęć, prowadzone przez dwie różne osoby.
5. Możliwe jest dwukrotne zastąpienie sesji relaksacyjnych lub połączenie ich z
wycieczkami plenerowymi, wycieczkami krajoznawczymi lub innego rodzaju
zorganizowaną aktywnością przeznaczoną dla "ciała".
6. Sesje relaksacyjne powinien prowadzić psycholog specjalizujący się w pracy z
ciałem lub hipnoterapi , we współpracy z instruktorem kulturalno-oświatowym,
jeżeli realizowane będą zajęcia, o których mowa w pkt 5.
6
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie urlopu aklimatyzacyjnego
i kierowania na turnusy leczniczo-profilaktyczne żołnierzy skierowanych lub wyznaczonych do
pełnienia okresowej służby wojskowej poza granicami państwa stanowi wykonanie delegacji
ustawowej zawartej w art. 132e ust. 6 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym
obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2012 r. poz. 461, z późn. zm.).
Dodany ustawą z dnia … o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony
Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie ustawy o uposażeniu żołnierzy niezawodowych oraz
niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. …) art. 132e ust. 6 stanowi nową delegację do wydania
przedmiotowego aktu wykonawczego.
Projekt jest następstwem uchylenia w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia
lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa w art. 9 w ust. 1
pkt 2 (Dz. U. Nr 162, poz. 1117, z późn. zm.) i przeniesienia uprawnień z niego wynikających do
ustawy o powszechnym obowiązku obrony RP. Projekt reguluje tryb udzielania urlopu
aklimatyzacyjnego, tryb kierowania na turnusy leczniczo-profilaktyczne żołnierzy skierowanych
lub wyznaczonych do pełnienia okresowej służby wojskowej poza granicami państwa, po
zakończeniu służby w ramach tego skierowania lub wyznaczenia. Jednocześnie projekt określa
organ kierujący dokonujący oceny aktualnego stanu zdrowia żołnierzy okresowej służby
wojskowej i wskazujący miejsce prowadzenia turnusów leczniczo-profilaktycznych. Ponadto,
projekt określa ramowy program turnusów leczniczo-profilaktycznych, stanowiący załącznik do
projektu rozporządzenia.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie
udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
Przedmiotowy projekt rozporządzenia w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.) nie podlega notyfikacji.
Zakres projektu rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
7
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu prawnego
Projektowana regulacja dotyczy resortu obrony narodowej. Podmiotami, na które będzie
miała wpływ są: dowódcy jednostek wojskowych, wojskowe komisja lekarskie, żołnierze
okresowej służby wojskowej.
2. Konsultacje społeczne
Ze względu na specyfikę regulacji zaniechano przeprowadzenia konsultacji społecznych.
3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu oraz sektora finansów publicznych
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych skutków
finansowych dla budżetu resortu Obrony Narodowej i budżetu państwa.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy, ponieważ nie wiąże się z powstaniem lub
utratą miejsc pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionów.
20/10-kt
8
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia
w sprawie kwalifikacji żołnierzy rezerwy przydatnych w Siłach Zbrojnych
Na podstawie art. 132f ust. 10 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku
obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2012 r. poz. 461, z późn. zm.) zarządza się, co
następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) kwalifikacje przydatne w Siłach Zbrojnych, o których mowa w art. 132f ust. 7 pkt 1 ustawy
z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej,
zwanej dalej „ustawą”;
2) wzór umowy, o której mowa w art. 132f ust. 2 ustawy;
3) sposób i tryb naliczania i wypłacania ekwiwalentu pieniężnego, o którym mowa w art. 132f
ust. 1 ustawy.
§ 2. Kwalifikacjami przydatnymi w Siłach Zbrojnych, o których mowa w art. 132f ust. 7
ustawy, są kwalifikacje:
1) kierowcy o uprawnieniach do prowadzenia pojazdów – prawo jazdy kat. „C”;
2) kierowcy o uprawnieniach do prowadzenia pojazdów – prawo jazdy kat. „C+E”;
3) operatora sprzętu do robót ziemnych i urządzeń pokrewnych;
4) operatora maszyn i urządzeń dźwigowo-transportowych;
5) nurka;
6) płetwonurka;
7) skoczka spadochronowego;
8) ratownika medycznego/sanitariusza;
9) kucharza.
§ 3. 1. Umowa, o której mowa w art. 132f ust. 2 ustawy, powinna zawierać w szczególności:
1) datę zawarcia;
2) umawiające się strony, z określeniem skrótów;
3) zobowiązania stron oraz ich podpisy.
2. Wzór umowy, o której mowa w art. 132f ust. 2 ustawy, określa załącznik do
rozporządzenia.
§ 4. 1. Ekwiwalent pieniężny, o którym mowa w art. 132f ust. 1 ustawy, nalicza się na
podstawie rachunków przedstawionych przez żołnierza rezerwy, w wysokości bezpośrednich
kosztów poniesionych na uzyskanie kwalifikacji przydatnych w Siłach Zbrojnych, jednak nie
wyższej niż kwota ustalona w umowie, o której mowa w art. 132f ust. 2 ustawy.
2. Ekwiwalent pieniężny rewaloryzuje się na podstawie prognozowanego w ustawie
budżetowej na dany rok wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych, obowiązującego
w ostatnim dniu pełnienia przez żołnierza czynnej służby wojskowej.
§ 5. Zrewaloryzowany ekwiwalent pieniężny, o którym mowa w art. 132f ust. 1 ustawy,
wypłaca wojskowy komendant uzupełnień, z zachowaniem warunków, o których mowa
w art. 132f ust. 7 ustawy, bezpośrednio żołnierzowi lub przelewa na wskazany przez niego
rachunek bankowy.
§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.
MINISTER OBRONY NARODOWEJ
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1992-cz-II
› Pobierz plik
-
1992-cz-1
› Pobierz plik