Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego; zmiany przepisów dotyczących rekrutacji dzieci i młodzieży do publicznych przedszkoli, szkół i placówek na rok 2014/2015
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1917
- Data wpłynięcia: 2013-11-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2013-12-06
- adres publikacyjny: Dz.U. 2014 r. poz. 7
1917
3)
przeprowadzenie sprawdzianu uzdolnień kierunkowych, prób sprawności
fizycznej, sprawdzianu predyspozycji językowych, sprawdzianu kompetencji
językowych, badanie przydatności, egzaminu wstępnego lub badania uzdolnień
kierunkowych – w przypadku, o którym mowa w art. 7b ust. 1, art. 20f ust. 5,
art. 20h ust. 1 pkt 3, art. 20i ust. 1, art. 20j ust. 1, art. 20n ust. 4 i art. 20o ust. 2;
4)
przeprowadzenie rozmowy kwalifikacyjnej, o której mowa w art. 20k ust. 5;
5)
sporządzenie protokołu postępowania rekrutacyjnego.
Art. 20zc. 1. Wyniki postępowania rekrutacyjnego podaje się do publicznej
wiadomości w formie listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów
niezakwalifikowanych, zawierającej imiona i nazwisko kandydatów oraz informację
o zakwalifikowaniu albo niezakwalifikowaniu kandydata do danego przedszkola, innej
formy wychowania przedszkolnego, szkoły, placówki, na zajęcia w placówce
oświatowo-wychowawczej, na kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych lub na
kwalifikacyjny kurs zawodowy.
2. Komisja rekrutacyjna przyjmuje kandydata do danego przedszkola, innej formy
wychowania przedszkolnego, szkoły, placówki, na zajęcia w placówce oświatowo-
-wychowawczej, na kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych lub na
kwalifikacyjny kurs zawodowy, jeżeli w wyniku postępowania rekrutacyjnego kandydat
został zakwalifikowany oraz złożył wymagane dokumenty.
3. Komisja rekrutacyjna podaje do publicznej wiadomości listę kandydatów
przyjętych i kandydatów nieprzyjętych do danego przedszkola, innej formy wychowania
przedszkolnego, szkoły, placówki, na zajęcia w placówce oświatowo-wychowawczej, na
kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych lub na kwalifikacyjny kurs
zawodowy. Lista zawiera imiona i nazwiska kandydatów przyjętych i kandydatów
nieprzyjętych lub informację o liczbie wolnych miejsc.
4. Listy, o których mowa w ust. 1 i 3, podaje się do publicznej wiadomości poprzez
umieszczenie w widocznym miejscu w siedzibie danego przedszkola, innej formy
wychowania przedszkolnego, szkoły lub placówki. Listy zawierają imiona i nazwiska
kandydatów uszeregowane w kolejności alfabetycznej.
5. Dzień podania do publicznej wiadomości listy, o której mowa w ust. 3, jest
określany w formie adnotacji umieszczonej na tej liście opatrzonej podpisem
przewodniczącego komisji rekrutacyjnej.
– 31 –
6. W terminie 7 dni od dnia podania do publicznej wiadomości listy kandydatów
przyjętych i kandydatów nieprzyjętych, rodzic kandydata lub kandydat pełnoletni może
wystąpić do komisji rekrutacyjnej z wnioskiem o sporządzenie uzasadnienia odmowy
przyjęcia kandydata do danego przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego,
szkoły, placówki, na zajęcia w placówce oświatowo-wychowawczej, na kwalifikacyjny
kurs zawodowy lub na kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych.
7. Uzasadnienie sporządza się w terminie 5 dni od dnia wystąpieniem przez rodzica
kandydata lub kandydata pełnoletniego z wnioskiem, o którym mowa w ust. 6.
Uzasadnienie zawiera przyczyny odmowy przyjęcia, w tym najniższą liczbę punktów,
która uprawniała do przyjęcia, oraz liczbę punktów, którą kandydat uzyskał
w postępowaniu rekrutacyjnym.
8. Rodzic kandydata lub kandydat pełnoletni może wnieść do dyrektora
przedszkola, szkoły lub placówki odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej,
w terminie 7 dni od dnia otrzymania uzasadnienia.
9. Dyrektor przedszkola, szkoły lub placówki rozpatruje odwołanie od
rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej, o którym mowa w ust. 8, w terminie 7 dni od dnia
otrzymania odwołania. Na rozstrzygnięcie dyrektora danego przedszkola, szkoły lub
placówki służy skarga do sądu administracyjnego.
Art. 20zd. 1. Jeżeli po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego publiczne
przedszkole, publiczna inna forma wychowania przedszkolnego, szkoła lub placówka
nadal dysponuje wolnymi miejscami, dyrektor przedszkola, szkoły lub placówki
przeprowadza postępowanie uzupełniające.
2. Postępowanie uzupełniające powinno zakończyć się do końca sierpnia roku
szkolnego poprzedzającego rok szkolny, na który jest przeprowadzane postępowanie
rekrutacyjne.
3. Do postępowania uzupełniającego przepisy niniejszego rozdziału stosuje się
odpowiednio.
Art. 20ze. 1. Dane osobowe kandydatów zgromadzone w celach postępowania
rekrutacyjnego oraz dokumentacja postępowania rekrutacyjnego są przechowywane nie
dłużej niż do końca okresu, w którym uczeń korzysta z wychowania przedszkolnego w
danym przedszkolu lub innej formie wychowania przedszkolnego albo uczęszcza do
danej szkoły, placówki, na zajęcia w placówce oświatowo-wychowawczej, na
– 32 –
kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych lub na kwalifikacyjny kurs
zawodowy.
2. Dane osobowe kandydatów nieprzyjętych, zgromadzone w celach postępowania
rekrutacyjnego, są przechowywane w przedszkolu, innej formie wychowania
przedszkolnego, szkole lub placówce, która przeprowadzała postępowanie rekrutacyjne,
przez okres 1 roku, chyba że na rozstrzygnięcie dyrektora przedszkola, innej formy
wychowania przedszkolnego, szkoły lub placówki została wniesiona skarga do sądu
administracyjnego i postępowanie nie zostało zakończone prawomocnym wyrokiem.
Art. 20zf. W przypadku przedszkoli, szkół i placówek prowadzonych przez
jednostki samorządu terytorialnego, zadania i kompetencje określone w:
1) art. 20c ust. 4–6, art. 20e ust. 3 i 4, art. 20o ust. 4, art. 20p ust. 1 pkt 3 i ust. 2,
art. 20r ust. 5 i art. 20za ust. 1 – wykonuje odpowiednio: rada gminy, rada powiatu,
sejmik województwa;
2) art. 20a ust. 3, art. 20f ust. 5, art. 20v i art. 20w ust. 5 – wykonuje odpowiednio
wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta, marszałek województwa.
Art. 20zg. 1. Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do szkół
prowadzonych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, o których mowa
w przepisach wydanych na podstawie art. 29.
2. Warunki i tryb przyjmowania do szkół, o których mowa w ust. 1, określają
przepisy wydane na podstawie art. 112 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r.
o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2009 r. Nr 12, poz. 68, z późn. zm.)).
Art. 20zh. 1. W przypadku przechodzenia ucznia z jednego typu szkoły do innego
typu szkoły, o przyjęciu ucznia do innego typu szkoły decyduje dyrektor szkoły. Przepis
art. 20a ust. 3 stosuje się.
2. Uczeń, o którym mowa w ust. 1, jest przyjmowany do innego typu szkoły na
podstawie świadectwa ukończenia klasy programowo niższej.
3. W przypadku przechodzenia ucznia z jednego typu szkoły do innego typu
szkoły, przyjmując ucznia do innego typu szkoły, można przeprowadzić egzamin
klasyfikacyjny zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 4.
7) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 18, poz. 97,
z 2010 r. Nr 127, poz. 857, Nr 182, poz. 1228, Nr 238, poz. 1578 i Nr 239, poz. 1589, z 2011 r. Nr 117,
poz. 677, Nr 171, poz. 1016 i Nr 207, poz. 1230, z 2012 r. poz. 664 oraz z 2013 r. poz. 675.
– 33 –
4. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze
rozporządzenia, szczegółowe warunki przechodzenia ucznia z jednego typu szkoły do
innego typu szkoły, a także przypadki, w których uczeń przechodzący z jednego typu
szkoły do innego typu szkoły może być przyjęty do klasy programowo wyższej niż to
wynika z ostatniego świadectwa szkolnego, uwzględniając potrzebę uzupełnienia różnic
programowych przez uczniów, w tym kontynuowania nauki języka obcego
nowożytnego.”;
13) po art. 22b dodaje się art. 22c w brzmieniu:
„Art. 22c. Podmioty będące wydawcami podręczników lub dokonujące obrotu
podręcznikami nie mogą oferować, obiecywać ani udzielać szkołom i nauczycielom
jakichkolwiek korzyści w sposób pośredni lub bezpośredni w zamian za dokonanie
wyboru określonego podręcznika lub dostarczenie dowodów, że doszło do jego
nabycia.”;
14) w art. 60 w ust. 1 uchyla się pkt 6;
15) w art. 67 dodaje ust. 3–5 w brzmieniu:
„3. Szkoła podstawowa oraz szkoła prowadząca kształcenie specjalne, o której
mowa w art. 71b ust. 1, na wniosek rodziców jest obowiązana zapewnić opiekę
świetlicową dla uczniów, którzy pozostają w szkole dłużej ze względu na czas pracy
rodziców.
4. Szkoły, o których mowa w ust. 3, zapewniają także zajęcia opieki świetlicowej
uczniom, którzy ze względu na organizację dojazdu do szkoły lub inne okoliczności
wymagają zapewnienia doraźnej opieki w szkole.
5. Przepis ust. 3 i 4 stosuje się także do gimnazjów, jeżeli zachodzi potrzeba
zapewnienia odpowiednio opieki świetlicowej lub zajęć opieki świetlicowej.”;
16) w art. 71b:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Kształceniem specjalnym obejmuje się dzieci i młodzież, o których mowa
w art. 1 pkt 5 i 5a, wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod
pracy. Kształcenie to może być prowadzone w formie nauki w przedszkolach
i szkołach ogólnodostępnych, przedszkolach i szkołach lub oddziałach
integracyjnych, przedszkolach i szkołach lub oddziałach specjalnych, innych
formach wychowania przedszkolnego i ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 5.”,
– 34 –
b) w ust. 7 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) warunki organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci
i młodzieży, o których mowa w ust. 1, w innych formach wychowania
przedszkolnego, przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych oraz
przedszkolach i szkołach lub oddziałach integracyjnych, uwzględniając
rodzaje niepełnosprawności wymagające stosowania specjalnej organizacji
nauki i metod pracy, konieczność dostosowania odpowiednio programów
wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz warunków i form
przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów do indywidualnych potrzeb
rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów,
a także zatrudnienia specjalistów do realizacji tych potrzeb.”;
17) w art. 80:
a) ust. 2c i 2d otrzymują brzmienie:
„2c. Prowadzone przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu
terytorialnego i osoby fizyczne publiczne przedszkola, inne formy wychowania
przedszkolnego, szkoły podstawowe oraz ośrodki, o których mowa w art. 2 pkt 5,
a także publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne, które zgodnie z art. 71b
ust. 2a prowadzą wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, otrzymują dotację
z budżetu odpowiednio gminy lub powiatu w wysokości nie niższej niż kwota
przewidziana na jedno dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju w części
oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego, pod
warunkiem że osoba prowadząca przedszkole, inną formę wychowania
przedszkolnego, szkołę, ośrodek lub poradnię przedstawi organowi właściwemu do
udzielenia dotacji informację o planowanej liczbie dzieci, które mają być objęte
wczesnym wspomaganiem rozwoju, nie później niż do dnia 30 września roku
poprzedzającego rok udzielenia dotacji.
2d. Jeżeli do publicznej innej formy wychowania przedszkolnego, o której
mowa w ust. 2b, uczęszcza uczeń niebędący mieszkańcem gminy dotującej tę
formę wychowania przedszkolnego, gmina, której mieszkańcem jest ten uczeń,
pokrywa koszty dotacji udzielonej zgodnie z ust. 2b, do wysokości iloczynu kwoty
wydatków bieżących stanowiących w gminie dotującej podstawę ustalenia
wysokości dotacji dla form wychowania przedszkolnego w przeliczeniu na jednego
ucznia, pomniejszonych o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1917
› Pobierz plik