Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Protokołu Wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Mołdawii do Umowy między Wspólnotą Europejską a Republiką Mołdawii o readmisji osób przebywających nielegalnie, sporządzonej w Brukseli dnia 10 października 2007 r. podpisanego w Matrahaza dnia 11 października 2012 r.
projekt dotyczy unormowania technicznych elementów związanych z przekazywaniem i przyjmowaniem osób przebywających bez zezwolenia na terytorium Polski i Republiki Mołdawii w celu zapewnienia skutecznej współpracy między tymi państwami w ramach międzynarodowych działań podejmowanych na rzecz zapobiegania i zwalczania nielegalnej migracji
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1889
- Data wpłynięcia: 2013-10-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ratyfikacji Protokołu Wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Mołdawii do Umowy między Wspólnotą Europejską a Republiką Mołdawii o readmisji osób przebywających nielegalnie, sporządzonej w Brukseli dnia 10 października 2007 roku, podpisanego w Matrahaza dnia 11 października 2012 r.
- data uchwalenia: 2013-12-12
- adres publikacyjny: Dz.U. 2014 r. poz. 219
1889
Europejską a Republiką Mołdawii o readmisji osób przebywających nielegalnie,
sporządzonej w Brukseli dnia 10 października 2007 r., stworzyło nowy stan prawny
w związku z zasadą pierwszeństwa umowy zawartej między Wspólnotą Europejską
a państwem trzecim przed bilateralną umową zawartą między państwem
członkowskim a państwem trzecim (pierwszeństwo prawa wspólnotowego przed
prawem krajowym). Od tego momentu potwierdzanie tożsamości osób
podlegających readmisji oraz przekazywanie obywateli Republiki Mołdawii
z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej odbywa się na podstawie umowy unijnej.
Obowiązek zastosowania norm unijnych spowodował ponadto potrzebę
uregulowania następujących spraw, o których mowa w art. 19 ust. 1 Umowy:
a) wyznaczania właściwych organów, przejść granicznych i wymiany punktów
kontaktowych,
b) zasad powrotu w przypadku procedury przyśpieszonej,
c) warunków powrotu osób pod eskortą, w tym tranzytu eskortowanych obywateli
państw trzecich i bezpaństwowców,
d) środków i dokumentów uzupełniających w stosunku do wymienionych
w załącznikach 1–4 do Umowy.
Protokół ma charakter wykonawczy w stosunku do Umowy i jego zadaniem jest
określenie zasad oraz sposobu i trybu postępowania przy jej realizacji. Protokół
wprowadza stosowne przepisy i tworzy ramy prawne, odpowiadające wymaganiom
Umowy. Przepisy Protokołu określają zasady postępowania właściwych organów
w zakresie wykonywania readmisji oraz na podstawie art. 19 ust. 1 lit. d Umowy
uzupełniają postanowienia w zakresie środków dowodowych i dokumentów w celu
ustalenia obywatelstwa osoby podlegającej readmisji. Wejście w życie powyższych
przepisów przyczyni się do sprawnej i efektywnej organizacji powrotu osób
nielegalnie przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
III. Przewidywane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe, polityczne i prawne
związane z wejściem w życie Protokołu
Wejście w życie Protokołu nie spowoduje żadnych negatywnych skutków
społecznych i gospodarczych, a także nie spowoduje dodatkowych kosztów, jak
również ograniczenia wpływów do budżetu państwa. Wszystkie koszty związane
z przekazaniem cudzoziemca będącego podmiotem decyzji o wydaleniu z terytorium
3
Rzeczypospolitej Polskiej (pobyt w placówce detencyjnej, zakup biletów,
wystawienie eskorty, opłaty konsularne itp.) są ponoszone na podstawie ustawy
z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2011 r. Nr 264, poz. 1573,
z późn. zm.) i są niezależne od postanowień Protokołu Wykonawczego.
Wejście w życie Protokołu Wykonawczego ułatwi i przyśpieszy przekazywanie
osób, które nie spełniają lub przestały spełniać obowiązujące warunki wjazdu,
przebywania lub zamieszkania na terytorium umawiających się Stron. Tym samym
zmniejszą się koszty ponoszone przez Straż Graniczną, w szczególności dotyczące
pobytu cudzoziemców w ośrodkach strzeżonych oraz aresztach w celu wydalenia do
czasu ich przekazania na podstawie Umowy. Obecnie można przyjąć, że obywatel
Mołdawii przebywa przed przekazaniem w ramach readmisji w ośrodku strzeżonym
około 30 dni. Po wejściu w życie Protokołu szacuje się, że czas ten ulegnie
skróceniu do 15 dni. Przyjmując, że w ciągu roku w ramach readmisji wydalanych
jest 3 obywateli tego kraju, a koszt pobytu cudzoziemca w strzeżonym ośrodku,
zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie szczegółowego sposobu obliczania niektórych
kosztów wydalenia cudzoziemca z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
(Dz. U. z 2008 Nr 3, poz. 20), wynosi 25 zł za dzień, przewidywane oszczędności
wyniosą około 1125 zł. Środki te planuje się przeznaczyć na pokrycie kosztów
związanych z pobytem obywateli innych państw w ośrodkach strzeżonych
i aresztach w celu wydalenia.
Wejście w życie Protokołu Wykonawczego nie spowoduje żadnych negatywnych
skutków politycznych w stosunkach między obydwoma państwami. Przyczyni się
natomiast do pogłębienia współpracy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką
Mołdawii w dziedzinie szeroko rozumianego porządku prawnego i publicznego
obydwu państw, a także wzrostu skuteczności współpracy między obydwoma
państwami w dziedzinie zapobiegania nielegalnej migracji.
IV. Podmioty prawa wewnętrznego, których dotyczy Protokół, w tym zakres, w jakim
Protokół dotyczy osób fizycznych i prawnych
Podmiotami prawa wewnętrznego, których Protokół dotyczy, są przede wszystkim
organy Straży Granicznej, które w trakcie przekazywania osób Republice Mołdawii
1) Zgodnie z danymi Straży Granicznej w 2010 r. wydalono 4 obywateli Mołdawii, a w latach 2011 i 2012
– po 3; każdorazowo przebywali oni w ośrodkach strzeżonych, a nie aresztach.
4
lub realizując tranzyt przez terytorium Republiki Mołdawii będą zobowiązane do
wykonywania zadań, zgodnie z zasadami określonymi w Umowie,
a uszczegółowionymi w Protokole.
Postanowienia Protokołu nie dotyczą osób prawnych.
Przedmiotowy Protokół zawiera przepisy techniczne, określające zasady wzajemnej
współpracy Stron przy realizacji zadań wynikających z postanowień Umowy.
Postanowienia Protokołu znajdują zastosowanie w odniesieniu do Stron Umowy
w trakcie realizacji zadań zmierzających do wydalenia osób:
– które nie spełniają lub przestały spełniać warunki wjazdu, pobytu lub
zamieszkania na terytorium jednej ze Stron, a są obywatelami jednej z tych
Stron lub uzasadnione jest przyjęcie, że są obywatelami jednej z nich,
– które są obywatelami państw trzecich lub nie posiadają obywatelstwa
i jednocześnie nie spełniają lub przestały spełniać warunki wjazdu, pobytu lub
zamieszkiwania na terytorium Strony wnioskującej, o ile zostanie udowodnione
lub uwiarygodnione, że osoby takie posiadają lub posiadały w momencie wjazdu
ważną wizę lub dokument pobytowy wydany przez państwo rozpatrujące
wniosek lub bezprawnie i bezpośrednio wjechały na terytorium państwa
składającego wniosek, po pobycie na terytorium państwa rozpatrującego
wniosek bądź po tranzycie przez jego terytorium.
V. Sposób, w jaki Protokół dotyczy spraw uregulowanych w prawie wewnętrznym
Zakres uregulowany w Protokole związany jest z materią objętą przepisami ustawy
o cudzoziemcach dotyczącą zasad oraz warunków wjazdu i pobytu cudzoziemców
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a wykonywanie postanowień Protokołu
będzie możliwe przede wszystkim dzięki kompetencjom Straży Granicznej
wynikającym z ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej
(Dz. U. z 2011 r. Nr 116, poz. 675, z późn. zm.).
VI. Tryb związania się przez Rzeczpospolitą Polską Protokołem
Protokół dotyczy spraw określonych w art. 89 ust. 1 pkt 5 Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej, związanych z zapewnieniem funkcjonariuszom obcego
państwa takiego samego poziomu ochrony i wsparcia, jakie prawo wewnętrzne
gwarantuje polskim funkcjonariuszom (art. 8 pkt 6 Protokołu). Wyżej wymienione
kwestie regulowane są między innymi ustawą o Straży Granicznej, która nakłada na
5
organy administracji rządowej, jednostki samorządu terytorialnego oraz państwowe
i inne jednostki organizacyjne obowiązek współdziałania z organami Straży
Granicznej oraz zapewnienia im niezbędnych warunków do wykonywania
ustawowych zadań, w tym udzielenia pomocy w zakresie obowiązujących
przepisów prawa (art. 2 i 11 ust. 1 pkt 11 ustawy).
W związku ze spełnieniem przesłanek określonych w art. 89 ust. 1 pkt. 5
Konstytucji, związanie Rzeczypospolitej Polskiej Protokołem nastąpi w trybie
ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy
z dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach międzynarodowych (Dz. U. Nr 39, poz. 443,
z późn. zm.).
Zgodnie z art. 19 ust. 2 Umowy, Protokół wejdzie w życie po zgłoszeniu go
Wspólnemu Komitetowi ds. Readmisji, o którym mowa w art. 18 Umowy, oraz po
wypełnieniu przez Strony procedur wewnątrzpaństwowych. Zgłoszenie jest
warunkiem koniecznym wejścia Protokołu w życie, jednakże nie ma wpływu na
procedury wewnętrzne każdej ze Stron, zmierzające do związania się niniejszym
Protokołem.
10/19rch
6
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1889
› Pobierz plik