Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Protokołu między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką o zmianie Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 18 sierpnia 1994 roku, podpisanego w Bratysławie dnia 1 sierpnia 2013 r.
projekt dotyczy usunięcia wątpliwości interpretacyjnych oraz podniesienia jakości przepisów polsko-słowackiej Umowy m.in. w zakresie opodatkowania odsetek, wymiany informacji czy tzw. korekt wtórnych, pozwalających na usunięcie podwójnego ekonomicznego opodatkowania
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1888
- Data wpłynięcia: 2013-10-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ratyfikacji Protokołu między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką o zmianie Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 18 sierpnia 1994 roku, podpisanego w Bratysławie dnia 1 sierpnia 2013 r.
- data uchwalenia: 2013-12-06
- adres publikacyjny: Dz.U. 2014 r. poz. 97
1888
Druk nr 1888
Warszawa, 29 października 2013 r.
S EJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM-10-89-13
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1 997 r. p rzedstawiam Sejmowi Rzecz ypospolitej P olskiej projek t
ustawy
- o ratyfikacji Protokołu między
Rzecząpospolitą Polską a Republiką
Słowacką o zmianie Umowy między
Rzecząpospolitą Polską a Republiką
Słowacką
w
sprawie
unikania
podwójnego opodatkowania w zakresie
podatków od dochodu i majątku,
sporządzonej w Warszawie dnia 18
sierpnia 1 994 r oku, p odpisanego w
Bratysławie dnia 1 sierpnia 2013 r.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu w
tej spraw ie w toku p rac parla mentarnych z ostali upoważnieni Mi nister S praw
Zagranicznych i Minister Finansów.
Z poważaniem
(-) Donald Tusk
W imieniu Rzeczypospolitej Polskiej
PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
podaje do powszechnej wiadomości:
W dni u 1 sierpnia 2013 r. został podpisany w Bratysławie Protokół między
Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką o zmianie Umowy między Rzecząpospolitą
Polską a Republiką Słowacką w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie
podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 18 sierpnia 1994 roku.
Po zaznajomieniu się z powyższym Protokołem, w im ieniu R zeczypospolitej Polskiej
oświadczam, że:
− został on uznany za słuszny, z arówno w całości, jak i każde z postanowień w nim
zawartych,
− jest przyjęty, ratyfikowany i potwierdzony,
− będzie niezmiennie zachowywany.
Na dow ód c zego w ydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej
Polskiej.
Dano w Warszawie dnia
PREZYDENT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
PREZES RADY MINISTRÓW
18/10/EP
Projekt
U S T AWA
z dnia
o ratyfikacji Protokołu między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką o zmianie
Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką w sprawie unikania
podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej
w Warszawie dnia 18 sierpnia 1994 roku, podpisanego w Bratysławie
dnia 1 sierpnia 2013 r.
Art. 1. Wyraża się zgodę na dokonanie przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
ratyfikacji Protokołu między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką o zmianie
Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką w sprawie unikania
podwójnego opoda tkowania w z akresie poda tków od do chodu i majątku, sporządzonej
w Warszawie dnia 18 sierpnia 1994 roku, podpisanego w Bratysławie dnia 1 sierpnia 2013 r.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
17/10/EP
UZASADNIENIE
I. Potrzeba i cel zawarcia protokołu
Obowiązująca obecnie Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką
Słowacką w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od
dochodu i majątku została sporządzona w Warszawie dnia 18 sierpnia 1994 r. (dalej
„Umowa”).
W okr esie od dni a zawarcia p rzedmiotowej U mowy znacznej zmianie uległy
warunki ekonomiczne oraz polska polityka w zakresie umów o unikaniu podwójnego
opodatkowania.
Państwa rozwijające się przyznają różne rodzaje zachęt inwestycyjnych
zagranicznym inwestorom w celu przyciągnięcia zagranicznych inwestycji. Jeżeli
państwo źródła inwestora zagranicznego stosuje metodę odliczenia, to zysk z tytułu
zachęty przyznany przez państwo źródła może okazać się zredukowany w zakresie,
w jakim państwo zamieszkania lub siedziby, gdy opodatkowuje dochód inwestora,
który skorzystał z zachęty tego rodzaju, zastosuje odliczenie jedynie podatku
faktycznie zapłaconego w państwie źródła. Podobnie, jeżeli państwo miejsca
zamieszkania lub siedziby stosuje metodę wyłączenia, lecz uzależnia stosowanie tej
metody od pewnego poziomu opodatkowania w państwie źródła, to przyznanie
zniżki podatkowej przez państwo źródła może skutkować utratą przez inwestora
korzyści z metody wyłączenia w państwie jego zamieszkania lub siedziby. W celu
uniknięcia takiego skutku w państwie zamieszkania lub siedziby niektóre państwa
stosujące zachęty podatkowe pragną zamieszczać w ich konwencjach podatkowych
postanowienia określone powszechnie jako „odliczenie podatku fikcyjnego” lub „tax
sparing”. Przepisy te zezwalają obcym rezydentom na uzyskanie odliczenia podatku
zagranicznego, który „zaoszczędzili” na mocy działań gwarantujących zachęty
podatkowe w państwie źródła, lub gwarantują, że podatek ten jest brany pod uwagę
przy stosowaniu pewnych warunków, które mogą być związane z metodą
wyłączenia.
Tego rodzaju zapisy znalazły się również w artykule 24 ustęp 3 Umowy.
Doświadczenie wykazuje, że odliczanie podatku fikcyjnego łączy się z licznymi
nadużyciami ze strony podatników. Ponadto odliczanie podatków fikcyjnych nie jest
skutecznym narzędziem promowania rozwoju gospodarczego. W większości
przypadków obniżenie lub wyeliminowanie korzyści płynących z zachęt
podatkowych przez państwo zamieszkania lub siedziby zaistnieje tylko wtedy, gdy
zyski są przekazane inwestorowi. Popieranie przekazywania zysków przez odliczanie
podatku fikcyjnego może samo w sobie zachęcać inwestorów zagranicznych do
inwestycji k rótkoterminowych i zniechęcać do inwestycji długoterminowych. Co
więcej, zagraniczne systemy odliczania podatku są zazwyczaj pomyślane w sposób,
który pozwala zagranicznemu inwestorowi, przy obliczaniu jego fikcyjnego podatku,
który podlega odliczeniu, na skompensowanie, w pewnym stopniu, obniżki podatku
wynikającego z określonej zachęty podatkowej podatkiem wyższym zapłaconym
w tym lub innym państwie w taki sposób, że ostatecznie państwo zamieszkania lub
siedziby nie pobiera żadnego dodatkowego podatku.
W związku z powyższym Ministerstwo F inansów, w r amach p olityki w z akresie
umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, dąży do usunięcia postanowień
dotyczących „odliczeń podatków fikcyjnych” z polskiej bazy traktatowej.
Przedmiotowa umowa nie odpowiada w pełni współczesnym standardom w związku
ze zmianą sytuacji gospodarczej oraz polityki podatkowej stron Umowy. Protokół
ma na celu aktualizację Umowy, przede wszystkim – usunięcie wątpliwości
interpretacyjnych or az p odniesienie jakości przepisów polsko-słowackiej Umowy,
m.in. w z akresie opod atkowania ods etek, w ymiany i nformacji czy t zw. kor ekt
wtórnych, pozwalających na usunięcie podwójnego ekonomicznego opodatkowania.
II. Charakterystyka gospodarki Republiki Słowackiej
1. Sytuacja gospodarcza
Słowacka gospodarka jest w wysokim stopniu uzależniona od rozwoju sytuacji
ekonomicznej w krajach, które są jej najważniejszymi p artnerami h andlowymi,
w szczególności największymi importerami słowackich towarów. Udział eksportu
w PKB Słowacji wynosi 88%. Pomimo utrzymujących się tendencji kryzysowych
w UE gospodarka Słowacji w 2012 r. pozostała na ścieżce wzrostu – wzrost PKB
o 2,0% w cenach stałych, co plasowało ten kraj na 4. mie jscu w U E pod
względem dynamiki wzrostu PKB. Siłą napędową słowackiej gospodarki
pozostawał nadal handel zagraniczny. Istotny wpływ miała także produkcja
1 Komentarz do artykułów 23A i 23B Modelowej Konwencji OECD pkt. 72 Odliczanie p odatków
fikcyjnych.
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1888
› Pobierz plik