eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ratyfikacji Protokołu między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką o zmianie Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 18 sierpnia 1994 roku, podpisanego w Bratysławie dnia 1 sierpnia 2013 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Protokołu między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką o zmianie Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 18 sierpnia 1994 roku, podpisanego w Bratysławie dnia 1 sierpnia 2013 r.

projekt dotyczy usunięcia wątpliwości interpretacyjnych oraz podniesienia jakości przepisów polsko-słowackiej Umowy m.in. w zakresie opodatkowania odsetek, wymiany informacji czy tzw. korekt wtórnych, pozwalających na usunięcie podwójnego ekonomicznego opodatkowania

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1888
  • Data wpłynięcia: 2013-10-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ratyfikacji Protokołu między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką o zmianie Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 18 sierpnia 1994 roku, podpisanego w Bratysławie dnia 1 sierpnia 2013 r.
  • data uchwalenia: 2013-12-06
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2014 r. poz. 97

1888

 
Druk nr 1888 
   
Warszawa, 29 października 2013 r. 
S EJM 
 
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ 
VII kadencja 
Prezes Rady Ministrów 
 
RM-10-89-13 
 
 
Pani 
 
Ewa Kopacz 
 
Marszałek Sejmu 
 
Rzeczypospolitej Polskiej 
 
Szanowna Pani Marszałek 
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 
2 kwietnia 1 997 r. p rzedstawiam  Sejmowi Rzecz ypospolitej P olskiej projek t 
ustawy 
 -  o  ratyfikacji  Protokołu  między 
Rzecząpospolitą  Polską  a  Republiką 
Słowacką  o  zmianie  Umowy  między 
Rzecząpospolitą  Polską  a  Republiką 
Słowacką 

sprawie 
unikania 
podwójnego opodatkowania w zakresie 
podatków  od  dochodu  i  majątku, 
sporządzonej  w  Warszawie  dnia  18 
sierpnia 1 994 r oku, p odpisanego w  
Bratysławie dnia 1 sierpnia 2013 r. 
W  załączeniu  przedstawiam  także  opinię  dotyczącą  zgodności 
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej. 
Ponadto  uprzejmie informuję, że do  prezentowania stanowiska Rządu w 
tej spraw ie w  toku  p rac parla mentarnych z ostali  upoważnieni Mi nister S praw 
Zagranicznych i Minister Finansów. 
Z poważaniem 
 
(-) Donald Tusk 
W imieniu Rzeczypospolitej Polskiej 
PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ 
podaje do powszechnej wiadomości: 
 
 
W dni u  1  sierpnia  2013  r.  został  podpisany  w  Bratysławie  Protokół  między 
Rzecząpospolitą  Polską  a  Republiką  Słowacką  o  zmianie  Umowy  między  Rzecząpospolitą 
Polską  a  Republiką  Słowacką  w  sprawie  unikania  podwójnego  opodatkowania  w  zakresie 
podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 18 sierpnia 1994 roku. 
 
Po  zaznajomieniu  się  z  powyższym  Protokołem, w  im ieniu R zeczypospolitej  Polskiej 
oświadczam, że: 
−  został  on  uznany  za  słuszny, z arówno  w  całości,  jak  i  każde  z  postanowień  w  nim 
zawartych, 
−  jest przyjęty, ratyfikowany i potwierdzony, 
−  będzie niezmiennie zachowywany. 
Na dow ód c zego w ydany  został  akt  niniejszy,  opatrzony  pieczęcią  Rzeczypospolitej 
Polskiej. 
Dano w Warszawie dnia 
 
 
 
PREZYDENT 
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ 
 
 
 
PREZES RADY MINISTRÓW 
 
 
 
 
18/10/EP 
Projekt 
U S T AWA  
z dnia  
o ratyfikacji Protokołu między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką o zmianie 
Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką w sprawie unikania 
podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej 
w Warszawie dnia 18 sierpnia 1994 roku, podpisanego w Bratysławie 
dnia 1 sierpnia 2013 r. 
Art. 1.  Wyraża  się  zgodę  na  dokonanie  przez  Prezydenta  Rzeczypospolitej  Polskiej 
ratyfikacji  Protokołu  między  Rzecząpospolitą  Polską  a  Republiką  Słowacką  o  zmianie 
Umowy  między  Rzecząpospolitą  Polską  a  Republiką  Słowacką  w  sprawie  unikania 
podwójnego opoda tkowania w  z akresie poda tków od do chodu  i  majątku,  sporządzonej 
w Warszawie dnia 18 sierpnia 1994 roku, podpisanego w Bratysławie dnia 1 sierpnia 2013 r. 
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
17/10/EP 
UZASADNIENIE 
 
I.  Potrzeba i cel zawarcia protokołu 
Obowiązująca  obecnie  Umowa  między  Rzecząpospolitą  Polską  a  Republiką 
Słowacką w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od 
dochodu i majątku została sporządzona w Warszawie dnia 18 sierpnia 1994 r. (dalej 
„Umowa”). 
W okr esie od dni a  zawarcia p rzedmiotowej U mowy  znacznej  zmianie  uległy 
warunki ekonomiczne oraz polska polityka w zakresie umów o unikaniu podwójnego 
opodatkowania. 
Państwa  rozwijające  się  przyznają  różne  rodzaje  zachęt  inwestycyjnych 
zagranicznym  inwestorom  w  celu  przyciągnięcia  zagranicznych  inwestycji.  Jeżeli 
państwo źródła inwestora zagranicznego stosuje metodę odliczenia, to zysk z tytułu 
zachęty przyznany przez państwo źródła może okazać się zredukowany w zakresie, 
w jakim państwo zamieszkania lub siedziby,  gdy  opodatkowuje dochód inwestora, 
który  skorzystał  z  zachęty  tego  rodzaju,  zastosuje  odliczenie  jedynie  podatku 
faktycznie  zapłaconego  w  państwie  źródła.  Podobnie,  jeżeli  państwo  miejsca 
zamieszkania lub siedziby stosuje metodę wyłączenia, lecz uzależnia stosowanie tej 
metody  od  pewnego  poziomu  opodatkowania  w  państwie  źródła,  to  przyznanie 
zniżki  podatkowej  przez  państwo  źródła  może  skutkować  utratą  przez  inwestora 
korzyści z metody  wyłączenia w państwie jego zamieszkania lub siedziby. W celu 
uniknięcia  takiego  skutku  w  państwie  zamieszkania  lub  siedziby  niektóre  państwa 
stosujące zachęty podatkowe pragną zamieszczać w ich konwencjach podatkowych 
postanowienia określone powszechnie jako „odliczenie podatku fikcyjnego” lub „tax 
sparing”. Przepisy te zezwalają obcym rezydentom na uzyskanie odliczenia podatku 
zagranicznego,  który  „zaoszczędzili”  na  mocy  działań  gwarantujących  zachęty 
podatkowe w państwie źródła, lub gwarantują, że podatek ten jest brany pod uwagę 
przy  stosowaniu  pewnych  warunków,  które  mogą  być  związane  z  metodą 
wyłączenia. 
Tego rodzaju zapisy znalazły się również w artykule 24 ustęp 3 Umowy. 
Doświadczenie  wykazuje,  że  odliczanie  podatku  fikcyjnego  łączy  się  z  licznymi 
nadużyciami ze strony podatników. Ponadto odliczanie podatków fikcyjnych nie jest 
skutecznym  narzędziem  promowania  rozwoju  gospodarczego.  W  większości 
 
 
przypadków  obniżenie  lub  wyeliminowanie  korzyści  płynących  z  zachęt 
podatkowych przez państwo zamieszkania lub siedziby zaistnieje tylko wtedy, gdy 
zyski są przekazane inwestorowi. Popieranie przekazywania zysków przez odliczanie 
podatku  fikcyjnego  może  samo  w  sobie  zachęcać  inwestorów  zagranicznych  do 
inwestycji k rótkoterminowych  i  zniechęcać  do  inwestycji  długoterminowych.  Co 
więcej, zagraniczne systemy odliczania podatku są zazwyczaj pomyślane w sposób, 
który pozwala zagranicznemu inwestorowi, przy obliczaniu jego fikcyjnego podatku, 
który podlega odliczeniu, na skompensowanie, w pewnym stopniu, obniżki podatku 
wynikającego  z  określonej  zachęty  podatkowej  podatkiem  wyższym  zapłaconym 
w tym lub innym państwie w taki sposób, że ostatecznie państwo zamieszkania lub 
siedziby nie pobiera żadnego dodatkowego podatku. 
W  związku  z  powyższym  Ministerstwo F inansów,  w r amach p olityki w  z akresie 
umów  o  unikaniu  podwójnego  opodatkowania,  dąży  do  usunięcia  postanowień 
dotyczących „odliczeń podatków fikcyjnych” z polskiej bazy traktatowej. 
Przedmiotowa umowa nie odpowiada w pełni współczesnym standardom w związku 
ze  zmianą  sytuacji  gospodarczej  oraz  polityki  podatkowej  stron  Umowy.  Protokół 
ma  na  celu  aktualizację  Umowy,  przede  wszystkim  –  usunięcie  wątpliwości 
interpretacyjnych or az p odniesienie  jakości  przepisów  polsko-słowackiej  Umowy, 
m.in. w  z akresie opod atkowania ods etek, w ymiany i nformacji  czy t zw. kor ekt 
wtórnych, pozwalających na usunięcie podwójnego ekonomicznego opodatkowania.  
 
II. Charakterystyka gospodarki Republiki Słowackiej 
1.  Sytuacja gospodarcza 
Słowacka  gospodarka  jest  w  wysokim  stopniu  uzależniona  od  rozwoju  sytuacji 
ekonomicznej  w  krajach,  które  są  jej  najważniejszymi p artnerami h andlowymi, 
w szczególności największymi importerami słowackich towarów. Udział eksportu 
w PKB Słowacji wynosi 88%. Pomimo utrzymujących się tendencji kryzysowych 
w UE gospodarka Słowacji w 2012 r. pozostała na ścieżce wzrostu – wzrost PKB 
o  2,0%  w  cenach  stałych,  co  plasowało  ten  kraj  na  4. mie jscu w  U E  pod 
względem  dynamiki  wzrostu  PKB.  Siłą  napędową  słowackiej  gospodarki 
pozostawał  nadal  handel  zagraniczny.  Istotny  wpływ  miała  także  produkcja 
                                                 
1 Komentarz  do  artykułów  23A  i  23B  Modelowej  Konwencji  OECD  pkt.  72  Odliczanie p odatków 
fikcyjnych. 

 
strony : [ 1 ] . 2 . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: