Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy stworzenia podstaw prawnych do przygotowania przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego nowego okresu programowania Unii Europejskiej 2014 2020, jak również kolejnych okresów programowania UE
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1881
- Data wpłynięcia: 2013-10-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-01-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 379
1881
4)
plan finansowy;
5)
instytucje i podmioty zaangażowane w realizację programu oraz ich powiązania
(system instytucjonalny).
Art. 14j. 1. Program służący realizacji umowy partnerstwa w zakresie polityki
spójności opracowany przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego jest
przyjmowany przez Radę Ministrów, w drodze uchwały, przed skierowaniem do
przyjęcia przez Komisję Europejską.
2. Program służący realizacji umowy partnerstwa w zakresie polityki spójności
opracowany przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego, po przyjęciu
przez Komisję Europejską, jest przekazywany do wiadomości członkom Rady
Ministrów.
3. Program służący realizacji umowy partnerstwa w zakresie polityki spójności,
opracowany przez zarząd województwa, jest przyjmowany przez zarząd województwa,
w drodze uchwały, przed skierowaniem do przyjęcia przez Komisję Europejską.
4. Program służący realizacji umowy partnerstwa w zakresie polityki spójności,
opracowany przez zarząd województwa, po przyjęciu przez Komisję Europejską, jest
przekazywany przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego do
wiadomości członkom Rady Ministrów.
Art. 14k. Do programów służących realizacji umowy partnerstwa w zakresie
polityki spójności stosuje się odpowiednio przepisy art. 19 ust. 7 pkt 2 i ust. 8, art. 19a
i art. 20 ust. 2a, 3 i 3b.
Art. 14l. 1. W celu zapewnienia koordynacji i monitorowania realizacji umowy
partnerstwa, w szczególności programów służących jej realizacji, w tym
współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów
Wiejskich oraz z funduszy wspierających sektor morski lub rybacki, tworzy się Komitet
do spraw Umowy Partnerstwa.
2. Do zadań Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa należy w szczególności:
1)
przegląd realizacji umowy partnerstwa i programów służących realizacji umowy
partnerstwa z punktu widzenia postępów w osiąganiu jej celów;
2)
formułowanie propozycji zmian umowy partnerstwa;
3)
analizowanie sytuacji, które wpływają na realizację umowy partnerstwa, oraz
wskazywanie zagadnień o charakterze horyzontalnym związanych z jej realizacją
wymagających ewaluacji;
– 11 –
4)
w przypadku stwierdzenia opóźnień lub problemów systemowych związanych
z realizacją umowy partnerstwa wydawanie dla instytucji zarządzających
programami służącymi realizacji umowy partnerstwa rekomendacji dotyczących
w szczególności poprawy efektywności tych programów w zakresie osiągania jej
celów, w tym działań naprawczych, związanych z wypełnieniem warunków
wynikających z członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej;
5)
opiniowanie dokumentów z zakresu komunikacji polityki spójności (strategia
komunikacji polityki spójności) oraz ich zmian.
3. Komitetowi do spraw Umowy Partnerstwa przewodniczy minister właściwy do
spraw rozwoju regionalnego.
4. Zastępcą przewodniczącego Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa jest
przedstawiciel wyznaczony wspólnie przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi
oraz ministra właściwego do spraw rybołówstwa.
5. Przewodniczący Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa może powoływać
podkomitety, określając zakres ich zadań.
6. W skład Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa wchodzą:
1)
przedstawiciele instytucji zarządzających programami służącymi realizacji umowy
partnerstwa;
2)
przedstawiciele ministrów właściwych ze względu na zakres objęty umową
partnerstwa;
3)
przedstawiciel ministra właściwego do spraw finansów publicznych;
4)
przedstawiciel ministra właściwego do spraw gospodarki;
5)
przedstawiciel Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego;
6)
3 przedstawicieli strony samorządowej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego;
7)
przedstawiciele partnerów społecznych i gospodarczych.
7. Przewodniczący Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa zapewnia, kierując się
poszanowaniem zasady partnerstwa, aby przedstawiciele:
1)
strony samorządowej, z uwzględnieniem przedstawicieli strony samorządowej
Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego,
2)
strony rządowej,
3)
partnerów społecznych i gospodarczych
– stanowili po 1/3 składu Komitetu.
– 12 –
8. Komitet do spraw Umowy Partnerstwa jest powoływany na okres realizacji
umowy partnerstwa.
9. Tryb pracy Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa określa regulamin,
przyjmowany, w drodze uchwały, przez Komitet zwykłą większością głosów.
10. Obsługę kancelaryjno-administracyjną Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa
zapewnia urząd obsługujący ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego.
Rozdział 2b
Kontrakt terytorialny
Art. 14m. Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego opracowuje we
współpracy z ministrami właściwymi ze względu na zakres objęty kontraktem
terytorialnym stanowisko dotyczące zakresu i treści kontraktu terytorialnego, w tym
celów mających istotne znaczenie dla rozwoju kraju oraz województwa objętego
kontraktem, a następnie przedstawia je do wiadomości Radzie Ministrów.
Art. 14n. 1. Zarząd województwa opracowuje projekt stanowiska dotyczącego
proponowanych zakresu i treści kontraktu terytorialnego, w tym celów i przedsięwzięć
priorytetowych mających istotne znaczenie dla rozwoju województwa objętego
kontraktem.
2. Projekt stanowiska, o którym mowa w ust. 1, zarząd województwa przekazuje
do zaopiniowania przez jednostki samorządu terytorialnego znajdujące się na terenie
województwa objętego kontraktem terytorialnym, właściwe ze względu na zakres objęty
kontraktem. Opinia jest wyrażana podczas konferencji, w której uczestniczą
przedstawiciele zarządu województwa oraz przedstawiciele właściwych jednostek
samorządu terytorialnego.
3. Zarząd województwa przyjmuje, w drodze uchwały, stanowisko dotyczące
proponowanych zakresu i treści kontraktu terytorialnego, w tym celów i przedsięwzięć
priorytetowych mających istotne znaczenie dla rozwoju województwa objętego
kontraktem.
Art. 14o. 1. Na podstawie stanowisk, o których mowa w art. 14m i art. 14n ust. 3,
minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego oraz zarząd województwa negocjują
projekt kontraktu terytorialnego.
2. Rada Ministrów w drodze uchwały:
1)
zatwierdza wynegocjowany kontrakt terytorialny;
– 13 –
2)
określa zakres i warunki dofinansowania programu służącego realizacji umowy
partnerstwa w zakresie polityki spójności opracowanego przez zarząd
województwa środkami pochodzącymi z budżetu państwa lub ze źródeł
zagranicznych.
3. Zarząd województwa zatwierdza wynegocjowany kontrakt terytorialny w drodze
uchwały.
4. Zatwierdzony kontrakt terytorialny zawierają minister właściwy do spraw
rozwoju regionalnego oraz właściwy zarząd województwa.
Art. 14p. 1. Kontrakt terytorialny powinien określać co najmniej:
1)
województwo, którego dotyczy;
2)
cele przewidziane do realizacji na terenie danego województwa;
3)
przedsięwzięcia priorytetowe i warunki ich realizacji, zgodne z celami
wynikającymi odpowiednio ze strategii rozwoju, o których mowa w art. 9;
4)
okres realizacji przedsięwzięć priorytetowych;
5)
oczekiwane rezultaty przedsięwzięć priorytetowych;
6)
źródła jego finansowania;
7)
zakres i tryb sprawozdawczości z jego realizacji;
8)
sposób wykonywania przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego
kontroli i monitoringu nad jego realizacją;
9)
sposób i warunki weryfikacji realizacji przedsięwzięć priorytetowych;
10) warunki jego zmian i rozwiązania.
2. Kontrakt terytorialny określa ponadto wysokość, sposób i warunki
dofinansowania programów służących realizacji umowy partnerstwa w zakresie polityki
spójności, opracowywanych przez zarząd województwa.
3. Do zmiany oraz rozwiązania kontraktu terytorialnego art. 14m–14o stosuje się
odpowiednio.
4. Zmiany kontraktu terytorialnego w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 4
i 7–9, oraz dotyczące sposobu i warunków dofinansowania programów służących
realizacji umowy partnerstwa w zakresie polityki spójności, opracowywanych przez
zarząd województwa, nie wymagają przyjęcia w drodze uchwały Rady Ministrów.
Art. 14q. 1. Realizację kontraktu terytorialnego koordynuje minister właściwy do
spraw rozwoju regionalnego, a ze strony samorządowej właściwy zarząd województwa.
– 14 –
2. W celu realizacji zobowiązań wynikających z kontraktu terytorialnego zarząd
województwa zawiera porozumienia z jednostkami samorządu terytorialnego,
zaangażowanymi w realizację jego postanowień, znajdującymi się na terenie
województwa objętego kontraktem.
3. Realizacja celów i przedsięwzięć priorytetowych mających istotne znaczenie dla
rozwoju kraju i województwa, określonych w kontrakcie terytorialnym jest finansowana
w szczególności ze środków programów oraz programów służących realizacji umowy
partnerstwa lub z budżetów jednostek samorządu terytorialnego znajdujących się na
terenie województwa objętego kontraktem terytorialnym.
Art. 14r. 1. Podmioty zaangażowane w realizację kontraktu terytorialnego
przekazują, do dnia 31 marca każdego roku, ministrowi właściwemu ze względu na
zakres objęty kontraktem terytorialnym, w zakresie jego właściwości, w odniesieniu do
celów i przedsięwzięć, o których mowa w art. 14p ust. 1 pkt 2 i 3, nieobjętych
programami służącymi realizacji umowy partnerstwa w zakresie polityki spójności,
informację o realizacji kontraktu w roku poprzednim.
2. Minister właściwy ze względu na zakres objęty kontraktem terytorialnym
przekazuje, do dnia 30 kwietnia każdego roku, ministrowi właściwemu do spraw
rozwoju regionalnego, z uwzględnieniem informacji, o których mowa w ust. 1,
informację o realizacji kontraktu w roku poprzednim.
3. Instytucja zarządzająca programem służącym realizacji umowy partnerstwa
w zakresie polityki spójności, w zakresie swojej właściwości, w odniesieniu do celów
i przedsięwzięć, o których mowa w art. 14p ust. 1 pkt 2 i 3, objętych programami
służącymi realizacji umowy partnerstwa w zakresie polityki spójności, przekazuje, do
dnia 30 kwietnia każdego roku, ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego
informację o realizacji kontraktu terytorialnego w roku poprzednim.
4. Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego przygotowuje,
z uwzględnieniem informacji, o których mowa w ust. 2 i 3, w porozumieniu
z właściwym zarządem województwa informację o realizacji kontraktu terytorialnego
w roku poprzednim.
5. Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego przekazuje Radzie
Ministrów, a zarząd województwa przekazuje sejmikowi województwa, do dnia
30 czerwca każdego roku, informację o realizacji kontraktu terytorialnego w roku
poprzednim.”;
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1881
› Pobierz plik