eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy stworzenia podstaw prawnych do przygotowania przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego nowego okresu programowania Unii Europejskiej 2014 2020, jak również kolejnych okresów programowania UE

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1881
  • Data wpłynięcia: 2013-10-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-01-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 379

1881

– 10 – 
4) 
plan finansowy; 
5) 
instytucje  i  podmioty  zaangażowane  w  realizację  programu  oraz  ich  powiązania 
(system instytucjonalny). 
Art.  14j.  1.  Program  służący  realizacji  umowy  partnerstwa  w  zakresie  polityki 
spójności  opracowany  przez  ministra  właściwego  do  spraw  rozwoju  regionalnego  jest 
przyjmowany  przez  Radę  Ministrów,  w  drodze  uchwały,  przed  skierowaniem  do 
przyjęcia przez Komisję Europejską. 
2.  Program  służący  realizacji  umowy  partnerstwa  w  zakresie  polityki  spójności 
opracowany  przez  ministra  właściwego  do  spraw  rozwoju  regionalnego,  po  przyjęciu 
przez  Komisję  Europejską,  jest  przekazywany  do  wiadomości  członkom  Rady 
Ministrów. 
3.  Program  służący  realizacji  umowy  partnerstwa  w  zakresie  polityki  spójności, 
opracowany przez zarząd województwa, jest przyjmowany przez zarząd województwa, 
w drodze uchwały, przed skierowaniem do przyjęcia przez Komisję Europejską. 
4.  Program  służący  realizacji  umowy  partnerstwa  w  zakresie  polityki  spójności, 
opracowany  przez  zarząd  województwa,  po  przyjęciu  przez  Komisję  Europejską,  jest 
przekazywany  przez  ministra  właściwego  do  spraw rozwoju regionalnego do 
wiadomości członkom Rady Ministrów. 
Art.  14k.  Do  programów  służących  realizacji  umowy  partnerstwa  w  zakresie 
polityki spójności stosuje się odpowiednio przepisy art. 19 ust. 7 pkt 2 i ust. 8, art. 19a 
i art. 20 ust. 2a, 3 i 3b. 
Art.  14l.  1. W celu zapewnienia koordynacji i monitorowania realizacji umowy 
partnerstwa,  w  szczególności  programów  służących  jej  realizacji,  w  tym 
współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów 
Wiejskich oraz z funduszy wspierających sektor morski lub rybacki, tworzy się Komitet 
do spraw Umowy Partnerstwa. 
2. Do zadań Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa należy w szczególności: 
1) 
przegląd  realizacji  umowy  partnerstwa  i  programów  służących  realizacji  umowy 
partnerstwa z punktu widzenia postępów w osiąganiu jej celów; 
2) 
formułowanie propozycji zmian umowy partnerstwa; 
3) 
analizowanie  sytuacji,  które  wpływają  na  realizację  umowy  partnerstwa,  oraz 
wskazywanie zagadnień o charakterze horyzontalnym związanych z jej realizacją 
wymagających ewaluacji; 
– 11 – 
4) 
w  przypadku  stwierdzenia  opóźnień  lub  problemów  systemowych  związanych 
z realizacją  umowy  partnerstwa  wydawanie  dla  instytucji  zarządzających 
programami  służącymi  realizacji  umowy  partnerstwa  rekomendacji  dotyczących 
w szczególności  poprawy  efektywności  tych  programów  w  zakresie  osiągania  jej 
celów,  w  tym  działań  naprawczych,  związanych  z  wypełnieniem  warunków 
wynikających z członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej; 
5) 
opiniowanie dokumentów z zakresu komunikacji polityki  spójności  (strategia 
komunikacji polityki spójności) oraz ich zmian. 
3. Komitetowi do spraw Umowy Partnerstwa przewodniczy minister właściwy do 
spraw rozwoju regionalnego. 
4.  Zastępcą  przewodniczącego  Komitetu  do  spraw  Umowy  Partnerstwa  jest 
przedstawiciel wyznaczony wspólnie przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi 
oraz ministra właściwego do spraw rybołówstwa. 
5.  Przewodniczący  Komitetu  do  spraw  Umowy  Partnerstwa  może  powoływać 
podkomitety, określając zakres ich zadań. 
6. W skład Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa wchodzą: 
1) 
przedstawiciele instytucji zarządzających programami służącymi realizacji umowy 
partnerstwa; 
2) 
przedstawiciele  ministrów  właściwych  ze  względu  na  zakres  objęty  umową 
partnerstwa; 
3) 
przedstawiciel ministra właściwego do spraw finansów publicznych; 
4) 
przedstawiciel ministra właściwego do spraw gospodarki; 
5) 
przedstawiciel Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego; 
6) 
3  przedstawicieli  strony  samorządowej  Komisji  Wspólnej  Rządu  i  Samorządu 
Terytorialnego; 
7) 
przedstawiciele partnerów społecznych i gospodarczych. 
7. Przewodniczący Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa zapewnia, kierując się 
poszanowaniem zasady partnerstwa, aby przedstawiciele: 
1) 
strony  samorządowej,  z  uwzględnieniem  przedstawicieli  strony  samorządowej 
Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, 
2) 
strony rządowej, 
3) 
partnerów społecznych i gospodarczych 
– stanowili po 1/3 składu Komitetu. 
– 12 – 
8.  Komitet  do  spraw  Umowy  Partnerstwa  jest  powoływany  na  okres  realizacji 
umowy partnerstwa. 
9.  Tryb pracy Komitetu  do  spraw  Umowy  Partnerstwa  określa  regulamin, 
przyjmowany, w drodze uchwały, przez Komitet zwykłą większością głosów. 
10. Obsługę kancelaryjno-administracyjną Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa 
zapewnia urząd obsługujący ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego. 
Rozdział 2b 
Kontrakt terytorialny 
Art.  14m.  Minister  właściwy  do  spraw  rozwoju  regionalnego  opracowuje  we 
współpracy  z  ministrami  właściwymi  ze  względu  na  zakres  objęty  kontraktem 
terytorialnym  stanowisko  dotyczące  zakresu  i  treści kontraktu terytorialnego, w tym 
celów  mających  istotne  znaczenie  dla  rozwoju  kraju  oraz  województwa  objętego 
kontraktem, a następnie przedstawia je do wiadomości Radzie Ministrów. 
Art.  14n.  1.  Zarząd  województwa  opracowuje  projekt  stanowiska  dotyczącego 
proponowanych zakresu i treści kontraktu terytorialnego, w tym celów i przedsięwzięć 
priorytetowych  mających  istotne  znaczenie  dla  rozwoju  województwa  objętego 
kontraktem. 
2.  Projekt  stanowiska,  o  którym  mowa  w  ust.  1,  zarząd  województwa  przekazuje 
do zaopiniowania  przez  jednostki  samorządu  terytorialnego  znajdujące  się  na  terenie 
województwa objętego kontraktem terytorialnym, właściwe ze względu na zakres objęty 
kontraktem.  Opinia  jest  wyrażana  podczas  konferencji,  w  której  uczestniczą 
przedstawiciele zarządu  województwa  oraz  przedstawiciele  właściwych  jednostek 
samorządu terytorialnego. 
3.  Zarząd  województwa  przyjmuje,  w  drodze  uchwały,  stanowisko  dotyczące 
proponowanych zakresu i treści kontraktu terytorialnego, w tym celów i przedsięwzięć 
priorytetowych  mających  istotne  znaczenie  dla  rozwoju  województwa  objętego 
kontraktem. 
Art. 14o. 1. Na podstawie stanowisk, o których mowa w art. 14m i art. 14n ust. 3, 
minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego oraz zarząd województwa negocjują 
projekt kontraktu terytorialnego. 
2. Rada Ministrów w drodze uchwały: 
1) 
zatwierdza wynegocjowany kontrakt terytorialny; 
– 13 – 
2) 
określa  zakres  i  warunki  dofinansowania  programu  służącego  realizacji  umowy 
partnerstwa  w  zakresie  polityki  spójności  opracowanego  przez  zarząd 
województwa  środkami  pochodzącymi  z  budżetu  państwa  lub  ze  źródeł 
zagranicznych. 
3. Zarząd województwa zatwierdza wynegocjowany kontrakt terytorialny w drodze 
uchwały. 
4.  Zatwierdzony  kontrakt  terytorialny  zawierają  minister  właściwy  do  spraw 
rozwoju regionalnego oraz właściwy zarząd województwa. 
Art. 14p. 1. Kontrakt terytorialny powinien określać co najmniej: 
1) 
województwo, którego dotyczy; 
2) 
cele przewidziane do realizacji na terenie danego województwa; 
3) 
przedsięwzięcia  priorytetowe  i  warunki  ich  realizacji,  zgodne z celami 
wynikającymi odpowiednio ze strategii rozwoju, o których mowa w art. 9; 
4) 
okres realizacji przedsięwzięć priorytetowych; 
5) 
oczekiwane rezultaty przedsięwzięć priorytetowych; 
6) 
źródła jego finansowania; 
7) 
zakres i tryb sprawozdawczości z jego realizacji; 
8) 
sposób wykonywania przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego 
kontroli i monitoringu nad jego realizacją; 
9) 
sposób i warunki weryfikacji realizacji przedsięwzięć priorytetowych; 
10)  warunki jego zmian i rozwiązania. 
2.  Kontrakt  terytorialny  określa  ponadto  wysokość,  sposób  i  warunki 
dofinansowania programów służących realizacji umowy partnerstwa w zakresie polityki 
spójności, opracowywanych przez zarząd województwa. 
3.  Do  zmiany  oraz  rozwiązania  kontraktu terytorialnego art. 14m–14o  stosuje  się 
odpowiednio. 
4.  Zmiany kontraktu terytorialnego w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 4  
i  7–9,  oraz  dotyczące  sposobu  i  warunków  dofinansowania  programów  służących 
realizacji  umowy  partnerstwa  w  zakresie  polityki  spójności,  opracowywanych przez 
zarząd województwa, nie wymagają przyjęcia w drodze uchwały Rady Ministrów. 
Art.  14q.  1.  Realizację  kontraktu  terytorialnego  koordynuje  minister  właściwy  do 
spraw rozwoju regionalnego, a ze strony samorządowej właściwy zarząd województwa. 
– 14 – 
2.  W  celu  realizacji  zobowiązań  wynikających  z  kontraktu  terytorialnego  zarząd 
województwa  zawiera  porozumienia  z  jednostkami  samorządu  terytorialnego, 
zaangażowanymi  w  realizację  jego  postanowień,  znajdującymi  się  na  terenie 
województwa objętego kontraktem. 
3. Realizacja celów i przedsięwzięć priorytetowych mających istotne znaczenie dla 
rozwoju kraju i województwa, określonych w kontrakcie terytorialnym jest finansowana 
w szczególności ze środków programów oraz programów służących realizacji umowy 
partnerstwa  lub  z  budżetów  jednostek  samorządu  terytorialnego  znajdujących  się  na 
terenie województwa objętego kontraktem terytorialnym. 
Art.  14r.  1.  Podmioty  zaangażowane  w  realizację  kontraktu  terytorialnego 
przekazują,  do  dnia  31  marca  każdego  roku,  ministrowi  właściwemu  ze  względu  na 
zakres objęty kontraktem terytorialnym, w zakresie jego właściwości, w odniesieniu do 
celów  i  przedsięwzięć,  o  których  mowa  w  art.  14p  ust.  1  pkt  2  i  3,  nieobjętych 
programami  służącymi  realizacji  umowy  partnerstwa  w  zakresie  polityki  spójności, 
informację o realizacji kontraktu w roku poprzednim. 
2.  Minister  właściwy  ze  względu  na  zakres  objęty  kontraktem  terytorialnym 
przekazuje,  do  dnia  30  kwietnia  każdego  roku,  ministrowi  właściwemu  do  spraw 
rozwoju  regionalnego,  z  uwzględnieniem informacji, o których mowa w ust. 1, 
informację o realizacji kontraktu w roku poprzednim. 
3.  Instytucja  zarządzająca  programem  służącym  realizacji umowy partnerstwa 
w zakresie  polityki  spójności,  w  zakresie  swojej  właściwości,  w  odniesieniu  do  celów 
i przedsięwzięć,  o  których  mowa  w  art.  14p  ust.  1  pkt  2  i  3,  objętych  programami 
służącymi  realizacji  umowy  partnerstwa  w  zakresie  polityki  spójności,  przekazuje,  do 
dnia 30 kwietnia każdego roku, ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego 
informację o realizacji kontraktu terytorialnego w roku poprzednim. 
4.  Minister  właściwy  do  spraw  rozwoju regionalnego przygotowuje, 
z uwzględnieniem  informacji,  o  których  mowa  w ust. 2 i 3, w porozumieniu 
z właściwym  zarządem  województwa  informację  o  realizacji kontraktu terytorialnego 
w roku poprzednim. 
5.  Minister  właściwy  do  spraw  rozwoju  regionalnego  przekazuje  Radzie 
Ministrów,  a  zarząd  województwa  przekazuje  sejmikowi  województwa,  do  dnia 
30 czerwca  każdego  roku,  informację  o  realizacji  kontraktu  terytorialnego  w roku 
poprzednim.”; 
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 20 ... 25

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: