Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o składkach na ubezpieczenie zdrowotne rolników za lata 2012 i 2013
projekt dotyczy kontynuacji również w roku 2014 rozwiązań przyjętych na lata 2012 i 2013, w zakresie wysokości i sposobu opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne rolników i ich domowników
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1871
- Data wpłynięcia: 2013-10-31
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o składkach na ubezpieczenie zdrowotne rolników za lata 2012 i 2013
- data uchwalenia: 2013-11-22
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1640
1871
czasu opracowania przedmiotowych założeń, istotne znaczenie ma również konieczność
podejmowania wspólnych działań z Ministrem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, których celem
powinno być wypracowanie wspólnej koncepcji włączenia działalności rolniczej do systemu
podatku dochodowego.
Powyższe względy przesądziły zatem o terminie potencjalnego wejścia w życie rozwiązań
systemowych i przyjęciu rozwiązania przejściowego jeszcze do końca 2014 r.
W niniejszym projekcie zawarto tożsame rozwiązania jak te przyjęte na 2012 r. i 2013 r.,
dotyczące struktury opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne rolników.
Przyjęto, że w gospodarstwach rolnych o powierzchni:
1)
poniżej 6 hektarów przeliczeniowych użytków rolnych, przyjętych dla celów ustalenia
wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne rolników, składkę opłaca Kasa Rolniczego
Ubezpieczenia Społecznego (KRUS);
2)
od 6 hektarów przeliczeniowych użytków rolnych, przyjętych dla celów ustalenia
wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne rolników, składkę opłaca rolnik, o którym
mowa w art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 stycznia 2012 r. o składkach na ubezpieczenie
zdrowotne rolników za lata 2012 i 2013.
Natomiast składki domowników rolników prowadzących wyłącznie działy specjalne
produkcji rolnej opłaca rolnik prowadzący taką działalność.
Składka będzie opłacana przez rolników do KRUS w okresach kwartalnych, w terminach
określonych dla składek na ubezpieczenie społeczne rolników.
Kwoty przekazywane przez KRUS do Narodowego Funduszu Zdrowia, w zakresie
przewyższającym wysokość składek opłaconych przez rolników, będą finansowane z budżetu
państwa zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym
rolników.
Proponowane rozwiązanie, podobnie jak rozwiązanie przyjęte na 2012 r. i 2013 r.
w zmienianej ustawie, będzie miało charakter periodyczny i odnosić się będzie do składek na
ubezpieczenie zdrowotne rolników i ich domowników wyłącznie za okres do końca 2014 r.
Projekt regulacji nie wymaga notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
3
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt ustawy swoim zakresem wywiera wpływ na rolników i ich domowników oraz na
Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i Narodowy Fundusz Zdrowia.
2. Konsultacje społeczne
Projekt został przesłany do konsultacji ze związkami zawodowymi rolników
indywidualnych, tj. Niezależnemu Samorządnemu Związkowi Zawodowemu Rolników
Indywidualnych „Solidarność”, Związkowi Zawodowemu Rolnictwa „Samoobrona” oraz
Krajowemu Związkowi Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych, a także
z organizacjami związkowymi: Niezależnym Samorządnym Związkiem Zawodowym
„Solidarność”, Forum Związków Zawodowych, Ogólnopolskim Porozumieniem
Związków Zawodowych. Projekt ustawy został również skonsultowany z organizacjami
pracodawców: Pracodawcami Rzeczypospolitej Polskiej, Polską Konfederacją
Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”, Związkiem Rzemiosła Polskiego i Business
Center Club.
W toku konsultacji społecznych żaden podmiot nie zgłosił uwag i zastrzeżeń
merytorycznych do projektowanych rozwiązań prawnych, poza uwagami
sprowadzającymi się do zakwestionowania rozwiązań tymczasowych (Naczelna Rada
Lekarska, Krajowa Rada Izb Rolniczych, Rada Krajowa NSZZ Rolników
Indywidualnych „Solidarność”). Podmioty społeczne, z którymi projekt konsultowano,
zwróciły uwagę na potrzebę wprowadzenia rozwiązań docelowych, stałych.
Projekt ustawy został także udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego
Centrum Legislacji zgodnie z § 11a uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca
2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.).
Projekt ustawy – stosownie do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) –
został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Zdrowia. Żaden
z podmiotów nie zgłosił zainteresowania uczestniczeniem w pracach legislacyjnych, na
zasadach określonych w ww. ustawie.
4
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Według danych Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi na koniec roku 2012 liczba
rolników opłacających składki samodzielnie wynosiła 532 410 (liczba ta nie uwzględnia
rolników prowadzących wyłącznie działy specjalne produkcji rolnej i ich domowników).
Z kolei liczba rolników, za których składki opłaca budżet państwa (za pośrednictwem
KRUS) wyniosła 870 376.
Wysokość wpływów z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne finansowanych przez
rolników samodzielnie:
1)
od rolników, o których mowa w art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 stycznia 2012 r.
o składkach na ubezpieczenie zdrowotne rolników za lata 2012 i 2013, i ich
domowników, oraz za domowników rolników prowadzących działalność w zakresie
działów specjalnych produkcji rolnej i dodatkowo w gospodarstwie rolnym –
w przypadku gdy rolnicy ci prowadzą gospodarstwo rolne o powierzchni 6 i więcej
hektarów przeliczeniowych,
2)
za domowników rolników prowadzących działalność wyłącznie w zakresie działów
specjalnych produkcji rolnej
– za okres 12 miesięcy (kwiecień 2012 – marzec 2013) wyniosła 109,5 mln zł.
W związku z tym na taką kwotę szacuje się wpływy w tym zakresie w roku 2014.
Kwota składek opłacanych za rolników przez KRUS, oszacowana na podstawie
przypisów z I kwartału 2013 r., wyniesie w 2014 r. ok. 22,1 mln zł.
Rocznym kosztem dla budżetu państwa jest różnica pomiędzy dwunastokrotnością kwoty
ryczałtu przekazywanego przez KRUS do Narodowego Funduszu Zdrowia, zgodnie
z art. 4 ust. 1 zmienianej ustawy a kwotą składek uzyskanych od rolników pomniejszoną
o koszt poboru, a więc w roku 2014 ok. 1 753 mln zł.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
5
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projekt nie będzie miał wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projekt nie będzie miał wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
7. Wpływ regulacji na ochronę zdrowia
Projekt nie będzie miał bezpośredniego wpływu na ochronę zdrowia.
8. Wpływ regulacji na warunki życia ludności
Wejście w życie regulacji nie będzie mieć wpływu na warunki życia ludności.
9. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Projekt nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
6
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1871
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei