Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy rozszerzenia możliwości udzielania świadczeń zdrowotnych w podstawowej opiece zdrowotnej w ramach systemu powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego przez lekarzy pediatrów i lekarzy internistów w wyniku otwarcia tego segmentu świadczeń zdrowotnych dla lekarzy, którzy posiadają" specjalizację I stopnia w dziedzinie medycyny ogólnej, specjalizację I lub II stopnia, lub tytuł specjalisty w dziedzinie chorób wewnętrznych lub specjalizację I lub II stopnia lub tytuł specjalisty w dziedzinie pediatrii
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1849
- Data wpłynięcia: 2013-10-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-03-21
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 619
1849
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie w sprawie wzorów deklaracji wyboru
świadczeniodawcy, lekarza, pielęgniarki i położnej podstawowej opieki zdrowotnej stanowi
wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 56 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia
2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U.
z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.).
Konieczność wydania nowego rozporządzenia wynika z ustawy z dnia … o zmianie ustawy
o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych
innych ustaw (Dz. U. poz. …). Ustawa ta wprowadziła, obok istniejącego wyboru lekarza,
pielęgniarki i położnej podstawowej opieki zdrowotnej, wybór świadczeniodawcy
udzielającego świadczeń w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej.
Powyższa ustawa wprowadziła do ustawy o świadczeniach również upoważnienie ustawowe
dla ministra właściwego do spraw zdrowia do wydania rozporządzenia określającego wzory
deklaracji wyboru lekarza, pielęgniarki i położnej podstawowej opieki zdrowotnej. Obecnie
wzór deklaracji wyboru jest określany przez Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia.
Proponuje się, aby rozporządzenie było wydane po uprzednim zasięgnięciu opinii Naczelnej
Rady Lekarskiej oraz Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych.
Projektowane rozporządzenie nie jest objęte prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie wymaga notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
8
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1) Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Rozporządzenie będzie oddziaływało na pacjentów, świadczeniodawców podstawowej opieki
zdrowotnej, pielęgniarki i położne podstawowej opieki zdrowotnej oraz lekarzy, o których
mowa w art. 55 ust. 2a ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze środków publicznych.
2) Konsultacje społeczne
Projekt zostanie przekazany do konsultacji następującym podmiotom: Naczelnej Radzie
Lekarskiej, Naczelnej Radzie Pielęgniarek i Położnych, Naczelnej Radzie Aptekarskiej,
Krajowej Radzie Diagnostów Laboratoryjnych, Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków
Zawodowych, Sekretariatowi Ochrony Zdrowia Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”,
Ogólnopolskiemu Związkowi Zawodowemu Lekarzy, Ogólnopolskiemu Związkowi
Zawodowemu Pielęgniarek i Położnych, Krajowemu Sekretariatowi Ochrony Zdrowia NSZZ
„Solidarność 80”, Forum Związków Zawodowych oraz organizacjom pacjenckim.
Niezależnie od powyższego, w celu realizacji obowiązku zawartego w art. 5 ustawy z dnia 7 lipca
2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414,
z późn. zm.), projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na
stronie podmiotowej Ministerstwa Zdrowia.
Projekt rozporządzenia zostanie również udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej
Rządowego Centrum Legislacji, zgodnie z § 11a uchwały Nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca
2002 r. – Regulamin Pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.).
3) Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie powodowało dodatkowych
kosztów dla budżetu państwa. Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na
budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4) Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
5) Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6) Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projektowana regulacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.
9
7) Wpływ regulacji na ochronę zdrowia i zmniejszenie ryzyka chorób
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na ochronę zdrowia i zmniejszenie ryzyka
chorób.
8) Wpływ regulacji na środowisko
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na środowisko.
10/47rch
10
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1849
› Pobierz plik