Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1787
- Data wpłynięcia: 2013-10-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2013-11-08
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1608
1787
(art. 1 pkt 2 lit. b i pkt 3–5 projektu ustawy), regulujących kompleksowo wariantowe
podwyższenie stawek w przypadku zaistnienia na koniec 2013 r. ww. sytuacji.
Likwidacja „opcji wariantowej podwyżki VAT” skutkuje również koniecznością
wprowadzenia zmian w art. 11a ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych
wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (art. 2 projektu ustawy).
Zakłada się, że projektowana ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia jej
ogłoszenia (art. 3 projektu ustawy).
Stosownie do postanowień art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) oraz
§ 11a uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady
Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.), projekt ustawy został udostępniony
w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
Ustawa nie podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów dotyczących krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.
Ustawa w zakresie, w jakim zmienia ustawę o VAT, jest zgodna z prawem Unii
Europejskiej. Natomiast w zakresie, w jakim ustawa zmienia ustawę o zwrocie osobom
fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym nie
podlega prawu Unii Europejskiej.
2
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje akt prawny
Zmiany w ustawie o VAT w zakresie przedłużenia do 2016 r. stosowania obecnie
obowiązujących stawek podatku VAT oddziałują na podatników podatku VAT.
Pozostałe zmiany w zakresie tej ustawy oraz zmiany w ustawie z dnia 29 sierpnia
2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych
z budownictwem mieszkaniowym nie mają wpływu na podatników podatku VAT
oraz inne podmioty.
2. Wyniki konsultacji społecznych
Projekt ustawy równolegle z uzgodnieniami zewnętrznymi został poddany
konsultacjom społecznym z takimi podmiotami i organizacjami gospodarczymi, jak
m.in. Business Centre Club, Fundacja Rozwoju Rachunkowości w Polsce, Izba
Gospodarcza „Wodociągi Polskie”, Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej, Izba
Gospodarcza Metali Nieżelaznych i Recyklingu, Izba Gospodarcza Towarzystw
Emerytalnych, Izba Wydawców Prasy, Krajowa Izba Biegłych Rewidentów,
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji, Krajowa Izba
Gospodarcza, Krajowa Rada Doradców Podatkowych, Krajowa Rada Izb
Rolniczych, Krajowa Rada Notarialna, Krajowa Rada Radców Prawnych, Krajowa
Rada Spółdzielcza, Krajowy Związek Rewizyjny Rolniczych Spółdzielni
Produkcyjnych, Krajowy Związek Rewizyjny Spółdzielni „Samopomoc Chłopska”,
Krajowy Związek Rewizyjny Spółdzielni „SPOŁEM”, Krajowy Związek Rolników,
Kółek i Organizacji Rolniczych, Krajowy Związek Spółdzielni Mleczarskich,
Naczelna Izba Lekarska, Naczelna Rada Adwokacka, Naczelna Rada Zrzeszeń
Handlu i Usług, Naczelna Rada Zrzeszeń Transportu Prywatnego, Polska Federacja
Producentów Żywności, Polska Izba Firm Szkoleniowych, Polska Izba Książki,
Polska Izba Spedycji i Logistyki, Polska Izba Turystyki, Polska Izba Ubezpieczeń,
Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych LEWIATAN, Polska Organizacja
Handlu i Dystrybucji, Polska Rada Biznesu, Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej,
Rada Krajowa Federacji Konsumentów, Stowarzyszenie Księgowych w Polsce,
Stowarzyszenie Kupców i Przedsiębiorców Polskich „Razem”, Zrzeszenie
Prawników Polskich, Związek Rewizyjny Spółdzielni Mieszkaniowych RP, Związek
3
Dealerów Samochodowych, Związek Rewizyjny Spółdzielni Ogrodniczo-
-Pszczelarskich, Związek Rzemiosła Polskiego.
Utrzymanie w latach 2014–2016 obecnie obowiązujących stawek podatkowych
zostało negatywnie ocenione przez Niezależny Samorządny Związek Zawodowy
„SOLIDARNOŚĆ” Komisja Krajowa i Ogólnopolskie Porozumienie Związków
Zawodowych.
Uwagi do uzasadnienia projektu zgłosiła Krajowa Rada Notarialna. Uwagi nie są
zasadne (w celu usunięcia wątpliwości doprecyzowano uzasadnienie).
Nie zgłoszono zainteresowania pracami nad projektem ustawy w trybie ustawy
z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.).
3. Wpływ aktu prawnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Projektowana ustawa nie powoduje wzrostu ani zmniejszenia wydatków oraz
dochodów budżetu państwa. Nie będzie też miała wpływu na budżety jednostek
samorządu terytorialnego oraz na inne jednostki sektora finansów publicznych.
W przypadku niewprowadzenia tej zmiany i obniżenia w 2014 r. obecnie
obowiązujących stawek 23% i 8% należałoby oczekiwać ubytku dochodów budżetu
państwa z tytułu podatku VAT rzędu ok. 6 mld zł (w skali roku).
4. Wpływ aktu prawnego na rynek pracy
Wejście w życie niniejszej ustawy nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ aktu prawnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Proponowana zmiana dotycząca utrzymania stawek podatku VAT na niezmienionym
poziomie zachowuje status quo, propozycja ta nie będzie miała wpływu na poziom
konsumpcji wewnętrznej, nie przełoży się również na przedsiębiorczość i na
konkurencyjność gospodarki.
6. Wpływ aktu prawnego na sytuację i rozwój regionalny
Niniejsza ustawa nie wywiera wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
4
7. Źródła finansowania
Wprowadzenie w życie regulacji zawartych w ustawie nie wymaga dodatkowych
nakładów finansowych.
13-09-dg
5
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1787
› Pobierz plik