Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wprowadzenia możliwości głosowania korespondencyjnego a także udogodnień dla osób niepełnosprawnych; możliwości zmiany przez wójta umiejscowienia lokalu wyborczego w nadzwyczajnych okolicznościach, zmian w zakresie finansowania komitetów wyborczych i środków prowadzenia kampanii wyborczej, likwidacji instytucji zaświadczenia z PKW o rejestracji list kandydatów, bez konieczności zbierania podpisów, uproszczenia regulacji dot. skutków łączenia mandatów i jednoczesnego kandydowania oraz obsadzania miejsc po zmarłych kandydatach
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1786
- Data wpłynięcia: 2013-08-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1072
1786
Uproszczenie i ujednolicenie regulacji dotyczących skutków łączenia mandatów,
których łączenie jest zakazane oraz regulacji dotyczących jednoczesnego kandydowania.
(1) Proponuje się, by w przypadku gdy poseł do Parlamentu Europejskiego zostanie wybrany,
powołany na inną funkcję lub stanowisko, których nie można łączyć z mandatem posła do
PE, poseł do PE tracił mandat z mocy prawa, tak jak to jest w przypadku krajowych posłów i
senatorów. Dotychczas poseł do PE miał 14 dni na decyzję, z której funkcji rezygnować. Do
Marszałka Sejmu będzie należeć tylko wydanie decyzji stwierdzającej wygaśniecie tego
mandatu. (2) Proponuje się też by, w przypadku gdy członek zarządu powiatu lub
województwa uzyska mandat posła na Sejm, senatora lub posła do PE, tracił członkostwo w
zarządzie z mocy prawa. Obecnie członek zarządu powiatu lub województwa ma czas na
zastanowienie się czy objąć mandat parlamentarny, czy zachować dotychczasową funkcję.
Obsadzanie miejsc po zmarłych kandydatach. Proponuje się, by w przypadku śmierci
zarejestrowanego już kandydata na senatora lub na radnego w gminach, w których odbywają
się wybory większościowe, komitet wyborczy mógł zgłosić nowego kandydata bez
konieczności zbierania podpisów.
3. Skutki proponowanych zmian
Upowszechnienie głosowania korespondencyjnego i udogodnienia dla osób
niepełnosprawnych zapewniają realizację konstytucyjnej zasady powszechności prawa
wyborczego, a także mogą przyczynić się do zwiększenia frekwencji wyborczej.
4. Skutki finansowe proponowanych zmian
Wprowadzenie powszechnej możliwości głosowania korespondencyjnego spowoduję
nieznaczne zwiększenie kosztów organizacji wyborów. W oparciu o doświadczenia
wynikające z wykorzystania alternatywnych form głosowania w wyborach w 2011 roku,
autorzy projektu przewidują, iż w pierwszych wyborach po wprowadzeniu proponowanych
zmian, z możliwości głosowania korespondencyjnego skorzysta nie więcej niż 1%
głosujących w kraju. Spowoduje to wzrost kosztów przeprowadzenia wyborów o około 500
tys. zł. W kolejnych wyborach liczba głosujących korespondencyjnie będzie wzrastać, jednak
nie przekroczy kilku procent obywateli uczestniczących w wyborach.
- 20 -
Pozostałe zmiany przewidziane w projekcie ustawy nie spowodują dodatkowych
obciążeń dla budżetu państwa.
5. Zgodność projektu z prawem Unii Europejskiej
Proponowane rozwiązania nie są objęte prawem Unii Europejskiej.
Warszawa, 22 sierpnia 2013 r.
BAS-WAPEiM-2089/13
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna dotycząca zgodności z prawem Unii Europejskiej
poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks wyborczy oraz
niektórych innych ustaw (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Marek
Wójcik)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2012 r. poz. 32, ze zm.)
sporządza się następującą opinię:
I.
Przedmiot projektu ustawy
Opiniowany poselski projekt ustawy (dalej jako: projekt ustawy)
przewiduje nowelizację ustaw:
1) z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (Dz. U. Nr 21, poz. 112,
ze zmianami; dalej jako: Kodeks wyborczy),
2) z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t. j. Dz. U. z
2013 r., poz. 596),
3) z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z
2013 r., poz. 595).
Celem projektu ustawy jest znowelizowanie niektórych instytucji prawa
wyborczego, w tym rozszerzenie możliwości głosowania korespondencyjnego,
określenie zasad prowadzenia kampanii wyborczej w radiu i telewizji,
rozszerzenie obowiązku udostępniania wykazów wpłat obywateli polskich na
rzecz dużych komitetów wyborczych także na wpłaty na rzecz komitetów
lokalnych, wprowadzenie zmian w zakresie skutków połączenia mandatu posła
do Parlamentu Europejskiego z innymi funkcjami, wprowadzenie karalności
pełnomocnika finansowego w przypadku niedopełnienia określonych w ustawie
obowiązków i in.
Ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, ale jej
przepisy nie będą miały zastosowania do kadencji trwającej w dniu wejścia w
życie ustawy (art. 4 i 5 projektu ustawy).
II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
ustawy
Ze względu na przedmiot projektu ustawy należy wskazać:
- artykuł 18 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TfUE),
zakazujący wszelkiej dyskryminacji ze względu na przynależność państwową;
- artykuł 22 ust. 1 TfUE, przyznający obywatelowi Unii Europejskiej
mającemu miejsce zamieszkania w państwie członkowskim, którego nie jest
obywatelem, prawo głosowania i kandydowania w wyborach lokalnych w
państwie członkowskim, w którym ma miejsce zamieszkania, na takich samych
zasadach jak obywatele tego państwa;
- artykuł 22 ust. 2 TfUE, przyznający każdemu obywatelowi UE
mającemu miejsce zamieszkania w państwie członkowskim, którego nie jest
obywatelem prawo głosowania i kandydowania w wyborach do Parlamentu
Europejskiego w państwie członkowskim, w którym ma miejsce zamieszkania,
na takich samych zasadach jak obywatele tego państwa;
- dyrektywę Rady 93/109/WE z dnia 6 grudnia 1993 r. ustanawiającą
szczegółowe warunki wykonywania prawa głosowania i kandydowania w
wyborach do Parlamentu Europejskiego przez obywateli Unii mających miejsce
zamieszkania w państwie członkowskim, którego nie są obywatelami (Dz. Urz.
WE L 329 z 30.12.1993 r., str. 34; ze zmianami). Dyrektywa ustanawia
szczegółowe warunki, według których obywatele UE mający miejsce
zamieszkania w państwie członkowskim, którego nie są obywatelami, wykonują
prawo głosowania i kandydowania w wyborach do Parlamentu Europejskiego,
jeśli spełniają warunki określone w dyrektywie oraz pozostałe wymogi
określone w prawie krajowym dla obywateli tego państwa (art. 3 dyrektywy);
- dyrektywę Rady 94/80/WE z dnia 19 grudnia 1994 r. ustanawiającą
szczegółowe warunki wykonywania prawa głosowania i kandydowania w
wyborach lokalnych przez obywateli Unii mających miejsce zamieszkania w
państwie członkowskim, którego nie są obywatelami (Dz. Urz. WE nr L 368 z
31.12.1994 r., str. 38, ze zmianami). Dyrektywa przyznaje obywatelom UE
prawo głosowania i kandydowania w wyborach lokalnych w państwie
członkowskim miejsca zamieszkania, którego nie są obywatelami, jeśli spełniają
warunki określone w dyrektywie oraz pozostałe wymogi określone w prawie
krajowym dla obywateli tego państwa (art. 3 dyrektywy);
- Akt dotyczący wyborów członków Parlamentu Europejskiego w
powszechnych wyborach bezpośrednich ustanowiony decyzją Rady z 20
2
września 1976 r. (76/787/EWWiS, EWG, Euratom; Dz. Urz. WE z 1976 r. L
278, str. 1, ze zmianami).
III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
W zasadniczej części projekt ustawy nie jest przedmiotem ww. aktów
prawnych Unii Europejskiej – prawo UE odnosi się tylko do niektórych
zagadnień związanych z wyborami do Parlamentu Europejskiego i wyborami
lokalnymi. W szczególności, prawo UE nie stoi na przeszkodzie wprowadzeniu
nowych form głosowania, w tym głosowania korespondencyjnego. Nie odnosi
się również do kwestii związanych z umiejscowieniem lokalu wyborczego,
sprawozdaniami finansowymi komitetów wyborczych, terminami rejestracji list
kandydatów do Sejmu czy wygaśnięciem mandatu wójta. Jedynie w odniesieniu
do wyborów do Parlamentu Europejskiego Akt wyborczy z 1976 r. w wersji
zmienionej późniejszymi decyzjami Rady wyraźnie stanowi w art. 8, że
procedura wyborcza w każdym państwie członkowskim podlega przepisom
krajowym, o ile nie dochodzi do naruszenia podstawowych zasad określonych w
Akcie, w tym nie narusza się proporcjonalnego charakteru systemu wyborczego
do Parlamentu Europejskiego.
Żaden z proponowanych przepisów nie narusza również ogólnych
wymogów wskazanych w ww. aktach, w tym - w przypadku wyborów do
Parlamentu Europejskiego i wyborów lokalnych - nie prowadzi do
dyskryminacji ze względu na przynależność państwową, której zakaz wynika z
art. 18 i 22 TfUE oraz dyrektyw 93/109/WE oraz 94/80/WE. W szczególności,
propozycja przepisu, na mocy którego na formularzu oświadczenia, o którym
mowa w art. 61g § 1 pkt 6 (oświadczenie o osobistym i tajnym oddaniu głosu)
urząd gminy umieszcza m.in. numer ewidencyjny PESEL wyborcy nie jest
sprzeczna z prawem UE. W świetle art. 5 pkt 10 obowiązującego Kodeksu
wyborczego w przypadku obywateli Unii Europejskiej niebędących
obywatelami polskimi będzie to mógł być także numer paszportu lub innego
dokumentu stwierdzającego tożsamość. Przepis ten nie wprowadza zatem
utrudnień wobec obywateli UE biorących udział w wyborach do Parlamentu
Europejskiego oraz w wyborach lokalnych. Nie jest zatem sprzeczny z
dyrektywami 93/109/WE oraz 94/80/WE.
Ocenie zgodności z prawem UE podlega również zmiana odnosząca się
do uproszczenia i ujednolicenia regulacji dotyczących skutków łączenia
mandatów (zmiana w art. 364 Kodeksu wyborczego). Akt wyborczy z 1976 r. w
wersji zmienionej późniejszymi decyzjami Rady, w art. 7 wymienia funkcje i
stanowiska, których nie można łączyć z mandatem posła do Parlamentu
Europejskiego. Stanowi jednocześnie, że każde państwo członkowskie może
rozszerzyć na płaszczyźnie krajowej zasady dotyczące zakazu łączenia funkcji.
Tym samym proponowana zmiana nie jest sprzeczna z Aktem.
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1786
› Pobierz plik