eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o partiach politycznych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o partiach politycznych

projekt dotyczy obniżenia kwoty przysługującej partiom politycznym za jeden głos, ograniczenia subwencji do progu 10% uzyskanych głosów oraz wprowadzenia rejestru wydatków, który będzie publikowany na stronie internetowej partii politycznej uzyskującej wsparcie budżetowe

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1756
  • Data wpłynięcia: 2013-07-26
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

1756

dostępu do wyczerpujących i rzetelnych materiałów dotyczących wykorzystania
przez partie polityczne środków pochodzących z subwencji budżetu państwa.
Jedynym powszechnie dostępnym źródłem informacji o praktykach w
wydawaniu środków przez partie są publikacje prasowe. Często charakteryzują
się one jednak bardzo niskim poziomem merytorycznym, skupiając się na
poszukiwaniu taniej sensacji w podbijaniu bębenka społecznego niezadowolenia.
2. „zabetonowanie” sceny politycznej, ogromna nierówność ekonomiczna między
partiami parlamentarnymi mniejszymi a większymi.

Wypracowany od 2001 roku system finansowania partii politycznych z budżetu
państwa należy uznać za rozwiązanie prawidłowe, zgodne z zaleceniami zapisanymi w
Rozporządzeniu (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 15/2007 zmieniającym
rozporządzenie (WE) nr 2004/2003 w sprawie przepisów regulujących partie
polityczne na poziomie europejskim oraz zasad dotyczących ich finansowania. Zapewnia
ono niezależność partiom politycznym oraz wyklucza istniejące w okresie
wcześniejszym zachowania korupcyjne bądź korupcjogenne. Jednocześnie jednak
eksperci zgodnie podkreślają potrzebę ewolucyjnych zmian, opierających się na
istniejącym systemie. Reforma powinna polegać m.in. na zmniejszeniu środków
(subwencji), jakie otrzymują partie największe, zmniejszeniu dysproporcji w wysokości
kwot uzyskiwanych przez partie parlamentarne, zwiększeniu dyscypliny ich
wydatkowania. Ważne jest również zwiększenie publicznej kontroli wydatków
partyjnych np. przez wprowadzenie bardziej rygorystycznej sprawozdawczości. W
związku z tym należy rozważyć wprowadzenie następujących mechanizmów:
1. zmiana algorytmu na podstawie, którego obliczana jest wysokość subwencji, w
kierunku wyrównania dysproporcji między partiami;
2. udostępnienie rejestru ponoszonych wydatków przez partie polityczne w sposób
umożliwiający łatwą kontrolę społeczną.

Projekt ustawy odnosi się do poszczególnych mechanizmów poprzez:
Ad. 1 Proponuje się obniżenie kwoty przysługującej partiom politycznym za jeden
głos oraz ogranicza się naliczanie subwencji do progu 10% uzyskanych
głosów. W ten sposób nastąpi wyrównanie dysproporcji w otrzymywaniu
subwencji pomiędzy partiami oraz w budżecie pojawią się oszczędności na
kwotę blisko 21 mln zł. Dzięki tym oszczędnościom udział w finansowaniu
partii politycznych w przeliczeniu na jednego mieszkańca zmniejszy się z
kwoty 1 zł 40 gr do kwoty 0 zł 85 gr rocznie.
Ad. 2 Wprowadzenie rejestru wydatków publikowanego na stronie internetowej
partii politycznej uzyskującej wsparcie budżetowe z subwencji w sposób
umożliwiający dostęp dla każdego zainteresowanego obywatela.
Wprowadzenie proponowanych rozwiązań będzie miało pozytywny wpływ na budżet
państwa, ponieważ jej przepisy ograniczają wydatki budżetowe na finansowanie partii
politycznych.
Uchwalenie projektowanych rozwiązań przyniesie określone pozytywne skutki
społeczne i finansowe. Partie polityczne muszą podążać za rzeczywistością budżetową i
w warunkach trudnego budżetu nie mogą pozostawać podmiotami, które nie włączyłyby
się do procesu konsolidacji wydatków sektora finansów publicznych.
2.Wskazanie źródeł finansowania, jeżeli projekt ustawy pociąga za sobą
obciążenie budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego
(art. 34 ust. 2 pkt 5 Regulaminu Sejmu).

Przyjęcie proponowanych rozwiązań przyniesie oszczędności budżetu państwa.
Ograniczenie subwencji w kolejnych latach, oznaczałoby oszczędności roczne rzędu ok.
21 mln zł.
3.Przedstawienie założeń do podstawowych aktów wykonawczych (art. 34 ust. 2
pkt 6 Regulaminu Sejmu).

Projekt ustawy przewiduje w art. 37b wydanie przez ministra właściwego do spraw
finansów publicznych, po zasięgnięciu opinii Państwowej Komisji Wyborczej,
rozporządzenia określającego wzór rejestru, o którym mowa w art. 33a, sposób jego
prowadzenia a także sposób przekazania organom wyborczym zakresu danych
zawartych w rejestrze, metod aktualizacji rejestru oraz sposób prezentacji informacji
zawartych w rejestrze na stronie internetowej komitetu. Zakres danych zawartych w
rejestrze obejmował będzie: kwoty przekazane na Fundusz Ekspercki i Fundusz
Wyborczy, wydatki poniesione na cele statutowe, spłacone kredyty bankowe wraz z
odsetkami oraz inne wydatki określone w ustawie, wydatki poniesione z Funduszu
Eksperckiego na ekspertyzy prawne, polityczne, socjologiczne i społeczno-ekonomiczne,
na działalność wydawniczo-edukacyjną oraz na inne cele określone w ustawie.
4.Wyniki przeprowadzonych konsultacji (art. 34 ust. 3 Regulaminu Sejmu).
W stosunku do projektu nie przeprowadzono konsultacji, o których mowa w art. 34 ust.
3 Regulaminu Sejmu.
5.Wnioskodawcy oświadczają, że projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii
Europejskiej (art. 34 ust. 2 pkt 7 Regulaminu Sejmu).





OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Cel wprowadzenia zmian
Projekt ustawy o obniżeniu subwencji z budżetu państwa dla partii politycznych, ma na
celu zmniejszenie kwot subwencji na działalność statutową partii politycznych, o której
mowa w art. 28 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o partiach politycznych. Proponowane
rozwiązanie jest jednym z wielu sposobów mających na celu uzyskanie oszczędności we
wszystkich sferach finansowanych z budżetu państwa.
2. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Uregulowania zawarte w projekcie ustawy będą oddziaływać na partie polityczne, o
których mowa w ustawie z dnia 27 czerwca 1997 r. o partiach politycznych.
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Przewiduje się, że przyjęcie proponowanych rozwiązań mających na celu ograniczenie
wypłat subwencji dla partii politycznych, spowoduje znaczne obniżenie wydatków
budżetu państwa. Ograniczenie subwencji w kolejnych latach, oznaczałoby oszczędności
roczne rzędu ok. 21 mln zł.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
W zakresie zmian objętych niniejszą ustawą, ich wejście w życie nie będzie miało
wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie przedkładanego projektu ustawy nie wpłynie na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie przedmiotowego projektu nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.
7. Konsultacje społeczne
Mając na względzie przedkładane regulacje, projekt nie wymaga przeprowadzania
konsultacji społecznych.
8. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Przedmiotowy projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: