Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o komornikach sądowych i egzekucji
projekt dotyczy zwiększenia gwarancji ochrony praw osób adresatów czynności podejmowanych przez komorników sądowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1728
- Data wpłynięcia: 2013-05-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o komornikach sądowych i egzekucji
- data uchwalenia: 2014-10-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1710
1728
Warszawa, 20 maja 2013 r.
BAS-WAPEiM-1164/13
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej
poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o komornikach sądowych i
egzekucji (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Lidia Staroń)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2012 r. poz. 32, ze zm.)
sporządza się następującą opinię:
I.
Przedmiot projektu ustawy
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o komornikach sądowych i
egzekucji przewiduje zmiany dotyczące trybu odwoływania komorników.
Zgodnie z projektem, rezygnacja z pełnienia obowiązków komornika,
prawomocne skazanie komornika za umyślne przestępstwo lub umyślne
przestępstwo skarbowe albo prawomocne ukaranie karą wydalenia ze służby
komorniczej w postępowaniu dyscyplinarnym będą równoznaczne w skutkach z
odwołaniem komornika z zajmowanego stanowiska i nie będą wymagać
wydania przez Ministra Sprawiedliwości stosownej decyzji.
Projekt zawiera przepisy przejściowe. Ustawa ma wejść w życie po
upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje spraw objętych zakresem projektu
ustawy.
III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Projekt ustawy nie jest objęty zakresem regulacji prawa Unii
Europejskiej.
IV. Konkluzja
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o komornikach sądowych i
egzekucji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
2
Warszawa, 20 maja 2013 r.
BAS-WAPEiM-1165/13
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o
zmianie ustawy o komornikach sądowych i egzekucji (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Lidia Staroń) jest projektem ustawy wykonującej
prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a regulaminu Sejmu
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o komornikach sądowych i
egzekucji przewiduje zmiany dotyczące trybu odwoływania komorników.
Zgodnie z projektem, rezygnacja z pełnienia obowiązków komornika,
prawomocne skazanie komornika za umyślne przestępstwo lub umyślne
przestępstwo skarbowe albo prawomocne ukaranie karą wydalenia ze służby
komorniczej w postępowaniu dyscyplinarnym będą równoznaczne w skutkach z
odwołaniem komornika z zajmowanego stanowiska i nie będą wymagać
wydania przez Ministra Sprawiedliwości stosownej decyzji.
Projekt ustawy nie jest objęty zakresem regulacji prawa Unii
Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o komornikach sądowych i egzekucji nie
jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art.
95a regulaminu Sejmu.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
Warszawa, 9 września 2013 r.
BAS-WAPEiM-2174/13
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej
poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o komornikach sądowych i
egzekucji (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Lidia Staroń), w wersji
uwzgledniającej autopoprawkę
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2012 r. poz. 32, ze zm.)
sporządza się następującą opinię:
I.
Przedmiot projektu ustawy
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o komornikach sądowych i
egzekucji, w wersji uwzględniającej autopoprawkę, przewiduje zmiany
dotyczące trybu odwoływania komorników. Zgodnie z projektem, rezygnacja z
pełnienia obowiązków komornika, prawomocne ukaranie karą wydalenia ze
służby komorniczej w postępowaniu dyscyplinarnym, prawomocne skazanie
komornika za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe albo
utrata obywatelstwa polskiego będą powodować wygaśnięcie z mocy prawa
powołania komornika na stanowisko i nie będą wymagać wydania przez
Ministra Sprawiedliwości stosownej decyzji.
Projekt zawiera przepisy przejściowe. Ustawa ma wejść w życie po
upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Ze względu na przedmiot projektu ustawy należy przywołać art. 45
Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TfUE). Zgodnie z tym przepisem
zapewnia się swobodę przepływu pracowników wewnątrz Unii. Swoboda ta
obejmuje zniesienie wszelkiej dyskryminacji ze względu na przynależność
państwową między pracownikami państw członkowskich w zakresie
zatrudnienia, wynagrodzenia i innych warunków pracy. Przepis ten jednak nie
ma zastosowania do zatrudnienia w administracji publicznej.
III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Projekt ustawy przewiduje, że utrata obywatelstwa polskiego oznaczać
będzie wygaśnięcie z mocy prawa powołania komornika na stanowisko. Na
marginesie należy dodać, że jest to uzupełnienie obowiązującego art. 10 ust. 1
pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o komornikach sądowych i egzekucji
(Dz. U. z 2001 r. Nr 231, poz. 1376, ze zm.), który możliwość powołania na
stanowisko komornika uzależnia od posiadania obywatelstwa polskiego.
Uwzględniając zakres zadań komornika (art. 2 ustawy) należy uznać, że
stanowisko komornika objęte jest pojęciem „zatrudnienia w administracji
publicznej” w rozumieniu art. 45 ust. 4 TfUE. W konsekwencji, projektowana
regulacja nie jest sprzeczna z prawem Unii Europejskiej.
Pozostałe przepisy projektu ustawy nie są objęte zakresem regulacji prawa
Unii Europejskiej.
IV. Konkluzja
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o komornikach sądowych i
egzekucji, w wersji uwzględniającej autopoprawkę:
1) w zakresie w jakim przewiduje wygaśnięcie z mocy prawa powołania na
stanowisko komornika w przypadku utraty obywatelstwa polskiego – nie
jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej;
2) w pozostałym zakresie – nie jest objęty zakresem prawa Unii
Europejskiej.
Szef Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1728
› Pobierz plik