eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wprowadzenia kolejnego etapu procesu zmian legislacyjnych w obszarze informatyzacji i cyfryzacji podmiotów realizujących zadania publiczne

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1637
  • Data wpłynięcia: 2013-08-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-01-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 183

1637

OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowane rozporządzenie zawiera regulacje, które będą oddziaływały na obywateli,
przedsiębiorców i cudzoziemców korzystających z usług e-administracji, a także na wszystkie
podmioty publiczne oraz podmioty niepubliczne realizujące zadnia publiczne.

2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie poddany konsultacjom społecznym z następującymi
partnerami społecznymi:
– Polskim Towarzystwem Informatycznym (PTI),
– Polską Izbą Informatyki i Telekomunikacji (PIIT),
– Krajową Izbą Gospodarczą Elektroniki i Telekomunikacji (KIGEiT),
– Stowarzyszeniem Instytutu Informatyki Śledczej,
– Polskim Komitetem Normalizacyjnym (PKN),
– Związkiem Pracodawców Branży Internetowej Interactive Advertising Bureau Polska,
– Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
– Fundacją Panoptykon,
– Polską Izbą Komunikacji Elektronicznej,
– Internet Society Poland,
– Zakładem Ubezpieczeń Społecznych (ZUS),
– Generalnym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych (GIODO),
– Radą Główną Instytutów Badawczych (RGIB),
– Instytutem Logistyki i Magazynowania (ILiM).
Wyniki konsultacji społecznych zostaną omówione po ich zakończeniu.

3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wdrożenie projektu nie będzie wywoływać skutków finansowych dla budżetu państwa
i budżetów zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego, ponieważ jego treść jest
w znacznej mierze tożsama z brzmieniem aktualnie obowiązującego rozporządzenia,
a konieczność opracowania niniejszego rozporządzenia wynika jedynie z faktu, iż w drodze
nowelizacji ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne
zmianie ulega treść przepisu stanowiącego upoważnienie ustawowe do wydania niniejszego
23

aktu wykonawczego w zakresie dotyczącym zmiany trybu dofinansowywania projektów
i przedsięwzięć informatycznych (zmiana na tryb konkursowy).

4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.

5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane
rozporządzenie
nie
wpłynie
na
konkurencyjność
gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

6. Wpływ aktu normatywnego sytuację i rozwój regionalny
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.

















04/08/EP


24

Projekt
ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia
zmieniające rozporządzenie w sprawie sporządzania pism w formie dokumentów
elektronicznych, doręczania dokumentów elektronicznych oraz udostępniania
formularzy, wzorów i kopii dokumentów elektronicznych

Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności
podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2013 r. poz. 235) zarządza się, co
następuje:

§ 1. W rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 września 2011 r. w sprawie
sporządzania pism w formie dokumentów elektronicznych, doręczania dokumentów
elektronicznych oraz udostępniania formularzy, wzorów i kopii dokumentów elektronicznych
(Dz. U. Nr 206 poz. 1216) wprowadza się następujące zmiany:
1) tytuł rozporządzenia otrzymuje brzmienie:
„w sprawie sporządzania i doręczania dokumentów elektronicznych oraz
udostępniania formularzy, wzorów i kopii dokumentów elektronicznych”;
2) w § 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) sposób sporządzania i doręczania dokumentów elektronicznych”;
3) w § 2 uchyla się pkt 3 i 11;
4) w § 3 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Elektroniczne skrzynki podawcze, których adresy zostały udostępnione w BIP,
umożliwiają bezpośrednie doręczanie dokumentów elektronicznych zgodnych ze
wzorami, o których mowa w § 19 oraz w art. 16a i 16b ustawy, bez potrzeby
korzystania z formularzy elektronicznych powiązanych z tymi skrzynkami.”;
5) w § 14 we wprowadzeniu do wyliczenia zwrot „system informatyczny” zastępuje
się zwrotem „system teleinformatyczny”;
6) § 25 otrzymuje brzmienie:
„§ 25. W centralnym repozytorium, o którym mowa w art. 19b ust. 1 ustawy:
1) umieszcza się wzory dokumentów elektronicznych, o których mowa w art. 19b
ust. 2 ustawy;
2) można
umieszczać wzory innych dokumentów elektronicznych,
w szczególności wzory dokumentów elektronicznych, które nie są pismami,
i wzory dokumentów elektronicznych stosowanych w oprogramowaniu
interfejsowym systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 13 ust. 2
pkt 2 lit. a ustawy.”;
7) uchyla się § 27;
8) § 28 otrzymuje brzmienie:
„§ 28. Umieszczenie wzoru dokumentu elektronicznego w BIP, o czym mowa
w art. 19b ust. 3 ustawy, polega na umieszczeniu na stronie podmiotowej BIP
odwołania (hiperłącza), w formie identyfikatora URI, do wzoru umieszczonego
w centralnym repozytorium lub lokalnym repozytorium.”;
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

PREZES RADY MINISTRÓW
2

UZASADNIENIE

Projektowana zmiana rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 września
2011 r. w sprawie sporządzania pism w formie dokumentów elektronicznych, doręczania
dokumentów elektronicznych oraz udostępniania formularzy, wzorów i kopii dokumentów
elektronicznych (Dz. U. Nr 206, poz. 1216) jest spowodowana zmianami wprowadzonymi do
ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

W związku z wprowadzeniem w ustawie o informatyzacji działalności podmiotów
realizujących zadania publiczne zmian polegających na ujednoliceniu stosowanej terminologii
odnoszącej się do wzoru dokumentu elektronicznego, uzasadnione jest wprowadzenie
niezbędnych zmian w rozporządzeniu.
Definicje
pojęć (formularz elektroniczny, zakres użytkowy dokumentu
elektronicznego), o których mowa w przepisach omawianego aktu wykonawczego, w drodze
ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności niektórych podmiotów realizujących
oraz niektórych innych ustaw, zostały przetransponowane do ustawy. Wobec powyższego
zaistniała konieczność uchylenia przepisów wprowadzających te definicje w obowiązującym
rozporządzeniu.
W drodze nowelizacji ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących
zadania publiczne na podmioty publiczne, zobowiązane na podstawie przepisów odrębnych
do ustalenia wzorów dokumentów, zostanie nałożony obowiązek zgłaszania wzorów
dokumentów elektronicznych do centralnego repozytorium wzorów dokumentów
elektronicznych (o którym mowa w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie
art. 19b ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne),
przekazywania do ministra właściwego do spraw informatyzacji opisu usługi możliwej do
zrealizowania przy wykorzystaniu tego wzoru w celu umieszczenia w katalogu usług
udostępnionym na elektronicznej platformie administracji publicznej (ePUAP) oraz
udostępniania formularza elektronicznego w systemie teleinformatycznym zobowiązanego
podmiotu publicznego (jeżeli nie zostanie udostępniony w systemie teleinformatycznym
zobowiązanego podmiotu, podmiot będzie zobowiązany do jego udostępnienia na ePUAP).
W związku z tym, że wyżej wskazane unormowania będą stanowić materię ustawową,
zaistniała konieczność zmiany przedmiotowego rozporządzenia polegającej na uchyleniu
3

strony : 1 ... 10 ... 21 . [ 22 ] . 23 ... 28

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: