eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPrzedstawiony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw

Przedstawiony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy umożliwienia poruszania się na rowerze wzdłuż wałów przeciwpowodziowych, a także ułatwienia wyznaczania turystycznych szlaków rowerowych i pieszych oraz budowy dróg rowerowych na wałach przeciwpowodziowych i obszarach szczególnego zagrożenia powodzią

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1634
  • Data wpłynięcia: 2013-08-14
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-04-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 659

1634




Budowa drogi rowerowej oraz wyznaczania szlaku turystycznego rowerowego
i pieszego na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią wymaga zgłoszenia
dyrektorowi regionalnemu zarządu gospodarki wodnej oraz dołączenia odpowiednich
dokumentów. Dyrektor regionalnego zarządu gospodarki wodnej w drodze
postanowienia może nałożyć obowiązek uzupełnienia brakujących dokumentów.
Warto znaczyć, że zgłoszenia należy dokonać przed terminem zamierzonego
rozpoczęcia robót budowlanych, czy też odpowiednich czynności związanych
z wyznaczaniem szlaku turystycznego rowerowego i pieszego. Do rozpoczęcia wyżej
wymienionych czynności można przystąpić, jeżeli w terminie 30 dni od dnia
doręczenia zgłoszenia dyrektor regionalnego zarządu gospodarki wodnej nie wniesie
sprzeciwu w drodze decyzji. Trzeba także nadmienić, że dyrektor regionalnego
zarządu gospodarki wydaje sprzeciw wobec planowanych robót lub czynności, jeżeli
roboty te lub czynności utrudnią ochronę przed powodzią lub zwiększą zagrożenie
powodziowe lub będą mogły spowodować zagrożenie dla jakości wód w przypadku
wystąpienia powodzi. W sytuacji kiedy roboty budowlane albo czynności związane
z wyznaczaniem szlaku turystycznego pieszego lub rowerowego dotyczą pasa
technicznego, organem właściwym do wydania sprzeciwu będzie dyrektor właściwego
urzędu morskiego.

W przypadku budowy drogi rowerowej oraz wyznaczania szlaku turystycznego
rowerowego i pieszego na wałach przeciwpowodziowych, potrzebne będzie
odpowiednie zgłoszenie do marszałka województwa oraz dołączenie wymaganych
dokumentów. Zarówno dokumenty, jak i pozostałe warunki dotyczące zgłoszenia są w
zasadzie zbieżne, z tymi które są wymagane w przypadku budowy drogi rowerowej
oraz wyznaczania szlaku turystycznego rowerowego lub pieszego na obszarach
szczególnego zagrożenia powodzią. W przypadku stwierdzenia przez marszałka, że
planowane roboty albo czynności zagrażają szczelności i stabilności wałów
przeciwpowodziowych, marszałek województwa wnosi sprzeciw.

Proponowane jest dodanie przepisów ust. 3a-3c w art. 88n ustawy – Prawo
wodne zgodnie z którymi właściciel lub zarządca wału przeciwpowodziowego ma
obowiązek wprowadzenia na określony czas zakazu poruszania się po wałach jeżeli
4



zagrożona jest szczelność lub stabilność wałów przeciwpowodziowych lub istnieje
inne zagrożenie powodujące konieczność ograniczenia możliwości poruszania się po
wałach, jak również w razie konieczności wykonania prac związanych z konserwacją
lub remontem wałów przeciwpowodziowych. Po wprowadzeniu zakazu, o którym
mowa powyżej, właściciel lub zarządca wału przeciwpowodziowego ma obowiązek
oznaczenia wału przeciwpowodziowego tablicami zawierającymi informację o
zakazach poruszania się po wałach oraz obowiązek ogłoszenia o wprowadzeniu
zakazu w sposób zwyczajowo przyjęty na danym terenie lub w środkach masowego
przekazu. Jednocześnie wprowadzono delegację ustawową dla ministra właściwego do
spraw środowiska do wydania rozporządzenia określającego wzory tablic
informacyjnych, o których mowa w ust. 3b, a w szczególności ich rozmiaru, kształtu,
koloru, wzoru i wielkości napisu.

Naruszenie wprowadzonego zakazu poruszania się po wałach będzie
sankcjonowane karą grzywny, wymierzaną na podstawie Kodeksu wykroczeń.
Stosowna zmiana w tym zakresie wprowadzona została do art. 194 pkt 4 ustawy
Prawo wodne.

Proponowana zmiana art. 88o ustawy – Prawo wodne, polegająca na dodaniu
ust. 3a, umożliwia właścicielowi lub zarządcy wału przeciwpowodziowego zawarcie
umowy użyczenia korony wału lub jej części na cele związane z budową drogi
rowerowej, a także na cele związane z potrzebami zarządzania drogą rowerową. Do
użyczenia zastosowanie mieć będą przepisy Kodeksu cywilnego (art. 710 – 717 Kc), w
tym przepis zobowiązujący biorącego do używania do ponoszenia zwykłych kosztów
utrzymania drogi.

Dotychczas jazda rowerem przez wał przeciwpowodziowy oraz wzdłuż wału
stanowi wykroczenie zagrożone karą grzywny albo karą nagany. Zniesienie zakazu
jazdy rowerem wzdłuż wału powoduje konieczność zmiany Kodeksu wykroczeń.
Zgodnie z proponowaną zmianą (art. 80 § 1 pkt 1a Kodeksu wykroczeń) wykroczenie
popełni ten, kto po wale przeciwpowodziowym przejeżdżać będzie pojazdem
silnikowym, motorowerem lub konno. Rowerzysta przejeżdżając wzdłuż po wale, po
5



wejściu nowelizacji w życie – nie popełni wykroczenia. Popełni je jednak
przejeżdżając przez wał przeciwpowodziowy w miejscu do tego nieprzeznaczonym.

Artykuł 3 projektu ustawy dokonuje zmian w ustawie o drogach publicznych
wprowadzając definicję legalną drogi rowerowej. Zgodnie z nim za drogę rowerową
uważa się drogę przeznaczoną do ruchu rowerów albo rowerów i pieszych, z której
może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem. Ponadto proponuje się, aby
droga dla rowerów nie zaliczona do żadnej z kategorii dróg publicznych i
niezlokalizowana w pasie drogowym tych dróg miała status drogi wewnętrznej.

Projektowana nowela wprowadza istotną zmianę w art. pkt 1 ustawy z dnia 21
sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami. Nowelizowany przepis określa
katalog celów uznawanych za cele publiczne. Zaliczenie dróg rowerowych do celów
publicznych znacznie ułatwi realizację tych inwestycji. Zaliczenie danej inwestycji do
inwestycji celu publicznego odgrywa szczególną rolę przy stosowaniu przepisów o
wywłaszczeniu. Zgodnie z art. 112 ust. 1 powołanej ustawy, jednym z wymagań
wywłaszczenia, które odgrywa jednak podstawową rolę, jest to, że nieruchomość
położona jest na obszarze przeznaczonym w planie miejscowym na cele publiczne
bądź do nieruchomości wydana została decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu
publicznego. Jest to zatem wstępny warunek zastosowania przepisów o
wywłaszczeniu.

Zgodnie z przepisem końcowym ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od
dnia ogłoszenia.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej i wejście w życie
proponowanych w nim regulacji nie spowoduje skutków dla budżetu państwa, lecz
może spowodować koszty dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego związane
z budową oraz utrzymaniem dróg dla rowerów.


6



OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Przedmiotowy projekt ustawy będzie miał wpływ na działalność Ministra Rolnictwa i
Rozwoju Wsi, Ministra Środowiska, prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej,
marszałków województw, dyrektorów regionalnych zarządów gospodarki wodnej oraz
na jednostki samorządu terytorialnego.
2. Konsultacje społeczne
Od 28 czerwca 2013 roku projekt ustawy był dostępny do publicznego wglądu na
stronie internetowej www.prezydent.pl. Poproszono o przesłanie ewentualnych uwag
do 26 lipca br.
Jednocześnie projekt ustawy został przesłany pocztą elektroniczną do konsultacji
następującym podmiotom: Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministrowi
Środowiska, Ministrowi Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, Ministrowi
Sportu i Turystyki, Wojewodzie Podkarpackiemu, Wojewodzie Świętokrzyskiemu,
Wojewodzie Małopolskiemu, Wojewodzie Mazowieckiemu, Wojewodzie Kujawsko-
pomorskiemu, Wojewodzie Pomorskiemu, Wojewodzie Lubelskiemu, Wojewodzie
Śląskiemu, Marszałkowi Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Marszałkowi
Województwa Lubuskiego, Marszałkowi Województwa Lubelskiego, Marszałkowi
Województwa Małopolskiego, Marszałkowi Województwa Mazowieckiego,
Marszałkowi Województwa Podkarpackiego, Marszałkowi Województwa
Pomorskiego, Marszałkowi Województwa Śląskiego, Marszałkowi Województwa
Świętokrzyskiego, Związkowi Województw RP, Związkowi Miast Polskich, Unii
Metropolii Polskich, Związkowi Powiatów Polskich, Unii Miasteczek Polskich,
Związkowi Gmin Wiejskich RP, Krajowemu Zarządowi Gospodarki Wodnej,
Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska, Głównemu Urzędowi Nadzoru
Budowlanego, Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej, Dyrektorowi
Wojewódzkiemu Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Warszawie, Generalnej
Dyrekcji
Ochrony
Środowiska,
Polskiemu
Towarzystwu
Turystyczno-
7



Krajoznawczemu, Krajowej Radzie Gospodarki Wodnej, Państwowej Radzie Ochrony
Przyrody, Fundacji WWF, Klubowi Gaja, Polskiemu Klubowi Ekologicznemu, Lidze
Ochrony Przyrody, Warszawskiemu Towarzystwu Cyklistów.
Podmioty do których przesłano projekt ustawy do konsultacji również poproszono
o uwagi i opinie o projekcie do 26 lipca br.
Uwagi, które wpłynęły do Kancelarii Prezydenta RP zostały przeanalizowane
i częściowo uwzględnione.
Ponadto 31 lipca 2013 roku zorganizowano również spotkanie uzgodnieniowe,
w którym wzięły udział zaproszone podmioty.
3. Wpływ na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Projekt ustawy nie nakłada nowych zadań na organy administracji publicznej w
zakresie zmian w art. 88l oraz 88n ustawy – Prawo wodne polegających na
przyjmowaniu zgłoszeń w zakresie inwestycji mających służyć rekreacji rowerowej
oraz ich weryfikacji.
W Polsce mamy około 9,5 tys. km wałów przeciwpowodziowych, w przeważającej
części położonych w terenach o bardzo dużych walorach przyrodniczych i
krajobrazowych. Tereny te są także niezwykle atrakcyjne dla rozwoju turystyki, nie
powodującej konieczności budowy infrastruktury drogowej, hotelowej czy
żywieniowej. Ze względu na swoje walory, obszary te są niezwykle atrakcyjne, jednak
ze względu na zagrożenie powodzią, muszą być jednocześnie poddane pewnym
restrykcjom w postaci zakazu lokalizowania obiektów mogących pogorszyć warunki
przepływu wód powodziowych lub mogących wygenerować znaczące straty wskutek
zalania wodami powodziowymi. Współczesna i tym samym nowoczesna ochrona
przed powodzią, wyrażona w prawie UE poprzez dyrektywę 2007/60/WE w sprawie
oceny ryzyka powodziowego i zarządzania nim, wprowadzona do ustawy Prawo
wodne, kładzie duży nacisk na ograniczanie strat, tj. na takie zagospodarowywanie
obszarów zagrożonych, aby nie generowało strat w przypadku wystąpienia powodzi.
8

strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: