eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej

projekt dotyczy zasad udzielania przez banki komercyjne przedsiębiorcom kredytu technologicznego oraz umożliwienia przyspieszenia wypłat środków beneficjentom poprzez ujednolicenie sposobu ich wypłaty z procedurą wypłaty obowiązującą w ramach innych działań PO IG

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1623
  • Data wpłynięcia: 2013-08-02
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
  • data uchwalenia: 2013-09-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1240

1623

Umożliwienie częściowej wypłaty premii technologicznej po zrealizowaniu 25 % zakresu
rzeczowego inwestycji spowoduje wzrost motywacji przedsiębiorcy do sprawnej realizacji
przedsięwzięcia, a co za tym idzie, do inwestowania w sposób jak najbardziej efektywny.
Ze względu na fakt, że proces kontraktacji środków w działaniu 4.3 PO IG nabrał tempa
dopiero po zmianie warunków przyznawania i wypłaty dofinansowania, tj. po wejściu w życie
ustawy z dnia 3 lutego 2011 r. w sprawie zmiany ustawy o niektórych formach wspierania
działalności innowacyjnej (Dz. U. Nr 85, poz. 457), a więc w II połowie roku 2012 i w roku
2013 r., proces dokonywania płatności (przede wszystkim w odniesieniu do umów zawartych
w II półroczu 2012 r. – ponad 70% wszystkich umów) uległ przesunięciu względem
terminów pierwotnie planowanych dla tego instrumentu. Wprowadzenie zaś przepisu
umożliwiającego wcześniejszą wypłatę części premii technologicznej zwiększy tempo
wydatkowania środków unijnych.

Postulowane zmiany dotyczą:
1. art. 3 ustawy:

zmiana w ust. 8 polegająca na zastąpieniu daty 31 października 2013 r. datą
29 listopada 2013 r.
Wprowadzenie tej zmiany ma na celu wydłużenie terminu, w którym banki współpracujące
z BGK będą mogły udzielić kredytu technologicznego na finansowanie projektów
znajdujących się obecnie na rezerwowej liście wniosków (tj. dla których środki mogą zostać
uruchomione po terminie wskazanym w aktualnym brzmieniu ustawy – 31 października
2013 r. ).
2. art. 4 ustawy:

zmiana polegająca na uchyleniu ust. 3.
Wprowadzenie tej zmiany umożliwi usunięcie ograniczenia czasowego na przyznawanie
przez BGK promes premii technologicznej dla wniosków, które uzyskają wsparcie w wyniku
pozytywnie zakończonej procedury odwoławczej.
3. art. 8 ustawy:

zmiana polegająca na dodaniu ust. 3a.
Wprowadzenie tej zmiany umożliwi jednoznaczne ograniczenie terminu zawierania umów
o wypłatę premii technologicznej do 31 grudnia 2013 r., tj. terminu wynikającego z obecnych
przepisów unijnych dotyczących zasad udzielania pomocy publicznej.
4. art. 11 ustawy, w tym:

zmiana w ust. 1 polegająca na wykreśleniu wyrazów „po wypłaceniu ostatniej transzy
kredytu technologicznego” (w praktyce termin wypłaty ostatniej transzy kredytu
zbiega się

z terminem zakończenia inwestycji technologicznej).
Wprowadzenie tej zmiany ma na celu umożliwienie przedsiębiorcom wystąpienia
z pierwszym wnioskiem o wypłatę wsparcia (premii technologicznej) już po zrealizowaniu
25% zakresu rzeczowego inwestycji.

zmiana w ust. 4 polegająca na wykreśleniu wyrazu „jednorazowo”.
Zmiana umożliwi dokonywanie płatności częściowych premii technologicznej na rzecz
przedsiębiorców, którzy zdecydują się wystąpić do BGK z odpowiednim wnioskiem.

dodaniu ust. 6 umożliwiającego występowanie z wnioskami o płatność pośrednią

i uwarunkowanie tego wystąpienia 25 % zaawansowaniem procesu realizacji
inwestycji.
Wprowadzenie ust. 6 jest konsekwencją zmiany brzmienia art. 11 ust. 1 i 4 ustawy. Umożliwi
częściową wypłatę premii technologicznej po zrealizowaniu 25 % zakresu rzeczowego
inwestycji i po spełnieniu warunków ujętych w kolejnym nowowprowadzonym ust. 7.

dodaniu ust. 7 precyzującego warunki częściowej wypłaty premii, w tym
w szczególności definiującego zakres dokumentów (przede wszystkim oświadczeń
przedsiębiorcy), które należy przedstawić na potwierdzenie poniesienia wydatków.
Wprowadzenie ust. 7 ma na celu umożliwienie Bankowi Gospodarstwa Krajowego
weryfikację zaawansowania inwestycji technologicznej i potwierdzenie jej zgodności
z ustawą i umową o dofinansowanie.
Proponowane zmiany są zgodne z prawem Unii Europejskiej i nie powodują zwiększonych
obciążeń dla budżetu państwa. Tym niemniej - dzięki nowelizacji - wypłata premii
technologicznych nastąpi szybciej, co z kolei może powodować przesunięcia środków na
współfinansowanie projektów pochodzących z budżetu krajowego w poszczególnych latach
w okresie 2013-2015.
Warszawa, 9 sierpnia 2013 r.
BAS-WAPEiM-2060/13


Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej
poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o niektórych formach
wspierania działalności innowacyjnej (przedstawiciel wnioskodawców:
poseł Maria Janyska)

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 roku –
Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2012 r. poz. 32 ze zmianami)
sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt zmierza do wprowadzenia zmian w ustawie z dnia 30 maja 2008 r.
o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. z 2008 r. Nr
116, poz. 730, ze zmianami). Po pierwsze, przewiduje wprowadzenie
możliwości pośredniej (częściowej) płatności premii technologicznej po
zrealizowaniu co najmniej 25 % planowanej wartości inwestycji
technologicznej. Obecnie przepisy przewidują możliwość wypłaty jednorazowo
całej kwoty po wypłaceniu ostatniej transzy kredytu technologicznego.
Po drugie, projekt przewiduje, że Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK)
zawiera umowę o wypłatę premii technologicznej do 31 grudnia 2013 r. Ponadto
projekt zmierza do zmiany daty, do której możliwe jest zawieranie umów o
udzielenie kredytu technologicznego przez bank kredytujący z 31 października
2013 r. na 29 listopada 2013 r. oraz do zniesienia ograniczenia czasowego
możliwości przyznania przez BGK promesy premii technologicznej (obecnie: 15
września 2013 r.).
Projekt ma wejść w życie z dniem ogłoszenia.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Oceny projektu ustawy należy dokonać w świetle traktatowych unormowań
dotyczących udzielania pomocy przez państwa członkowskie (art. 107-108
TfUE) oraz rozporządzenia Komisji nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r.
uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w
zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń
blokowych, Dz. Urz. UE L 214 z 9.8.2008, s. 3; dalej: rozporządzenie
800/2008).
2

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa Unii
Europejskiej
Zgodnie z art. 107 ust. 1 TfUE, co do zasady wszelka pomoc przyznawana
przez państwo członkowskie lub przy użyciu zasobów państwowych w
jakiejkolwiek formie, która zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji poprzez
sprzyjanie niektórym przedsiębiorstwom lub produkcji niektórych towarów, jest
niezgodna z rynkiem wewnętrznym w zakresie, w jakim wpływa na wymianę
handlową między państwami członkowskimi. Pewne rodzaje pomocy są jednak
zgodne z rynkiem wewnętrznym (art. 107 ust. 2 TfUE) lub mogą zostać uznane
za zgodne z rynkiem wewnętrznym (art. 107 ust. 3 TfUE). Ocena zgodności
pomocy z rynkiem wewnętrznym spoczywa zasadniczo na Komisji.
W myśl art. 108 ust. 3 TfUE, Komisja powinna być informowana o
wszelkich planach przyznania lub zmiany pomocy. Jednak na mocy
rozporządzenia nr 994/98 z dnia 7 maja 1998 r. dotyczącego stosowania art. 92 i
93 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską do niektórych kategorii
horyzontalnej pomocy państwa (Dz. Urz. UE L 142 z 14.5.1998, s. 1) Komisja
jest uprawniona do oświadczenia, że w określonych warunkach wskazane
rodzaje pomocy są zgodne z rynkiem wewnętrznym i nie podlegają wymogowi
zgłoszenia. Na tej podstawie Komisja wydała rozporządzenie 800/2008,
zawierające wyłączenia blokowe. W myśl art. 3 ust. 1 rozporządzenia 800/2008,
zgodne ze wspólnym rynkiem i wyłączone z wymogu zgłoszenia są programy
pomocy spełniające wszystkie warunki ogólne określone w rozdziale I tego
rozporządzenia, jak również w odpowiednich przepisach rozdziału II,
zawierającego szczególne regulacje dotyczące różnych kategorii pomocy, o ile
każda pomoc indywidualna przyznana w ramach takiego programu spełnia
wszystkie warunki niniejszego rozporządzenia, a program zawiera wyraźne
odesłanie do niniejszego rozporządzenia przez zamieszczenie jego tytułu i
danych dotyczących publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach
wspierania działalności innowacyjnej, udzielanie kredytu technologicznego oraz
premii technologicznej następuje zgodnie z przepisami rozporządzenia
800/2008, a udzielane wsparcie stanowi regionalną pomoc inwestycyjną w
rozumieniu art. 13 rozporządzenia 800/2008 oraz pomoc na usługi doradcze dla
małych i średnich przedsiębiorstw w rozumieniu art. 26 tego rozporządzenia.
Zmiany przewidziane w ocenianym projekcie ustawy nie naruszają wymogów
zawartych w rozdziale I przedmiotowego rozporządzenia ani w jego przepisach
szczególnych dotyczących regionalnej pomocy inwestycyjnej oraz pomocy na
rzecz małych i średnich przedsiębiorstw na usługi doradcze.

3
4. Konkluzja
Projekt ustawy o zmianie ustawy o niektórych formach wspierania
działalności innowacyjnej nie narusza prawa UE.



Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Zbigniew Wrona
strony : 1 . [ 2 ] . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: