Rządowy projekt ustawy o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzających zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób
projekt dotyczy wprowadzenia rozwiązań przewidujących terapię, w warunkach izolacji, sprawców przestępstw, którzy z powodu zaburzonej psychiki mogą ponownie popełnić groźne przestępstwo przeciwko życiu, zdrowiu, bezpieczeństwu powszechnemu lub wolności seksualnej i umożliwienia tym sprawcom, w wyniku odbytej terapii, readaptacji do społeczeństwa i funkcjonowania w nim oraz efektywnego monitorowania zachowania tych spośród sprawców, którzy po odbyciu kary będą przebywać na wolności
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1577
- Data wpłynięcia: 2013-07-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzających zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób
- data uchwalenia: 2013-11-22
- adres publikacyjny: Dz.U. 2014 r. poz. 24
1577
w razie potrzeby wprowadzają stosowne zmiany w indywidualnym programie leczenia.
§ 9. W sprawach nieuregulowanych niniejszym rozporządzeniem stosuje się przepisy
rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 14 czerwca 2012 r. w sprawie udzielania
świadczeń zdrowotnych przez podmioty lecznicze dla osób pozbawionych wolności (Dz. U. poz.
738).
§ 10. Rozporządzenie wchodzi w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER ZDROWIA
w porozumieniu:
MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI
3
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia jest wykonaniem upoważnienia ustawowego zawartego w art. 26
ust. 5 ustawy z dnia … o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzających
zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób. Zgodnie z tym przepisem,
minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z Ministrem Sprawiedliwości określi, w
drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki i tryb udzielania świadczeń zdrowotnych osobom
stwarzającym zagrożenie umieszczonym w Ośrodku, mając na uwadze konieczność zapewnienia
tym osobom świadczeń opieki zdrowotnej, w tym gdy konieczne jest natychmiastowe udzielenie
świadczenia zdrowotnego ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia albo przeprowadzenie
specjalistycznych badań, leczenia, pielęgnacji lub rehabilitacji.
Projektowane rozporządzenie wskazuje jakie świadczenia zdrowotne będą udzielane przez
Krajowy Ośrodek Terapii Zaburzeń Psychicznych, co się stanie w sytuacji gdy Ośrodek nie
będzie posiadał specjalistycznego sprzętu i kto będzie decydował o przewiezieniu osoby
poddanej terapii do innego podmiotu. Ponadto rozporządzenie określa działania podejmowane po
przyjęciu osoby do Ośrodka, opracowanie indywidualnego programu terapii oraz rodzaje terapii
zajęciowej, w której będą brać udział osoby poddane terapii. Wszelkie niepokojące zmiany w
zachowaniu osoby poddanej terapii będą również odnotowywane w indywidualnym programie
leczenia takie osoby.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt zostanie zamieszczony
w Biuletynie Informacji Publicznej na stronach internetowych Ministerstwa Sprawiedliwości
i Rządowego Centrum Legislacji.
Zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz.
2039, z późn. zm.) projektowane rozporządzenie nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
4
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projektowane rozporządzenie będzie miało wpływ przede wszystkim na osoby, w
stosunku do których sąd orzeknie o umieszczeniu w Krajowym Ośrodku Terapii Zaburzeń
Psychicznych.
2. Konsultacje społeczne
Projekt zostanie przedstawiony do zaopiniowania następującym podmiotom:
1) Fundacji Pomocy Chorym Psychicznie im. Tomasza Deca;
2) Instytutowi Psychiatrii i Neurologii w Warszawie;
3) Konsultantowi Krajowemu w dziedzinie psychiatrii;
4) Konsultantowi Krajowemu w dziedzinie psychologii klinicznej;
5) Lubelskiemu Stowarzyszeniu Ochrony Zdrowia Psychicznego;
6) Polskiemu Towarzystwu Higieny Psychicznej;
7) Polskiemu Towarzystwu Psychiatrycznemu;
8) Polskiemu Towarzystwu Psychoanalitycznemu;
9) Polskiemu Towarzystwu Psychologicznemu;
10) Polskiemu Towarzystwu Psychoterapii Psychoanalitycznej;
11) Polskiemu Towarzystwu Terapii Poznawczej i Behawioralnej;
12) Radzie Ochrony Zdrowia Psychicznego;
13) Stowarzyszeniu na Rzecz Rehabilitacji Psychiatrycznej;
14) Stowarzyszeniu na Rzecz Rozwoju Psychiatrii i Opieki Środowiskowej;
15) Stowarzyszeniu Ochrony Zdrowia Psychicznego „Wzajemna Pomoc”;
16) Stowarzyszeniu Osób i Rodzin na Rzecz Zdrowia Psychicznego „Zrozumieć i Pomóc”;
17) Stowarzyszeniu Osób i Rodzin na Rzecz Zdrowia Psychicznego i Rozwoju Psychiatrii
Środowiskowej „Integracja”;
18) Stowarzyszeniu Rodzin „Zdrowie Psychiczne”;
19) Związkowi Pracodawców Opieki Psychiatrycznej i Leczenia Uzależnień.
Ponadto projekt zostanie przesłany do wiadomości Rzecznika Praw Obywatelskich.
5
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla
budżetu państwa oraz sektora finansów publicznych, w tym dla budżetów jednostek samorządu
terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Projektowane rozporządzenie nie wpłynie na sytuację i rozwój regionów.
10/07/BS
6
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA
z dnia
w sprawie sposobu dokumentowania przypadków zastosowania przymusu
bezpośredniego oraz wzorów dokumentów
Na podstawie art. 39 ust. 7 ustawy z dnia … o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami
psychicznymi stwarzających zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób
(Dz. U. poz.) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa sposób dokumentowania przypadków zastosowania przymusu
bezpośredniego oraz wzory dokumentów.
§ 2. 1. Zastosowanie przymusu bezpośredniego podlega odnotowaniu w indywidualnej
i zbiorczej dokumentacji medycznej, w której odnotowuje się:
1) zastosowany przymus bezpośredni;
2) przyczyny zastosowania przymusu bezpośredniego, w tym uzasadniające wybór
metody przymusu bezpośredniego;
3) czas stosowania przymusu bezpośredniego oraz przyczyny jego ewentualnego
przedłużenia;
4) informację o uprzedzeniu osoby poddanej terapii przed zastosowaniem przymusu
bezpośredniego, że środek ten ma zostać wobec niej podjęty.
2. Informację o zastosowaniu przymusu bezpośredniego pielęgniarka zamieszcza w księdze
raportów pielęgniarskich, w której, poza informacjami, o których mowa w ust. 1, odnotowuje się
również informacje o:
1) osobie zlecającej zastosowanie przymusu bezpośredniego;
2) osobach wykonujących przymus bezpośredni;
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia
(Dz. U. Nr 248, poz. 1495 i Nr 284, poz. 1672).
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1577
› Pobierz plik