eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzających zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób

Rządowy projekt ustawy o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzających zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób

projekt dotyczy wprowadzenia rozwiązań przewidujących terapię, w warunkach izolacji, sprawców przestępstw, którzy z powodu zaburzonej psychiki mogą ponownie popełnić groźne przestępstwo przeciwko życiu, zdrowiu, bezpieczeństwu powszechnemu lub wolności seksualnej i umożliwienia tym sprawcom, w wyniku odbytej terapii, readaptacji do społeczeństwa i funkcjonowania w nim oraz efektywnego monitorowania zachowania tych spośród sprawców, którzy po odbyciu kary będą przebywać na wolności

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1577
  • Data wpłynięcia: 2013-07-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzających zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób
  • data uchwalenia: 2013-11-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2014 r. poz. 24

1577


UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia jest wykonaniem upoważnienia ustawowego zawartego w art. 13
ust. 4 ustawy z dnia ... o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzających
zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób. Zgodnie z tym przepisem,
minister właściwy do spraw zdrowia, w porozumieniu z Ministrem Sprawiedliwości, wskaże,
w drodze rozporządzenia, zakład psychiatryczny wykonujący obserwację orzeczoną przez sąd,
uwzględniając warunki, jakimi powinien dysponować zakład psychiatryczny, w celu zapewnienia
bezpieczeństwa innych osób oraz sprawnego przeprowadzenia obserwacji.
Jako zakład psychiatryczny wykonujący obserwację orzeczoną przez sąd wobec osób,
podlegających regulacjom określonym w powołanej ustawie, wskazano Regionalny Ośrodek
Psychiatrii Sądowej w Gostyninie. Jest to bowiem zakład dysponujący zarówno specjalistyczną
kadrą naukową, jak stosownymi zabezpieczeniami.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt zostanie zamieszczony
w Biuletynie Informacji Publicznej na stronach internetowych Ministerstwa Sprawiedliwości
i Rządowego Centrum Legislacji.
Zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.) projektowane rozporządzenie nie podlega notyfikacji Komisji
Europejskiej.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.



2
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projektowane rozporządzenie będzie miało wpływ przede wszystkim na osoby, w stosunku
do których sąd wdroży postępowanie w oparciu o przepisy rozdziału 3 ustawy z dnia ...
o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzających zagrożenie życia,
zdrowia lub wolności seksualnej innych osób.

2. Konsultacje społeczne
Projekt zostanie przedstawiony do zaopiniowania następującym podmiotom:
1) Fundacji Pomocy Chorym Psychicznie im. Tomasza Deca;
2) Instytutowi Psychiatrii i Neurologii w Warszawie;
3) Konsultantowi Krajowemu w dziedzinie psychiatrii;
4) Konsultantowi Krajowemu w dziedzinie psychologii klinicznej;
5) Lubelskiemu Stowarzyszeniu Ochrony Zdrowia Psychicznego;
6) Polskiemu Towarzystwu Higieny Psychicznej;
7) Polskiemu Towarzystwu Psychiatrycznemu;
8) Polskiemu Towarzystwu Psychoanalitycznemu;
9) Polskiemu Towarzystwu Psychologicznemu;
10) Polskiemu Towarzystwu Psychoterapii Psychoanalitycznej;
11) Polskiemu Towarzystwu Terapii Poznawczej i Behawioralnej;
12) Radzie Ochrony Zdrowia Psychicznego;
13) Stowarzyszeniu na Rzecz Rehabilitacji Psychiatrycznej;
14) Stowarzyszeniu na Rzecz Rozwoju Psychiatrii i Opieki Środowiskowej;
15) Stowarzyszeniu Ochrony Zdrowia Psychicznego „Wzajemna Pomoc”;
16) Stowarzyszeniu Osób i Rodzin na Rzecz Zdrowia Psychicznego „Zrozumieć i Pomóc”;
3
17) Stowarzyszeniu Osób i Rodzin na Rzecz Zdrowia Psychicznego i Rozwoju Psychiatrii
Środowiskowej „Integracja”;
18) Stowarzyszeniu Rodzin „Zdrowie Psychiczne”;
19) Związkowi Pracodawców Opieki Psychiatrycznej i Leczenia Uzależnień.
Ponadto projekt zostanie przesłany do wiadomości Rzecznika Praw Obywatelskich.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla
budżetu państwa oraz sektora finansów publicznych, w tym dla budżetów jednostek samorządu
terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Projektowane rozporządzenie nie wpłynie na sytuację i rozwój regionów.













09/07-kt
4

Projekt


ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA
z dnia
w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania świadczeń zdrowotnych
osobom stwarzającym zagrożenie umieszczonym w Krajowym Ośrodku Terapii Zaburzeń
Psychicznych

Na podstawie art. 26 ust. 5 ustawy z dnia … o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami
psychicznymi stwarzających zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób
(Dz. U. poz.), zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowe warunki, zakres i tryb udzielania świadczeń
zdrowotnych osobom umieszczonym w Krajowym Ośrodku Terapii Zaburzeń Psychicznych,
dalej zwanym Ośrodkiem, dalej zwanym „osobami umieszczonymi”.
§ 2. 1. Krajowy Ośrodek Terapii Zaburzeń Psychicznych, dalej zwany „Ośrodkiem”,
udziela osobom umieszczonym świadczeń zdrowotnych związanych z:
1) leczeniem;
2) terapią;
3) rehabilitacją;
4) przebiegiem postępowania resocjalizacyjnego.
2. W uzasadnionych przypadkach, w szczególności gdy świadczenia zdrowotne
wymienione w ust. 1 nie mogą być udzielone osobom umieszczonym przez Ośrodek z powodu
braku specjalistycznego sprzętu medycznego, świadczenia te są udzielane przez podmioty
lecznicze dla osób pozbawionych wolności.
3. O konieczności udzielenia świadczenia zdrowotnego przez podmiot leczniczy dla osób
pozbawionych wolności decyduje kierownik Ośrodka.
4. Udzielanie świadczeń zdrowotnych w przypadkach, o których mowa w ust. 2, nie może
naruszać zasad terapii osoby umieszczonej.

1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia
(Dz. U. Nr 248, poz. 1495 i Nr 284, poz. 1672).
5. Osobom umieszczonym zapewnia się transport sanitarny.
§ 3. 1. Po przyjęciu do Ośrodka osoba umieszczona podlega wstępnym badaniom oraz
umieszcza się ją na odpowiednim oddziale.
2. Zakład karny, w którym osoba umieszczona ostatnio przebywała, przesyła do Ośrodka
historię choroby tej osoby w terminie nie dłuższym niż 7 dni od dnia przyjęcia jej do Ośrodka.
§ 4. 1. Lekarz kierujący oddziałem w porozumieniu z psychologiem, a w sprawach osób z
zaburzeniami preferencji seksualnych nadto z lekarzem seksuologiem, opracowuje indywidualny
program terapii osoby umieszczonej
2. Indywidualny program terapii jest opracowywany w taki sposób, aby uwzględnione w
nim rodzaje zajęć stanowiły system skoordynowanych oddziaływań, mających umożliwić
osobom umieszczonym powrót do społeczeństwa.
3. W indywidualnym programie terapii określa się w szczególności rodzaj i wymiar czasu
zajęć, w których uczestniczy osoba umieszczona, z uwzględnieniem stanu zdrowia, rodzaju i
nasilenia objawów zaburzeń psychicznych oraz zainteresowań i możliwości osobistych osoby
umieszczonej.
4. W sytuacji, gdy lekarz zaleci również leczenie farmakologiczne, wpisuje się je do
indywidualnego programu leczenia.
§ 5. 1.Zajęcia, o których mowa w § 4 ust. 3, odbywają się w grupach i indywidualnie oraz
obejmują w szczególności: psychoterapię, fizjoterapię i terapię zajęciową.
2. Zajęcia w grupach prowadzone są 5 razy w tygodniu, w wymiarze od 3 do 6 godzin
dziennie. Zajęcia indywidualne ustalane są przez lekarza kierującego oddziałem w porozumieniu
z psychologiem, a w sprawach osób z zaburzeniami preferencji seksualnych nadto z lekarzem
seksuologiem, oddzielnie dla każdej osoby poddanej terapii.
3. Zajęcia w grupach są podzielone na bloki tematyczne.
§ 6. Terapia zajęciowa ma na celu w szczególności trening umiejętności społecznych,
zmniejszenie napięć emocjonalnych, a także ograniczenie tendencji do zachowań agresywnych
i samoagresywnych.
§ 7. 1. Osoby prowadzące terapię zajęciową wpisują do indywidualnego programu leczenia
wzmiankę o wszelkich niepokojących sygnałach w zachowaniu osób umieszczonych.
§ 8. Nie rzadziej niż raz na 6 miesięcy lekarz kierujący oddziałem w porozumieniu
z psychologiem, a w sprawach osób z zaburzeniami preferencji seksualnych nadto z lekarzem
2

strony : 1 ... 12 . [ 13 ] . 14 . 15

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: