Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o prokuraturze, ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz ustawy o Sądzie Najwyższym
projekt dotyczy zrównania sytuacji prawnej wszystkich osób świadczących pracę i pełniących służbę w zakresie wynagrodzenia (uposażenia) przysługującego w okresie nieobecności spowodowanej chorobą
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1502
- Data wpłynięcia: 2013-06-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o prokuraturze, ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz ustawy o Sądzie Najwyższym
- data uchwalenia: 2014-03-14
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 504
1502
/ złotych/
Wyszczególnienie
Liczba
Łączna
Łączna liczba Liczba sędziów
Przeciętna
80%
100%
80%
różnica
sędziów
wysokość
osobodni,
przebywających dzienna stawka przeciętnej
wynagrodze- wynagrodzenia [potencjalne
„zatrudnio-
wynagrodzeń w których
na zwolnieniach
wynagrodzenia dziennej
nia za
za wykazane
oszczęd-
nych”
(bez
sędziowie
lekarskich
stawki
wykazane
osobodni
ności]
w sądach
dodatkowego
przebywali na
w roku 2011***
wynagrodze-
osobodni
zwolnienia
w roku
wynagrodzeni
zwolnieniach
nia
zwolnienia
2011*
a rocznego)
lekarskich
wypłaconych w roku 2011**
sędziom
w roku 2011
6
8
9
10
1
2
3
4
5
7
[(3/2)/365dni]
[4*6]
[4*7]
[8-9]
sądy
apelacyjne
491
75 947 920
4 260
167
423,8
339,0
1 805 307
1 444 246
361 061
sądy
15
okręgowe
2 702
362 523 391
30 193
1 238
367,6
294,1
11 098 495
9 032 005
2 258 001
RA-
sądy
ZEM
rejonowe
6 739
706 022 741
87 705
4 001
287,0
229,6
25 174 145
21 989 639
5 497 410
RAZEM
CZĘŚĆ 15 9 932
1 144 494 052 122 158
5 406
–
–
38 077 947
30 462 357
7 615 589
* Etaty obsadzone według stanu na koniec roku.
** Z wyłączeniem zwolnień związanych z wypadkiem podczas pracy albo w drodze do pracy lub z pracy oraz z chorobami przypadającymi w okresie ciąży.
*** Z wyłączeniem sędziów przebywających na zwolnieniach w związku z wypadkiem podczas pracy albo w drodze do pracy lub z pracy oraz w związku
z chorobami przypadającymi w okresie ciąży.
Kwotę powyższą można traktować jako potencjalne, orientacyjne oszczędności dla
budżetu państwa w części 15 „Sądy powszechne” z tytułu wprowadzenia wyżej
zasygnalizowanych zmian legislacyjnych. Podkreślenia jednocześnie wymaga, że
kwota ta jest wielkością charakterystyczną dla 2011 r., a w kolejnych latach może
znacznie odbiegać od wskazanej wartości. Należy także zauważyć, że w przypadku
czynników losowych, do jakich należy zaliczyć zapadalność na choroby i związaną
z tym liczbę i długotrwałość zwolnień lekarskich, występować może duża
zmienność w poszczególnych latach. Mając to na uwadze, zgodnie z poniższym
zestawieniem, sporządzonym na podstawie danych przesłanych do Ministerstwa
Sprawiedliwości, potencjalne oszczędności budżetowe związane z wprowadzeniem
zasady obniżania do 80% wynagrodzenia przysługującego sędziom i prokuratorom
przebywającym na zwolnieniu lekarskim, w zakresie dotyczącym prokuratorów
i asesorów prokuratury, a także sędziów Sądu Najwyższego i sądów
14
administracyjnych, oszacowane zostały na poziomie ok. 6,5 mln zł.
Dane dotyczące Prokuratury, Sądu Najwyższego i sądów administracyjnych
Liczba
Przeciętne
Średnia
Łączna
Przeciętna
80%
100%
80%
Różnica
prokuratorów/
wynagrodzenie
roczna
szacunkowa
dzienna stawka przeciętnej łącznych
łącznych
[potencjalne
sędziów
[miesięczne]
absencja
liczba
wynagrodzenia
dziennej
wydatków na wydatków
oszczęd-
„zatrudnio-
chorobowa
osobodni,
[w złotych]
stawki
wynagrodzenia na wynagro- ności]
nych” w roku
w przeli-
w których
wynagro-
za wykazane
dzenia za
Wyszczególnienie
2011
czeniu
na prokuratorzy/
dzenia
osobodni
wykazane
jednego
sędziowie
zwolnienia
osobodni
prokuratora/
przebywali na
zwolnienia
sędziego
zwolnieniach
[w dniach]
lekarskich
w roku 2011
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
prokuratorzy
Prokuratury
Generalnej
60
16 448
11,00
660
540,8
432,6
356 899
285 519
71 380
prokuratorzy
prokuratury
apelacyjnej
401
12 441
18,28
7 330
409,0
327,2
2 998 225
2 398 580
599 645
prokuratorzy
prokuratury
okręgowej
1 580
10 498
16,18
25 564
345,1
276,1
8 823 290
7 058 632
1 764 658
prokuratorzy
prokuratury
rejonowej
3 790
8 434
16,60
62 914
277,3
221,8
17 444 932
13 955 945
3 488 986
asesorzy
prokuratury
rejonowej
464
6 297
6,10
2 830
207,0
165,6
585 963
468 770
117 193
15
PROKURATURA
– RAZEM (część
88 – Powszechne 6 295
–
–
99 299
–
–
30 209 309
24 167 447
6 041 862
jednostki
organizacyjne
prokuratury)
sędziowie
Naczelnego Sądu
Administracyjnego 202
17 590
7,30
1 475
578,3
462,6
852 763
682 211
170 553
sędziowie
wojewódzkich
sądów
administracyjnych
410
10 345
7,30
2 993
340,1
272,1
1 017 948
814 358
203 590
NSA – RAZEM
(część
05
– 612
–
–
4 468
–
–
1 870 711
1 496 569
374 142
Naczelny
Sąd
Administracyjny)
sędziowie
Sądu
Najwyższego
86
17 981
8,44
726
591,2
472,9
429 096
343 277
85 819
SN
–
RAZEM
(część 04 – Sąd 86
–
–
726
–
–
429 096
343 277
85 819
Najwyższy)
ŁĄCZNIE
6 993
–
–
104 493
–
–
32 509 116
26 007 293
6 501 823
Biorąc pod uwagę powyższe, łączne skutki finansowe projektu ustawy o zmianie
ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych, ustawy o prokuraturze oraz ustawy
o Sądzie Najwyższym obejmujące potencjalne oszczędności budżetowe
w omawianym obszarze, w podziale na właściwe części budżetowe, przedstawiają
się następująco:
– w części 04 „Sąd Najwyższy”
– ok. 86 tys. zł
16
– w części 05 „Naczelny Sąd Administracyjny”
– ok. 374 tys. zł
– w części 15 „Sądy powszechne”
– ok. 7 600 tys. zł
– w części 88 „Powszechne jednostki organizacyjne prokuratury” – ok. 6 042 tys. zł
RAZEM – ok. 14 102 tys. zł
Ponownego zaznaczenia przy tym wymaga, że wskazaną wielkość można
traktować jako potencjalne, orientacyjne oszczędności dla budżetu państwa z tytułu
wprowadzenia wyżej zasygnalizowanych zmian legislacyjnych. Kwota ta obejmuje
bowiem różnicę w wydatkach na wynagrodzenia według obowiązującego stanu
prawnego (100% wynagrodzenia na zwolnieniu lekarskim) a hipotetycznymi
wydatkami według stanu prawnego po wprowadzeniu planowanych zmian (80%
wynagrodzenia na zwolnieniu lekarskim) w warunkach 2011 r. (sądy powszechne
i prokuratura) oraz 2012 r. (SN i NSA). Kwota ta jest zatem wielkością
charakterystyczną dla 2011 r. i 2012 r., a w kolejnych latach może odbiegać od
wskazanego poziomu. W konsekwencji faktyczne oszczędności dla budżetu
państwa z omawianego tytułu w kolejnych latach mogą odbiegać od wielkości
obliczonej w warunkach 2011 r. i 2012 r.
W odniesieniu do prokuratorów zatrudnionych w Instytucie Pamięci Narodowej –
Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, przy założeniu liczby
absencji chorobowych prokuratorów w 2012 r., oszczędności z tytułu zmniejszenia
wynagrodzenia prokuratorów za czas choroby do 80% wyniosłyby ok. 322 tys. zł.
Natomiast w odniesieniu do wszystkich żołnierzy zawodowych, w tym również
sędziów sądów wojskowych oraz prokuratorów wojskowych jednostek
organizacyjnych prokuratury, będących oficerami, obliczono wysokość środków
finansowych, które będą mogły zostać uzyskane wskutek ograniczenia o 20%
uposażeń tytułem przebywania żołnierzy zawodowych na zwolnieniach lekarskich,
szacując ją na kwotę ok. 46 mln zł rocznie. Kwota ta została wskazana w ocenie
skutków regulacji projektu ustawy o zmianie ustawy o Policji, ustawy o Straży
Granicznej, ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, ustawy o Biurze Ochrony
Rządu, ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu,
ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, ustawy o Centralnym Biurze
Antykorupcyjnym, ustawy o służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu
Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego, ustawy o Służbie Więziennej
oraz niektórych innych ustaw. Przy określaniu wysokości oszczędności przyjęto
17
średnią absencję żołnierzy zawodowych spowodowaną przebywaniem na
zwolnieniu lekarskim oraz wysokość przeciętnego uposażenia żołnierzy
zawodowych – bez względu na miejsce pełnienia służby wojskowej. Takie
działanie uzasadnione było tym, że sądy wojskowe oraz wojskowe jednostki
organizacyjne prokuratury są finansowane z części 29 budżetu państwa „Obrona
narodowa”.
W odniesieniu do prokuratorów, potencjalne oszczędności dla budżetu państwa
uzyskane w związku ze zmniejszeniem uposażenia (wynagrodzenia) prokuratora
wojskowej jednostki organizacyjnej prokuratury w czasie choroby – mogą
kształtować się na poziomie ok. 197,6 tys. zł rocznie. Na tę kwotę złożyła się liczba
dni w 2012 r., w których prokuratorzy wojskowi (oficerowie i niebędący oficerami)
byli zwolnieni od zajęć służbowych lub nieobecni w pracy z powodu choroby –
pomnożona przez 20% uśrednionego uposażenia (wynagrodzenia) odpowiednio
prokuratora Naczelnej Prokuratury Wojskowej, wojskowej prokuratury okręgowej
i wojskowej prokuratury garnizonowej.
Z uwagi na brak nagród i premii w strukturze wynagrodzenia sędziego sądu
powszechnego, oszczędności powstałe w związku z jego przebywaniem na
zwolnieniu lekarskim i w konsekwencji wypłatą tylko 80% wynagrodzenia będą
(zgodnie z zasadami wydatkowania środków publicznych) pozostawione
w dyspozycji dyrektora sądu, który – na wniosek prezesa sądu – będzie uprawniony
do wykorzystania tych środków w ramach funduszu wynagrodzeń.
Z uwagi na brak nagród i premii w strukturze wynagrodzenia prokuratora
powszechnej jednostki organizacyjnej prokuratury, oszczędności powstałe
w związku z jego przebywaniem na zwolnieniu lekarskim – i w konsekwencji
wypłatą tylko 80% wynagrodzenia – będą przeznaczone na funkcjonowanie
prokuratur.
Natomiast oszczędności powstałe na skutek zmniejszenia uposażenia sędziego sądu
wojskowego oraz prokuratora wojskowej jednostki organizacyjnej prokuratury
zostaną przeznaczone – zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 września 2003 r.
o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 90, poz. 593,
z późn. zm.) – na nagrody uznaniowe.
18
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1502
› Pobierz plik