Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1493
- Data wpłynięcia: 2013-06-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2013-09-27
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1238
1493-cz-I
odpowiadac plan zagospodarowania
podziemnego składowiska dwutlenku węgla, w
tym plan monitoringu kompleksu
podziemnego składowania dwutlenku węgla,
plan działań naprawczych i tymczasowy plan
działań
po
zamknięciu
podziemnego
składowiska dwutlenku węgla, kierując się
potrzebą
zapewnienia
bezpieczeństwa
prowadzenia działalności polegającej na
podziemnym składowaniu dwutlenku węgla, w
tym ochrony zdrowia i życia ludzi oraz
środowiska, a także potrzeba zapewnienia
bezpieczeństwa powszechnego
103
7 W przypadku winy po stronie operatora,
Art. 28e ust. Art. 28e. 1. Przedsiębiorca, który uzyskał
w tym w przypadku niewystarczających
1;39 ust. 1 koncesję
na
podziemne
składowanie
danych, ukrywania istotnych informacji,
Pgg
dwutlenku węgla jest obowiązany do
zaniedbania, umyślnego wprowadzania
ustanowienia
zabezpieczenia
środków
w błąd lub braku należytej staranności,
w terminie określonym w postanowieniu, o
właściwy organ uzyskuje od byłego
którym mowa w ust. 5.
operatora zwrot kosztów poniesionych po
2. Zabezpieczenie środków jest ustanawiane w
przekazaniu
odpowiedzialności.
Bez
celu finansowania realizacji zadań Krajowego
uszczerbku dla art. 20, po przekazaniu
Administratora Podziemnych Składowisk
odpowiedzialności nie dochodzi się zwrotu
Dwutlenku Węgla po przekazaniu mu
innych kosztów.
odpowiedzialności za zamknięte podziemne
składowisko dwutlenku węgla związanych z
prowadzeniem, przez okres nie krótszy niż 30
lat, monitoringu kompleksu podziemnego
składowania
dwutlenku
węgla
oraz
finansowaniem zabezpieczenia ryzyka
związanego z podejmowaniem działań
naprawczych, rozliczeniem wielkości emisji w
przypadku wydostania się dwutlenku węgla
poza kompleks podziemnego składowania
dwutlenku
węgla,
kosztów
działań
naprawczych i działań zapobiegawczych w
rozumieniu przepisów ustawy z dnia
13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w
str. 147
środowisku
i
ich
naprawie
oraz podejmowaniem innych działań mających
na celu zagwarantowanie długoterminowej
stabilności
podziemnego
składowania
dwutlenku węgla, a także finansowania
wypłaty odszkodowań za szkody mogące
ujawnić się po przekazaniu odpowiedzialności
za zamknięte podziemne składowisko
dwutlenku
węgla
Krajowemu
Administratorowi Podziemnych Składowisk
Dwutlenku Węgla.
Art. 39. 1. Cofniecie koncesji, jej wygaśniecie
lub utrata jej mocy, bez względu na przyczynę
nie zwalnia dotychczasowego przedsiębiorcy z
wykonania obowiązków dotyczących ochrony
środowiska i likwidacji zakładu górniczego, z
zastrzeżeniem art. 39a ust. 1.
Art. 144-146 Art. 144. 1. Właściciel nie może sprzeciwić
Pgg
się zagrożeniom spowodowanym ruchem
zakładu górniczego, który jest prowadzony
zgodnie z ustawą. Może on jednak żądać
naprawienia wyrządzonej tym ruchem szkody,
na zasadach określonych ustawą.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do
innych podmiotów, których prawa majątkowe
są zagrożone ruchem zakładu górniczego.
3. Jeżeli
nie
zachodzą
okoliczności
przewidziane w ust. 1 i 2, przedsiębiorca
odpowiada za szkodę według zasad
określonych w Kodeksie cywilnym.
Art. 145. Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, do
naprawiania szkód, o których mowa w art. 144
ust. 1 i 2, stosuje się przepisy Kodeksu
cywilnego.
Art. 146. 1. Odpowiedzialność
za szkodę
str. 148
ponosi przedsiębiorca prowadzący ruch
zakładu
górniczego,
wskutek
którego
wystąpiła szkoda.
2. Przepis ust. 1 stosuje się także do innych
podmiotów
prowadzących
działalność
regulowaną ustawą, nawet jeżeli nie stosuje się
do nich przepisów dotyczących ruchu zakładu
górniczego.
3. Jeżeli nie można ustalić, kto wyrządził
szkodę, odpowiada za nią przedsiębiorca, który
w dniu ujawnienia się szkody ma prawo
prowadzić w obszarze górniczym, w granicach
którego wystąpiła szkoda, działalność
regulowaną ustawą.
4. Jeżeli
nie
istnieje
przedsiębiorca
odpowiedzialny za szkodę ani jego następca
prawny, za szkodę odpowiada Skarb Państwa
reprezentowany przez właściwy organ nadzoru
górniczego
na
zasadach
określonych
niniejszym działem.
5. Jeżeli szkoda nastąpiła także z innych
przyczyn niż ruch zakładu górniczego,
odpowiedzialność podmiotów określonych w
ust. 1-4 oraz innych podmiotów jest solidarna.
6. Odpowiedzialność
przedsiębiorcy oraz
podmiotów trudniących się zawodowo
wykonywaniem powierzonych im przez tego
przedsiębiorcę czynności jest solidarna.
104
8 W przypadku, gdy składowisko zostało
Art. 39a ust. Art. 39a. 1. W przypadku cofnięcia koncesji
zamknięte zgodnie z art. 17 ust. 1 lit. c
1; 39b; 93 ust. na podziemne składowanie dwutlenku węgla
uznaje
się,
że
przekazanie
4a pkt 1 i ust. albo jej wygaśnięcia z powodów, o których
odpowiedzialności nastąpiło, jeżeli i gdy
4b Pgg
mowa w art. 38 ust. 1 pkt 3 - 5, Krajowy
wszystkie dostępne dowody wskazują na to,
Administrator
Podziemnych
Składowisk
że CO
Dwutlenku
Węgla
przejmuje
2
będzie całkowicie i stale
hermetycznie składowany, a także po
odpowiedzialność za podziemne składowisko
uszczelnieniu składowiska i usunięciu
dwutlenku węgla.
instalacji zatłaczających.
Art. 39b. 1. W przypadku cofnięcia lub
str. 149
wygaśnięcia koncesji, z zastrzeżeniem art. 39c,
Krajowy Administrator Podziemnych
Składowisk Dwutlenku Węgla zamyka
podziemne składowisko dwutlenku węgla.
Przepisy art. l07a ust. 2, art. 127i ust. 2 2 oraz
art. 129 ust. 1- 5 stosuje sie odpowiednio.
Art. 93.4a.
Dodatek do dokumentacji
geologicznej będącej podstawą udzielenia
koncesji na podziemne składowanie dwutlenku
węgla sporządza się również:
w przypadku zamknięcia podziemnego
składowiska dwutlenku węgla;
po likwidacji zakładu górniczego i
przeprowadzeniu monitoringu, przez okres nie
krótszy niż 20 lat, zamkniętego podziemnego
składowiska dwutlenku węgla a przed
przekazaniem odpowiedzialności za zamknięte
podziemne składowisko dwutlenku węgla
Krajowemu Administratorowi Podziemnych
Składowisk Dwutlenku Węgla.
4b. W dodatku, o którym mowa w ust. 4a pkt
1, wskazuje się, że:
zachowanie dwutlenku węgla zatłoczonego do
podziemnego składowiska dwutlenku węgla
odpowiada zachowaniu modelowemu,
określonemu w dokumentacji geologicznej;
nie ma wycieku dwutlenku węgla lub
dwutlenek węgla nie wydostaje się poza
kompleks
podziemnego
składowania
dwutlenku węgla;
sytuacja kompleksu podziemnego składowania
dwutlenku węgla zmierza w kierunku
długoterminowej stabilności.
105
Art.19
1. Państwa członkowskie zapewniają, aby
Art. 27a ust. 1 Art. 27a. 1. We wniosku o udzielenie koncesji
Zabezpieczenie
potencjalny operator przedstawiał – jako
pkt 8, art 28a na podziemne składowanie dwutlenku węgla
finansowe
część wniosku o pozwolenie na
określa się również:
str. 150
składowanie – dowód, że można
8) proponowaną formę, i wysokość
stworzyć
odpowiednie
rozwiązania
zabezpieczenia finansowego na realizację
w formie zabezpieczenia finansowego
poszczególnych obowiązków, o których mowa
lub jakiegokolwiek innego
w art. 28a ust.3 i 4, oraz zadań, o których
równoważnego rozwiązania, w trybie,
mowa w art. 28e ust.2.
który ma być określony przez państwa
członkowskie.
Ma to na celu
Art. 28a. 1.
Koncesji na podziemne
umożliwienie wypełnienia wszystkich
składowanie dwutlenku węgla udziela sie pod
obowiązków wynikających z pozwolenia
warunkiem:
wydanego zgodnie z niniejszą dyrektywą,
1) wykazania sie przez wnioskodawcę prawem
w tym
wymogów
dotyczących
własności lub użytkowania wieczystego
zamknięcia i po zamknięciu, jak również
nieruchomości, o której mowa w art. 27a ust.5
wszelkich obowiązków wynikających
pkt 4;
z włączenia
składowiska w zakres
2) ustanowienia zabezpieczenia finansowego.
stosowania dyrektywy 2003/87/WE.
Zabezpieczenie finansowe musi być
2. Przedsiębiorca jest obowiązany do
ważne i skuteczne przed rozpoczęciem
ustanowienia
zabezpieczenia finansowego
zatłaczania.
należytego
wykonywania
obowiązków
związanych z:
1) eksploatacją podziemnego składowiska
dwutlenku węgla;
2) likwidacją zakładu górniczego.
3. Zabezpieczenie finansowe należytego
wykonywania obowiązków związanych z
eksploatacją
podziemnego
składowiska
dwutlenku węgla jest ustanawiane w celu
wypełnienia warunków określonych w
koncesji na podziemne składowanie dwutlenku
węgla, w tym finansowania kosztów
monitoringu kompleksu podziemnego
składowania dwutlenku węgla, kosztów
działań naprawczych, rozliczenia emisji
w przypadku wydostania się dwutlenku węgla
poza kompleks podziemnego składowania
dwutlenku
węgla,
kosztów
działań
naprawczych i działań zapobiegawczych w
rozumieniu przepisów ustawy z dnia 13
kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom
str. 151
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1493-cz-II
› Pobierz plik
-
1493-cz-I
› Pobierz plik