Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1493
- Data wpłynięcia: 2013-06-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2013-09-27
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1238
1493-cz-I
właściwy organ nadzoru górniczego może, w
drodze decyzji, która podlega
natychmiastowemu wykonaniu, określić
sposób, zakres i termin wykonania
obowiązków, o których mowa w ust. 2.
Art. 122. 16. Jeżeli przedsiębiorca lub podmiot
nie spełnia wymagań przewidzianych w
zakresie ratownictwa górniczego, właściwy
organ nadzoru górniczego może nakazać, w
drodze decyzji, przedsiębiorcy albo
podmiotowi zawodowo trudniącemu się
ratownictwem górniczym:
1) dokonanie koniecznych zmian w organizacji
ratownictwa górniczego;
2) uzupełnienie lub zmianę wyposażenia
ratownictwa górniczego.
Art. 123. 3. W przypadku wystąpienia
zagrożenia życia i zdrowia pracowników
zakładu górniczego, bezpieczeństwa ruchu
zakładu górniczego lub bezpieczeństwa
powszechnego, w związku z ruchem zakładu
górniczego, niezwłocznie podejmuje się i
prowadzi akcję ratowniczą.
4. Akcję ratowniczą prowadzi kierownik akcji
ratowniczej zgodnie z planem ratownictwa
górniczego oraz wymaganiami określonymi w
przepisach wydanych na podstawie art. 124.
5. Kierownikiem akcji ratowniczej,
podejmującym jednoosobowo decyzje
dotyczące jej prowadzenia, jest kierownik
ruchu zakładu górniczego.
6. Podczas prowadzenia akcji ratowniczej, w
przypadkach szczególnych, ze względu
na bezpieczeństwo załogi lub zakładu
str. 117
górniczego, kierownik akcji może odstąpić
od wymagań określonych w przepisach prawa,
pod warunkiem zapewnienia postępowania
zgodnego z zasadami techniki górniczej.
7. Nadzór nad prowadzeniem akcji ratowniczej
sprawuje właściwy organ nadzoru
górniczego. W przypadku uznania, że jest ona
prowadzona nienależycie, organ ten
może żądać zmiany jej kierownika lub objąć
kierownictwo akcji.
8. Jeżeli wymaga tego waga lub zawiłość
sprawy, w szczególności w przypadku
zaistnienia wypadku zbiorowego, katastrofy
albo niebezpiecznego zdarzenia, czynności
określone w ust. 7 może podejmować Prezes
Wyższego Urzędu Górniczego.
Art. 37a Pgg
Art. 37a. 1. Organ koncesyjny cofa koncesję
na podziemne składowanie dwutlenku węgla
także w przypadku:
1)
niedoręczenia organowi koncesyjnemu
dowodu ustanowienia zabezpieczenia środków
w terminie określonym w postanowieniu, o
którym mowa w art. 28e ust. 5;
2)
niedokonania zwiększenia wysokości
zabezpieczenia finansowego albo
zabezpieczenia
środków
w
terminie
określonym w decyzji, o której mowa
odpowiednio w art. 28b ust. 1 i w art. 28f ust.
1;
3)
nieuzupełnienia
zabezpieczenia
finansowego zgodnie z art. 28a ust. 10;
4)
wygaśnięcia
zabezpieczenia
finansowego, o którym mowa w art. 28a ust. 2,
ustanowionego w formie innej niż środkach
pieniężnych albo zabezpieczenia środków, o
którym mowa w art. 28e ust. 1, ustanowionego
str. 118
w formie innej niż opłata gwarancyjna.
2. Organ koncesyjny może, biorąc pod uwagę
ochronę zdrowia i życia ludzi oraz środowiska,
a także potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa
powszechnego, zmienić albo cofnąć, bez
odszkodowania, koncesję na podziemne
składowanie dwutlenku węgla:
1) w razie istotnych zmian planu
zagospodarowania podziemnego składowiska
dwutlenku węgla, mających bezpośredni
wpływ na warunki określone w koncesji;
2) w przypadku uzyskania informacji o
wycieku dwutlenku węgla, jego wydostaniu
się poza kompleks podziemnego składowania
dwutlenku węgla lub uzyskania informacji o
nieprawidłowościach w procesie zatłaczania
lub składowania dwutlenku węgla albo w
kompleksie
podziemnego
składowania
dwutlenku węgla;
3) w przypadku gdy:
c) ze sprawozdania z prowadzonej
działalności, o którym mowa w art. 127m ust.
1 lub
d) z wniosków z przeprowadzonej kontroli, o
której mowa w art. 127n ust. 1 oraz w art. 158
pkt 2
–
wynika
niezgodność
prowadzonej
działalności z warunkami określonymi
w koncesji, planie zagospodarowania
podziemnego składowiska dwutlenku węgla
lub planie ruchu zakładu górniczego, lub
ryzyko wystąpienia wycieku dwutlenku węgla;
4) z uwagi na zagrożenie stosowania
technologii
wychwytu
i
składowania
dwutlenku węgla dla bezpieczeństwa zdrowia
i życia ludzi oraz dla środowiska, a także małą
skuteczność i przydatność stosowania tej
technologii w zakresie ograniczenia emisji
dwutlenku węgla;
str. 119
5) gdy okaże się to konieczne w świetle
najnowszych odkryć naukowych i postępu
technicznego.
3.
Koszt
zmiany
koncesji
obciąża
przedsiębiorcę.
Art. 39a-39c
Art. 39a. 1. W przypadku cofnięcia koncesji na
Pgg
podziemne składowanie dwutlenku węgla albo
jej wygaśnięcia z powodów, o których mowa
w art. 38 ust. 1 pkt 3–5, Krajowy
Administrator
Podziemnych
Składowisk
Dwutlenku
Węgla
przejmuje
odpowiedzialność za podziemne składowisko
dwutlenku węgla.
4. Z dniem przejęcia odpowiedzialności za
podziemne składowisko dwutlenku węgla
Krajowy Administrator Podziemnych
Składowisk Dwutlenku Węgla wstępuje w
prawa
i
obowiązki
dotychczasowego
przedsiębiorcy
wynikające
z
decyzji
dotyczących prowadzenia zakładu górniczego.
5. Z dniem przejęcia przez Krajowego
Administratora Podziemnych
Składowisk
Dwutlenku Węgla odpowiedzialności za
podziemne składowisko dwutlenku węgla
dotychczasowy przedsiębiorca jest obowiązany
do niezwłocznego przekazania Krajowemu
Administratorowi Podziemnych Składowisk
Dwutlenku Węgla dokumentacji dotyczącej
prowadzenia działalności polegającej na
podziemnym składowaniu dwutlenku węgla.
Art. 39b. W przypadku cofnięcia lub
wygaśnięcia
koncesji
na
podziemne
składowanie dwutlenku węgla, z zastrzeżeniem
art. 39c, Krajowy Administrator Podziemnych
Składowisk Dwutlenku Węgla zamyka
podziemne składowisko dwutlenku węgla.
Przepisy art. 107a ust. 2, art. 127i ust. 2 oraz
str. 120
art. 129 ust. 1 – 5 stosuje się odpowiednio.
Art. 39c. 1. Jeżeli z dokumentacji
geologicznej, planu zagospodarowania
podziemnego składowiska dwutlenku węgla,
planu ruchu zakładu górniczego oraz
ze sprawozdania z prowadzonej działalności, o
którym mowa w art. 127m ust. 1, wynika, że
istnieje techniczna możliwość i ekonomiczna
opłacalność dalszego zatłaczania dwutlenku
węgla do podziemnego składowiska dwutlenku
węgla, Krajowy Administrator Podziemnych
Składowisk Dwutlenku Węgla utrzymuje
zakład górniczy w gotowości do czasu
udzielenia nowej koncesji na podziemne
składowanie dwutlenku węgla w danym
podziemnym składowisku dwutlenku węgla,
jednak nie dłużej niż przez okres 3 lat od dnia
przejęcia przez niego odpowiedzialności
za podziemne składowisko dwutlenku węgla
zgodnie z art. 39a. Przepisy art. 127i ust. 2
stosuje się odpowiednio.
5. Do kosztów ponoszonych przez Krajowego
Administratora Podziemnych Składowisk
Dwutlenku Węgla w związku z przejęciem
przez niego odpowiedzialności za podziemne
składowisko dwutlenku węgla zgodnie z art.
39a zalicza się:
1) w przypadku nieruchomości, o której
mowa w art. 27a ust. 4 pkt 4 – podatek od
nieruchomości i opłaty z tytułu użytkowania
wieczystego;
2) w przypadku zakładu górniczego – koszty
utrzymania zakładu górniczego w gotowości,
w tym koszty:
a) zabezpieczenia odwiertów i instalacji
przez zamknięcie zasuw na głowicach
odwiertów, z wyjątkiem awaryjnych, oraz
rozpięcie połączeń rurociągów z odwiertami
str. 121
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1493-cz-II
› Pobierz plik
-
1493-cz-I
› Pobierz plik