Rządowy projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach dla pracowników i przedsiębiorców na rzecz ochrony miejsc pracy, związanych z łagodzeniem skutków spowolnienia gospodarczego lub kryzysu ekonomicznego
projekt dotyczy bezpośredniej pomocy finansowej na dopłaty do wynagrodzeń dla pracowników zagrożonych zwolnieniami przez przedsiębiorców, u których przejściowo pogorszyły się warunki prowadzenia działalności gospodarczej oraz określenia zasad dofinansowania z Funduszu Pracy kosztów szkolenia pracowników objętych przestojem ekonomicznym lub obniżonym wymiarem czasu pracy
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1434
- Data wpłynięcia: 2013-05-31
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy
- data uchwalenia: 2013-10-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1291
1434
jednostek samorządu terytorialnego
Projekt ustawy zakłada udzielanie w sytuacji zagrożenia przejściowymi trudnościami
pomocy przedsiębiorcom ze środków publicznych na częściowe dopłaty do
wynagrodzeń dla pracowników zagrożonych zwolnieniami z pracy oraz na
dofinansowanie szkoleń pracowników. Finansowa pomoc ma charakter bezzwrotny
i jest udzielana na zasadach pomocy de minimis przyznanej zgodnie z warunkami
dopuszczalności pomocy de minimis.
W warunkach kryzysu ekonomicznego w latach 2008 i 2009 i konieczności szybkiego
reagowania przy udzielaniu pomocy państwa wynikającej z ustawy z dnia 1 lipca
2009 r. o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników
i przedsiębiorców (Dz. U. Nr 125, poz. 1035, z późn. zm.) podmiotom wymagającym
tej pomocy, Minister Pracy i Polityki Społecznej wykorzystał sprawdzone, dobrze
zorganizowane struktury Funduszu Gwarantowanych wiadczeń Pracowniczych
zlokalizowane w 16 województwach, powierzając pracownikom tych struktur
obowiązek realizacji zadań wynikających z ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu
ekonomicznego dla pracowników i
przedsiębiorców, co niewątpliwie ułatwiło
realizację tych zadań, jak również obniżyło koszty obsługi związane z ich realizacją.
Zadania biur terenowych Funduszu Gwarantowanych wiadczeń Pracowniczych,
w związku z utratą osobowości prawnej przez Fundusz Gwarantowanych wiadczeń
Pracowniczych, zostały przekazane po dniu 1 stycznia 2012 r. do realizacji
wojewódzkim urzędom pracy, które przejęły również pracowników biur terenowych.
W związku z faktem, że pracownicy zatrudnieni przedtem w biurach terenowych
wykonywali zadania związane z obsługą zadań wynikających z ustawy z dnia 1 lipca
2009 r. o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników
i przedsiębiorców, są oni dobrze przygotowani do obsługi zadań wynikających
z projektowanej ustawy w ramach wykonywania zadań z zakresu obsługi w Funduszu
Gwarantowanych wiadczeń Pracowniczych.
Zaproponowana regulacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego. Utrzymanie miejsc pracy powoduje
zachowanie źródeł przyszłych wpływów do tych budżetów i ogranicza potencjalne
13
ryzyko wydatków związane z pomocą dla osób bezrobotnych i znajdujących się
w trudnej sytuacji bytowej.
ródłem finansowania udzielanej pomocy będą środki finansowe Funduszu
Gwarantowanych wiadczeń Pracowniczych i Funduszu Pracy.
W przypadku uruchomienia ustawy w 2013 r. środki na realizację zadań określonych
w ustawie, poczynając od dnia wejścia w życie ustawy, ustalone zostały w postaci
maksymalnych limitów wydatków w ramach rocznych planów finansowych Funduszu
Gwarantowanych
wiadczeń Pracowniczych i Funduszu Pracy stanowiących
załączniki do ustawy budżetowej na dany rok.
Określenie limitów rocznych oznacza możliwość wykorzystywania środków
z ograniczeniami wynikającymi z mechanizmu określającego limity wydatków
w projekcie ustawy oraz przez mechanizm uruchomienia pomocy na podstawie
rozporządzenia Rady Ministrów w przypadku wystąpienia dynamiki zmian krajowej
stopy bezrobocia, równej lub wyższej niż 7% w kolejnych dwóch miesiącach
w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Minister właściwy do spraw
pracy, po zasięgnięciu opinii Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-
-Gospodarczych na temat sytuacji na krajowym rynku pracy, przedstawia Radzie
Ministrów informację na temat tej dynamiki oraz sporządzoną w porozumieniu
z ministrem właściwym do spraw gospodarki bieżącą informację o wynikach
w
gospodarce. Rada Ministrów może określić w
rozporządzeniu roczny limit
wydatków, w przypadku spełnienia warunków określonych w ustawie.
Zgodnie z art. 50 ust. 1c ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
(Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.) Rada Ministrów przedstawi Sejmowi, trzy lata
przed upływem 10 lat budżetowych wykonywania ustawy, projekt zmiany ustawy
określającej maksymalne limity wydatków jednostek sektora finansów publicznych,
wyrażone kwotowo, na kolejnych 10 lat budżetowych wykonywania ustawy na
podstawie sporządzonej przez ministra właściwego do spraw pracy informacji
w
zakresie monitorowania limitu wydatków oraz wdrożenia mechanizmów
korygujących.
Biorąc pod uwagę trudności z oszacowaniem skutków finansowych projektowanej
ustawy, które związane będą z zaistnieniem potencjalnych zdarzeń i trudnej do
14
przewidzenia ich skali i tym samym zakresu udzielanej pomocy, oraz fakt, że
postanowienia określone w przedkładanej ustawie mogą w przyszłości spowodować
skutki finansowe dla Funduszu Gwarantowanych wiadczeń Pracowniczych
i Funduszu Pracy, przyjęto rozwiązanie, które uzależnia wystąpienie tych skutków od
zaistnienia następujących przesłanek:
1) wystąpi zdarzenie, o którym mowa w art. 27 ust. 2, przejawiające się w sferze
zatrudnienia wzrostem dynamiki stopy bezrobocia (r/r) w ciągu dwóch kolejnych
miesięcy, równej lub wyższej niż 7%,
2) Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia:
a) kwotę pomocy, która może być udzielona na podstawie ustawy ze środków
Funduszu Gwarantowanych wiadczeń Pracowniczych i Funduszu Pracy
w danym roku,
b) okres stosowania pomocy, w którym mogą być zawierane umowy o przyznanie
świadczeń i dofinansowanie kosztów szkolenia pracowników, oraz termin na
dokonanie określonych czynności w roku wydania rozporządzenia i roku
następnym
– kierując się przewidywanymi potrzebami dotyczącymi tej pomocy oraz
uwzględniając stan środków Funduszu Gwarantowanych wiadczeń
Pracowniczych i Funduszu Pracy.
Rada Ministrów nie wydaje ww. rozporządzenia, jeżeli jego wydanie ograniczyłoby
wykonywanie bieżących zadań w zakresie ochrony roszczeń pracowniczych
finansowanych z Funduszu Gwarantowanych wiadczeń Pracowniczych oraz zadań
w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji
zawodowej finansowanych z Funduszu Pracy.
15
Kwoty maksymalnych limitów wydatków z tytułu realizacji zadań ustawowych w okresie 2013–2022, źródła
ich finansowania oraz mierniki oceny wykonania zadań i ich wartości przedstawia poniższa tabela:
LATA 2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
CPI – dynamika średnioroczna 102,7
102,3
102,5
102,5
102,5
102,4
102,4
102,4
102,4
102,4
Ź
ródła finansowania
FGŚP – kwota limitu w mln zł 200
204,6
209,7
215,0
220,3
225,6
231,0
236,6
242,3
248,1
Fundusz Pracy – kwota limitu
w mln zł 50
51,2
52,4
53,7
55,1
56,4
57,8
59,1
60,6
62,0
Świadczenia i mierniki
kwota maksymalnego,
miesięcznego świadczenia z tytułu
obniżonego wymiaru czasu pracy
lub przestoju ekonomicznego
z Funduszu Gwarantowanych
wiadczeń Pracowniczych wraz
ze składkami na ubezpieczenia
społeczne należnymi od
pracodawcy (zł)
1106,87 1132,33 1160,64
1189,65
1219,39
1248,66
1278,63 1309,31 1340,74
1372,91
kwota maksymalnego,
6-miesięcznego świadczenia
z tytułu obniżonego wymiaru
czasu pracy lub przestoju
ekonomicznego z Funduszu
Gwarantowanych wiadczeń
Pracowniczych wraz ze składkami
na ubezpieczenia społeczne
należnymi od pracodawcy (zł)
6641,22 6793,97 6963,82
7137,91
7316,36
7491,95
7671,76 7855,88 8044,42
8237,49
Miernik 1: minimalna liczba
ochronionych miejsc pracy przy
danych, maksymalnych wydatkach
w kwocie limitu rocznego
30114,95
30114,95
30114,95
30114,95
30114,95
30114,95
30114,95
30114,95
30114,95
30114,95
Świadczenie z tytułu
dofinansowania kosztów szkoleń
pracowników i mierniki
kwota przeciętnego wynagrodzenia
w poprzednim kwartale
(4. kwartale 2012 r.), ogłaszanego
przez Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego na podstawie
art. 20 pkt 2 ustawy z dnia
17 grudnia 1998 r. o emeryturach
i rentach z Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych (Dz. U. z 2009 r.
Nr 153, poz. 1227, z późn. zm.)
przeliczona na 2013 r.
średniorocznym wskaźnikiem CPI
(102,7%)
3789,94 3877,11 3974,03
4073,39
4175,22
4275,43
4378,04 4483,11 4590,70
4700,88
kwota maksymalna
dofinansowania kosztów szkoleń
organizowanych przez pracodawcę
dla pracowników objętych pomocą
związaną z ochroną miejsc pracy
11369,81 11631,32 11922,1
12220,16
12525,66
12826,28
13134,11 13449,32 13772,11
14102,64
Miernik 2: minimalna liczba
szkoleń (pracowników objętych
szkoleniem), przy danych
wydatkach w kwocie limitu
rocznego
4397,6 4397,6 4397,6
4397,6
4397,6
4397,6
4397,6 4397,6 4397,6
4397,6
16
Wydatki na świadczenia i dofinasowanie kosztów szkoleń, o których mowa
w projekcie ustawy, są monitorowane na poziomie wydatków dokonywanych przez
marszałka i starostę. Organem właściwym do monitorowania ww. wydatków jest
minister właściwy do spraw pracy. Mechanizm korygujący skonstruowany jest w ten
sposób, że w przypadku braku limitu środków na wydatki, o których mowa w ustawie,
marszałek i starosta odmawiają podpisania umów oraz wypłaty świadczeń
i dofinasowania kosztów szkoleń. Mechanizm ten stosowany jest w przypadku
wykorzystania limitów w całości.
W ustawie określone zostały maksymalne roczne limity wydatków będących skutkiem
finansowym ustawy na lata 2013–2022.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Proponowane zmiany powinny, zgodnie z założeniami, wywrzeć korzystny wpływ na
rynek pracy, bowiem proponowana pomoc polegająca na dopłatach do wynagrodzeń
dla zagrożonych zwolnieniami pracowników zapobiegnie zwolnieniom zagrożonych
pracowników zatrudnionych u przedsiębiorcy, u którego wystąpił spadek obrotów
gospodarczych nie mniejszy niż 15%, oraz pozwoli na ustabilizowanie sytuacji
finansowej przedsiębiorców, których pracownicy otrzymają świadczenia z Funduszu
Gwarantowanych wiadczeń Pracowniczych i Funduszu Pracy, co przełoży się na
mniejszy poziom bezrobocia.
Regulacja może silnie i pozytywnie wpłynąć na lokalne rynki pracy, zdominowane
przez pracodawców zagrożonych skutkami kryzysu.
Projektowane rozwiązania mają na celu m.in. zapobieganie negatywnym skutkom
spowolnienia gospodarczego i kryzysu ekonomicznego na sytuację pracodawców,
pracowników oraz umożliwienie pracodawcom dostosowania poziomu wiedzy
i umiejętności zawodowych zatrudnianej kadry pracowniczej do aktualnych lub
przewidywanych potrzeb (art. 18 ust. 1).
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Proponowane zmiany mogą pozytywnie wpłynąć na utrzymanie potencjału
17
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1434
› Pobierz plik