Rządowy projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach dla pracowników i przedsiębiorców na rzecz ochrony miejsc pracy, związanych z łagodzeniem skutków spowolnienia gospodarczego lub kryzysu ekonomicznego
projekt dotyczy bezpośredniej pomocy finansowej na dopłaty do wynagrodzeń dla pracowników zagrożonych zwolnieniami przez przedsiębiorców, u których przejściowo pogorszyły się warunki prowadzenia działalności gospodarczej oraz określenia zasad dofinansowania z Funduszu Pracy kosztów szkolenia pracowników objętych przestojem ekonomicznym lub obniżonym wymiarem czasu pracy
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1434
- Data wpłynięcia: 2013-05-31
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy
- data uchwalenia: 2013-10-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1291
1434
za pracę – co będzie możliwe do stosowania bez konieczności dokonywania tzw.
wypowiedzenia zmieniającego w trybie art. 42 § 1–3 Kodeksu pracy. Wymiar
czasu pracy danego pracownika, po zastosowaniu obniżenia, nie będzie mógł być
niższy niż ½ pełnego wymiaru czasu pracy. Wprowadzenie tego rozwiązania
u przedsiębiorcy występującego z wnioskiem o przyznanie, finansowanych
z Funduszu Gwarantowanych
wiadczeń Pracowniczych, świadczeń na rzecz
ochrony miejsc pracy będzie możliwe na podstawie układu zbiorowego pracy lub
porozumienia z zakładowymi organizacjami związkowymi; jeżeli nie jest możliwe
uzgodnienie treści porozumienia ze wszystkimi zakładowymi organizacjami
związkowymi, przedsiębiorca uzgadnia treść porozumienia z organizacjami
związkowymi reprezentatywnymi w rozumieniu art. 24125a ustawy z dnia
26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy. Jeżeli u danego przedsiębiorcy występującego
z wnioskiem o przyznanie świadczeń nie działają zakładowe organizacje
związkowe, obniżenie pracownikom wymiaru czasu pracy wprowadza się
w
porozumieniu z przedstawicielami pracowników wyłonionymi w trybie
przyjętym u tego przedsiębiorcy.
Projektowana ustawa określi także obligatoryjny zakres regulacji układowej lub
zawartej w porozumieniu. Zakres dotyczyłby określenia grup zawodowych
objętych zamiarem obniżenia wymiaru czasu pracy oraz okresu, przez jaki
obowiązywałby przestój ekonomiczny lub obniżony wymiar czasu pracy.
W przypadku ograniczenia wymiaru czasu pracy pracownikom przedsiębiorcy
występującego z wnioskiem o przyznanie, finansowanych z Funduszu
Gwarantowanych wiadczeń Pracowniczych, świadczeń na rzecz ochrony miejsc
pracy, przysługiwałoby świadczenie i wynagrodzenie w łącznej kwocie co
najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę finansowane w części ze środków
Funduszu Gwarantowanych wiadczeń Pracowniczych i w części ze środków
przedsiębiorcy w wysokości proporcjonalnej do obniżonego wymiaru czasu pracy
pracownika.
3
W przypadku pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy
poziom powyższej gwarancji finansowej będzie proporcjonalny do wymiaru czasu
pracy.
Skorzystanie przez przedsiębiorcę z instytucji przestoju ekonomicznego oraz
obniżenie pracownikom wymiaru czasu pracy zostało uwarunkowane spełnieniem
kryterium spadku obrotów gospodarczych określonych w ustawie.
Projektowana ustawa przewiduje objęcie ochroną stosunku pracy pracowników:
1) w okresie lub w okresach pobierania świadczeń związanych z przestojem
ekonomicznym oraz obniżonym wymiarem czasu pracy, a także
2) w okresie lub okresach przypadających bezpośrednio po pobieraniu takich
świadczeń – nie dłużej niż przez łączny okres 3 miesięcy.
Zakres tej ochrony polegałby na zakazie wypowiedzenia pracownikowi przez
przedsiębiorcę umowy o pracę z przyczyn niedotyczących pracownika.
4.
wiadczenia finansowane ze środków Funduszu Gwarantowanych wiadczeń
Pracowniczych
Projektowana regulacja przewiduje następujące tytuły świadczeń dla przedsiębiorcy
występującego z wnioskiem o przyznanie, finansowanych z Funduszu
Gwarantowanych wiadczeń Pracowniczych, świadczeń na rzecz ochrony miejsc
pracy:
1) świadczenie na częściowe zaspokojenie wynagrodzeń pracowniczych za czas
przestoju ekonomicznego,
2) świadczenie na częściowe zrekompensowanie wynagrodzenia z tytułu obniżenia
wymiaru czasu pracy.
Projektowane rozwiązania przewidują, iż z określonymi świadczeniami wypłaca się
przedsiębiorcy spełniającemu kryteria zawarte w ustawie środki na opłacenie składek
na ubezpieczenia społeczne pracowników należnych od pracodawcy.
1) W przypadku zaistnienia przestoju ekonomicznego pracownikom przedsiębiorcy,
który wystąpił do marszałka województwa z wnioskiem o przyznanie,
finansowanych z Funduszu Gwarantowanych wiadczeń Pracowniczych,
świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy, przysługiwałoby świadczenie
4
z Funduszu Gwarantowanych wiadczeń Pracowniczych do wysokości 100%
zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r.
o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69,
poz. 415, z późn. zm.), zwiększonego o kwotę składek na ubezpieczenia
społeczne należne od pracownika w wysokości proporcjonalnej do przestoju
ekonomicznego, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy pracownika, oraz
wynagrodzenie finansowane ze środków przedsiębiorcy – w łącznej wysokości
co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalonego na podstawie
przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, z uwzględnieniem wymiaru
czasu pracy pracownika.
2) W przypadku obniżenia wymiaru czasu pracy pracownikom przedsiębiorcy,
występującego z wnioskiem o przyznanie, finansowanych z Funduszu
Gwarantowanych wiadczeń Pracowniczych, świadczeń na rzecz ochrony miejsc
pracy, przysługiwałoby świadczenie z Funduszu Gwarantowanych wiadczeń
Pracowniczych do wysokości 100% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt
1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku
pracy, zwiększonego o kwotę składek na ubezpieczenia społeczne należne od
pracowników w wysokości proporcjonalnej do obniżonego wymiaru czasu pracy
pracownika, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy pracownika przed jego
obniżeniem, oraz wynagrodzenie finansowane ze środków przedsiębiorcy –
w łącznej wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę,
ustalonego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę,
z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy pracownika przed jego obniżeniem.
Wskazane wyżej świadczenia udzielane są przez marszałka województwa przez łączny
okres 6 miesięcy w okresie 12 miesięcy po zawarciu umowy przez marszałka
województwa z przedsiębiorcą, który może ubiegać się o pomoc ze środków Funduszu
Gwarantowanych wiadczeń Pracowniczych po spełnieniu następujących wymogów:
1) osiągnął spadek obrotów gospodarczych, rozumianych jako sprzedaż towarów lub
usług, w ujęciu ilościowym lub wartościowym, łącznie nie mniej niż o 15%,
obliczony jako stosunek łącznych obrotów w ciągu 6 kolejnych miesięcy w okresie
12 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie świadczeń na
5
rzecz ochrony miejsc pracy, finansowanych z Funduszu Gwarantowanych
wiadczeń Pracowniczych, do łącznych obrotów z analogicznych 6 miesięcy
w okresie 12 miesięcy przed okresem 12 miesięcy poprzedzających dzień złożenia
wniosku,
2) nie zalega w regulowaniu zobowiązań podatkowych, składek na ubezpieczenia
społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Gwarantowanych wiadczeń
Pracowniczych lub Fundusz Pracy, z wyjątkiem przypadku gdy zadłużony
przedsiębiorca zawarł porozumienie w sprawie spłaty zadłużenia i terminowo
opłaca raty lub korzysta z odroczenia terminu płatności albo zaleganie
w regulowaniu składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne,
Fundusz Gwarantowanych wiadczeń Pracowniczych lub Fundusz Pracy powstało
w okresie spadku obrotów gospodarczych, a przedsiębiorca dołączył do wniosku
o przyznanie świadczeń plan spłaty zadłużenia uprawdopodabniający poprawę
kondycji finansowej przedsiębiorcy i pełną spłatę zaległości w regulowaniu składek
na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Gwarantowanych
wiadczeń Pracowniczych i Fundusz Pracy, wraz z kopią wniosku do Zakładu
Ubezpieczeń Społecznych o rozłożenie na raty należności z tytułu tych składek lub
o odroczenie płatności tych składek,
3) nie zachodzą przesłanki do ogłoszenia jego upadłości, o których mowa w art. 11,
art. 12 ust. 2 i art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe
i naprawcze (Dz. U. z 2012 r. poz. 1112, z późn. zm.),
4) przedłoży plan spłaty zadłużenia wraz z wnioskiem w sprawie układu ratalnego,
w przypadku przedsiębiorców, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 lit. b.
Projektowana procedura przyznawania i wypłaty świadczeń polega na tym, iż
przedsiębiorca zwraca się do marszałka województwa z wnioskiem o przyznanie,
finansowanych z Funduszu Gwarantowanych wiadczeń Pracowniczych, świadczeń na
rzecz ochrony miejsc pracy wraz z niezbędnymi dokumentami i oświadczeniami.
Marszałek województwa, w przypadku stwierdzenia, że przedsiębiorca spełnia warunki
do uzyskania świadczeń, w terminie 7 dni roboczych od dnia wpływu kompletnego
wniosku o przyznanie świadczeń występuje do dysponenta Funduszu Gwarantowanych
wiadczeń Pracowniczych o przyznanie limitu wydatków na wypłatę świadczeń
6
finansowanych na podstawie ustawy oraz w terminie 7 dni roboczych od daty
uzyskania limitu podpisuje z przedsiębiorcą umowę o wypłatę świadczeń.
W przypadku braku limitu, marszałek województwa w formie pisemnej odmawia
przyznania świadczeń.
W razie stwierdzenia braków formalnych wniosku o przyznanie świadczeń marszałek
województwa wzywa przedsiębiorcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni
roboczych od dnia wpływu wniosku. Po bezskutecznym upływie terminu wniosek
o przyznanie świadczeń pozostawia się bez rozpoznania. W przypadku stwierdzenia, że
przedsiębiorca nie spełnia warunków, o których mowa w art. 3 ustawy, marszałek
województwa w terminie 7 dni roboczych od dnia wpływu kompletnego wniosku
o przyznanie
świadczeń odmawia w formie pisemnej zawarcia umowy
z przedsiębiorcą.
rodki Funduszu Gwarantowanych wiadczeń Pracowniczych na wypłatę świadczeń
przekazywane są na rachunek przedsiębiorcy, po zawarciu umowy o wypłatę
świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy i złożeniu przez przedsiębiorcę wykazu
pracowników uprawnionych do świadczeń, wypłacanych z Funduszu Gwarantowanych
wiadczeń Pracowniczych, który niezwłocznie wypłaca je pracownikom oraz
odprowadza należne składki na ubezpieczenia społeczne oraz na ubezpieczenie
zdrowotne, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
rodki na opłacenie składek na ubezpieczenia społeczne pracowników należnych od
pracodawcy na podstawie przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych od
przyznanych świadczeń są dodatkową pomocą udzielaną przedsiębiorcy.
Projekt ustawy zakłada, iż pomoc określona w projektowanej regulacji ma charakter
bezzwrotnej pomocy finansowej udzielanej na zasadzie pomocy de minimis przyznanej
zgodnie z warunkami dopuszczalności pomocy de minimis.
Przedsiębiorca, który uzyska świadczenia, o których mowa w ustawie, będzie
obowiązany do rozliczenia środków na wypłatę świadczeń. Marszałek województwa
będzie mógł przeprowadzać kontrole u przedsiębiorcy w zakresie przestrzegania
postanowień umowy o wypłatę świadczeń, wydatkowania środków zgodnie
z przeznaczeniem, właściwego dokumentowania oraz rozliczania otrzymanych
7
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1434
› Pobierz plik