eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji i niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji i niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wyodrębnienia ze struktury Komendy Głównej Policji Centralnego Biura Śledczego Policji jako organu Policji właściwego w zakresie rozpoznawania, zapobiegania i zwalczania przestępczości zorganizowanej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1381
  • Data wpłynięcia: 2013-03-13
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-06-26
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1199

1381

e) w ust. 15 po słowach „Komendant Główny Policji,” dodaje się:


„komendant Centralnego Biura ledczego Policji,”;

11) w art. 19a w ust. 3-5 i 7 po słowach: „Komendant Główny Policji,” dodaje
się:

„komendant
Centralnego
Biura
ledczego Policji,”

12) w art. 19b w ust. 1 i 5 po słowach: „Komendant Główny Policji,” dodaje
się:


„komendant Centralnego Biura ledczego Policji,”;

13) w art. 20 w ust. 5 i 11 po słowach: „Komendanta Głównego Policji,” dodaje
się:


„komendanta Centralnego Biura ledczego Policji,”;

14) w art. 20c ust. 2 pkt 1 po słowach: „Komendanta Głównego Policji,” dodaje
się:


„komendanta Centralnego Biura ledczego Policji,”

15) w art. 20d ust. 2 pkt 1 po słowach: „Komendanta Głównego Policji,” dodaje
się:


„komendanta Centralnego Biura ledczego Policji,”;

16) w art. 32 ust. 1 po słowach: „Komendant Główny Policji,” dodaje się:


„Komendant Centralnego Biura ledczego Policji,”;

5



17) w art. 35a dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

„3a. W stosunku do policjantów pełniących służbę lub ubiegających się o
podjęcie służby w Centralnym Biurze ledczym Policji test i badania zarządza
Komendant Centralnego Biura ledczego Policji.”;

18) w art. 36 :

a) w ust. 2 po słowach: „na obszarze całego państwa,” dodaje się:

„komendant Centralnego Biura ledczego na obszarze całego państwa w
stosunku do policjantów Centralnego Biura ledczego Policji,”;


b) po ust. 2 dodaje się ust. 2a - 2c w brzmieniu:

„2a. Jeżeli przeniesienie między jednostką organizacyjną Policji a Centralnym
Biurem
ledczym Policji następuje w związku z porozumieniem
zainteresowanych przełożonych i policjanta, przeniesienia dokonuje
komendant Centralnego Biura ledczego.
2b. W przypadku braku porozumienia o przeniesieniu policjanta, stosownie do
obowiązujących przepisów, pomiędzy jednostką organizacyjną Policji, a
Centralnym Biurem ledczym Policji, dokonuje, na wniosek komendanta
Centralnego Biura ledczego Policji, Komendant Główny Policji.”
2c. Przepisy ust. 2a i 2b stosuje się odpowiednio w przypadku delegowania
policjantów do Centralnego Biura ledczego Policji oraz poza nie.”;





6
19) w art. 45 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

„2a. W stosunku do policjantów Centralnego Biura ledczego Policji decyzje
wskazane odpowiednio w ust. 1 i 2 podejmuje komendant Centralnego Biura
ledczego Policji.”;

20) w art. 133 ust. 8 pkt 3 po słowach: „w stosunku do” dodaje się:


„komendanta Centralnego Biura ledczego,” ;

Art. 2.
W ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz.U. z 2008 r. Nr 227,
poz.1505 z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:

a) w art. 2 ust. 1 dodaje się pkt 4a w brzmieniu:

„Centralnym Biurze ledczym Policji”;

b) w art. 25 ust. 2 po słowach: „w Komendzie Głównej Policji,” dodaje się:

„Centralnym Biurze ledczym Policji,”;

Art. 3.
1. Komendant Główny Policji zorganizuje jednostkę organizacyjną: Centralne Biuro
ledcze Policji do dnia 1 stycznia 2014.
2. Składniki majątkowe i niemajątkowe w postaci nieruchomo ci i ruchomo ci,
rodków trwałych oraz warto ci niematerialnych, służące dotychczas do
wykonywania zadań Centralnego Biura ledczego Komendy Głównej Policji,
niezbędne dla realizacji zadań jednostki organizacyjnej „Centralne Biuro ledcze
Policji”, zostaną zinwentaryzowane celem ich wyodrębnienia i przekazania na
rzecz Centralnego Biura ledczego Policji.

7
3. Okre lenie składników majątkowych i niemajątkowych wskazanych w ust. 2
zostanie dokonane w oparciu o dane przekazane przez wła ciwe komórki
organizacyjne Komendy Głównej Policji oraz komend wojewódzkich Policji według
stanu na dzień utworzenia jednostki organizacyjnej Centralne Biuro ledcze
Policji.
4. W sprawach dotyczących spraw pracowniczych nieuregulowanych w niniejszej
ustawie mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks
pracy, ustawy z dnia 16 wrze nia 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych
oraz ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej.
5. Komendant Główny Policji okre li w drodze zarządzenia tryb współdziałania
Centralnego Biura ledczego Policji z innymi organami i jednostkami
organizacyjnymi Policji, mając na względzie potrzebę sprawnej realizacji
wspólnych działań.
6. Do czasu zorganizowania jednostki organizacyjnej Centralne Biuro ledcze Policji
zadania w zakresie rozpoznawania, zapobiegania i zwalczania przestępczo ci
zorganizowanej realizować będzie Centralne Biuro ledcze Komendy Głównej
Policji.
7. rodki finansowe na działalno ć Centralnego Biura ledczego Policji oraz jego
Komorek organizacyjnych zostaną wyodrębnione z budżetu Policji.

Art. 4.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2014 roku.

8
U Z A S A D N I E N I E


Przedmiotem nowelizacji jest wyodrębnienie ze struktury Komendy Głównej
Policji Centralnego Biura ledczego Policji, jako organu Policji wła ciwego w zakresie
rozpoznawania, zapobiegania i zwalczania przestępczo ci zorganizowanej oraz
zapewnienie mu takiej pozycji organizacyjnej, która pozwoli skutecznie realizować
powyższe zadania i będzie uwzględniała specyfikę charakteru pracy Biura. W ocenie
autorów projektu ustawy osiągnięcie tego celu jest możliwe, je li spełnione zostaną
trzy przesłanki.

Po pierwsze, Centralne Biuro ledcze Policji musi zostać dysponentem rodków
finansowych budżetu państwa w ramach odrębnego rozdziału wydatków
budżetowych w czę ci dysponowanej przez MSW. Dopiero w takiej sytuacji stojący na
czele CB P Komendant, otrzymując uprawnienia dysponenta III stopnia rodków
budżetowych (analogicznie jak komendanci wojewódzcy i szkoły Policji), będzie miał
możliwo ć tworzenia własnych jednostek organizacyjnych podług rzeczywistych
potrzeb i celów.

Po drugie, Komendant Biura musi posiadać uprawnienia do samodzielnego
kreowania polityki kadrowej. Tylko takie rozwiązanie da mu możliwo ć zapewnienia
obsady kadrowej Biura w sposób odpowiadający stawianym przed nim celom oraz
optymalnego wykorzystania zasobów ludzkich.
Po trzecie, zabezpieczenie logistyczne także musi być w gestii samego Biura.
Specyfika walki z przestępczo cią zorganizowaną wymaga, aby zaplecze logistyczne
było dostosowane do specyfiki działań CB P.
Dotychczasowe usytuowanie tej jednostki Policji w ramach Komendy Głównej
Policji spotyka się z coraz szerszą krytyką, wynikającą wła nie z braku jakiejkolwiek
autonomii finansowej, kadrowej czy logistycznej.
Obecne rozwiązanie nieuwzględnia specjalnego charakteru jednostki i jest dla
niej dużym obciążeniem funkcjonalnym. Skutkuje to brakiem efektywnego sposobu
wdrażania strategii, brakiem współpracy pomiędzy poszczególnymi komórkami KGP i
KWP, brakiem efektywnego systemu informacji, brakiem powiązania wydatków z
efektami, czy zbyt krótkim horyzontem planistycznym.


9
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 5

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: