Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Księstwem Andory o wymianie informacji w sprawach podatkowych, podpisanej w Andorra la Vella dnia 15 czerwca 2012 r.
projekt dotyczy ratyfikacji umowy, która stanie się częścią funkcjonujących już w Polsce mechanizmów wymiany informacji podatkowych; po jej wejściu w życie rozszerzeniu ulegnie zakres terytorialny jurysdykcji, z którymi Polska prowadzi efektywną wymianę informacji podatkowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1245
- Data wpłynięcia: 2013-03-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Księstwem Andory o wymianie informacji w sprawach podatkowych, podpisanej w Andorra la Vella dnia 15 czerwca 2012 r.
- data uchwalenia: 2013-05-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 828
1245
o ile właściwe organy nie uzgodnią inaczej, zwykłe koszty związane z udzieleniem
pomocy ponosi Strona proszona o pomoc. Właściwe organy będą okresowo
uzgadniały kwestie dotyczące tego artykułu, a w szczególności właściwy organ
Strony proszonej o pomoc będzie uzgadniał z właściwym organem Strony
wnioskującej, jeżeli przewidywane koszty przekazania informacji w szczególnych
przypadkach będą znaczące.
Procedura Wzajemnego Porozumiewania się
W przypadku powstania problemów lub wątpliwości pomiędzy Umawiającymi się
Stronami dotyczących stosowania lub interpretacji niniejszej Umowy, właściwe
organy dołożą wszelkich starań, aby rozwiązać problem w drodze wzajemnego
porozumienia. Oprócz powyższego porozumienia, właściwe organy Stron mogą
uzgodnić procedury, które będą użyte w przypadkach zastosowania przepisów
Umowy dotyczących wymiany informacji na wniosek, automatycznej wymiany
informacji, dochodzenia podatkowego za granicą oraz kosztów związanych
z udzieleniem pomocy. Strony dołożą wszelkich starań, aby umówić się co do
innych form rozwiązywania sporów. W każdym przypadku procedura wzajemnego
porozumiewania się jest procedurą szczególną, pozostającą poza prawem
wewnętrznym. Art. 10 daje możliwość stronom umowy na rozwiązanie sporów na
szczeblu międzynarodowym.
IV. Skutki wejścia w życie Umowy
Podmioty prawa krajowego, których dotyczy Umowa
Minister Finansów będzie sprawował nadzór nad realizacją Umowy.
Przepisy Umowy będą miały zastosowanie do organów polskiej administracji
podatkowej stosujących postanowienia Umowy w stosunkach pomiędzy
Rzecząpospolitą Polską a Andorą.
Umowa służy prawidłowej realizacji poniższych ustaw:
– ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych –
podmiot i przedmiot opodatkowania, źródła przychodów, zwolnienia
przedmiotowe, podstawa obliczenia i wysokość podatku, pobór podatku lub
zaliczek na podatek przez płatników, szczególne zasady ustalania dochodu,
8
– ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych –
podmiot i przedmiot opodatkowania, przychody, koszty uzyskania przychodów,
zwolnienia przedmiotowe, podstawa opodatkowania i wysokość podatku, pobór
podatku.
Ponadto, następujące akty prawne są związane z przedmiotowym projektem:
– ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa – informacje
podatkowe, kontrola podatkowa, tajemnica skarbowa, wymiana informacji
z innymi państwami,
– ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji
– udzielanie pomocy obcemu państwu oraz korzystanie z jego pomocy przy
dochodzeniu należności pieniężnych,
– ustawa z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej – postępowanie
kontrolne,
– ustawa z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy – przestępstwa
skarbowe i wykroczenia skarbowe przeciwko obowiązkom podatkowym,
– ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych –
przekazywanie danych osobowych do państwa trzeciego,
– ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe – ujawnianie informacji
stanowiących tajemnicę bankową.
Skutki finansowe
Wejście w życie Umowy nie będzie miało ujemnego skutku dla dochodów sektora
finansów publicznych. Umowa będzie skutecznym narzędziem weryfikacji
deklarowanych podstaw opodatkowania przez podatników osiągających dochody
w relacjach z Andorą, zatem jej wejście w życie, również z uwagi na jej
prewencyjny charakter, będzie miało pozytywny wpływ na wysokość dochodów
budżetowych Skarbu Państwa.
Skutki społeczne i gospodarcze
Z uwagi na cel umowy nie przewiduje się jej skutków na płaszczyźnie społecznej
i gospodarczej.
Skutki polityczne
Zawarcie umowy o wymianie informacji podatkowych z Andorą może być ważnym
9
krokiem w kierunku rozwoju dwustronnej współpracy podatkowej. Efektywne
funkcjonowanie takiej umowy w następnych latach podatkowych może stanowić
podstawę do podjęcia rozmów zmierzających do zawarcia pełnej umowy
o unikaniu podwójnego opodatkowania z Andorą.
Skutki prawne wejścia w życie umowy
Umowa stanie się częścią funkcjonujących już w Polsce mechanizmów wymiany
informacji podatkowych. Po jej wejściu w życie rozszerzeniu ulegnie zakres
terytorialny jurysdykcji, z którymi Polska prowadzi efektywną wymianę informacji
podatkowych.
Postanowienia Umowy nie są sprzeczne z obowiązującym w Polsce
ustawodawstwem, ani z prawem Unii Europejskiej.
V. Tryb związania się przez Rzeczpospolitą Polską Umową
Umowa ma rangę umowy międzypaństwowej. Zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy
z dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach międzynarodowych (Dz. U. Nr 39, poz. 443,
z późn. zm.) związanie Umową nastąpi w drodze ratyfikacji za uprzednią zgodą
wyrażoną w ustawie, ponieważ Umowa ta spełnia przesłanki określone w art. 89
ust. 1 pkt 5 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U.
Nr 78, poz. 483, z 2001 r. Nr 28, poz. 319, z 2006 r. Nr 200, poz. 1471 oraz z 2009
r. Nr 114, poz. 946).
Procedura ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie została przewidziana
z uwagi na elementy umowy, które dotyczą spraw uregulowanych w ustawie lub
w których Konstytucja wymaga ustawy. Są to:
–
art. 1 Umowy, który m.in. stwierdza, iż „Prawa i środki ochrony
zagwarantowane osobom przez ustawodawstwo lub praktykę administracyjną
Strony proszonej o pomoc są nadal stosowane, o ile nie ograniczają one
nadmiernie lub nie opóźniają efektywnej wymiany informacji.”. Powyższe
oznacza, iż w przypadku gdy prawa przyznane prawem wewnętrznym osobom
są przez nie wykorzystywane do nieuzasadnionego ograniczania lub opóźniania
efektywnej wymiany informacji, w takim przypadku zapisy umowne mają
pierwszeństwo w stosunku do tego rodzaju uprawnień,
10
– art. 5 ust. 4 Umowy, który obliguje Strony Umowy do przekazywania informacji
bankowych objętych ochroną ustawową,
– art. 6 ust. 2 Umowy, który może stanowić samoistną podstawę prawną do
udzielenia zgody na obecność przedstawicieli drugiej Strony w trakcie polskiej
kontroli podatkowej,
– art. 8 Umowy dotyczy kwestii poufności przekazywanych informacji.
Ponadto należy stwierdzić, iż proponowany tryb związania się Umową,
tj. ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, jest analogiczny do trybu
przyjętego w przypadku Konwencji o wzajemnej pomocy administracyjnej
w sprawach podatkowych, sporządzonej w Strasburgu dnia 25 stycznia 1988 r.,
która reguluje kwestie wymiany informacji podatkowych.
03/49rch
11
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1245
› Pobierz plik