Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę
projekt dotyczy podwyższenia minimalnego wynagrodzenia za pracę do wysokości 50% przeciętnego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej od dnia 1 stycznia każdego roku
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 119
- Data wpłynięcia: 2011-11-25
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
119
BAS-WAPEiM-189/11
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Ryszard Zbrzyzny)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47, ze zmianami) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt przewiduje zmianę art. 5 ustawy z dnia 10 października 2002 r .
o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. Nr 200, poz. 1679, ze
zmianami). Zmiana dotyczy modyfikacji sposobu corocznego ustalania
wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę. Zgodnie z projektem
wysokość ta ma być ustalana w taki sposób, aby w dniu 1 stycznia następnego
roku nie była ona niższa od połowy wysokości przeciętnego wynagrodzenia w
pierwszym kwartale roku, w którym odbywają się negocjacje. Jedynie w 2012 r.
wysokość minimalnego wynagrodzenia byłaby ustalana w taki sposób, aby w
dniu 1 stycznia 2012 r. nie była niższa od 45% wysokości przeciętnego
wynagrodzenia.1
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Kwestie stanowiące przedmiot projektu ustawy nie są regulowane
prawem Unii Europejskiej.
1 W niniejszej opinii przyjęto założenie, że proponowany w tym zakresie przepis przejściowy zawiera
odesłanie do art. 2 ustawy zmienianej, a nie do „art. 2 ustawy wymienionej w art. 1”. Artykuł 2 ustawy
z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich
komisjach dialogu społecznego (Dz. U. Nr 100, poz. 1080, ze zmianami) – wskazanej w art. 1
zmienianej ustawy – nie dotyczy wysokości minimalnego wynagrodzenia.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje kwestii zawartych w przepisach
opiniowanego projektu.
4. Konkluzja
Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy o minimalnym
wynagrodzeniu za pracę nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
2
Warszawa, 7 grudnia 2011 r.
BAS-WAPEiM-190/11
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna w sprawie
stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 Regulaminu Sejmu – czy poselski
projekt ustawy o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Ryszard Zbrzyzny) jest projektem
ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej
Projekt przewiduje zmianę art. 5 ustawy z dnia 10 października 2002 r .
o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. Nr 200, poz. 1679, ze
zmianami). Zmiana dotyczy modyfikacji sposobu corocznego ustalania
wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę. Zgodnie z projektem
wysokość ta ma być ustalana w taki sposób, aby w dniu 1 stycznia następnego
roku nie była ona niższa od połowy wysokości przeciętnego wynagrodzenia w
pierwszym kwartale roku, w którym odbywają się negocjacje. Jedynie w 2012 r.
wysokość minimalnego wynagrodzenia byłaby ustalana w taki sposób, aby w
dniu 1 stycznia 2012 r. nie była niższa od 45% wysokości przeciętnego
wynagrodzenia.
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę
nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Dokumenty związane z tym projektem:
-
119
› Pobierz plik