eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o szczególnych zasadach rozliczenia podwykonawców spółki Dolnośląskie Surowce Skalne S.A. przy budowie autostrady A2 oraz podwykonawców spółki Poldim S.A. przy budowie autostrady A4

Poselski projekt ustawy o szczególnych zasadach rozliczenia podwykonawców spółki Dolnośląskie Surowce Skalne S.A. przy budowie autostrady A2 oraz podwykonawców spółki Poldim S.A. przy budowie autostrady A4

projekt dotyczy rozszerzenia zasad odpowiedzialności solidarnej tak, aby podwykonawcy mogli do chodzić należności bezpośrednio od GDDKiA oraz wprowadzenie możliwości potrącenia należności podatkowych przysługujących fiskusowi z należności przysługujących podwykonawcom wobec wykonawcy z tytułu wykonanych prac lub dostarczonych materiałów

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1180
  • Data wpłynięcia: 2012-05-30
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 38 dnia 19-04-2013

1180

spółek znajdą się w sytuacji korzystniejszej od innych przedsiębiorców, którzy
mogą być wierzycielami Skarbu Państwa.
Podobnie, w grę wchodzi również trzecia przesłanka – kryterium
selektywności. Przysporzenie, o którym mowa w projekcie, dotyczy wyłącznie
określonej kategorii przedsiębiorców. Inne podmioty nie będą miały możliwości
korzystania z prawa potrącenia, o którym mowa w projekcie.
Problematyczne może być ustalenie, czy wsparcie może zostać
zakwalifikowane jako pomoc w świetle czwartej przesłanki. Przesłanka ta ma
charakter ocenny i zasadniczo odwołuje się do kryteriów pozaprawnych. Warto
jednak wskazać, że, zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości UE,
dla uznania, że w danym przypadku występują zakłócenia konkurencji i wpływ
na wymianę handlową nie jest konieczne wykazanie ich faktycznego
występowania, wystarczy wskazanie takiej możliwości (wyrok Sądu Pierwszej
Instancji z 15 czerwca 2000 r., Alzetta Mauro, T-298, 312, 313, 315, 600-
607/97). Dokonując oceny wsparcia w świetle art. 107 ust. 1 TfUE Komisja
Europejska nie jest zatem zobowiązana do wykazania rzeczywistego wpływu
pomocy publicznej na konkurencję i handel między państwami członkowskimi.
Przyjęcie przeciwnej zasady prowadziłoby do uprzywilejowania tych państw
członkowskich, które udzielają pomocy publicznej z naruszeniem obowiązku
notyfikacyjnego, określonego w art. 108 ust. 3 TfUE, ze szkodą dla tych państw,
które przestrzegają obowiązku notyfikacyjnego na etapie planowania pomocy
(wyrok Sądu Pierwszej Instancji z 6 marca 2003 r., Westdeutsche Landesbank
Girozentrale
, T-228/99 i T-233/99). Dla dokonania oceny, czy w danym
przypadku wchodzi w grę pomoc publiczna, nie ma ponadto znaczenia stopień
wpływu na handel i stopień zakłócenia konkurencji (H. v. d. Groeben (red.),
Kommentar zum Vertrag über die Europäische Union und zur Gründung der
Europäischen Gemeinschaft
, Baden-Baden 2004, t. 2, s. 1010 i n.). Pod uwagę
brane jest każde wsparcie, niezależnie od jego wysokości (wyrok TS z 21 marca
1990 r., Belgia v. Komisja, C-142/87). Przywołane orzecznictwo i doktryna
wskazują,
że projektowane wsparcie może zostać - z dużym
prawdopodobieństwem - uznane przez Komisję Europejską za mające wpływ na
handel między państwami członkowskimi i zakłócające (grożące zakłóceniem)
konkurencję.
W świetle przeprowadzonych ustaleń należy przyjąć, że oceniany projekt
może zostać uznany za projekt pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1
TfUE. Z tego powodu konieczne jest przeprowadzenie procedury
notyfikacyjnej. Należy wskazać, że krajowy element tej procedury uregulowany
został w art. 12 i n. ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w
sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404, ze
zmianami). Zgodnie z art. 16a tej ustawy w przypadku projektu ustawy będącej
programem pomocowym opracowanym przez podmiot niebędący organem
administracji publicznej, Marszałek Sejmu występuje z wnioskiem do Prezesa
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów m.in. o wydanie opinii w sprawie

3
zgodności z rynkiem wewnętrznym lub o przekazanie Komisji Europejskiej
projektu w celu dokonania jego notyfikacji.

4. Konkluzja
Projekt zawiera przepisy objęte prawem Unii Europejskiej. Projekt może
zostać uznany za plan przyznania pomocy publicznej. Projekt wymaga
notyfikacji w trybie określonym w art. 16a ustawy o postępowaniu w sprawach
dotyczących pomocy publicznej.

Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Zbigniew Wrona


4
Warszawa, 14 czerwca 2012 r.
BAS-WAPEiM-1346/12

Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o szczególnych
zasadach rozliczenia podwykonawców spółki Dolnośląskie Surowce Skalne
S.A. przy budowie autostrady A-2 oraz podwykonawców spółki Poldim S.A.
przy budowie autostrady A-4 (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Paweł
Szałamacha) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej
w rozumieniu art. 95a regulaminu Sejmu


Projektowana ustawa określa:
1) zasady solidarnej odpowiedzialności inwestora za zobowiązania spółki
Dolnośląskie Surowce Skalne S.A. związane z budową odcinka
autostrady A-2 i spółki Poldim S.A. związane z budową odcinka
autostrady A-4 (art. 2 projektu)
2) zasady potrącenia zobowiązań podatkowych, zaległości podatkowych
oraz składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne podmiotów,
które były podwykonawcami tych spółek (art. 3-4 projektu).
Projekt nie zawiera przepisów mających na celu wykonanie prawa Unii
Europejskiej.
Projekt nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.


Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Zbigniew Wrona


strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: