Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o działalności leczniczej
projekt dotyczy odsunięcia w czasie o 36 miesięcy obowiązku przekształcenia zadłużonych szpitali w inne formy organizacyjno-prawne
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1100
- Data wpłynięcia: 2012-12-07
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
1100
liczby zakładów opieki zdrowotnej pozbawiając miliony obywateli należnej im
opieki medycznej. Dlatego też wnioskodawcy ustawy proponują by obowiązek
przekształcenia zadłużonych szpitali w inne formy organizacyjno-prawne
odsunąć w czasie o 36 miesięcy. Rozwiązanie takie pozwoli na korektę źle
oszacowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia procedur, które doprowadzają
szpitale do ujemnego wyniku finansowego.
Projekt nie wywołuje skutków finansowych dla Budżetu Państwa.
Skutki finansowe dla jednostek samorządu terytorialnego są trudne do
oszacowania, gdyż wynikają z wielu czynników trudnych do przewidzenia.
Projekt ustawy powoduje pozytywne skutki społeczno-gospodarcze oraz
nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej, gdyż dotyczy materii leżącej
w wyłącznej gestii państwa członkowskiego.
Warszawa, 3 stycznia 2013 r.
BAS-WAPEiM-3291/12
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej
poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o działalności leczniczej
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Bolesław Grzegorz Piecha)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. –
Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z 2012 r. poz. 32
i 819) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
W projekcie ustawy proponuje się nadać nowe brzmienie art. 216 ustawy
z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. 2011 r. Nr 112, poz.
654, ze zmianami), zwanej dalej „ustawą”. Zgodnie z aktualnym brzmieniem
tego przepisu, obowiązek podmiotu tworzącego dotyczący zmiany formy
organizacyjno-prawnej samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej
albo jego likwidacji, jeżeli ujemny wynik finansowy tego zakładu nie może być
pokryty w sposób określony w art. 59 ustawy, powstaje po raz pierwszy po
zatwierdzeniu sprawozdania finansowego za pierwszy rok obrotowy rozpoczęty
po dniu wejścia w życie ustawy. Wobec tego, że wymieniona ustawa weszła w
życie z dniem 1 lipca 2011 r., obowiązek ten staje się wymagalny w 2013 r.
Projektodawcy proponują natomiast, aby wskazany obowiązek powstał po raz
pierwszy po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego za pierwszy rok
obrotowy rozpoczęty po upływie 36 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy,
co oznacza przesunięcie jego wymagalności do 2016 r.
W myśl art. 2 projektu, ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od
dnia ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Prawo Unii Europejskiej bezpośrednio nie reguluje zagadnień, o których
mowa w projekcie ustawy, jednakże z uwagi na to, że dotyczy kwestii
wiążących się z pomocą publiczną, trzeba tutaj przywołać art. 107 i 108
Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczące zasad przyznawania
pomocy przez państwo oraz rozporządzenie Rady (WE) nr 659/1999 z dnia 22
marca 1999 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu
WE (Dz. Urz. WE L 83 z 27.3.1999 r., str. 1, ze zmianami; Dz. Urz. UE Polskie
wydanie specjalne rozdz. 8, t. 1, str. 339).
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Materia, której dotyczy projekt ustawy, pozostaje poza zakresem
regulacji prawa Unii Europejskiej. Należy jednak zauważyć, że nowelizowany
przepis ustawy ma pewien związek z regulacjami z obszaru prawa UE.
Jak wskazano wyżej, art. 216 ustawy określa termin, w którym po raz
pierwszy powstaje obowiązek podmiotu tworzącego samodzielny publiczny
zakład opieki zdrowotnej dotyczący zmiany formy organizacyjno-prawnej tego
zakładu albo jego likwidacji, jeżeli ujemny wynik finansowy tego zakładu nie
może być pokryty w sposób określony w art. 59 ustawy. Zgodnie z art. 59 ust. 2
ustawy, podmiot tworzący samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej
może, w terminie 3 miesięcy od upływu terminu zatwierdzenia sprawozdania
finansowego zakładu, pokryć ujemny wynik finansowy za rok obrotowy tego
zakładu, jeżeli wynik ten, po dodaniu kosztów amortyzacji, ma wartość ujemną -
do wysokości tej wartości. W przypadku niepokrycia ujemnego wyniku
finansowego w taki sposób podmiot tworzący w terminie 12 miesięcy od
upływu terminu określonego w ust. 2 wydaje rozporządzenie, zarządzenie albo
podejmuje uchwałę o zmianie formy organizacyjno-prawnej albo o likwidacji
samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej (art. 59 ust. 4).
Przekształcenie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej
w spółkę kapitałową odbywa się na zasadach określonych w art. 69-82 ustawy.
Natomiast w art. 190 ustawy postanowiono, że jeżeli podmiot tworzący
przekształcił samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej w spółkę
kapitałową na zasadach określonych w art. 69-82 w okresie do dnia 31 grudnia
2013 r., zobowiązania podmiotu tworzącego przejęte od samodzielnego
publicznego zakładu opieki zdrowotnej, o których mowa w art. 191 i art. 192
ust. 1, umarza się. Ponadto w myśl art. 196 ust. 1 ustawy, podmiot tworzący,
który przekształcił samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej w spółkę
kapitałową na zasadach określonych w art. 69-82, może ubiegać się w okresie
do dnia 31 grudnia 2013 r. o dotację celową z budżetu państwa. Należy
zauważyć, że w zakresie wymienionych przepisów ustawa zawiera program
pomocowy w rozumieniu art. 1 lit. d rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999.
Zgodnie bowiem z tym przepisem, program pomocowy stanowi każde działanie,
2
na którego podstawie, bez dalszego wprowadzania w życie wymaganych
środków, można dokonać wypłat pomocy indywidualnej na rzecz
przedsiębiorstw określonych w ustawie w sposób ogólny i abstrakcyjny, oraz
każde działanie, na którego podstawie pomoc, która nie jest związana z
konkretnym projektem, może zostać przyznana jednemu lub kilku
przedsiębiorstwom na czas nieokreślony lub w nieokreślonej kwocie.
Przewidziane w projekcie ustawy przesunięcie terminu określonego w
art. 216 ustawy do 2016 r. spowoduje zatem, że w sytuacji obligatoryjnego
przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w spółkę
kapitałową na podstawie art. 59 ust. 4 w związku z art. 216 ustawy, nie będzie
już możliwości skorzystania ze wskazanych regulacji, w których przewidziano
umorzenie zobowiązań oraz przyznanie dotacji z budżetu państwa.
4. Konkluzja
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o działalności leczniczej nie
jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
3
Warszawa, 3 stycznia 2013 r.
BAS-WAPEiM-3292/12
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
działalności leczniczej (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Bolesław
Grzegorz Piecha) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej w rozumieniu art. 95a regulaminu Sejmu
W projekcie ustawy proponuje się dokonać w art. 216 ustawy z dnia 15
kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. 2011 r. Nr 112, poz. 654, ze
zmianami) zmiany polegającej na tym, że obowiązek podmiotu tworzącego
dotyczący zmiany formy organizacyjno-prawnej samodzielnego publicznego
zakładu opieki zdrowotnej albo jego likwidacji, jeżeli ujemny wynik finansowy
tego zakładu nie może być pokryty w sposób określony w art. 59 ustawy o
działalności leczniczej, powstaje po raz pierwszy po zatwierdzeniu
sprawozdania finansowego za pierwszy rok obrotowy rozpoczęty po upływie 36
miesięcy od dnia wejścia w życie tej ustawy.
Projekt ustawy nie zawiera przepisów mających na celu wykonanie
prawa Unii Europejskiej.
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o działalności leczniczej nie
jest projektem ustawy wykonującej prawo UE w rozumieniu art. 95a ust. 3
regulaminu Sejmu.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
opieki medycznej. Dlatego też wnioskodawcy ustawy proponują by obowiązek
przekształcenia zadłużonych szpitali w inne formy organizacyjno-prawne
odsunąć w czasie o 36 miesięcy. Rozwiązanie takie pozwoli na korektę źle
oszacowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia procedur, które doprowadzają
szpitale do ujemnego wyniku finansowego.
Projekt nie wywołuje skutków finansowych dla Budżetu Państwa.
Skutki finansowe dla jednostek samorządu terytorialnego są trudne do
oszacowania, gdyż wynikają z wielu czynników trudnych do przewidzenia.
Projekt ustawy powoduje pozytywne skutki społeczno-gospodarcze oraz
nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej, gdyż dotyczy materii leżącej
w wyłącznej gestii państwa członkowskiego.
Warszawa, 3 stycznia 2013 r.
BAS-WAPEiM-3291/12
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej
poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o działalności leczniczej
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Bolesław Grzegorz Piecha)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. –
Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z 2012 r. poz. 32
i 819) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
W projekcie ustawy proponuje się nadać nowe brzmienie art. 216 ustawy
z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. 2011 r. Nr 112, poz.
654, ze zmianami), zwanej dalej „ustawą”. Zgodnie z aktualnym brzmieniem
tego przepisu, obowiązek podmiotu tworzącego dotyczący zmiany formy
organizacyjno-prawnej samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej
albo jego likwidacji, jeżeli ujemny wynik finansowy tego zakładu nie może być
pokryty w sposób określony w art. 59 ustawy, powstaje po raz pierwszy po
zatwierdzeniu sprawozdania finansowego za pierwszy rok obrotowy rozpoczęty
po dniu wejścia w życie ustawy. Wobec tego, że wymieniona ustawa weszła w
życie z dniem 1 lipca 2011 r., obowiązek ten staje się wymagalny w 2013 r.
Projektodawcy proponują natomiast, aby wskazany obowiązek powstał po raz
pierwszy po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego za pierwszy rok
obrotowy rozpoczęty po upływie 36 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy,
co oznacza przesunięcie jego wymagalności do 2016 r.
W myśl art. 2 projektu, ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od
dnia ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Prawo Unii Europejskiej bezpośrednio nie reguluje zagadnień, o których
mowa w projekcie ustawy, jednakże z uwagi na to, że dotyczy kwestii
wiążących się z pomocą publiczną, trzeba tutaj przywołać art. 107 i 108
Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczące zasad przyznawania
pomocy przez państwo oraz rozporządzenie Rady (WE) nr 659/1999 z dnia 22
marca 1999 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu
WE (Dz. Urz. WE L 83 z 27.3.1999 r., str. 1, ze zmianami; Dz. Urz. UE Polskie
wydanie specjalne rozdz. 8, t. 1, str. 339).
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Materia, której dotyczy projekt ustawy, pozostaje poza zakresem
regulacji prawa Unii Europejskiej. Należy jednak zauważyć, że nowelizowany
przepis ustawy ma pewien związek z regulacjami z obszaru prawa UE.
Jak wskazano wyżej, art. 216 ustawy określa termin, w którym po raz
pierwszy powstaje obowiązek podmiotu tworzącego samodzielny publiczny
zakład opieki zdrowotnej dotyczący zmiany formy organizacyjno-prawnej tego
zakładu albo jego likwidacji, jeżeli ujemny wynik finansowy tego zakładu nie
może być pokryty w sposób określony w art. 59 ustawy. Zgodnie z art. 59 ust. 2
ustawy, podmiot tworzący samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej
może, w terminie 3 miesięcy od upływu terminu zatwierdzenia sprawozdania
finansowego zakładu, pokryć ujemny wynik finansowy za rok obrotowy tego
zakładu, jeżeli wynik ten, po dodaniu kosztów amortyzacji, ma wartość ujemną -
do wysokości tej wartości. W przypadku niepokrycia ujemnego wyniku
finansowego w taki sposób podmiot tworzący w terminie 12 miesięcy od
upływu terminu określonego w ust. 2 wydaje rozporządzenie, zarządzenie albo
podejmuje uchwałę o zmianie formy organizacyjno-prawnej albo o likwidacji
samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej (art. 59 ust. 4).
Przekształcenie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej
w spółkę kapitałową odbywa się na zasadach określonych w art. 69-82 ustawy.
Natomiast w art. 190 ustawy postanowiono, że jeżeli podmiot tworzący
przekształcił samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej w spółkę
kapitałową na zasadach określonych w art. 69-82 w okresie do dnia 31 grudnia
2013 r., zobowiązania podmiotu tworzącego przejęte od samodzielnego
publicznego zakładu opieki zdrowotnej, o których mowa w art. 191 i art. 192
ust. 1, umarza się. Ponadto w myśl art. 196 ust. 1 ustawy, podmiot tworzący,
który przekształcił samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej w spółkę
kapitałową na zasadach określonych w art. 69-82, może ubiegać się w okresie
do dnia 31 grudnia 2013 r. o dotację celową z budżetu państwa. Należy
zauważyć, że w zakresie wymienionych przepisów ustawa zawiera program
pomocowy w rozumieniu art. 1 lit. d rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999.
Zgodnie bowiem z tym przepisem, program pomocowy stanowi każde działanie,
2
na którego podstawie, bez dalszego wprowadzania w życie wymaganych
środków, można dokonać wypłat pomocy indywidualnej na rzecz
przedsiębiorstw określonych w ustawie w sposób ogólny i abstrakcyjny, oraz
każde działanie, na którego podstawie pomoc, która nie jest związana z
konkretnym projektem, może zostać przyznana jednemu lub kilku
przedsiębiorstwom na czas nieokreślony lub w nieokreślonej kwocie.
Przewidziane w projekcie ustawy przesunięcie terminu określonego w
art. 216 ustawy do 2016 r. spowoduje zatem, że w sytuacji obligatoryjnego
przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w spółkę
kapitałową na podstawie art. 59 ust. 4 w związku z art. 216 ustawy, nie będzie
już możliwości skorzystania ze wskazanych regulacji, w których przewidziano
umorzenie zobowiązań oraz przyznanie dotacji z budżetu państwa.
4. Konkluzja
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o działalności leczniczej nie
jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
3
Warszawa, 3 stycznia 2013 r.
BAS-WAPEiM-3292/12
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
działalności leczniczej (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Bolesław
Grzegorz Piecha) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej w rozumieniu art. 95a regulaminu Sejmu
W projekcie ustawy proponuje się dokonać w art. 216 ustawy z dnia 15
kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. 2011 r. Nr 112, poz. 654, ze
zmianami) zmiany polegającej na tym, że obowiązek podmiotu tworzącego
dotyczący zmiany formy organizacyjno-prawnej samodzielnego publicznego
zakładu opieki zdrowotnej albo jego likwidacji, jeżeli ujemny wynik finansowy
tego zakładu nie może być pokryty w sposób określony w art. 59 ustawy o
działalności leczniczej, powstaje po raz pierwszy po zatwierdzeniu
sprawozdania finansowego za pierwszy rok obrotowy rozpoczęty po upływie 36
miesięcy od dnia wejścia w życie tej ustawy.
Projekt ustawy nie zawiera przepisów mających na celu wykonanie
prawa Unii Europejskiej.
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o działalności leczniczej nie
jest projektem ustawy wykonującej prawo UE w rozumieniu art. 95a ust. 3
regulaminu Sejmu.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1100
› Pobierz plik