eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt dotyczy zniesienia wynagradzania przez pracodawcę pracownika w pierwszych tygodniach jego nieobecności w pracy spowodowanej chorobą

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1040
  • Data wpłynięcia: 2012-11-06
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 33 dnia 08-02-2013

1040

tych ustaw, a co za tym idzie, z porządku prawnego, pojęcia wynagrodzenia z
tytułu niezdolności do pracy.
Odtąd przepisy się w nich znajdujące nie będą już
odwoływać się do przedmiotowego przepisu Kodeksu pracy.

4.
Przewidywane skutki prawne, gospodarcze i społeczne projektu.
Obowiązująca obecnie w przedmiotowym zakresie regulacja stanowi
nieuzasadnione przerzucenie przez państwo na pracodawców kosztów
zapewnienia gwarancji socjalnej na wypadek choroby pracownika przez okres,
w którym z reguły ustaje przyczyna niezdolności do pracy. Wprowadzona
projektem zmiana zaś znacząco zmniejszy istniejące koszty pracy obciążające
pracodawców i powinna realnie wpłynąć na możliwość zwiększania przez nich
zatrudnienia. Wszelkie analizy ekonomiczne wskazują, iż główną przyczyną
wysokiego poziomu bezrobocia w Polsce są wysokie koszty pracy ponoszone
przez pracodawców. Pod względem wysokości kosztów pracy nasz kraj bowiem
znajduje się w niechlubnej czołówce państw na świecie. Szacuje się, iż do
każdej złotówki, którą pracodawca wypłaca do kieszeni pracownika, ten
pierwszy musi jeszcze dołożyć – na rzecz państwa – średnio 70 groszy w postaci
różnych podatków i składek. Wysokie opodatkowanie pracy jest najbardziej
szkodliwym z możliwych podatków, tak z gospodarczego jak i społecznego
punktu widzenia. To właśnie dlatego mamy w Polsce ponad 2 miliony
bezrobotnych, oraz kolejne 2 miliony emigrantów, którzy wyjechali zagranicę
właśnie za pracą. To wysokie opodatkowanie pracy powoduje,
że przedsiębiorców nie stać na zatrudnianie nowych pracowników. Warto
podkreślić, iż w przeprowadzanych przez nas konsultacjach, wysokie koszty
pracy były najczęściej wskazywaną przez przedsiębiorców barierą dla
prowadzenia działalności gospodarczej. Wskazało je aż 93% respondentów. W
związku z tym, działania na rzecz zwiększenia zatrudnienia w Polsce oraz
stworzenia sytuacji sprzyjającej rozwojowi przedsiębiorczości – a są to przecież
cele nadrzędne – należy rozpocząć od obniżenia tych wydatków ponoszonych
przez pracodawców.
Dlatego tak ważna jest proponowana przez nas zmiana. Wprowadzona
projektem zmiana zmniejszy koszty pracy obciążające pracodawców i realnie
wpłynie na możliwość zwiększania przez nich zatrudnienia. Dzięki temu dojdzie
do zwiększenia popytu na pracę, a tym samym do zmniejszenia poziomu
bezrobocia w Polsce.

Projekt ten przyczyni się także do lepszej kontroli prawidłowości
wykorzystania zwolnień lekarskich i ograniczania istniejących w tym zakresie
nadużyć dokonywanych przez pracowników. Odtąd ZUS będzie szybciej
poinformowany o chorobie pracownika i bardziej zainteresowany
w kontrolowaniu jego absencji, gdyż już od pierwszego dnia jego nieobecności
będzie ponosił tego koszty. Zwrócić bowiem trzeba uwagę, że prawo do kontroli
prawidłowego wykorzystania zwolnienia lekarskiego przysługuje wprawdzie
pracodawcom – płatnikom składek ale tylko tym, którzy zatrudniają powyżej 20
pracowników. Osobną kwestią
są jeszcze rzeczywiste możliwości
przeprowadzenia takiej kontroli, którymi ZUS z pewnością dysponuje, w
odróżnieniu od pracodawców, spośród których zdolność do przeprowadzania
kontroli absencji pracowników mają tylko duże zakłady pracy.
Jednocześnie niniejszy projekt nie powoduje żadnych negatywnych
skutków społecznych i ekonomicznych.

5.
Przewidywane skutki finansowe projektu.




Projekt pociąga za sobą skutki finansowe dla budżetu państwa. Są one
jednak trudne do oszacowania. Powstały wskutek wprowadzonych zmian
niedobór środków w kasie ZUSu musi wprawdzie zostać pokryty dotacją ze
Skarbu Państwa, jednak niewątpliwy wzrost zatrudnienia winien zniwelować tak
powstałe wydatki budżetowe.


6. Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Projekt niniejszy nie jest objęty Prawem Unii Europejskiej.


Warszawa, 19 listopada 2012 r.
BAS–WAPEiM–2920/12

Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej
poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz o
zmianie niektórych innych ustaw (przedstawiciel wnioskodawcy: poseł
Artur Dębski)


Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2012 r. poz. 32, ze zm.)
sporządza się następującą opinię:


I.
Przedmiot projektu ustawy

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz o zmianie
niektórych innych ustaw ma na celu zastąpienie wynagrodzenia przysługującego
za czas niezdolności pracownika do pracy wskutek:
1) choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną,
2) wypadku w drodze do pracy lub z pracy albo choroby przypadającej w
czasie ciąży,
3) poddania się niezbędnym badaniom lekarskim przewidzianym dla
kandydatów na dawców komórek, tkanek i narządów oraz poddania się
zabiegowi pobrania komórek, tkanek i narządów,
zasiłkiem określonym w odrębnych przepisach.
W obecnym stanie prawnym wynagrodzenie z tytułu niezdolności do
pracy uregulowane jest w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy
(Dz. U. z 1988 r. Nr 21, poz. 94, ze zm.). Proponowane zmiany w ustawach: z
dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia
społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz. U. z 2010 r. Nr 77, poz. 512,
ze zm.), z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227, ze zm.) oraz z
dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z
2009 r. Nr 205, poz. 1585, ze zm.) są konsekwencją planowanej zamiany
wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy na zasiłek.

Projekt zawiera przepis przejściowy. Zgodnie z projektem, ustawa ma
wejść po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje spraw objętych projektem ustawy.

III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Przepisy projektu ustawy pozostają poza zakresem regulacji prawa Unii
Europejskiej.

IV. Konkluzja
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz o zmianie
niektórych innych ustaw nie jest objęty zakresem regulacji prawa Unii
Europejskiej.














Dyrektor Biura Analiz Sejmowych








Zbigniew Wrona




2

Warszawa, 19 listopada 2012 r.

BAS-WAPEiM-2921/12


Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o
zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Artur Dębski) jest projektem
ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a
regulaminu Sejmu



Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz o zmianie
niektórych innych ustaw ma na celu zastąpienie wynagrodzenia przysługującego
za czas niezdolności pracownika do pracy wskutek:
1) choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną,
2) wypadku w drodze do pracy lub z pracy albo choroby przypadającej w
czasie ciąży,
3) poddania się niezbędnym badaniom lekarskim przewidzianym dla
kandydatów na dawców komórek, tkanek i narządów oraz poddania się
zabiegowi pobrania komórek, tkanek i narządów,
zasiłkiem określonym w odrębnych przepisach.
W obecnym stanie prawnym wynagrodzenie z tytułu niezdolności do pracy
uregulowane jest w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z
1988 r. Nr 21, poz. 94, ze zm.). Proponowane zmiany w ustawach: z dnia 25
czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w
razie choroby i macierzyństwa (Dz. U. z 2010 r. Nr 77, poz. 512, ze zm.), z dnia
17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227, ze zm.) oraz z dnia 13
października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr
205, poz. 1585, ze zm.) są konsekwencją planowanej zamiany wynagrodzenia za
czas niezdolności do pracy na zasiłek.
Projekt jest nie objęty zakresem regulacji prawa Unii Europejskiej.


strony : 1 . [ 2 ] . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: