eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego oraz ustawy - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia

Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego oraz ustawy - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia

projekt dotyczy dostosowania systemu prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 13 grudnia 2011 r. sygn. akt K 33/08; objęcia tajemnicy statystycznej taką samą ochroną, jaką zapewniono tajemnicy notarialnej, adwokackiej, radcy prawnego, doradcy podatkowego, lekarskiej oraz dziennikarskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1012
  • Data wpłynięcia: 2012-10-05
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego oraz ustawy - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia
  • data uchwalenia: 2013-05-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 765

1012

krajowe do tego przeznaczone (art. 4 rozporządzenia 223/2009). Funkcję
krajowego urzędu statystycznego wyznaczonego przez Polskę jako organ
odpowiedzialny za koordynowanie wszelkich działań prowadzonych na
poziomie krajowym do celów opracowywania, tworzenia i rozpowszechniania
statystyki europejskiej oraz działającego jako punkt kontaktowy Komisji
(Eurostatu) w sprawach dotyczących statystyki pełni Główny Urząd
Statystyczny.
W art. 20 rozporządzenia 223/2009 przewidziano zasady i środki ochrony
poufnych danych. Zgodnie ze wspomnianym przepisem, krajowe urzędy
statystyczne (KUS) i inne organy krajowe oraz Komisja (Eurostat) wykorzystują
poufne dane uzyskane wyłącznie do celów tworzenia statystyki europejskiej
jedynie do celów statystycznych, chyba że jednostka statystyczna wyrazi
jednoznaczną zgodę na wykorzystanie tych danych do innych celów. Omawiany
przepis przewiduje, iż wyniki statystyczne, dzięki którym możliwa jest
identyfikacja jednostki statystycznej, mogą być rozpowszechniane przez KUS i
inne organy krajowe oraz Komisję (Eurostat) w wyjątkowych przypadkach:
a) jeżeli szczególne warunki i tryb zostały określone w akcie prawnym
Parlamentu Europejskiego i Rady działających zgodnie z art. 294 TfUE,
a wyniki statystyczne wprowadzane są w taki sposób, że ich rozpowszechnianie
nie stanowi uszczerbku dla poufności informacji statystycznych;
b) jeżeli jednostka statystyczna w jednoznaczny sposób wyraziła zgodę na
ujawnienie tych danych.

Ponadto, zarówno KUS, organy krajowe oraz Komisja (Eurostat) zostały
zobowiązane, w zakresie odpowiednich kompetencji, do podejmowania
wszelkich niezbędnych
środków regulacyjnych, administracyjnych,
technicznych oraz działań organizacyjnych w celu zapewnienia ochrony
fizycznej i logicznej poufnych danych.
Na
warunkach
określonych w art. 23 rozporządzenia 223/2009 Komisja
(Eurostat) lub KUS lub inne organy krajowe w granicach swoich odpowiednich
kompetencji mogą przyznać dostęp do poufnych danych pracownikom
naukowym prowadzącym analizy statystyczne do celów naukowych.
Zgodnie z art. 26 rozporządzenia 223/2009 państwa członkowskie i Komisja
zostały zobowiązane do podejmowania właściwych działań w celu zapobiegania
naruszeniom i nakładania sankcji wobec wszelkich naruszeń poufności
informacji statystycznych.
Podsumowując powyższe rozważania, należy stwierdzić, iż poza
wskazanymi wyjątkami wynikającymi z art. 20 ust. 2 i 3 oraz art. 26
rozporządzenia 223/2009, poufne dane służące do opracowywania, tworzenia
i rozpowszechniania statystyki europejskiej mogą być wykorzystywane

2 Lista krajowych urzędów statystycznych (KUS) i innych organów odpowiedzialnych (List of National
statistical institutes (NSI) and other national authorities)
http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/ess_eurostat/documents/List_other_national_statistical_author
ities_final_witho9.pdf

4
wyłącznie do celów statystycznych. Przewidziane wyjątki nie dotyczą natomiast
udostępniania danych do celów związanych postępowaniem karnym.


3.7. Projekt ustawy wprowadza szczególne zasady ochrony tajemnicy
statystycznej w postępowaniu karnym. Tajemnica ta została zdefiniowana
w art. 10 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (t.j., Dz. U.
z 2012 r., poz. 591, ze zmianami; dalej: u.s.p.). Wskazany przepis stanowi, iż
zbierane i gromadzone w badaniach statystycznych statystyki publicznej dane
indywidualne i dane osobowe są poufne i podlegają szczególnej ochronie. Dane
te mogą być wykorzystywane wyłącznie do opracowań, zestawień i analiz
statystycznych oraz do tworzenia przez służby statystyki publicznej operatu do
badań statystycznych prowadzonych przez te służby. Udostępnianie lub
wykorzystywanie danych indywidualnych i danych osobowych dla innych niż
podane celów jest zabronione. Do służb statystyki publicznej zalicza się zgodnie
z art. 22 u.s.p. Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, podległych mu
dyrektorów urzędów statystycznych oraz inne jednostki statystyki, o których
mowa w art. 27 i 29 u.s.p.
Przez
statystykę publiczną należy rozumieć system zbierania danych
statystycznych, gromadzenia, przechowywania i opracowywania zebranych
danych oraz ogłaszania, udostępniania i rozpowszechniania wyników badań
statystycznych jako oficjalnych danych statystycznych (art. 2 pkt 1 u.s.p.).
Należy podkreślić, iż zawarta w art. 2 pkt 4 u.s.p. definicja ustawowa odnosząca
się do zbierania danych statystycznych, nie ogranicza tego pojęcia do czynności
związanych ze statystyką krajową, z wyłączeniem danych na potrzeby statystyki
europejskiej. Takie rozróżnienie nie byłoby celowe ze względu na fakt, iż
określone dane statystyczne mogą być wykorzystywane na potrzeby obu
wspomnianych statystyk. Projekt przewiduje zatem możliwość zwolnienia
osoby z zachowania tajemnicy statystycznej w postępowaniu karnym na
warunkach określonych w art. 180 § 2 k.p.k. Zwolnienie to obejmuje również
dane służące do tworzenia statystyki europejskiej.
W
związku z powyższym, zawarty w art. 1 projektu ustawy przepis,
zakładający możliwość zwolnienia osoby z obowiązku zachowania tajemnicy
statystycznej w postępowaniu karnym, jest sprzeczny z art. 20 rozporządzenia
223/2009 w zakresie w jakim dotyczy tajemnicy statystycznej obejmującej dane
statystyczne wchodzące w skład statystyki europejskiej.

4. Konkluzja
Przedmiot senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks
postępowania karnego oraz ustawy – Kodeks postępowania w sprawach
o wykroczenia jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej. Narusza on art. 20
rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009. Projekt
przewiduje możliwość zwolnienia osoby z zachowania tajemnicy statystycznej
w postępowaniu karnym na warunkach określonych w art. 180 § 2 kodeksu

5
postępowania karnego. Na skutek tego, organy ścigania będą mogły uzyskać
dostęp do poufnych danych statystycznych służących do tworzenia statystyki
europejskiej i podlegających ochronie na mocy wskazanego rozporządzenia.








Akceptował:
Dyrektor
Biura Analiz Sejmowych



Zbigniew Wrona







6

Warszawa, 22 października 2012 r.
BAS-WAPEiM-2683/12
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 regulaminu Sejmu – czy
senacki projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania karnego
oraz ustawy – Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia
(przedstawiciel wnioskodawcy: senator Piotr Benedykt Zientarski) jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej

Projekt przewiduje zmianę art. 180 § 2 w ustawie z dnia

6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karnego (Dz. U. Nr 89, poz. 555 ze
zmianami) oraz art. 41 § 4 w ustawie z dnia 24 sierpnia 2001 r. – Kodeks
postępowania w sprawach o wykroczenia (t.j. Dz. U. z 2008 r., Nr 133, poz.
848, z późn. zm.). Nowelizacja rozszerza zakres ochrony tajemnicy
statystycznej w postępowaniu karnym oraz w postępowaniu w sprawach
o wykroczenia.
Projekt jest sprzeczny z prawem UE. Narusza on art. 20 rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009. Projekt przewiduje
możliwość zwolnienia osoby z zachowania tajemnicy statystycznej w
postępowaniu karnym na warunkach określonych w art. 180 § 2 kodeksu
postępowania karnego. Na skutek tego, organy ścigania będą mogły uzyskać
dostęp do poufnych danych statystycznych służących do tworzenia statystyki
europejskiej i podlegających ochronie na mocy wskazanego rozporządzenia.
Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania karnego
oraz ustawy – Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia nie jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.












Akceptował:
Dyrektor

Biura Analiz Sejmowych

Zbigniew
Wrona

strony : 1 ... 3 . [ 4 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: