eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o europejskim ugrupowaniu współpracy terytorialnej

Rządowy projekt ustawy o europejskim ugrupowaniu współpracy terytorialnej

- uregulowanie zasad organizacji europejskiego ugrupowania współpracy terytorialnej;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 893
  • Data wpłynięcia: 2008-07-25
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o europejskim ugrupowaniu współpracy terytorialnej
  • data uchwalenia: 2008-11-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 218, poz. 1390

893


15


OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które będzie oddziaływać regulacja

Projektowana ustawa odnosi się do podmiotów mogących wchodzić
w skład Europejskich Ugrupowań Współpracy Terytorialnej (EUWT).
Zgodnie z art. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
5 lipca 2006 r. w sprawie EUWT, członkami ugrupowania mogą być
podmioty należące do następujących kategorii:
a) państwa członkowskie,
b) władze regionalne,
c) władze lokalne,
d) podmioty prawa publicznego w rozumieniu art. 1 ust. 9 akapit drugi
dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień
publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi.
Członkami ugrupowania mogą być także stowarzyszenia składające się
z podmiotów należących do jednej lub kilku z tych kategorii.
Głównymi odbiorcami rozporządzenia w sprawie EUWT są samorządy
regionalne i lokalne, które dzięki możliwości tworzenia sformalizowanych
struktur współpracy z samorządami innych krajów w postaci ugrupowań
zyskują ułatwienia w promowaniu współpracy na poziomie transgra-
nicznym, transnarodowym i międzyregionalnym (podział ten odpowiada
trzem typom współpracy terytorialnej wspieranym ze środków unijnych
w ramach Celu Europejska Współpraca Terytorialna polityki spójności UE).
Polska, jako państwo członkowskie UE, również może wchodzić w skład
ugrupowania. Państwo członkowskie reprezentują odpowiednie organy
administracji rządowej (w zależności od zakresu tematycznego jaki
obejmuje dane ugrupowanie).
„Podmioty prawa publicznego”, o których mowa w art. 1 ust. 9 akapit drugi
dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca
2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych
na roboty budowlane, dostawy i usługi, to podmioty określone w art. 3

16


ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych. Są to osoby prawne, które nie należą do sektora finansów
publicznych w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, utworzone
w szczególnym celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym,
niemających charakteru przemysłowego ani handlowego, jeżeli podmioty,
o których mowa w tym przepisie oraz w art. 3 ust. 1 pkt 1 i 2, pojedynczo
lub wspólnie, bezpośrednio lub pośrednio przez inny podmiot:
a) finansują je w ponad 50 % lub
b) posiadają ponad połowę udziałów albo akcji, lub
c) sprawują nadzór nad organem zarządzającym, lub
d) mają prawo do powoływania ponad połowy składu organu nadzorczego
lub zarządzającego.
Do podmiotów prawa publicznego, zgodnie z powyższą definicją, można
zaliczyć uniwersytety i szkoły wyższe, państwowe i samorządowe insty-
tucje kultury, agencje państwowe działające w formie spółek, publiczne
muzea, placówki naukowe, itp.
2. Konsultacje
społeczne
Zważywszy, że członkami ugrupowania będą przede wszystkim samorządy
terytorialne projekt został przesłany do konsultacji społecznych, które
trwały od 11 do 26 września 2007 r.: Związkowi Miast Polskich, Związkowi
Gmin Wiejskich RP, Unii Metropolii Polskich, Związkowi Powiatów
Polskich, Unii Miasteczek Polskich, Zarządowi Związku Województw RP,
Radzie Działalności Pożytku Publicznego, Konferencji Rektorów Aka-
demickich Szkół Polskich i Krajowej Izbie Gospodarczej. W trakcie
konsultacji Ministerstwo Rozwoju Regionalnego otrzymało opinie ze strony
ląskiego Urzędu Marszałkowskiego oraz Krajowej Izby Gospodarczej.
Partnerzy społeczni nie zgłosili uwag.
Projekt
został przesłany do konsultacji Komisji Wspólnej Rządu i Samo-
rządu Terytorialnego. W dniu 28 maja 2008 r. projekt ustawy został
pozytywnie zaopiniowany przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu
Terytorialnego.

17


3. Wpływ ustawy na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie ustawy nie wiąże się ze znaczącym obciążeniem budżetu
państwa. Koniecznym będzie utworzenie systemu rejestracji ugrupowań
oraz zatrudnienie w ministerstwie odpowiedzialnym za wydawanie zgody
na przystąpienie polskich jednostek do ugrupowań, osób koordynujących
to zadanie. Szacuje się, że w początkowym okresie obowiązywania
ustawy zgłoszonych może zostać od kilku do kilkunastu wniosków
o wydanie zgody na przystąpienie polskich podmiotów do ugrupowań,
co wiąże się z koniecznością zatrudnienia 2-3 osób w wyznaczonym
resorcie. Pracownicy ci powinni również monitorować proces tworzenia
i funkcjonowania ugrupowań z udziałem polskich podmiotów. Szacunkowy
koszt zatrudnienia dodatkowych osób wynosi ok. 150 000 PLN rocznie przy
zatrudnieniu 2 osób. Przewiduje się utworzenie jednego, odrębnego
rejestru ugrupowań, co w porównaniu do szacowanych kosztów dosto-
sowania np. Krajowego Rejestru Sądowego nie powinno oznaczać dużego
obciążenia dla budżetu państwa (koszty wytworzenia odpowiedniej aplikacji
w formie elektronicznej). Przewiduje się, że wysokość kosztów utworzenia
rejestru wyniesie około 5 000 PLN. Jednostki samorządu terytorialnego
będą samodzielnie podejmowały decyzje o przystąpieniu do ugrupowania
i wniesieniu do niego wkładu finansowego; projektowana ustawa nie
nakłada na jednostki samorządu terytorialnego żadnych zobowiązań w tym
zakresie.
4. Wpływ ustawy na rynek pracy
Wejście w życie ustawy nie spowoduje bezpośrednich skutków na rynku
pracy.
5. Wpływ ustawy na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie ustawy nie będzie miało bezpośredniego wpływu na
konkurencyjność gospodarki i przedsiebiorczość. Istotą funkcjonowania
ugrupowań nie jest prowadzenie działalności gospodarczej, ale ułatwienie

18


współpracy terytorialnej pomiędzy ich członkami. Istnieją inne rozwiązania
prawne umożliwiające tworzenie, na poziomie UE, ponadnarodowych pod-
miotów promujących współpracę o charakterze gospodarczym (np. Euro-
pejskie Zgrupowanie Interesów Gospodarczych).
6. Wpływ ustawy na sytuację i rozwój regionalny

Projektowana ustawa wynika bezpośrednio z rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie europejskiego
ugrupowania współpracy terytorialnej, nakładającego na państwa człon-
kowskie obowiązek ustanowienia, na poziomie krajowym, właściwych
przepisów zapewniających jego skuteczne stosowanie. Rozporządzenie
to należy do pakietu rozporządzeń regulujących funkcjonowanie polityki
spójności UE w okresie programowym 2007-2013, stąd też ustawa
o EUWT będzie miała bezpośredni wpływ na sytuację i rozwój regionalny.
Zadania ugrupowania są ograniczone do ułatwiania i upowszechniania
współpracy terytorialnej w celu wzmocnienia spójności gospodarczej i spo-
łecznej. Członkami ugrupowania będą przede wszystkim samorządy
regionalne i lokalne, które wspólnie z partnerami zagranicznymi będą
podejmowały inicjatywy na rzecz wspierania rozwoju regionalnego i pro-
mowania spójności. W trakcie realizacji swoich zadań ugrupowanie będzie
mogło korzystać ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych UE,
w tym zwłaszcza ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regio-
nalnego, przeznaczonych na wdrażanie programów Europejskiej Współ-
pracy Terytorialnej.
7-3-iw
Projekt

Rozporządzenie
Ministra Spraw Zagranicznych
z dnia
w sprawie sposobu prowadzenia rejestru europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej
oraz ogłaszania statutów i konwencji ugrupowań


Na podstawie art. 6 ust. 4 ustawy z dnia [……………….] o europejskim ugrupowaniu
współpracy terytorialnej (Dz. U. Nr […], poz. […]) zarządza się, co następuje:

§ 1. Osoba upoważniona przez członków europejskiego ugrupowania współpracy
terytorialnej, zwanego dalej „ugrupowaniem”, do dokonywania czynności związanych
z rejestracją ugrupowania zgłasza jego utworzenie do organu prowadzącego rejestr ugru-
powań, zwany dalej „rejestrem”.

§ 2. Do zgłoszenia, o którym mowa w § 1, dołącza się:
1) konwencję ugrupowania;
2) statut ugrupowania;
3) uchwały lub decyzje członków ugrupowania o przyjęciu statutu;
4) upoważnienia do dokonywania czynności związanych z rejestracją.

§ 3.1. W rejestrze ugrupowań, zwanym dalej „rejestrem”, prowadzonym w formie księgi
rejestrowej, wpisuje się w odrębnych rubrykach:
1) numer kolejny wpisu;
2) nazwę ugrupowania i jego siedzibę;
3) oznaczenie
członków ugrupowania;
4) oznaczenie organów ugrupowania, w tym osób uprawnionych do reprezentacji
ugrupowania;
4) cel i zadania ugrupowania;
5) czas trwania ugrupowania;
6) datę rejestracji ugrupowania;
7) daty
ogłoszenia statutu i konwencji ugrupowania oraz ich zmian;
8) datę likwidacji ugrupowania.
2. Każdy wpis do rejestru oznacza się numerem wynikającym z kolejności wpisów.
3. Niezależnie od rejestru, dla każdego wpisu prowadzi się akta rejestrowe, obejmujące
dokumenty stanowiące podstawę wpisu oraz dotyczące postępowania rejestrowego.

§ 4. Rejestr jest jawny.

§ 5. Organ prowadzący rejestr, w terminie 14 dni od dnia dokonania rejestracji, zarządza
ogłoszenie konwencji i statutu ugrupowania w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej
Polskiej „Monitor Polski B”. Dzień wydania Dziennika Urzędowego Rzeczypospolitej
Polskiej „Monitor Polski B” jest dniem ogłoszenia statutu.
W projekcie należy określić sposób dokonywania zmian wpisów w rejestrze.



strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: