Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- projekt ustawy dotyczy zmian w funkcjonowaniu systemu gospodarki zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym. Projekt m. in. nakłada na ministra środowiska obowiązek do wydania, we współpracy z ministrem gospodarki, rozporządzenia określającego obligatoryjne roczne poziomy zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, pochodzącego z gospodarstw domowych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 886
- Data wpłynięcia: 2008-08-28
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-11-21
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 223, poz. 1464
886
zbierania.
Należy jednak podkre lić, że przedsiębiorcy mieli pełną wiadomo ć
obowiązków wynikających z dyrektywy 2002/96/WE już w 2005 r. i wówczas
podkre lali, że będą realizowali obowiązki w zakresie zbierania, nawet gdy nie
będą one zapisane wprost w ustawie. Spowodowało to na etapie prac
parlamentarnych wykre lenie przepisów w tym zakresie z przedłożenia
rządowego. Jednak brak przepisu ustawowego spowodował brak
zaangażowania ze strony przedsiębiorców.
Drugą grupą zgłaszanych uwag były wątpliwo ci dotyczące wprowadzonego
obowiązku przeznaczania przez organizacje odzysku 10 % wpływów na
edukację ekologiczną oraz okre lenia, co to jest edukacja ekologiczna.
Przedsiębiorcy najczę ciej wnosili o obniżenie pułapu przeznaczanych
rodków na edukację ekologiczną oraz przedstawiali swoje propozycje
definicji edukacji. W związku z powyższym obniżono obowiązkową kwotę
przychodów, które powinny być przeznaczone na edukację.
Trzecia znaczna grupa uwag dotyczyła obowiązku oznakowania
wprowadzanego sprzętu znakiem okre lającym, kto dokonał wprowadzenia
produktu na rynek. Przedsiębiorcy podnosili, że nie jest możliwe oznakowanie
każdej sztuki sprzętu indywidualnym oznaczeniem, gdyż w wielu
przypadkach sprzęt jest wysyłany przez jedną firmę do różnych krajów i nie są
oni w stanie wprowadzać innego oznakowania na sprzęcie wysyłanym do
Polski. Wobec powyższego zmodyfikowano przepis, ale nie jest możliwe jego
wyeliminowanie ze względu na przepisy dyrektywy 2002/96/WE.
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wpływy z tytułu opłat stanowią dochody Narodowego Funduszu Ochrony
rodowiska i Gospodarki Wodnej, przeznaczone na cele związane z ochroną
rodowiska.
23
Przepis ustanawiający opłaty produktowe za niedopełnienie obowiązku
uzyskiwania odpowiednich poziomów odzysku i recyklingu znajduje się
w obecnie obowiązującej ustawie. Jednakże nie okre lono obowiązku
osiągania poziomu zbierania oraz opłaty produktowej za niedopełnienie tego
obowiązku. Trudno ocenić, jaki będzie rzeczywisty wpływ wprowadzonych
zmian na przychody funduszy ochrony rodowiska i gospodarki wodnej.
Okre lenie tego będzie możliwe dopiero w 2010 r., w którym wpłyną pierwsze
opłaty produktowe. Oczekuje się, że dodatkowe opłaty produktowe za
niewywiązanie się z obowiązku wpłyną na wzrost dochodów Narodowego
Funduszu Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej. Przyczynią się one
najprawdopodobniej również do rozwoju przedsiębiorstw zainteresowanych
przetwarzaniem odpadów.
Wprowadzając niniejsze przepisy przewiduje się oszczędno ć rodków
budżetowych przekazywanych na dofinansowanie działalno ci punktów
zbierania zużytego sprzętu oraz zakładów przetwarzania zużytego sprzętu.
Projekt ustawy nie zakłada ani zwiększenia wydatków, ani zmniejszenia
dochodów jednostek sektora finansów publicznych w stosunku do wielko ci
wynikających z obowiązujących przepisów.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Proponowana regulacja nie będzie lub będzie jedynie w niewielkim stopniu
niekorzystnie wpływać na zatrudnienie w przedsiębiorstwach
wprowadzających sprzęt, w związku z konieczno cią poniesienia przez nie
kosztów zagospodarowania zwiększonej ilo ci zebranego zużytego sprzętu.
Należy jednak podkre lić, że wszelkie koszty, które zostaną nałożone na
wprowadzających sprzęt, wynikają wprost z dyrektywy, a proponowana
nowelizacja jest jedynie dopełnieniem jej transpozycji.
W wyniku wprowadzenia niniejszej regulacji należy spodziewać się ponadto
wzrostu zatrudnienia u zbierających zużyty sprzęt, jak i w organizacjach
odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Przyczyną wzrostu
24
zatrudnienia w tych podmiotach będzie rozszerzenie ich obowiązków
administracyjnych, które prawdopodobnie będą musiały być wykonywane
w pewnej czę ci przez nowych pracowników.
5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjno ć gospodarki
i przedsiębiorczo ć, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Szacowany wpływ przedmiotowej regulacji na polską gospodarkę będzie
niewielki. Wprowadzenie obowiązkowego poziomu zbierania zużytego
sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych może wpłynąć na
konkurencję między organizacjami odzysku sprzętu elektrycznego
i
elektronicznego ze względu na wprowadzane obowiązkowe poziomy
zbierania zużytego sprzętu, jak i zwiększone obowiązki w zakresie
prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych.
Wprowadzane zmiany do ustawy nie zmienią jednak sytuacji w zakresie
konkurencyjno ci polskich przedsiębiorstw, ponieważ ustanawiane przepisy są
jednakowe zarówno dla przedsiębiorstw krajowych, jak i zagranicznych.
Zdecydowanie pozytywnym czynnikiem wpływającym na gospodarkę jako
cało ć będzie poprawa wykorzystania zasobów przez wzrost wtórnego
wykorzystania materiałów stosowanych do produkcji sprzętu elektrycznego
i elektronicznego.
Niezależnie od powyższego, przedmiotowa regulacja ogranicza koszty
administracyjne dla wprowadzających sprzęt i organizacji odzysku z tytułu
zmniejszenia obowiązków sprawozdawczych. Zmniejszona zostanie
częstotliwo ć przekazywania sprawozdań do Głównego Inspektora Ochrony
rodowiska z zakresu zbierania i przetwarzania zużytego sprzętu.
Wprowadzone zostaną również ułatwienia przy rejestracji zagranicznych
podmiotów wprowadzających sprzęt na polski rynek, co wpłynie na
zmniejszenie biurokracji w prowadzeniu działalno ci gospodarczej.
25
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Nie przewiduje się wpływu regulacji na sytuację i rozwój regionalny lub
wpływ ten będzie nieznaczny.
7. Wpływ aktu normatywnego na ochronę rodowiska
Oczekuje się, że akt prawny będzie miał istotny wpływ na ochronę
rodowiska, gdyż przyczyni się do zwiększenia ilo ci selektywnie zbieranego
zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Ze względu na fakt, że
selektywnie zbierane odpady będą przekazywane do zakładów przetwarzania,
gdzie zostaną przetworzone w sposób pozwalający na jak największe
wykorzystanie materiałów i substancji w produkcji kolejnych urządzeń
elektrycznych i elektronicznych, zostanie zminimalizowany wpływ substancji
niebezpiecznych zawartych w sprzęcie, tj. związków chlorowcoorganicznych,
rtęci, kadmu, ołowiu, chromu sze ciowarto ciowego, niklu, litu i in., na
poszczególne komponenty rodowiska (wody, powietrze, ziemię), jak również
zmniejszy się zużycie surowców pierwotnych do produkcji sprzętu
elektrycznego i elektronicznego.
08/08KT
26
P r o j e k t
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA RODOWISKA )
z dnia
w sprawie wysoko ci stawek opłaty rejestrowej i opłaty rocznej
Na podstawie art. 9 ust. 6 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i
elektronicznym (Dz. U. Nr 180 poz. 1495 oraz z 2008 r. Nr ..., poz. ...) zarządza się, co
następuje:
§ 1. 1. Okre la się stawki opłaty rejestrowej i opłaty rocznej,
2. Stawki opłaty rejestrowej i opłaty są okre lone w załączniku do rozporządzenia.
§ 2. Traci moc rozporządzenie Ministra rodowiska z dnia 19 stycznia 2006 r. w sprawie
wysoko ci stawek opłaty rejestrowej i opłaty rocznej (Dz. U. Nr 17, poz. 139).
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.
W porozumieniu
Minister
Finansów
Minister
rodowiska
1) Minister rodowiska kieruje działem administracji rządowej – rodowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra rodowiska (Dz. U. Nr 216, poz. 1606).
Dokumenty związane z tym projektem:
-
886
› Pobierz plik