Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- projekt ustawy dotyczy zmian w funkcjonowaniu systemu gospodarki zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym. Projekt m. in. nakłada na ministra środowiska obowiązek do wydania, we współpracy z ministrem gospodarki, rozporządzenia określającego obligatoryjne roczne poziomy zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, pochodzącego z gospodarstw domowych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 886
- Data wpłynięcia: 2008-08-28
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-11-21
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 223, poz. 1464
886
z dnia ..... 2008 r. (poz. ...)
STAWKI OPŁATY REJESTROWEJ I OPŁATY ROCZNEJ
STAWKI OPŁATY REJESTROWEJ I
Roczny obrót netto1)
OPŁATY ROCZNEJ [zł]
Lp.
wprowadzaj cego sprzęt
dla
dla pozostałych
mikroprzedsiębiorców
przedsiębiorców
1 2
3 4
1.
do 500 000 zł 50
500
2.
od 500 000 zł do 5 000 000 zł 100
2000
3. powyżej 5 000 000 zł 200 4000
Obja nienie:
1) Przez roczny obrót netto rozumie się obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji
finansowych w poprzednim roku obrotowym.
2
UZASADNIENIE
Rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 9 ust. 6 ustawy z dnia
29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. Nr 180, poz. 1495
oraz z 2008 r. Nr………, poz………..).
Celem
rozporządzenia jest okre lenie wysoko ci stawek opłaty rejestrowej i opłaty
rocznej, biorąc pod uwagę, że opłaty te nie powinny stanowić przeszkody w uzyskaniu wpisu do
rejestru albo w prowadzeniu działalno ci, zwłaszcza dla mikroprzedsiębiorców, małych i
rednich przedsiębiorców.
Wpis do rejestru wprowadzającego sprzęt, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca
2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, podlega opłacie rejestrowej.
Wprowadzający sprzęt wpisany do rejestru jest obowiązany, zgodnie z art. 9 ust. 2, do uiszczenia
opłaty rocznej w terminie do końca lutego danego roku.
Zgodnie z art. 9 ust. 2 i ust. 3 opłatę rejestrową oraz opłatę roczną uiszcza się na odrębny
rachunek bankowy Głównego Inspektoratu Ochrony rodowiska.
Przychody z opłaty rejestrowej i opłaty rocznej Główny Inspektorat Ochrony rodowiska
przeznacza na sfinansowanie wydatków bieżących i inwestycyjnych związanych z prowadzeniem
rejestru oraz bazy danych o sprzęcie i zużytym sprzęcie.
Jednostkowe stawki opłaty rejestrowej i opłaty rocznej okre lono w trzech przedziałach,
kierując się wysoko cią obrotu netto przedsiębiorcy oraz wyznaczonymi w art. 9 ust. 5 ustawy
górnymi stawkami opłaty rejestrowej i rocznej.
3
Ocena skutków regulacji
Projektu rozporz dzenia w sprawie stawek opłaty rejestrowej oraz rocznej
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny.
Projektowany akt normatywny oddziałuje na:
− Wprowadzających sprzęt;
− Główny Inspektorat Ochrony rodowiska.
2. Konsultacje.
Projekt rozporządzenia, zgodnie z § 12 ust. 5 uchwały Nr 45 Rady Ministrów z dnia 19
marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.) zostanie
poddany konsultacjom społecznym w ramach procedury legislacyjnej. Projekt przedmiotowego
rozporządzenia zostanie umieszczony na stronie internetowej Ministerstwa rodowiska
)
z dnia
w sprawie minimalnych rocznych poziomów zbierania zużytego
sprzętu elektrycznego i elektronicznego
Na podstawie art. 27 ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie
elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. Nr 180, poz. 1495 oraz z 2008 r. Nr…., poz….)
zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Okre la się minimalne roczne poziomy zbierania zużytego sprzętu
elektrycznego i elektronicznego pochodzącego z gospodarstw domowych na rok 2009.
2. Minimalne roczne poziomy zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i
elektronicznego pochodzącego z gospodarstw domowych są okre lone w załączniku do
rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.
W porozumieniu
Minister Gospodarki
Minister rodowiska
1) Minister rodowiska kieruje działem administracji rządowej – rodowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra rodowiska (Dz. U. Nr 216, poz. 1606).
Zał cznik do rozporz dzenia Ministra rodowiska
z dnia ..... 2008 r. (poz. ...)
MINIMALNE ROCZNE POZIOMY ZBIERANIA ZU YTEGO SPRZ TU
ELEKTRYCZNEGO I ELEKTRONICZNEGO
POCHODZ CEGO Z GOSPODARSTW DOMOWYCH NA ROK 2009
Grupa Nazwa
grupy Poziom
zbierania
[%]
1 Wielkogabarytowe
urządzenia
24
gospodarstwa domowego
2 Małogabarytowe urządzenia
24
gospodarstwa domowego
3 Sprzęt teleinformatyczny i
24
telekomunikacyjny
4 Sprzęt audiowizualny
24
5
Sprzęt o wietleniowy
30
6 Narzędzia elektryczne i elektroniczne, z
24
wyjątkiem wielkogabarytowych,
stacjonarnych narzędzi przemysłowych
7 Zabawki,
sprzęt rekreacyjny i sportowy
24
9 Przyrządy do nadzoru i kontroli
24
2
UZASADNIENIE
Największą zmianą związaną z ustawą o zmianie ustawy o zużytym sprzęcie
elektrycznym i elektronicznym oraz ustawy o utrzymaniu czysto ci i porządku w gminach jest
wprowadzenie upoważnienia dla ministra wła ciwego do spraw rodowiska do wydania w
porozumieniu z ministrem wła ciwym do spraw gospodarki rozporządzenia w sprawie
poziomów zbierania zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych, które
wprowadzający sprzęt są obowiązani osiągnąć w poszczególnych latach. Poziomy zbierania
zostały wprowadzone dla wszystkich grup sprzętu oprócz grupy 8 – Przyrządy medyczne, z
wyjątkiem wszystkich wszczepianych i skażonych produktów, grupy 10 - Automaty do
wydawania oraz rodzaju 1 w grupie 5 - Oprawy o wietleniowe do lamp fluorescencyjnych, z
wyjątkiem opraw o wietleniowych stosowanych w gospodarstwach domowych. Grupy te
zostały wyłączone z obowiązku osiągania poziomów zbierania, gdyż są to urządzenia, które w
większo ci trafiają do innych odbiorców niż gospodarstwa domowe oraz mają bardzo długą
żywotno ć.
Poziomy zbierania zostały przedstawione w podziale na poszczególne grupy, zgodnie z
załącznikiem nr 1 do ustawy. Jedynym odstępstwem jest grupa 5 – sprzęt o wietleniowy, dla
której został ustanowiony wyższy poziom zbierania wynoszący 30%.
Wynika z faktu, że dla sprzętu o wietleniowego okre lonego w rodzajach 2, 4, 5 istniały
już poziomy odzysku, które zostały okre lone w ustawie z dnia 11 maja 2001 r. o
obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o
opłacie produktowej i opłacie depozytowej (Dz. U. z 2007 r. Nr 90, poz. 607) i wynosiły
40%. Natomiast dla rodzajów 3 i 6 taki obowiązek jest dopiero wprowadzany. Wobec
powyższego wprowadzono dla całej grupy 5 nieco wyższy poziom zbierania niż dla
pozostałych grup.
Do końca 2008 r. Polska musi osiągnąć poziom zbierania 4 kg/mieszkańca/rok zużytego
sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych (dyrektywa 2002/96/WE z 27 stycznia
2003 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego). Biorąc pod uwagę, że w
Polsce jest ok. 38 000 000 mieszkańców należy zebrać ok. 152 000 000 kg zużytego sprzętu
pochodzącego z gospodarstw domowych.
Należy przy tym podkre lić, że za zużyty sprzęt pochodzący z gospodarstw domowych
rozumie się odpady ze sprzętu spełniającego następujące warunki:
• jego głównym odbiorcą są gospodarstwa domowe,
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
886
› Pobierz plik