Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw
projekt ustawy dotyczy dostępu przedsiębiorców do danych zbioru PESEL oraz ogólnokrajowej ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych (OEWiUDO) w celu możliwości zweryfikowania danych klientów, które dotyczą informacji adresowych i dowodów osobistych. Projekt zakłada, m. in., że każda zmiana stanu cywilnego, zmiana imienia lub nazwiska oraz inne zmiany w aktach stanu cywilnego będą przekazywane przez kierowników urzędów stanu cywilnego nie tylko do organów ewidencji ludności, ale również do organu, który wydał dowód osobisty
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 827
- Data wpłynięcia: 2008-07-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-10-03
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 195, poz. 1198
827
ROZPORZ DZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia
w sprawie wysokości opłat za jednostkowe udostępnianie danych ze zbiorów
meldunkowych, zbioru PESEL, ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych
oraz za udostępnianie danych za pomoc urz dzeń teletransmisji, sposobu obliczania
wysokości opłaty za udostępnianie danych podmiotom do celów badawczych,
statystycznych i badania opinii publicznej lub rynku oraz sposobu ich uiszczania.
Na podstawie art. 44h ust. 12 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności
i dowodach osobistych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 993 i Nr 144, poz. 1043, z 2007 r. Nr 21,
poz. 125 oraz z ........ r. Nr ...., poz. ..... ) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Opłatę za udostępnienie jednostkowych danych zgromadzonych w zbiorze meldunkowym,
zbiorze PESEL, ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych oraz
ogólnokrajowej ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych ustala się w
wysokości 31 zł.
§ 2.
Opłatę za udostępnienie danych do celów badawczych, statystycznych, badania opinii publicznej
lub rynku ustala się według następującego wzoru:
O = K x (A + B) + M
gdzie:
O -
łączna kwota opłaty za udostępnienie danych,
K -
współczynnik wynoszący:
a)
1,0 - do celów badawczych lub statystycznych,
b)
1,5 - do celów badania opinii publicznej lub rynku,
1
A -
opłata za prace informatyczne:
A = 0,5 Ha x Z + 0,5 Hb x Z + 0,75 Hc x Z + 10 Hd x Z + He x Z,
B -
opłata za prace eksploatacyjne:
B = 1,5 Hf x 10 Z + Hg x 10 Z + 1,5 Hh x 10 Z + 0,6 Hi x 10 Z + 0,5 Hj x 10 Z,
M -
koszt materiałów eksploatacyjnych doliczany w przypadku gdy przekroczy 5%
wartości usługi, a poszczególne symbole oznaczają:
H -
ilość godzin przeznaczonych na realizację zadania:
Ha -
czas trwania prac projektowych,
Hb -
czas opracowania dokumentacji programowej,
Hc -
czas trwania prac analitycznych,
Hd -
czas opracowania nowego programu,
He -
czas opracowania programu z gotowych modułów,
Hf -
czas wyboru podzbioru z bazy danych,
Hg -
czas przetwarzania wybranych danych,
Hh -
czas wykonania tablicy statystycznej,
Hi -
czas drukowania wykazów z wybranego podzbioru zawierającego poniżej 300
danych jednostkowych,
Hj -
czas drukowania wykazów z wybranego podzbioru zawierającego powyżej 300
danych jednostkowych,
Z -
opłata za udostępnienie jednostkowych danych, o których mowa w § 1.
§ 3.
1. Do wniosku o udostępnienie jednostkowych danych dołącza się dowód dokonania opłaty,
o której mowa w § 1.
2. Opłatę, o której mowa w § 2, wnosi się w terminie 14 dni od dnia udostępnienia danych.
§ 4.
Opłata za udostępnianie danych w drodze weryfikacji za pomocą urządzeń teletransmisji
podmiotom, o których mowa w art. 44h ust. 2 pkt 1, wynosi 10 zł od jednostkowej weryfikacji.
2
§ 5.
Opłaty wnosi się do kasy organu udostępniającego dane lub na jego rachunek bankowy.
§ 6.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
PREZES
RADY MINISTRÓW
3
UZASADNIENIE
Projektowane rozporządzenie określa wysokość opłat za udostępnianie danych ze zbiorów
meldunkowych, zbioru PESEL, gminnych ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów
osobistych oraz ogólnokrajowej ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych, a
także sposób ich wnoszenia.
Dla podmiotów, o których mowa w art. 44h ust. 2 zróżnicowano opłatę wprowadzając w
§ 1 stałą opłatę za udostępnienie danych jednostkowych, a w § 2 opłatę uzależniono od wielkości
wykazów udostępnionych danych i pracochłonności ich przygotowania.
Uprawnione podmioty korzystające z dostępu do danych za pomocą urządzeń
teletransmisji wnoszą miesięczne opłaty uzależnione od ilości terminali dialogowych
podłączonych do zbioru PESEL i/lub ogólnokrajowej ewidencji wydanych i unieważnionych
dowodów osobistych.
Dla weryfikacji, nowego sposobu udostępniania danych, polegającego na porównaniu
przekazanych danych z danymi ze zbioru PESEL lub ogólnokrajowej ewidencji wydanych
i unieważnionych dowodów osobistych, wprowadzono opłatę za jednostkową weryfikację
wykonaną za pomocą urządzeń teletransmisji w wysokości mniej niż jedna trzecia stałej opłaty za
udostępnienie danych jednostkowych.
W § 3 i § 6 uregulowano sposób wnoszenia opłat.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1.Podmioty, na które oddziałuj projektowane regulacje.
Projektowane przepisy rozporządzenia dotyczą osób i jednostek organizacyjnych, które
wykażą interes prawny lub faktyczny w otrzymaniu danych.
4
Wpływ regulacji na:
a) sektor finansów publicznych
Wpływy z opłat za udostępnianie danych stanowią dochód budżetu państwa. Wielkość
dochodu jest trudna do oszacowania, gdyż zależy od zainteresowania danymi osób
i jednostek organizacyjnych.
b) rynek pracy
Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na rynek pracy.
c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość
Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na konkurencyjność gospodarki.
d) sytuację i rozwój regionalny
Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
7-31-dg
5