Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów oraz ustawy - Prawo budowlane
projekt dotyczy: wdrożenia dyrektywy 2005/36/WE w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych, na mocy której architekci, urbaniści oraz inżynierzy budownictwa z krajów UE będą mogli prowadzić w Polsce działalność zawodową na takich samych zasadach, co obywatele polscy. Projekt wprowadza m. in. pojęcie "świadczenia usług transgranicznych" przez architektów, bez konieczności uznawania kwalifikacji zawodowych oraz dopełniania związanej z tym procedury oraz określa rodzaj dokumentów potwierdzających posiadanie kwalifikacji w państwie rodzimym, które uprawniają do wykonywania zawodu architekta w Polsce i doprecyzowuje przepis, który pozwoli na wykonywanie samodzielnych funkcji technicznych na terenie Polski obywatelom RP, którzy zdobyli kwalifikacje w państwach UE lub EFTA
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 749
- Data wpłynięcia: 2008-07-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów oraz ustawy - Prawo budowlane
- data uchwalenia: 2008-11-07
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 210, poz. 1321
749
danych zawartych w ostatecznych decyzjach, o których mowa w § 3 ust. 2.
5. Z chwilą zamieszczenia danych w centralnym rejestrze wpis uważa się za dokonany.
6. Wpisu do właściwego zbioru danych dokonuje się pod oddzielną pozycją centralnego
rejestru, oznaczoną numerem wynikającym z kolejności oraz datą dokonania wpisu.
§ 5. 1. Informacje w centralnych rejestrach zapisywane są na kartach osobowych i
zawodowych prowadzonych w formie elektronicznej.
2. Wzory: karty osobowej, karty zawodowej uprawnionych oraz karty zawodowej
rzeczoznawców budowlanych określają załączniki nr 1-3 do rozporządzenia.
§ 6.
1.
Informacje w centralnym rejestrze ukaranych z tytułu odpowiedzialności
zawodowej zapisywane są na karcie kary prowadzonej w formie elektronicznej.
2. Wzór karty kary określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§ 7. 1. Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego może wystąpić do właściwego organu o
weryfikację przesłanej dokumentacji, określając nieprawidłowości, które powinny zostać
usunięte.
2. Na wniosek osoby objętej wpisem Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego dokonuje
sprostowania dokonanego wpisu, w przypadku gdy jest on niezgodny z decyzją, o której
mowa w § 3 ust. 2, z informacjami zawartymi w tej decyzji lub ze stanem faktycznym.
§ 8. Wpisowi podlegają również zmiany i uzupełnienia danych zamieszczonych w
centralnych rejestrach oraz skreślenie z rejestru.
§ 9. 1. Dla osób podlegających wpisowi gromadzi się akta rejestrowe obejmujące
dokumenty stanowiące podstawę wpisu do rejestru.
2. Akta rejestrowe nie mogą być udostępniane osobom trzecim.
§ 10. 1. Akta rejestrowe, obejmujące dokumenty stanowiące podstawę wpisu do rejestru
oraz dokumenty dotyczące postępowania rejestrowego, przechowuje się zgodnie z przepisami
dotyczącymi klasyfikowania i kwalifikowania dokumentacji dla celów archiwalnych.
2. Wymienione w ust. 1 akta rejestrowe zabezpiecza się w postaci elektronicznej poprzez
wykonanie ich kopii na dyskach zewnętrznych oraz w postaci dokonywanych wydruków.
§ 11. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.3)
3) Niniejsze
rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 27
października 2005 r. w sprawie wzorów i sposobu prowadzenia centralnych rejestrów osób posiadających
uprawnienia budowlane, rzeczoznawców budowlanych oraz ukaranych z tytułu odpowiedzialności
zawodowej w budownictwie (Dz. U. Nr 219, poz. 1868).
2
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia ………. 2008 r. (poz. …….)
Załącznik nr 1
KARTA OSOBOWA
1. Imiona.
2. Nazwisko.
3. Nazwisko rodowe.
4. Obywatelstwo.
5. Kod pocztowy.
6. Miejscowość wraz z kodem krajowym rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju
TERYT.
7. Ulica.
8. Numer domu.
9. Numer lokalu.
10. Województwo wraz z kodem krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego
kraju TERYT.
11. PESEL - w stosunku do osób posiadających obywatelstwo polskie.
12. Numer paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość - w stosunku do
osób nieposiadających obywatelstwa polskiego.
13. Wykształcenie.
14. Kierunek wykształcenia.
15. Tytuł naukowy i zawodowy.
16. Okręgowa izba samorządu zawodowego.
17. Uwagi.
Załącznik nr 2
KARTA ZAWODOWA UPRAWNIONYCH
Identyfikacja decyzji
1. Numer decyzji.
2. Data wydania decyzji.
3. Miejsce wydania decyzji.
4. Organ wydający.
Opis decyzji
5. Podstawa prawna.
6. Dziedzina.
7. Numer uprawnień budowlanych.
8. Zakres.
9. Specjalność.
10. Specjalizacja.
11. Status.
12. Uwagi.
Rejestracja decyzji
13. Numer kancelaryjny.
14. Pozycja rejestru.
15. Data wpisu do rejestru.
Dane osobowe - odnośnik do karty osobowej
3
Załącznik nr 3
KARTA ZAWODOWA RZECZOZNAWCÓW BUDOWLANYCH
Identyfikacja decyzji
1. Numer decyzji.
2. Data wydania decyzji.
3. Miejsce wydania decyzji.
4. Organ wydający.
Opis decyzji
5. Podstawa prawna.
6. Dziedzina.
7. Zakres rzeczoznawstwa.
8. Specjalność.
9. Status.
10. Uwagi.
Rejestracja decyzji
11. Numer kancelaryjny.
12. Pozycja rejestru.
13. Data wpisu do rejestru.
Dane osobowe - odnośnik do karty osobowej
Załącznik nr 4
KARTA KARY
Identyfikacja decyzji
1. Numer decyzji o nadaniu uprawnień lub tytułu rzeczoznawcy budowlanego.
2. Data wydania decyzji o nałożeniu kary.
3. Miejsce wydania decyzji o nałożeniu kary.
4. Organ wydający decyzję.
5. Podstawa prawna.
Opis kary
6. Funkcja uczestnika.
7. Data popełnienia czynu.
8. Miejsce popełnienia czynu.
9. Kwalifikacja prawna czynu.
10. Rodzaj kary.
11. Pierwszy termin egzaminu.
12. Drugi termin egzaminu.
13. Data upływu kary.
14. Status kary.
15. Uwagi dotyczące kary.
Rejestracja decyzji
16. Numer kancelaryjny.
17. Pozycja rejestru.
18. Data wpisu do rejestru.
Dane osobowe - odnośnik do karty osobowej
4
UZASADNIENIE
Dotychczas sprawy wzorów oraz sposób prowadzenia centralnych rejestrów osób
posiadających uprawnienia budowlane, rzeczoznawców budowlanych oraz ukaranych z tytułu
odpowiedzialności zawodowej reguluje rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27
października 2005 r. w sprawie wzorów i sposobu prowadzenia centralnych rejestrów osób
posiadających uprawnienia budowlane, rzeczoznawców budowlanych oraz ukaranych z tytułu
odpowiedzialności zawodowej w budownictwie (Dz. U. Nr 219, poz. 1868). Przepis art. 88a
ust. 3 ustawy – Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.)
stanowiący podstawę do wydania ww. rozporządzenia nie określał formy prowadzenia
centralnych rejestrów, które w związku z tym były prowadzone zarówno w formie papierowej
jak i zapisów w bazie danych w systemie informatycznym.
Konieczność wydania nowego rozporządzenia jest następstwem zmian
wprowadzonych do ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane przez ustawę z dnia
………. 2008 r. o zmianie ustawy o samorządach zawodowych architektów, inżynierów
budownictwa oraz urbanistów oraz ustawy – Prawo budowlane (Dz. U. Nr ….., poz. …….).
Zgodnie z nowym brzmieniem art. 88a ustawy – Prawo budowlane, w centralnych rejestrach,
które mają być prowadzone w formie elektronicznej, powinna zostać dodatkowo
zamieszczona w szczególności informacja o: numerze, specjalności i zakresie uprawnień
budowlanych, przynależności do właściwej okręgowej izby samorządu zawodowego,
określeniu zakresu rzeczoznawstwa – w rejestrze rzeczoznawców budowlanych, nałożonej
karze z tytułu odpowiedzialności zawodowej w budownictwie – w rejestrze ukaranych z
tytułu odpowiedzialności zawodowej.
Wprowadzenie elektronicznej formy centralnych rejestrów związane jest z
wdrażaniem projektu e-Nadzór, który jest realizowany z udziałem środków Unii Europejskiej.
W ramach tego projektu przewiduje się znacznie szersze niż dotychczas udostępnienie
informacji zawartych w prowadzonych centralnych rejestrach osób posiadających
uprawnienia budowlane, rzeczoznawców budowlanych oraz osób ukaranych z tytułu
odpowiedzialności zawodowej w budownictwie. Jednym z celów projektu e-Nadzór jest
zapewnienie wszystkim zainteresowanym jak najszerszego dostępu do informacji zawartych
w ww. centralnych rejestrach, które są szczególnie istotne dla inwestorów. W związku z tym
konieczne jest wydanie nowego rozporządzenia, które określi m.in. sposób prowadzenia
centralnych rejestrów osób posiadających uprawnienia budowlane, rzeczoznawców
budowlanych oraz ukaranych z tytułu odpowiedzialności zawodowej w formie elektronicznej.
Obowiązek wpisu do centralnych rejestrów osób posiadających uprawnienia
budowlane, rzeczoznawców budowlanych oraz osób ukaranych z tytułu odpowiedzialności
zawodowej w budownictwie dotyczy wszystkich, którzy uzyskali uprawnienia budowlane,
tytuł rzeczoznawcy budowlanego lub zostali ukarani z tytułu odpowiedzialności zawodowej
w budownictwie po 1 stycznia 1995 r., tj. od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 7 lipca 1994
r. - Prawo budowlane. Decyzje o wpisie do centralnych rejestrów wydawane są od listopada
2002 roku.
Wpis do centralnych rejestrów dokonywany jest na podstawie ostatecznej decyzji
organu samorządu zawodowego o nadaniu stosownych uprawnień, rzeczoznawstwa bądź
ukaraniu. Zgodnie z ustawą - Prawo budowlane potwierdzenie wpisu do centralnych rejestrów
osób posiadających uprawnienia budowlane i rzeczoznawców budowlanych następuje w
formie decyzji Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego informującej również o numerze
pozycji w rejestrze.
Projekt rozporządzenia w § 4 ust. 1 określa, że centralne rejestry będą prowadzone w
postaci zbiorów danych zapisanych w formie elektronicznej, pozwalającej jednakże na
sporządzanie wydruków. Prowadzenie rejestrów w formie elektronicznej umożliwi
5
udostępnienie danych określonych w art. 88a ust. 2 ustawy – Prawo budowlane za
pośrednictwem strony internetowej Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego wszystkim
zainteresowanym.
Zgodnie z wytycznymi zawartymi do wydania nowego rozporządzenia, na ministra
właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej został
nałożony obowiązek określenia zakresu informacji o nałożonej karze z tytułu
odpowiedzialności zawodowej, podlegających wpisowi do centralnego rejestru ukaranych z
tytułu odpowiedzialności zawodowej w budownictwie. Obejmuje on dane identyfikujące
decyzję o nałożeniu kary oraz dane dotyczące nałożonej kary. W związku z czym, w
załączniku nr 4 do projektu określającego wzór karty kary, zamiast opisu decyzji o ukaraniu
wprowadzono opis kary z koniecznością podania miejsca, daty popełnienia czynu oraz jego
kwalifikacji prawnej powodującego odpowiedzialność zawodową w budownictwie.
Projektowane rozporządzenie nie podlega procedurze notyfikacji zgodnie z przepisami
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 z późn.
zm.).
Ocena Skutków Regulacji
1. Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie
Projektowane zmiany oddziałują na Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego i
obsługujący go Główny Urząd Nadzoru Budowlanego.
2. Konsultacje
Projekt rozporządzenia zostanie przekazany do uzgodnień międzyresortowych oraz
zostanie przesłany do zaopiniowania przez Izbę Architektów Rzeczypospolitej Polskiej
oraz Polską Izbę Inżynierów Budownictwa.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt zostanie również umieszczony w
Biuletynie Informacji Publicznej na podmiotowej stronie Ministerstwa Infrastruktury.
3. Wpływ rozporządzenia na sektor finansów publicznych
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla
budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ rozporządzenia na rynek pracy
Przepisy przedmiotowego aktu nie będą miały bezpośredniego wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Przepisy niniejszej regulacji nie będą miały negatywnego wpływu na konkurencyjność
wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki oraz na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny
Projektowane regulacje nie będą miały wpływu na sytuację i rozwój regionów.
06/25rch
6
Dokumenty związane z tym projektem:
-
749
› Pobierz plik