Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki o przetwarzaniu i przekazywaniu przez przewoźników lotniczych danych dotyczących przelotu pasażera (PNR) do Departamentu Bezpieczeństwa Wewnętrznego Stanów Zjednoczonych (DHS) (Umowa PNR z 2007 r.), sporządzonej w Brukseli dnia 23 lipca 2007 r. oraz w Waszyngtonie dnia 26 lipca 2007 r.
projekt ustawy dotyczy zapobieganiu terroryzmowi i przestępstwom z nim związanych i innym poważnym przestępstwom o charakterze ponadnarodowym, w tym przestępczości zorganizowanej i zapobieganiu uniknięciu zatrzymania i aresztowania poszukiwanych osób w związku z powyższymi przestępstwami, przy jednoczesnym poszanowaniu podstawowych praw i wolności, a zwłaszcza prywatności
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 720
- Data wpłynięcia: 2008-06-27
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o ratyfikacji Umowy między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki o przetwarzaniu i przekazywaniu przez przewoźników lotniczych danych dotyczących przelotu pasażera (PNR) do Departamentu Bezpieczeństwa Wewnętrznego Stanów Zjednoczonych (DHS) (Umowa PNR z 2007 r.), sporządzonej w Brukseli dnia 23 lipca 2007 r. oraz w Waszyngtonie dnia 26 lipca 2007 r.
- data uchwalenia: 2008-09-19
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 196, poz. 1212
720
prawnych. Pośrednio nakłada na przewoźników lotniczych obowiązek
informacyjny, co z kolei powoduje konieczność podjęcia przez nich
odpowiednich działań.
Wykonanie przedmiotowej umowy nie wymaga przyjęcia dodatkowych,
krajowych środków prawnych.
W trakcie prac nad przedmiotową umową w Radzie UE, podczas
posiedzenia Coreper w dniu 19 lipca 2007 r., strona polska potwierdziła
zgłoszenie ustnego oświadczenia w trybie artykułu 24 ust. 5 Traktatu
o Unii Europejskiej, że będzie związana umową po przeprowadzeniu
wewnętrznych procedur konstytucyjnych. Jednocześnie Rzeczpospolita
Polska zgodziła się na tymczasowe stosowanie Umowy od momentu
podpisania (Urząd Lotnictwa Cywilnego nie posiada treści
przedmiotowego oświadczenia).
2. Ocena skutków społecznych
Podpisanie umowy ma na celu zapobieganie terroryzmowi
i przestępstwom z nim związanych oraz innym poważnym
przestępstwom o charakterze ponadnarodowym, w tym przestępczości
zorganizowanej, a także ich zwalczanie, przy jednoczesnym
poszanowaniu podstawowych praw i wolności, a zwłaszcza prywatności.
W związku z powyższym, przypuszczać należy, że podpisanie
przedmiotowej umowy prowadzić będzie do podniesienia poziomu
ochrony zarówno podróżnych korzystających z transportu lotniczego, jak
również obywateli państw uczestniczących w wymianie danych.
3. Ocena skutków gospodarczych i finansowych
Nie przewiduje się, aby umowa miała pozytywne lub negatywne skutki
gospodarcze i finansowe dla polskich podmiotów gospodarczych.
Na podkreślenie zasługuje jednakże fakt, że konsekwencją
ewentualnego niepodpisania przedmiotowej umowy byłaby utrata przez
przewoźników lotniczych podstawy prawnej do przekazywania danych
PNR zgodnie z wymogiem DHS, co z kolei skutkować mogłoby
zawieszeniem wypełniania przez nich obowiązku nałożonego przez
8
stronę amerykańską. Fakt niedostarczania danych do DHS naraziłby
przewoźników na kary finansowe w wysokości nawet do 6000 USD za
pasażera, co doprowadzić mogłoby
do poważnych trudności
finansowych przewoźników oraz zawieszenia operacji lotniczych do USA.
Związanie umową nie spowoduje obciążeń finansowych dla sektora
finansów publicznych w postaci zwiększenia wydatków i zmniejszenia
dochodów.
27/06/BS
9
Dokumenty związane z tym projektem:
-
720
› Pobierz plik