eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawSenacki projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina

Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina

projekt ustawy ma na celu m.in. wprowadzenie wyjątku od zasady określonej w art. 30 ust.2 ustawy, zgodnie z którym produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowcyh zharmonizowanych mogą odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, określenia warunków prowadzenia produkcji wina przez podmioty, ktore nie podlegają obowiązkowi produkcji wina gronowego w składzie podatkowym

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 709
  • Data wpłynięcia: 2008-06-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina
  • data uchwalenia: 2008-07-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 145, poz. 915

709

gronowego w składzie podatkowym (nowy art. 17a ustawy o
wyrobie i rozlewie);
• określeniu zasad dokonywania zgłoszeń Prezesowi Agencji Rynku
Rolnego przez podmioty wyrabiające wino gronowe lub moszcz
gronowy z winogron pochodzących z upraw winorośli położonych
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przeznaczone do obrotu,
w ilości mniejszej niż 1000 hl w ciągu roku kalendarzowego (art.
3 projektu).
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie 30 dni od dnia
ogłoszenia jej treści w Dzienniku Ustaw.

2. Stan prawa wspólnotowego w materii objętej projektem
Analiza projektu pod kątem zgodności z prawem Unii Europejskiej
wymaga uwzględnienia postanowień:
• art. 11, art. 21 oraz art. 29 ust. 1 i n. dyrektywy Rady 92/12/EWG z dnia 25
lutego 1992 roku w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów
objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz
kontrolowania (Dz. Urz. WE L 76 z 23.3.1992, str. 1, z późn. zm.; dalej:
dyrektywa);
• art. 2 i n. rozporządzenia Komisji (WE) nr 884/2001 z dnia 24 kwietnia 2001
roku ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania dotyczące
dokumentów towarzyszących przewozowi produktów winiarskich oraz
rejestrów prowadzonych w sektorze wina (Dz. Urz. WE L 128 z 10.5.2001,
str. 32, z późn. zm.; dalej: rozporządzenie 884/2001);

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
wspólnotowego.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 dyrektywy, państwa członkowskie mogą zwolnić
drobnych producentów win z wymogów dotyczących produkcji, przetwarzania i
magazynowania wyrobów akcyzowych. Jednym z wymogów, które należą do
tej kategorii, jest obowiązek produkcji, przetwarzania i magazynowania
wyrobów objętych podatkiem akcyzowym w składzie podatkowym (art. 11 ust.
2 dyrektywy). Ustawa o podatku akcyzowym w dotychczasowym brzmieniu nie
przewiduje możliwości produkcji i przetwarzania win poza składem
podatkowym (art. 30 ust. 2 ustawy). Projekt wprowadza stosowny wyjątek.
Warto wskazać możliwość doprecyzowania zakresu stosowania wyjątku, o
którym mowa w projekcie, poprzez odniesienie do definicji drobnego
producenta z art. 2 pkt c rozporządzenia 884/2001. Zgodnie z tą definicją,
drobnym producentem jest producent, który produkuje średnio [podkr. – ZPE]
mniej niż 1000 hl wina rocznie, przy czym za średni poziom produkcji należy
uznać produkcję osiągniętą w okresie co najmniej trzech kolejnych lat (państwa
członkowskie nie mogą uznać za drobnych producentów tych producentów,
którzy kupują świeże winogrona lub moszcz winogronowy w celu

2
przetworzenia na wino. W art. 29 ust. 1 dyrektywy mianem drobnego
producenta określa się producenta, który produkuje średnio [podkr. – ZPE]
mniej niż 1000 hl na rok. Definicje z art. 2 pkt c rozporządzenia oraz art. 29 ust.
1 dyrektywy są zbieżne i ich zakres jest szerszy od oznaczenia zakresu
stosowania wyjątku z art. 1 projektu. Projekt wiąże w sposób sztywny próg 1000
hl z rokiem produkcji.
Prawo Unii Europejskiej w zakresie opodatkowania akcyzą wyrobów
akcyzowych nie nakłada obowiązku oznaczania wyrobów akcyzowych znakami
akcyzy. Niemniej przepisy zawarte w dyrektywie upoważniają państwa
członkowskie do ustanowienia w przepisach krajowych obowiązku oznaczania
znakami akcyzy wyrobów akcyzowych przeznaczonych do konsumpcji w tym
państwie członkowskim.

4. Konkluzje
Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy o
wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji
rynku wina jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

Opracował: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Michał Królikowski


Deskryptory bazy Rex: Unia Europejska, projekt ustawy, akcyza, wino


3
KOPIA
Warszawa, 7 lipca 2008 roku

BAS-WAEM-1878/06
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia
w sprawie zgodności senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy o
podatku akcyzowym oraz ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów
winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina
(przedstawiciel wnioskodawców: senator Stanisław Antoni Iwan)
z prawem Unii Europejskiej


Sporządził: Ziemowit Cieślik
Weryfikował: Andrzej Kurkiewicz


4
Warszawa, 7 lipca 2008 r.

BAS-WAEM-1879/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia
w sprawie stwierdzenia, czy senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o
podatku akcyzowym oraz ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów
winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina
(przedstawiciel wnioskodawców: senator Stanisław Antoni Iwan) jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej

Projekt zmierza do zmiany ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o
podatku akcyzowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 29, poz. 257, z późn. zm., dalej:
ustawa). Zmiana polega na wprowadzeniu wyjątku od zasady określonej w art.
30 ust. 2 ustawy, zgodnie z którym produkcja i przetwarzanie wyrobów
akcyzowych zharmonizowanych mogą odbywać się wyłącznie w składzie
podatkowym. Wyjątek dotyczy działalności prowadzonej przez producentów
win, którzy w roku kalendarzowym wyprodukowali mniej niż 1000 hl wina.
Wymóg produkcji, przetwarzania i magazynowania wina w składzie
podatkowym oraz wyjątki od tego wymogu określa prawo Unii Europejskiej.
Właściwą podstawę implementacyjną tworzą art. 11 ust. 2 oraz art. 29 ust. 1
dyrektywy Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 roku w sprawie ogólnych
warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich
przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dz. Urz. WE L 76 z
23.3.1992, str. 1, z późn. zm.). Projekt zawiera przepisy mające na celu
wykonanie prawa Unii Europejskiej.
Projekt spełnia przesłanki określone w art. 95a Regulaminu Sejmu i może
zostać uznany za projekt ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.

Opracował: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych



Michał Królikowski





Deskryptory bazy Rex: Unia Europejska, projekt ustawy, akcyza, wino

KOPIA
Warszawa, 7 lipca 2008 r.

BAS-WAEM-1879/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia
w sprawie stwierdzenia, czy senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o
podatku akcyzowym oraz ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów
winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina
(przedstawiciel wnioskodawców: senator Stanisław Antoni Iwan) jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej


Sporządził: Ziemowit Cieślik
Weryfikował: Andrzej Kurkiewicz


strony : 1 ... 2 . [ 3 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: