eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw

projekt przewiduje konieczność implementacji do polskiego prawa dyrektywy Rady w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz dyrektywy w sprawie adekwatności kapitałowej firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych; rozwiazań sprzyjających rozwojowi polskiego rynku kapitałowego (ułatwienie funkcjonowania mechanizmów krótkiej sprzedaży): poszerzenia katalogu instrumentów finansowych (np. o instrumenty o charakterze derywatów, o zróżnicowanych typach instrumentu bazowego)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 64
  • Data wpłynięcia: 2007-11-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-09-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2009 Nr 165, poz. 1316

64

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałują przepisy projektowanych regulacji
Niniejsze rozporządzenie oddziałuje na domy maklerskie, banki prowadzące działalność
maklerską, zagraniczne firmy inwestycyjne prowadzące na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
działalność maklerską w formie oddziału i zagraniczne osoby prawne, o których mowa w art. 115
ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, prowadzące na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej działalność maklerską w formie oddziału, banki powiernicze, podmioty,
o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami
finansowymi, Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A., spółkę, której Krajowy Depozyt
Papierów Wartościowych S.A. przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których
mowa w art. 48 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi
a także NBP.

2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na sektor finansów publicznych,
w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.


3. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na zwiększenie konkurencyjności gospodarki
i rozwój regionalny.

4. Wpływ projektu na sytuację i rozwój regionalny.
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.

5. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.

6. Wyniki przeprowadzonych konsultacji

W opinii projektodawców regulacja nie mieści się w zakresie przedmiotowym zagadnień
podlegających konsultacjom z Europejskim Bankiem Centralnym, zgodnie z art. 2 ust. 1 decyzji
Rady z dnia 29 czerwca 1998 r. (98/415/WE).

Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie udostępniony na
stronach urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu Informacji Publicznej.
4-09-om









Projekt


ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia
w sprawie cech transakcji długoterminowych instrumentami finansowymi, dokonywanych
przez dom maklerski

Na podstawie art. 98 ust. 11 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami
finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i Nr 157, poz. 1119 oraz z
2007 r. Nr ....., poz. .........) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa cechy długoterminowych transakcji instrumentami
finansowymi, które mogą być dokonywane przez dom maklerski bez obowiązku posiadania
kapitału założycielskiego w wysokości określonej w art. 98 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r.
o obrocie instrumentami finansowymi.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami
finansowymi;
2) operacjach - rozumie się przez to podejmowane przez dom maklerski czynności faktyczne
lub prawne, w wyniku których powstają pozycje bilansowe lub pozabilansowe, dotyczące:
a) danego instrumentu bazowego, z których wynika powstanie składnika aktywów lub
pasywów bilansu domu maklerskiego,
b) instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c - i ustawy, których
wynikiem jest powstanie pozycji pozabilansowych.
§ 3. 1. Dom maklerski może, bez konieczności posiadania kapitału założycielskiego w
wysokości określonej w art. 98 ust. 1 ustawy, dokonywać operacji będących długoterminowymi
transakcjami instrumentami finansowymi, które posiadają następujące cechy:
1) zostały zawarte we własnym imieniu i na własny rachunek domu maklerskiego;
2) zostały zaliczone do portfela niehandlowego domu maklerskiego, określonego w przepisach
wydanych na podstawie art. 94 ust. 1 pkt 2 ustawy;
3) nie przekraczają limitów koncentracji zaangażowania lub dużych zaangażowań określonych
w przepisach wydanych na podstawie art. 94 ust. 1 pkt 2 ustawy;
4) zostały określone w strategii długoterminowej polityki inwestycyjnej domu maklerskiego,
określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 94 ust. 1 pkt 2 ustawy;
5) zostały zaklasyfikowane do kategorii aktywów finansowych utrzymywanych do terminu
zapadalności lub do aktywów finansowych dostępnych do sprzedaży, określonych:
a) w przepisach wydanych na podstawie art. 81 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 29 września 1994
r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, z późn. zm.2)) lub
b) zgodnie ze standardami, o których mowa w art. 2 ust. 3 ustawy określonej w lit. a;
6) ich dokonanie nie zagraża krótkoterminowej płynności domu maklerskiego;
7) ryzyko związane z utrzymaniem pozycji powstałej w wyniku danej operacji jest niskie.
2. Dom maklerski może, bez konieczności posiadania kapitału założycielskiego w wysokości
określonej w art. 98 ust. 1 ustawy, dokonywać operacji będących długoterminowymi
transakcjami instrumentami finansowymi, w przypadku gdy:
1) nabycie instrumentów finansowych nastąpiło w związku z obowiązkowym uczestnictwem
w instytucjach pośrednictwa finansowego, w tym w Krajowym Depozycie Papierów
Wartościowych S.A., spółce prowadzącej giełdę lub spółce prowadzącej rynek pozagieł-
dowy;
2) operacje dotyczące instrumentów finansowych zostały zaliczone do aktywów finansowych
lub zobowiązań finansowych służących do zrównoważenia zmiany wartości godziwej lub
przepływów środków pieniężnych dla zabezpieczanej pozycji domu maklerskiego.
§ 4. Traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 października 2005 r. w sprawie
cech transakcji długoterminowych maklerskimi instrumentami finansowymi nabywanymi lub
zbywanymi na własny rachunek domu maklerskiego (Dz. U. Nr 206, poz. 1713).
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Finansów


________
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Finansów (Dz. U. Nr 131, poz. 908 i Nr 169, poz. 1204).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 60, poz. 535, Nr 124,
poz. 1152, Nr 139, poz. 1324 i Nr 229, poz. 2276, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 145, poz. 1535, Nr 146, poz. 1546
i Nr 213, poz. 2155, z 2005 r. Nr 10, poz. 66, Nr 184, poz. 1539 i Nr 267, poz. 2252, z 2006 r. Nr 157, poz. 1119
i Nr 208, poz. 1540 oraz z 2007 r. Nr ..., poz. ...











UZASADNIENIE

Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie delegacji zawartej w art. 98 ust. 11 ustawy
o obrocie instrumentami finansowymi, zmienionym ustawą z dnia .......... o zmianie ustawy o
obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw.
Projektowane rozporządzenie zastąpi rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 października
2005 r. w sprawie cech transakcji długoterminowych maklerskimi instrumentami finanso-
wymi nabywanymi lub zbywanymi na własny rachunek domu maklerskiego (Dz. U. Nr 206,
poz. 1713).
Prezentowany projekt rozporządzenia określa cechy transakcji długoterminowych, które mogą
być dokonywane przez dom maklerski na własny rachunek bez obowiązku posiadania kapitału
założycielskiego w wysokości określonej w art. 98 ust. 1 ustawy.
W przypadkach dokonywania transakcji tzw. „długoterminowych" nie występuje konieczność
wykazywania kapitału założycielskiego w wysokości, która dedykowana jest dla firmy
inwestycyjnej aktywnie przeprowadzającej operacje na własny rachunek. Taka firma powinna
wykazywać wyższe kapitały założycielskie ze względu na ryzyko związane z przeprowadzanymi
operacjami.
Projekt rozporządzenia zakłada dokumentowanie strategii długoterminowej polityki
inwestycyjnej, z której powinno wynikać jakie instrumenty mogą stanowić przedmiot inwestycji
długoterminowych domu maklerskiego. Przeprowadzenie tylko takich inwestycji może
skutkować niższymi wymogami w zakresie wysokości kapitału założycielskiego.
Projekt przewiduje sytuacje, w których wymaga się konkretnych zachowań inwestycyjnych
domu maklerskiego, np. nabywania instrumentów finansowych w związku z obowiązkowym
uczestnictwem w instytucjach pośrednictwa finansowego.
Ocena Skutków Regulacji (OSR)

1. Podmioty, na które oddziałują przepisy projektowanej regulacji.
Przepisy projektowanej regulacji oddziałują na domy maklerskie.
2. Wpływ projektu na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego.
Brak wpływu.
3. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Brak wpływu.
4. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Brak wpływu.
5. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów.
Brak wpływu.
6. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt zostanie poddany uzgodnieniom wewnątrzresortowym i międzyresortowym, z
udziałem instytucji rynku finansowego: Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A.,
Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A., MTS CeTO S.A, Towarowej Giełdy
Energii S.A., Izby Domów Maklerskich, Związku Banków Polskich, Narodowego Banku
Polskiego, Rady Banków Depozytariuszy, Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami,
Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych, Bankowego Funduszu Gwarancyjnego.

W opinii projektodawców regulacja nie mieści się w zakresie przedmiotowym zagadnień
podlegających konsultacjom z Europejskim Bankiem Centralnym, zgodnie z art. 2 ust. 1 decyzji
Rady z dnia 29 czerwca 1998 r. (98/415/WE).
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie udostępniony na
stronach urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu Informacji Publicznej.


5-11-iw
strony : 1 ... 100 ... 140 ... 150 . [ 151 ] . 152 ... 158

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: