Poselski projekt ustawy o wykonywaniu kary pozbawienia wolności w zakładzie karnym w systemie tygodniowym
projekt ustawy dotyczy: odbywania przez skazanego kary krótkotrwałej izolacji na przemian z jego pobytem na wolności, tzw. więzienie weekendowe
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 638
- Data wpłynięcia: 2008-03-03
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 20 dn. 25-07-2008
638
39
w latach następnych wraz ze zwiększeniem liczby miejsc dla skazanych
odbywających karę pozbawienia wolności w systemie tygodniowym.
W związku z tym, że w 2008 r. należy ponieść dodatkowe koszty w kwocie
120 000 zł związane z adaptacją i wyposażeniem 120 cel mieszkalnych (2 x 60
zakładów karnych), uzyskane oszczędności ulegną zmniejszeniu do kwoty
7 080 000 zł.
Wprowadzenie systemu tygodniowego będzie skutkować dodatkowymi
czynnościami funkcjonariuszy służby więziennej, takimi jak:
− przyjmowanie i zwalnianie skazanych,
− kontrola dostarczonych przez skazanych zaświadczeń lekarskich,
wstępne badania lekarskie oraz kontrola stanu sanitarno-higienicznego,
− obsługa depozytu z przedmiotami wartościowymi i środkami pieniężnymi
skazanych, tj. przyjmowanie i wydawanie środków pieniężnych
i przedmiotów
wartościowych przy każdorazowym przyjęciu i
opuszczeniu zakładu przez skazanego,
− obsługa depozytu z rzeczami własnymi skazanych, tj. przyjmowanie
i wydawanie rzeczy własnych skazanych przy każdorazowym przyjęciu
i opuszczeniu zakładu przez skazanych,
− wydawanie sprzętu stołowego, pościeli i bielizny oraz środków higieny
osobistej skazanym, zgodnie z obowiązującymi normami,
− zapewnienie prawidłowego rozmieszczenia skazanych w celach,
przyjmowanie na rozmowy, przygotowanie dokumentacji penitencjarnej,
− nadzór i kontrola w ramach oddziałów mieszkalnych w porze dziennej
i nocnej.
Odmiennie niż w systemie ciągłym, czynności te trzeba będzie wykonywać
wielokrotnie, tj. przy każdym przyjęciu i zwolnieniu skazanego, odbywającego
karę w systemie tygodniowym. I tak, na przykład osoba skazana na karę
3 miesięcy pozbawienia wolności w tym systemie de facto będzie przebywać
w zakładzie karnym 24 dni, tj. 12 tygodni po 2 dni w każdym tygodniu. Tak
40
więc 12 razy będzie przyjmowana i zwalniana z zakładu karnego, co będzie
wiązać się z wykonaniem przedmiotowych czynności. W przypadku osoby
odbywającej karę w systemie ciągłym, czynności te są wykonywane tylko 2
razy, tj. przy przyjęciu do zakładu karnego i przy zwolnieniu po odbyciu kary.
Mając to na uwadze, a także fakt, że większość z tych czynności będzie
wykonywana po południu, tj. po godzinach pracy administracji penitencjarnej,
konieczne będzie odpowiednie zabezpieczenie etatowe. I tak w 60
wytypowanych do wykonania kary pozbawienia wolności w systemie
tygodniowym zakładach karnych, aresztach śledczych i ich oddziałach
zewnętrznych należy dodatkowo zabezpieczyć co najmniej 2 etaty
funkcjonariuszy służby więziennej, czyli ogółem 120 etatów.
Planowany koszt uruchomienia i funkcjonowania jednego etatu
w przewidywanym okresie wejścia w życie ustawy, tj. od lipca do grudnia 2008
r. kształtuje się na poziomie 26 425,74 zł (§§ 4050, 4180, 4280, 4300) – dla 120
etatów 3 171 088,80 zł.
Natomiast roczny koszt funkcjonowania jednego etatu w 2009 r. wyniesie
38 693,17 zł (§§ 3070, 4050, 4070, 4180) – dla 120 etatów 4 643 180,40 zł.
Uwzględniając powyższe wydatki, oszczędności w wydatkach Skarbu Państwa
w okresie funkcjonowania ustawy w 2008 r. wynosić będą 3 908 911 zł
(7 080 000 zł – 3 171 089 zł = 3 908 911 zł), zaś w 2009 r. odpowiednio
9 956 820 zł (14 600 000 zł – 4 643 180 zł = 9 956 820 zł).
Ponadto przedmiotowy projekt ustawy nakłada dodatkowe obowiązki na sądy
penitencjarne oraz kuratorów sądowych. Zatem spowoduje to skutki finansowe
dla budżetu państwa w części 15 „Sądy Powszechne”.
Obowiązki nałożone na sądy penitencjarne będą wynikać przede wszystkim z:
– wydawania przez sąd penitencjarny postanowień o udzielaniu
skazanemu zezwolenia na odbywanie kary pozbawienia wolności
w systemie tygodniowym,
– zwalnianiu skazanego z zakładu karnego,
41
– uchylaniu
zezwoleń na odbywanie przez skazanego kary pozbawienia
wolności w systemie tygodniowym, jeżeli skazany rażąco narusza
porządek prawny, popełnił przestępstwo lub przestępstwo skarbowe,
wobec skazanego zastosowano tymczasowe aresztowanie,
– wezwaniu
skazanego
przebywającego na wolności, wobec którego
uchylone zostało zezwolenie na odbywanie kary w systemie
tygodniowym.
Szacuje się, że przejęcie przez sądy penitencjarne do wykonywania
postępowania wykonawczego związanego z odbywaniem kary pozbawienia
wolności w systemie tygodniowym będzie wymagało wzmocnienia kadry
orzeczniczej o około 20 etatów orzeczniczych.
Zakładając, że przedmiotowy projekt wejdzie w życie z dniem 1 lipca 2008 r., to
wydatki na wynagrodzenia dla 20 dodatkowych etatów orzeczniczych szacuje
się na poziomie 870 240 zł:
7 252 zł (średnie wynagrodzenie sędziego) x 20 etatów x 6 miesięcy =
870 240 zł.
Wydatki związane z utworzeniem nowych miejsc pracy:
8 000 zł (utworzenie jednego stanowiska pracy) x 20 = 160 000 zł.
Łącznie (wydatki na wynagrodzenie oraz utworzenie stanowisk pracy) =
1 030 240 zł.
Natomiast wydatki na wynagrodzenia dla sędziów penitencjarnych
w 2009 r. (20 etatów) szacuje się na poziomie 1 740 480 zł.
Projekt ustawy nakłada również dodatkowe obowiązki na kuratorów sądowych;
wynikają one ze sprawowania dozoru orzeczonego wobec skazanego, któremu
zezwolono na odbywanie kary pozbawienia wolności w systemie tygodniowym
oraz kontroli zachowania takiego skazanego przez przeprowadzanie wywiadów
środowiskowych.
Zakłada się, że dodatkowo na wykonanie tych zadań należy zabezpieczyć
około 50 kuratorów.
42
W 2008 r. wydatki na wynagrodzenia dla kuratorów będą kształtowały się na
poziomie 780 000 zł:
2 600 zł (wynagrodzenie kuratora zawodowego) x 50 etatów x 6 miesięcy
= 780 000 zł.
Wydatki związane z utworzeniem nowych miejsc pracy:
8 000 zł (utworzenie jednego stanowiska pracy) x 50 = 400 000 zł.
Łącznie (wydatki na wynagrodzenie oraz utworzenie stanowisk pracy) =
1 180 000 zł.
Natomiast wydatki na wynagrodzenia dla kuratorów zawodowych w 2009 r. (50
etatów) szacuje się na poziomie 1 560 000 zł.
Ponadto zwiększenie liczby o 50 etatów pracowników administracyjnych
związanych z dodatkowymi etatami sędziów penitencjarnych i kuratorów
sądowych spowoduje wydatki na wynagrodzenia, które szacuje się na poziomie
1 656 700 zł
4 189 zł (średnie wynagrodzenie urzędnika) x 50 etatów x 6 miesięcy =
1 256 700 zł.
Wydatki związane z utworzeniem nowych miejsc pracy :
8 000 zł (utworzenie jednego stanowiska pracy) x 50 = 400 000 zł.
Łącznie (wydatki na wynagrodzenie oraz utworzenie stanowisk pracy) =
1 656 700 zł.
Natomiast wydatki na wynagrodzenia dla urzędników w 2009 r. (50 etatów)
szacuje się na poziomie 2 513 400 zł.
Wejście w życie przedmiotowego projektu wpłynie na zwiększenie dochodów
budżetu państwa w części 15 „Sądy Powszechne” z tytułu ponoszenia przez
skazanego zryczałtowanych kosztów postępowania wykonawczego
w wysokości 80 zł powiększonych o 10 zł za każdy dzień przebywania
skazanego w zakładzie karnym.
Dochody w 2008 r.:
I. Opłata zryczałtowana – 80 zł.
43
Liczba osób odbywająca karę w ciągu roku – 3 840 osób, czyli 1 920
osób (od dnia 1 lipca 2008 r.)
Wpływy z tytułu opłaty = 80 zł x 1 920 osób = 153 600 zł.
II. Opłata za jeden dzień pobytu – 10 zł
Wpływy miesięczne od 1 skazanego – 80 zł (8 dni w miesiącu x 10 zł).
Okres przebywania – 3 miesiące (24 dni) – 240 zł.
Wpływy od jednego skazanego 240 zł x 1 920 osób = 460 800 zł.
Łącznie – (I+II) = 614 400 zł.
Dochody w 2009 r.:
I . Opłata zryczałtowana – 80 zł.
Liczba osób odbywająca karę w ciągu roku – 3 840 osób
Wpływy z tytułu opłaty = 80 zł x 3 840 osób = 307 200 zł.
II. Opłata za jeden dzień pobytu – 10 zł.
Wpływy miesięczne od 1 skazanego – 80 zł (8 dni w miesiącu x 10 zł).
Okres przebywania – 3 miesiące (24 dni) – 240 zł.
Wpływy od jednego skazanego 240 zł x 3 840 osób = 921 600 zł.
Łącznie – (I+II) = 1 228 800 zł.
Reasumując, przy uwzględnieniu wydatków na utworzenie i utrzymanie
20 etatów sędziów penitencjarnych, 50 etatów kuratorskich i 50 etatów
urzędniczych w sądach oraz dochodów z tytułu opłat zryczałtowanych
i dziennych uiszczanych przez skazanych, przewidywane oszczędności Skarbu
Państwa w związku z wprowadzeniem w życie projektowanej ustawy w 2008 r.
będą wynosić około 655 971 zł, zaś w 2009 r. około 5 371 740 zł. Występujące
różnice są wynikiem tego, że w 2008 r. konieczne jest poniesienie kosztów
logistycznych związanych z organizacją cel mieszkalnych i kosztów utworzenia
stanowisk pracy. Ponadto mniejsze będą dochody z tytułu opłat ryczałtowych