Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw
- projekt dotyczy przesłanek wstrzymania wykonania decyzji w toku postępowania podatkowego, nadania decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności oraz wystąpienia zaległości podatkowej oraz zasad i trybu wydawania przez sąd administracyjny postanowienia o wykonaniu aktu lub czynności, które na podstawie odrębnych przepisów nie podlegają wykonaniu do czasu uprawomocnienia się orzeczenia
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 596
- Data wpłynięcia: 2008-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-11-07
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 209, poz. 1318
596
„§ 6. W zakresie, o którym mowa w art. 224a § 5, uznaje się, że do czasu wydania ostatecznej
decyzji, nie istnieje zaległość podatkowa”.
Art. 2. W ustawie z dnia 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami
administracyjnymi (Dz. U. z 2002 r. nr 153, poz. 1270 ze zm.) w art. 61 dodaje się § 7-10 w
brzmieniu:
„§ 7. Przepisów § 1- § 6 nie stosuje się w przypadku, gdy na podstawie odrębnych przepisów akt
lub czynność nie podlega wykonaniu do czasu uprawomocnienia się orzeczenia.
§ 8. Sąd, na wniosek organu, którego działanie jest przedmiotem skargi, może postanowić o
wykonaniu aktu lub czynności, o których mowa w § 7, jeżeli za wykonaniem przemawia ważny
interes publiczny, w szczególności jeżeli z okoliczności, jakie zaszły między wydaniem decyzji a
złożeniem wniosku, o którym mowa, wynika iż skarżący wyzbywa się majątku. Postanowienie, o
którym mowa w zadaniu pierwszym, sąd może zmienić lub uchylić w każdym czasie w razie
zmiany okoliczności.
§ 9. Postanowienia, o których mowa w § 8, sąd może wydać na posiedzeniu niejawnym.
§ 10. W przypadku wydania postanowienia na podstawie § 8, wstrzymanie wykonania aktu lub
czynności upada w razie wydania przez sąd orzeczenia kończącego postępowanie w pierwszej
instancji.”
Art. 3. Ustawa wchodzi w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia.
4
UZASADNIENIE
Projekt zakłada wprowadzenie systemowej zmiany do postępowania
podatkowego w zakresie wstrzymania wykonania decyzji. W aktualnym stanie
prawnym wydanie decyzji nie wstrzymuje jej wykonania. Organ podatkowy ma
prawo wstrzymać wykonanie decyzji, jednakże nie jest to instytucja, z której organy
podatkowe często korzystają. Projekt przewiduje wprowadzenie rozwiązania
opartego na procedurze administracyjnej, skutkiem czego będzie zasada, iż decyzja
nie podlega wykonaniu do czasu ostatecznego rozstrzygnięcia w postępowaniu
podatkowym (lub – z mocy odesłania na podstawie przepisów o kontroli skarbowej –
w postępowaniu kontrolnym, prowadzonym przez organy kontroli skarbowej). W
szczególnie uzasadnionych przypadkach (duża kwota zobowiązania, podmiot
znajdujący się w stanie upadłości, podmiot, który nie reguluje swoich zobowiązań
terminowo, itp.), projekt daje organom podatkowym prawo do nadania decyzji rygoru
natychmiastowej wykonalności. Jednocześnie zakłada się możliwość zmiany
postanowienia w tym zakresie.
Decyzja, której nie został nadany rygor natychmiastowej wykonalności nie
będzie również podlegała wykonaniu do chwili uprawomocnienia się orzeczenia sądu
administracyjnego. Sąd będzie jednak władny do nakazania wykonania tej decyzji,
gdyby z okoliczności wynikało, iż skarżący wyzbywa się majątku. Inicjatywa w tym
zakresie zostanie jednak przerzucona na organ, będący stroną w postępowaniu
sądowym. W przypadku decyzji, którym nadano rygor natychmiastowej
wykonalności na etapie postępowania podatkowego, skarżący będzie mógł
wnioskować do sądu o wstrzymanie wykonania decyzji na dotychczasowych
zasadach. Będą one również obowiązywały w sytuacji, gdy sąd nakaże wykonać
decyzję, której wykonanie podlegało wstrzymaniu.
Aby
uniknąć sytuacji, w której instytucja natychmiastowej wykonalności
5
stałaby się regułą i sposobem na zachowanie dotychczasowego stanu rzeczy,
proponuje się wprowadzenie zamkniętego katalogu przypadków, w których rygor ten
może zostać nadany.
Rygoru natychmiastowej wykonalności nie będzie można nadać w sytuacji,
gdy sprawa będzie dotyczyć co prawda podatników z kręgów „zagrożonych”, ale
organ podatkowy będzie dysponował zabezpieczeniem spłaty zobowiązania (np.
hipoteka) albo też podatnik jest adresatem interpretacji wydanej w jego sprawie przez
Ministra Finansów.
Projekt ustawy nie pociąga za sobą żadnych skutków finansowych. Rodzi
natomiast pozytywne skutki społeczno-gospodarcze.
Materia objęta przedmiotową nowelizacją jest zgodna z prawem Unii
Europejskiej.
6
Warszawa, 25 kwietnia 2008 r.
BAS-WAEM-1072/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodno ci z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych
ustaw (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Aleksandra Natalli-Świat)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2002 r. Nr 23, poz. 398, ze
zmianami) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Przedstawiony projekt ustawy przewiduje zmianę art. 224–224c i art.
306e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r.
Nr 8, poz. 60, ze zmianami) oraz art. 61 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. –
Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 163, poz.
1270, ze zmianami). Zmiana ustawy – Ordynacja podatkowa dotyczy przesłanek
wstrzymania wykonania decyzji w toku postępowania podatkowego, nadania
decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności oraz wystąpienia zaległości
podatkowej. Zmiana ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami
administracyjnymi dotyczy zasad i trybu wydawania przez sąd administracyjny
postanowienia o wykonaniu aktu lub czynności, które na podstawie odrębnych
przepisów nie podlegają wykonaniu do czasu uprawomocnienia się orzeczenia.
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.
1 Projekt ma niewłaściwie sformułowany tytuł; jest: „o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych
innych ustaw”, powinno być: „o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz ustawy – Prawo o postępowaniu
przed sądami administracyjnymi”.
2
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Kwestie stanowiące przedmiot projektu ustawy nie są regulowane
prawem Unii Europejskiej.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje kwestii zawartych w przepisach
opiniowanego projektu.
4. Konkluzja
Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa
oraz niektórych innych ustaw nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Sporządził: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował:
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory Bazy REX: Ordynacja podatkowa, postępowanie administracyjne, projekt
ustawy, sądownictwo, Unia Europejska