eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo bankowe

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo bankowe

Projekt dotyczy: obowiązku udzielenia przez bank informacji stanowiącej tajemnicę bankową na żądanie sądu lub prokuratora w związku z toczącym się postępowaniem o przestępstwo popełnione w wyniku działania przedsiębiorcy, będącego osobą fizyczną, rozszerzono dotychczasowy przepis, tak aby bank mógł zawiadamiać nie tylko prokuratora, ale także policję lub inną uprawnioną instytucję, jeśli uzna, że jego działalność jest wykorzystywana do ukrywania działań przestępczych, z wyłączeniem prania brudnych pieniędzy i aktu terrorystycznego prokurator, ponadto policja, straż gminna (miejska), straż graniczna i inne instytucje uprawnione do prowadzenia postępowania przygotowawczego w sprawach o przestępstwa lub czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenia, będą mogły uzyskiwać od banku informacje o użytkowniku pojazdu, który jest przedmiotem umowy bankowej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 553
  • Data wpłynięcia: 2008-05-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo bankowe
  • data uchwalenia: 2008-09-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 192, poz. 1179

553


15
Nie budzi natomiast wątpliwości okoliczność, że w przypadku wykorzystywania
przez osobę fizyczną na potrzeby prowadzonej działalności rachunku ROR – bank
powinien udostępnić całość informacji o tym rachunku, gdyż dopiero w drodze
czynności procesowych możliwe będzie stwierdzenie, czy poszczególne transakcje
były związane z działalnością gospodarczą i ewentualnym przestępstwem, czy też
nie.
Trudno bowiem byłoby ustalić kryteria, w oparciu o które bank miałby
rozgraniczyć transakcje prywatne od tych związanych z prowadzoną działalnością
gospodarczą, co miałoby skutkować udostępnieniem sądowi lub prokuratorowi
jedynie części informacji.
Ponadto Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan negatywnie
oceniła zmianę art. 110 Prawa bankowego.
PKPP Lewiatan uważa, że koszty udzielania przez bank informacji na żądanie
prokuratora, Policji, a także innych organów uprawnionych do prowadzenia
postępowania przygotowawczego w sprawach o przestępstwa lub do prowadzenia
czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenia, powinny stanowić koszty
tych postępowań.
Nie można podzielić tego stanowiska, szczególnie w świetle obowiązującego art.
110 Prawa bankowego, w którym zwolniono już niektóre podmioty od opłat za
udzielenie przez bank informacji i który nie był do tej pory kwestionowany.
Komisja Nadzoru Finansowego zgłosiła wyłącznie uwagi o charakterze
legislacyjnym, z których jedna jako zasadna została uwzględniona.
W projekcie ustawy uwzględniono propozycję Narodowego Banku Polskiego – z
niewielką modyfikacją zaproponowaną przez Ministerstwo Sprawiedliwości –
odnośnie do brzmienia projektowanego art. 105 ust. 1 pkt 2 lit. b.
Projektowane regulacje prawne były również opiniowane przez Generalnego
Inspektora Ochrony Danych Osobowych, który nie zgłosił uwag.
Projekt ustawy został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
podmiotowej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji; nie zostały
wniesione zgłoszenia zainteresowania projektowanymi regulacjami prawnymi w
trybie ustawy z dnia 7 maja 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych
Wejście w życie proponowanej regulacji nie spowoduje obciążenia finansów
publicznych.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana regulacja nie wpłynie w znaczący sposób na rynek pracy, jak również
nie będzie miała wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość.

16
Koszty, które banki poniosą z tytułu udzielania informacji stanowiących tajemnicę
bankową, będą uzależnione od liczby wystąpień uprawnionych podmiotów oraz
ustalanych przez banki opłat za udzielenie tych informacji.
W 2006 r. Policja zanotowała około 920 przypadków wykroczeń, w których pojazd
został sfotografowany przez fotoradar albo został użyty na samoobsługowej stacji
do kradzieży paliwa bądź z jego użyciem popełniono inne wykroczenie, gdzie nie
można było ustalić personaliów użytkownika z uwagi na okoliczność, że w
ewidencji pojazdów jako właściciel znajdował się bank. W tych przypadkach banki
odmawiały Policji informacji o faktycznym użytkowniku pojazdu ze względu na
tajemnicę bankową.
5. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Nie przewiduje się wpływu projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny.
6. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.



strony : 1 ... 3 . [ 4 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: