eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz niektórych innych ustaw

projekt ustawy dotyczy: wprowadzenia jawności procesów prywatyzacyjnych, usprawnienia procesów komunalizacji przez rozszerzenie możliwości dokonywania bezpłatnego przekazywania akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa jednostkom samorządu terytorialnego oraz przyznania Ministrowi Skarbu Państwa prawa wyboru, co do zakresu przeprowadzanych analiz przedprywatyzacyjnych. Nowym uregulowaniem jest wprowadzenie mechanizmu umożliwiającego korektę wynagrodzeń kadry zarządzającej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 482
  • Data wpłynięcia: 2008-05-05
  • Uchwalenie: nieuchwalona ponownie po wecie Prezydenta na pos. nr 28 dn. 06-11-2008

482


19
własnościowych, co w założeniu powinno spowodować wzrost zaufania
społecznego do prywatyzacji i komunalizacji.
Projektowana ustawa w znacznym stopniu zwiększy możliwości
przekształceń własnościowych, w szczególności ich przyśpieszenie, przez
uproszczenie i wprowadzenie nowych trybów prywatyzacji. Przyspieszenie
prywatyzacji wpłynie korzystnie na całą polską gospodarkę.
4. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów

Projektowana ustawa będzie wpływała na sytuację i rozwój regionalny
przez między innymi zwiększenie przychodów jednostek samorządu
terytorialnego pochodzących z prywatyzacji podmiotów oraz zapewnienie
doboru właściwej kadry menedżerskiej w podmiotach nadzorowanych
przez samorządy terytorialne. Może się to przyczynić do lepszego
funkcjonowania samorządów oraz do rozwoju regionów i wzrostu ich
konkurencyjności.

IV. Wskazanie źródeł finansowania

Projekt ustawy nie obciąża budżetu państwa.


Informacja dotycząca podmiotów, które zgłosiły zainteresowanie pracami nad
projektem ustawy w trybie ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414)
aden podmiot nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem ustawy
w trybie ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa.











Projekt

ROZPORZ DZENIE
RADY MINISTRÓW

z dnia ........................................2008 r.
w sprawie określenia minimalnych wymagań, jakie powinien spełniać regulamin
wynagradzania członków zarz du niektórych spółek handlowych oraz określenia
minimalnych wymagań jakie powinno zawierać uzasadnienie uchwały ustalaj cej wysokość
wynagrodzenia członków niektórych spółek handlowych

Na podstawie art. 12c ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji
i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) minimalne wymagania, jakie powinien spełniać regulamin wynagradzania członków
zarządu, o którym mowa w art. 12a ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji
i prywatyzacji;
2) minimalne wymagania, jakie powinno spełniać uzasadnienie do uchwały ustalającej
regulamin, o którym mowa w pkt 1
- w spółkach, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r.
o komercjalizacji i prywatyzacji, zwanych dalej „spółkami”.
§ 2. Regulamin wynagradzania członków zarządu spółek, określa co najmniej:
1) wysokość wynagrodzenia miesięcznego poszczególnych członków zarządu;
2) katalog oraz zasady przyznawania zmiennych części wynagrodzenia, o których mowa w 12a
ust. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji.

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 240, poz. 2055,
z 2003 r. Nr 60, poz. 535 i Nr 90, poz. 844, z 2004 r. Nr 6, poz. 39, Nr 116, poz. 1207, Nr 123, poz. 1291
i Nr 273, poz. 2703 i 2722, z 2005 r. Nr 167, poz. 1400, Nr 169, poz. 1418, Nr 178, poz. 1479 i Nr 184, poz. 1539
oraz z 2006 r. Nr 107, poz. 721 i Nr 208, poz. 1532.

2. Jeżeli członkowi zarządu zostały przyznane inne świadczenia związane z pracą, zwane
dalej „świadczeniami”, w regulaminie zamieszcza się ich wykaz wraz z określeniem ich wartości.
§ 3. 1. Uzasadnienie do uchwały ustalającej regulamin wynagradzania obejmuje w
szczególności:
1) wyjaśnienie dlaczego w interesie spółki leży ustalenie wynagrodzenia miesięcznego członka
zarządu w sposób określony w regulaminie wynagradzania, a w szczególności wyjaśnienie
ustalonego poziomu wysokości wynagrodzenia;
2) określenie przewidywanego wpływu ustalonych zasad wynagradzania na sytuację
ekonomiczno-finansową spółki;
3) określenie przewidywanego wpływu ustalonych zasad wynagradzania na motywowanie
członków zarządu do realizowania przyjętych przez spółkę programów prywatyzacyjnych,
restrukturyzacyjnych, rozwojowych, inwestycyjnych, zmierzających do poprawy
efektywności gospodarowania mieniem spółki, poprawy jej sytuacji ekonomiczno-
finansowej oraz zwiększenia jej wartości.
2. Jeżeli członkowi zarządu zostały przyznane świadczenia, uzasadnienie, o którym mowa
w ust. 1, rozszerza się o następujące elementy:
1) wskazanie, dla każdego członka zarządu oddzielnie, potrzeb których zaspokojeniem
kierowano się przy przyznawaniu i określaniu wysokości każdego ze świadczeń;
2) określenie przewidywanego wpływu przyznanych świadczeń na sytuację ekonomiczno-
finansową spółki;
3) określenie przewidywanego wpływu przyznanych świadczeń na motywowanie członków
zarządu do realizowania przyjętych przez spółkę programów prywatyzacyjnych,
restrukturyzacyjnych, rozwojowych, inwestycyjnych, zmierzających do poprawy
efektywności gospodarowania mieniem spółki, poprawy jej sytuacji ekonomiczno-
finansowej oraz zwiększenia jej wartości.
§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.



PREZES RADY MINISTRÓW


2
UZASADNIENIE

Potrzeba opracowania projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wynagradzania
członków zarządów niektórych spółek z udziałem Skarbu Państwa, zaistniała w wyniku zmian w
ustawach: z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami
prawnymi, oraz ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji, polegających
na modyfikacji zasad wynagradzania członków zarządów spółek z udziałem Skarbu Państwa.
Zgodnie z zaproponowanymi zmianami kluczowym organem w zakresie ustalania
wynagrodzenia członków zarządów będzie rada nadzorcza, lub inny statutowy organ nadzorczy.
Zaistniała zatem konieczność doprecyzowania przysługujących jej w tym zakresie uprawnień.


Projektowane § 2 i 3 rozporządzenia określają elementy jakie powinny zawierać: regulamin
wynagradzania członków zarządu oraz uzasadnienie do uchwały ustalającej ten regulamin, w
spółkach handlowych:
1) jednoosobowych Skarbu Państwa, lub
2) w których udział Skarbu Państwa przekracza 50% liczby akcji (czyli w spółkach z
większościowym udziałem Skarbu Państwa ) lub
3) w których udział spółek:
a) jednoosobowych Skarbu Państwa, lub
b) z większościowym udziałem Skarbu Państwa, lub
c) jednoosobowych
spółek jednostek samorządu terytorialnego, lub
d) z większościowym udziałem jednostek samorządu terytorialnego,
- przekracza 50%.
Zaproponowane w niniejszym projekcie rozwiązanie jest podyktowane koniecznością
wyznaczenia ogólnych ram przedmiotowych dokumentów, co niewątpliwie przyczyni się do
ujednolicenia podstawowych kwestii, związanych z ustalaniem wynagrodzenia członków zarządu
spółek z udziałem Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego. Rozwiązanie takie
jest szczególnie istotne zwłaszcza w kontekście tak szeroko określonego zakresu kompetencji dla
rad nadzorczych.
Zgodnie z § 2 projektu rozporządzenia regulamin wynagradzania członków zarządu spółek,
powinien określać co najmniej: wysokość wynagrodzenia miesięcznego poszczególnych
członków zarządu, katalog oraz zasady przyznawania zmiennych części wynagrodzenia

3
poszczególnych członków zarządu, o których mowa w 12a ust. 3 ustawy, oraz wyliczenie i
określenie wartości innych świadczeń związanych z pracą, jeżeli zostały one przyznane.

Natomiast zgodnie z § 3 projektu rozporządzenia uzasadnienie do uchwały ustalającej wysokość
wynagrodzenia członków spółek objętych regulacją powinno w szczególności obejmować
wyjaśnienie dlaczego w interesie spółki leży ustalenie wynagrodzenia miesięcznego członka
zarządu w sposób określony w regulaminie wynagradzania, a w szczególności wyjaśnienie
ustalonego poziomu wysokości wynagrodzenia, określenie przewidywanego wpływu ustalonych
zasad wynagradzania na sytuację ekonomiczno-finansową spółki oraz określenie
przewidywanego wpływu ustalonych zasad wynagradzania na motywowanie członków zarządu
do realizowania przyjętych przez spółkę programów prywatyzacyjnych, restrukturyzacyjnych,
rozwojowych, inwestycyjnych, zmierzających do poprawy efektywności gospodarowania
mieniem spółki, poprawy jej sytuacji ekonomiczno-finansowej oraz zwiększenia jej wartości.
Uzasadnienie do uchwały ustalającej regulamin wynagrodzenia, zgodnie z § 3 ust. 2, będzie
musiało być rozszerzone, w przypadku gdy członkom zarządu przyznane zostaną inne
świadczenia związane z pracą. W szczególności organ sporządzający uzasadnienie będzie
zobowiązany wskazać, dla każdego członka zarządu oddzielnie, potrzeb których zaspokojeniem
kierowano się przy przyznawaniu i określaniu wysokości każdego z innych świadczeń
związanych z pracą, oraz (podobnie jak to miało miejsce w części uzasadnienia dotyczącej
wynagrodzenia) określić przewidywany wpływ przyznanych innych świadczeń związanych z
pracą na sytuację ekonomiczno-finansową spółki oraz przewidywanego wpływu przyznanych
innych świadczeń związanych z pracą na motywowanie członków zarządu do realizowania
przyjętych przez spółkę programów prywatyzacyjnych, restrukturyzacyjnych, rozwojowych,
inwestycyjnych, zmierzających do poprawy efektywności gospodarowania mieniem spółki,
poprawy jej sytuacji ekonomiczno-finansowej oraz zwiększenia jej wartości.

Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.


OCENA SKUTKÓW REGULACJI

I. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja:

4
strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: