eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych oraz niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy m. in. zaostrzenia kar finansowych za wdzieranie się na teren, na którym są rozgrywane zawody sportowe albo wbrew żądaniu osoby uprawnionej nie opuszczenie takiego miejsca, rzucanie przedmiotów mogących stanowić zagrożenie dla zdrowia lub życia, ukrywania twarzy oraz wprowadzenia instytucji dożywotniego wstępu na imprezę masową

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4280
  • Data wpłynięcia: 2011-05-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-08-31
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 217, poz. 1280

4280


Zmiany w ustawie Kodeks karny zakładają wprowadzenie nowego środka
karnego w postaci dożywotniego zakazu wstępu na imprezę masową oraz
określenie przypadków, w których zakaz będzie mógł zostać złagodzony.

Zmiany w ustawie o broni i amunicji dotyczą rozszerzenia definicji broni,
poprzez dodanie do kategorii broni białej innych przedmiotów mających
charakter broni ofensywnej, z wyjątkiem noży o jednej krawędzi roboczej i
długości ostrza poniżej 8 cm. W odniesieniu do tej kategorii zakazane nie ma
być jednak ich nabywanie, posiadanie oraz zbywanie, a wyłącznie posiadanie w
miejscach publicznych, o ile nie jest uzasadnione realizacją celu zgodnego z
prawem.

Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.


2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Analiza
zgodności proponowanych zmian w ustawach z prawem Unii
Europejskiej wymaga uwzględnienia następujących przepisów i aktów UE:
− art. 72 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (dalej: TfUE),
− dyrektywy 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24
października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie
przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych
(Dz. Urz. L 281 z 23.11.1995, s. 31),
− decyzji ramowej Rady 2008/977/WSiSW z dnia 27 listopada 2008 r.
w
sprawie ochrony danych osobowych przetwarzanych w
ramach
współpracy policyjnej i sądowej w sprawach karnych (Dz. Urz. L 350 z
30.12.2008, s. 60),
− dyrektywy Rady 91/477/EWG z dnia 18 czerwca 1991 r. w sprawie
kontroli nabywania i posiadania broni (Dz. Urz. L 256 z 13.9.1991, s. 51),
zmienionej dyrektywą 2008/51/WE,
− rezolucji Rady 2010/C 165/01 z dnia 3 czerwca 2010 r. w sprawie
zaktualizowanego podręcznika z zaleceniami w zakresie
międzynarodowej współpracy policyjnej oraz w zakresie działań
prewencyjnych i kontrolnych związanych z aktami przemocy i
zakłóceniami porządku podczas międzynarodowych meczów piłki nożnej,
które dotyczą co najmniej jednego państwa członkowskiego (Dz. Urz. C
165 z 24.6.2010, s. 1),
− rezolucji Rady 2003/C 281/01 z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie
wprowadzania przez państwa członkowskie zakazu wstępu na obiekty
sportowe, na których odbywają się mecze piłki nożnej o charakterze
międzynarodowym (Dz. Urz. C 281 z 22.11.2003 r., s. 1).





2
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej

3.1.
Rozpoczynając analizę zgodności przepisów projektowanej ustawy z
prawem UE należy stwierdzić, że w prawie UE nie istnieją przepisy, które
nakazywałyby państwom członkowskim zbliżanie przepisów prawa krajowego
dotyczącego wprowadzania środków karnych, takich jak dożywotni zakaz
stadionowy. Trzeba podkreślić, że zgodnie z art. 72 TfUE, przepisy traktatu
regulujące Przestrzeń wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości UE (część III,
tytuł V TfUE) nie naruszają wykonywania przez państwa członkowskie
obowiązków dotyczących utrzymania porządku publicznego i ochrony
bezpieczeństwa wewnętrznego. Artykuł 72 TfUE, wprowadzając taką klauzulę
porządku publicznego do prawa UE, ma na celu wyraźne ustalenie, że UE nie
wkracza w zakres wykonywania przez państwa członkowskie obowiązków w
tych dwóch obszarach. Obszary te należą do dziedzin „wrażliwych”, w których
państwa członkowskie są szczególnie ostrożne w zakresie przekazywania
kompetencji na rzecz UE i pragną pozostawić tę materię we własnych
kompetencjach wyłącznych (por. Schmahl L. (w:) von der Groeben H.,
Schwarze J., Kommentar zum Vertrag über die Europäische Union und zur
Gründung der Europäischen Gemeinschaft
, Baden–Baden 2003, s. 1863).

Zasadniczo zatem sposób organizacji porządku publicznego, w tym
poprzez zapewnienie go podczas imprez masowych, leży w gestii państw
członkowskich.


3.2. Analizy pod kątem zgodności z ww. aktami wymagają jednak
przepisy projektu dotyczące prowadzenia elektronicznego rejestru kibiców.
Rejestr miałby zawierać imię i nazwisko kibica, adres zamieszkania, datę
urodzenia, dokumentację przebiegu pobytu kibica na stadionie, a zatem dane
osobowe.

Zgodnie z art. 1 dyrektywy 95/46/WE, państwa członkowskie
zobowiązują się chronić podstawowe prawa i wolności osób fizycznych, w
szczególności ich prawo do prywatności w odniesieniu do przetwarzania danych
osobowych. Państwa członkowskie zostały zobowiązane do zapewnienia, by
dane były przetwarzane wyłącznie w określonych przypadkach, w tym
wówczas, gdy przetwarzanie danych jest konieczne dla realizacji zadania
wykonywanego w interesie publicznym lub dla wykonywania władzy publicznej
przekazanej administratorowi danych lub osobie trzeciej, przed którą ujawnia się
dane.

Projektowana ustawa zakłada przetwarzanie danych dla realizacji zadania
wykonywanego w interesie publicznym. W już obowiązujących przepisach
ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, w art. 35 ust. 1 stwierdza się
wyraźnie, że gromadzenie i przetwarzanie informacji dotyczących
bezpieczeństwa imprez masowych odbywa się w celu zapobiegania

3
przestępstwom i wykroczeniom związanym z tymi imprezami oraz ich
zwalczania. Z kolei w art. 35 ust. 2 ustawy wyraźnie stanowi się, że
przetwarzanie informacji dotyczących bezpieczeństwa imprez masowych
odbywa się zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych bez obowiązku
informowania osób, których one dotyczą. Wskazany art. 35 ustawy o
bezpieczeństwie imprez masowych będzie miał zastosowanie również w
odniesieniu do proponowanego elektronicznego rejestru kibiców. Poprzez
ogólne odesłanie do przepisów o ochronie danych osobowych zapewnia się
zgodność projektowanych przepisów z przepisami ww. dyrektywy.

Projekt ustawy nie narusza również przepisów decyzji ramowej
wskazanej w punkcie 2 opinii, dotyczącej przetwarzania danych w ramach
współpracy policyjnej i sądowej w sprawach karnych.


3.3. Kontrola nabywania i posiadania broni w prawie UE uregulowana
została w dyrektywie 91/477/EWG, zmienionej dyrektywą 2008/51/WE. Przepis
art. 2 dyrektywy stanowi, że pozostaje ona bez uszczerbku dla stosowania
przepisów prawa krajowego dotyczących noszenia broni, myślistwa i
strzelectwa sportowego.
Broń biała mieści się w pojęciu broni zdefiniowanym w punkcie 1
załącznika I do dyrektywy. Przepis ten określa broń jako broń palną (w
rozumieniu art. 1 dyrektywy) oraz broń inną niż broń palna zgodnie z definicją
w ustawodawstwie krajowym.

W art. 14 dyrektywa zobowiązuje państwa członkowskie do
przyjmowania wszelkich stosownych przepisów zakazujących wprowadzania na
ich terytorium broni innej niż broń palna, jeśli dopuszczają do przepisy prawa
krajowego. Zdefiniowanie broni niebędącej bronią palną pozostaje zatem w
kompetencji państw członkowskich. Dyrektywa nie ma wpływu na stosowanie
przepisów prawa krajowego dotyczących noszenia broni.

3.4.
Kwestią zwalczania chuligaństwa na stadionach zajęła się również
Rada w rezolucjach wskazanych w punkcie 2 opinii. Rezolucje nie są aktem
wiążącego prawa UE. Celem przyjęcia przez Radę rezolucji 2010/C 165/01 było
zwiększenie ochrony bezpieczeństwa podczas międzynarodowych meczów piłki
nożnej i zintensyfikowanie współpracy policyjnej w tym zakresie. Rezolucja
zawiera m.in. rozdział dotyczący współpracy policji z organizatorami
międzynarodowych meczów piłki nożnej oraz z organami sądowymi i organami
ścigania.

Natomiast rezolucja Rady 2003/C 281/01 zachęca państwa członkowskie
do wprowadzenia zakazu wstępu na stadiony, na których odbywają się mecze
piłki nożnej, dla osób, które wcześniej popełniły wykroczenie związane z
użyciem przemocy na meczu piłki nożnej. Państwo powinno też przewidzieć
karę za złamanie takiego zakazu, ale w rezolucji nie określa się długości trwania
takiego zakazu. Rezolucja zachęca też państwa członkowskie, aby rozważyły

4
możliwość rozszerzenia zakazu krajowego na niektóre mecze piłki nożnej
odbywające się w innych państwach członkowskich oraz respektowania
podobnych zakazów wydanych w innych państwach członkowskich. Informacje
o zakazach powinny być przekazywane poprzez narodowe punkty informacyjne
ustanowione decyzją Rady 2002/348/WSiSW z dnia 25 kwietnia 2002 r.
dotyczącą bezpieczeństwa w związku z meczami piłki nożnej o charakterze
międzynarodowym (Dz. Urz. UE L 121 z 8.5.2002 r., str. 1 oraz L 155 z
15.6.2007 r., str. 76 i Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 19, t. 4, str.
237).
Przepisy projektu ustawy nie naruszają postanowień żadnej z
omówionych rezolucji.

4. Konkluzja
Projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych
oraz niektórych innych ustaw jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.



Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Michał Królikowski


5
Warszawa, 26 maja 2011 r.
BAS-WAPEiM-1146/11


Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 Regulaminu Sejmu – czy
poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez
masowych oraz niektórych innych ustaw (przedstawiciel wnioskodawców:
poseł Mariusz Błaszczak) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej

Projekt ustawy przewiduje zmianę:
− artykułów: 3, 6, 16, 60 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie
imprez masowych (Dz. U. Nr 62, poz. 504, ze zmianami) oraz dodanie w niej
nowych artykułów 60a, 65a i 65b,
− artykułów: 39, 41b, 43 i 263 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny
(Dz. U. 88, poz. 553, ze zmianami),
− artykułów 2 i 4 ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (t.j. Dz. U. z
2004 r., Nr 52, poz. 525, ze zmianami).

Proponowane zmiany w ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych
zakładają: zaostrzenie kar (grzywny) za czyny określone w art. 60 ustawy (w
tym wdarcie się na teren, na którym rozgrywane są zawody sportowe albo
rzucanie przedmiotów, również pirotechnicznych, w sposób mogący stanowić
zagrożenie dla życia i zdrowia); wprowadzenie zakazu zakrywania twarzy
podczas uczestnictwa w imprezie masowej, celem uniemożliwienia lub
utrudnienia rozpoznania osoby, możliwość nałożenia dożywotniego zakazu
wstępu na imprezę masową połączonego z obowiązkiem osobistego
stawiennictwa w jednostce Policji w czasie trwania imprezy masowej;
zobowiązanie klubu sportowego do prowadzenia rejestru kibiców oraz
określenie warunków i trybu uzyskania zgody na stosowanie przez kibiców rac
oświetleniowych i flag sygnalizacyjnych.

Zmiany w ustawie Kodeks karny zakładają wprowadzenie nowego środka
karnego w postaci dożywotniego zakazu wstępu na imprezę masową oraz
określenie przypadków, w których zakaz będzie mógł zostać złagodzony.

Zmiany w ustawie o broni i amunicji dotyczą rozszerzenia definicji broni,
poprzez dodanie do kategorii broni białej innych przedmiotów mających
charakter broni ofensywnej, z wyjątkiem noży o jednej krawędzi roboczej i
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: