Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt ustawy dotyczy wdrożenia dyrektywy ustanawiającej wspólnotowe ramy bezpieczeństwa jądrowego obiektów jądrowych - systemu nadzoru i kontroli nad transgranicznym przemieszczaniem odpadów promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3939
- Data wpłynięcia: 2011-03-01
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-05-13
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 132, poz. 766
3939-001
6.9.2. Urządzenia do przemieszczania i magazynowania paliwa
napromieniowanego.
6.10. Systemy obróbki odpadów promieniotwórczych.
6.11. Rozwiązania projektowe zapewniające bezpieczne kontrolowanie,
gromadzenie, przemieszczanie, przetwarzanie, magazynowanie i
usuwanie odpadów promieniotwórczych w postaci stałej, ciekłej i
gazowej, powstających na terenie obiektu jądrowego w wyniku
wszelkich procesów i czynności, przez cały okres jego użytkowania.
6.12. Inne systemy istotne dla bezpieczeństwa.
7. Analizy bezpieczeństwa obiektu jądrowego
7.1. Cele i kryteria bezpieczeństwa.
7.1.1. Globalne – dla obiektu jądrowego jako całości.
7.1.2. Szczegółowe – specyficzne dla określonych konstrukcji, systemów
i urządzeń.
7.2. Identyfikacja i klasyfikacja zdarzeń inicjujących.
7.2.1. Opis zastosowanych metod identyfikacji postulowanych zdarzeń
inicjujących (PZI).
7.2.2. Opis założeń przejętych do klasyfikacji PZI według ich
przewidywanej częstości i rodzaju, oraz sposobu przeprowadzenia
tej klasyfikacji.
7.2.3. Wykaz PZI w podziale na:
7.2.3.1. przewidywane zdarzenia eksploatacyjne;
7.2.3.2. awarie projektowe;
7.2.3.3. awarie pozaprojektowe:
7.2.3.3.1. rozszerzone warunki projektowe;
7.2.3.3.2. hipotetyczne ciężkie awarie z uszkodzeniem obudowy
bezpieczeństwa.
7.3. Działania pracowników podczas przewidywanych zdarzeń
eksploatacyjnych i w stanach awaryjnych obiektu.
7.4. Analizy deterministyczne.
7.4.1. Opisy metod i wyników wszystkich deterministycznych analiz
bezpieczeństwa – w celu dokonania oceny i uzasadnienia
bezpieczeństwa obiektu jądrowego: w stanach normalnej
eksploatacji, przy przewidywanych zdarzeniach eksploatacyjnych
oraz w stanach awaryjnych.
7.4.2. Ogólny opis procesów weryfikacji i walidacji programów
komputerowych, z odwołaniami do raportów szczegółowych.
7.4.3. Dla poszczególnych programów komputerowych: uzasadnienie
zakresu ich stosowalności do określonego zdarzenia, z odwołaniami
do dokumentacji walidacyjnej, zawierającej porównania z danymi
25
eksperymentalnymi lub z rzeczywistymi danymi eksploatacyjnymi
obiektu jądrowego (identycznego lub podobnego typu).
7.4.4. Opis walidacji modelu obiektu jądrowego (lub jądrowego bloku
energetycznego).
7.4.5. Bezpieczeństwo podczas normalnej eksploatacji obiektu.
7.5. Opisy metod i wyników przeprowadzonych analiz – celem wykazania, że
eksploatacja obiektu jądrowego może być prowadzona bezpiecznie, a
stąd potwierdzenie, że:
7.5.1.1. Dawki promieniowania dla pracowników i osób z ogółu
ludności są w granicach dopuszczalnych;
7.5.1.2. Planowane uwolnienia substancji promieniotwórczych z
obiektu są w granicach dopuszczalnych.
7.5.2. Przewidywane zdarzenia eksploatacyjne i awarie projektowe.
7.5.2.1. Opisy metod i wyników przeprowadzonych analiz – celem
wykazania:
7.5.2.1.1. że zastosowane rozwiązania projektowe obiektu tolerują
uszkodzenia lub błędy ludzkie,
7.5.2.1.2. efektywności systemów bezpieczeństwa w zapobieganiu
i/lub ograniczaniu skutków przewidywanych zdarzeń
eksploatacyjnych lub awarii.
7.5.2.2. Analiza poszczególnych grup PZI.
7.5.2.3. Wyniki analiz przewidywanych zdarzeń eksploatacyjnych.
7.5.2.4. Wyniki analiz awarii projektowych – z wykazaniem, że
spełnione są cele projektowe określone w § 9 pkt 1
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia … w sprawie
podstawowych wymagań bezpieczeństwa jądrowego i ochrony
radiologicznej jakie ma uwzględniać projekt obiektu
jądrowego (Dz. U. Nr …, poz. …).
7.5.3. Analiza zdolności projektu obiektu jądrowego do ograniczenia
skutków awarii pozaprojektowych - rozszerzone warunki
projektowe.
7.5.3.1. Cele i specyficzne kryteria akceptacji dla analiz zdarzeń
pozaprojektowych.
7.5.3.2. Dyskusja:
7.5.3.2.1. dodatkowych zakładanych uszkodzeń w scenariuszach
awaryjnych, wraz z dyskusją podstawy ich wyboru;
7.5.3.2.2. uwzględnienia działań operatora podejmowanych w celu
ograniczenia i łagodzenia skutków awarii.
7.5.3.3. Analizy bezpieczeństwa dla rozszerzonych warunków
projektowych.
7.5.4. Opis i wyniki analiz bezpieczeństwa dla rozszerzonych warunków
projektowych, z wykazaniem, że spełnione są cele projektowe
26
określone w §9 pkt 2) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia … w
sprawie podstawowych wymagań bezpieczeństwa jądrowego i
ochrony radiologicznej jakie ma uwzględniać projekt obiektu
jądrowego.
7.5.4.1.1. Sekwencje złożone.
7.5.4.1.2. Ciężkie awarie: wybrane sekwencje zdarzeń związane ze
znacznym uszkodzeniem (włączając stopienie) rdzenia
reaktora.
7.5.4.2. Wykazanie, że można z dużym poziomem ufności wykluczyć
hipotetyczne sekwencje ciężkich awarii prowadzące do
wczesnych lub dużych uwolnień do środowiska substancji
promieniotwórczych – tj., że spełnione są wymagania ustalone
w art. 36c ust. 2 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. – Prawo
atomowe oraz w §31 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z
dnia … w sprawie podstawowych wymagań bezpieczeństwa
jądrowego i ochrony radiologicznej jakie ma uwzględniać
projekt obiektu.
7.6. Analizy probabilistyczne.
7.6.1. Zwięzły opis zakresu probabilistycznej oceny bezpieczeństwa
(POB), zastosowanych metod i uzyskanych wyników.
7.6.2. Przywołanie probabilistycznych kryteriów bezpieczeństwa
zastosowanych przy projektowaniu obiektu jądrowego, w
szczególności globalnych kryteriów określonych w §10
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia … w sprawie podstawowych
wymagań bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej jakie
ma uwzględniać projekt obiektu.
7.6.3. Dyskusja metod i zakresu POB.
7.6.3.1. Uzasadnienie wybranego zakresu POB.
7.6.3.2. Modelowanie sekwencji awaryjnych.
7.6.3.3. Ocena danych i estymacja parametrów.
7.6.3.4. Kwantyfikacja scenariuszy awaryjnych.
7.6.3.5. Analizy uwolnień substancji promieniotwórczych do obudowy
bezpieczeństwa oraz skutków radiologicznych poza terenem
obiektu.
7.6.4. Opis wyników POB i wnioski:
7.6.4.1. Przedstawienie ilościowych miar ryzyka dla tych aspektów
projektu i eksploatacji obiektu, które dają największy wkład do
ryzyka.
7.6.4.2. Odwołania do wyników kompletnego studium POB dla
obiektu, udokumentowanego w postaci odrębnego raportu.
7.6.4.3. Porównanie uzyskanych wyników POB z probabilistycznymi
kryteriami bezpieczeństwa i sformułowanie jednoznacznych
wniosków dotyczących spełnienia tych kryteriów.
27
7.7. Końcowe podsumowanie wyników analiz.
7.7.1. Potwierdzenie, że stosowne wymagania bezpieczeństwa zostały
spełnione we wszystkich aspektach.
7.7.2. Wyszczególnienie ewentualnych zmian w stosunku do wymagań, z
klarownym uzasadnieniem tam gdzie wymagania nie zostały w
całości spełnione lub zostały zmienione w wyniku dalszych
rozważań.
8. Informacje o gospodarce paliwem w rdzeniu reaktora i manipulacjach z
paliwem
9. Opis przedsięwzięć organizacyjno-technicznych związanych z gospodarką
paliwem w rdzeniu reaktora i manipulacjami z paliwem, celem zapewnienia
bezpiecznego użytkowania paliwa w reaktorze oraz bezpieczeństwa przy jego
transporcie i składowaniu na terenie obiektu
10. Zarządzanie procesami starzenia się
11. Określenie elementów obiektu jądrowego ulegających procesom starzenia się
i proponowanych środków postępowania w odniesieniu to tych problemów – w
szczególności z uwzględnieniem wymagań określonych w §47 ust. 1 i 2, §48, §70
ust. 5 i §71 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia … w sprawie
podstawowych wymagań bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej
jakie ma uwzględniać projekt obiektu
12. Informacje o ochronie radiologicznej w obiekcie jądrowym
12.1. Stosowanie zasady ALARA.
12.2. Źródła promieniowania jonizującego.
12.3. Rozwiązania projektowe dla ochrony radiologicznej.
12.3.1.
Rozwiązania projektowe urządzeń i obiektów z punktu
widzenia zapewnienia ochrony radiologicznej.
12.3.2.
Zasady ochrony radiologicznej zastosowane przy projektowaniu
obiektu jądrowego.
12.3.3.
Cele ochrony radiologicznej w kategoriach wielkości dawek dla
pracowników oraz oczekiwanych dawek dla osób z ogółu ludności
w okresie użytkowania obiektu.
12.3.4.
Wykazanie, że w projekcie obiektu jako całości zostały
zastosowane odpowiednie środki dotyczące konstrukcji, układu
przestrzennego i użytkowania obiektu – celem zmniejszenia dawek
i uwolnień substancji promieniotwórczych ze wszelkich źródeł.
12.4. Monitoring radiacyjny.
12.5. Program ochrony radiologicznej.
13. Obiekty i wyposażenie dla potrzeb działań przeciwawaryjnych
13.1. Awaryjny ośrodek kierowania.
28
13.2. Środki techniczne umożliwiające kontrolę stanu obiektu i sterowanie
niezbędnymi systemami bezpieczeństwa ze sterowni rezerwowej.
13.3. Zewnętrzny ośrodek zarządzania awaryjnego.
13.4. Zewnętrzne systemy monitoringu radiologicznego przekazujące dane do
odpowiednich służb awaryjnych w Centrum Zdarzeń Radiacyjnych
Państwowej Agencji Atomistyki.
14. Oddziaływanie obiektu jądrowego na środowisko
14.1. Oddziaływanie radiologiczne.
14.1.1.
Dopuszczone wartości graniczne i poziomy eksploatacyjne
uwolnień stałych, ciekłych i gazowych substancji
promieniotwórczych.
14.1.2.
Reżim monitorowania otoczenia obiektu w zakresie skażeń
promieniotwórczych i mocy dawki promieniowania.
14.1.3.
Program monitorowania środowiska i systemy alarmowe
wymaganych w razie nieplanowych uwolnień substancji
promieniotwórczych, oraz ewentualne automatyczne urządzenia
przerywające takie uwolnienia.
14.2. Oddziaływanie nie-radiologiczne.
14.2.1.
Rodzaje i właściwości fizyko-chemicznych uwolnień.
14.2.2.
Dopuszczone wartości granicznych i poziomy eksploatacyjne
uwolnień.
14.2.3.
Reżim monitorowania zanieczyszczeń w otoczeniu obiektu.
14.2.4.
Opis systemów alarmowych w razie wystąpienia
nieplanowanych uwolnień.
15. Informacje o gospodarce odpadami promieniotwórczymi
15.1. Kontrola i ograniczanie ilości odpadów.
15.2. Przemieszczanie odpadów promieniotwórczych.
15.2.1.
Bezpieczny transport odpadów z miejsc ich powstawania do
określonego miejsca magazynowania, składowania lub
przetwarzania.
15.2.2.
Rozważenie ewentualnej potrzeby odzyskania w przyszłości
przechowywanych odpadów, w tym podczas likwidacji obiektu.
15.3. Minimalizacja akumulacji odpadów.
15.4. Przetwarzanie / kondycjonowanie odpadów.
15.5. Magazynowanie odpadów.
15.6. Usuwanie odpadów.
16. Aspekty likwidacji obiektu jądrowego
16.1. Opis koncepcji likwidacji.
16.2. Wybór podejścia do likwidacji.
29
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3939
› Pobierz plik
-
3939-czesc-II
› Pobierz plik
-
3939-001
› Pobierz plik
-
3939-002
› Pobierz plik
-
3939-003
› Pobierz plik