Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw
projekt ustawy dotyczy wprowadzenia do systemu emerytalno - rentowego dodatkowego świadczenia w postaci rocznego dodatku pieniężnego, którego wysokość będzie zależała od wysokości pobieranych miesięcznie świadczeń
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3916
- Data wpłynięcia: 2011-01-25
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 88 dn. 25-03-2011
3916
BAS-WAPEiM-232/11
Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 Regulaminu Sejmu – czy
poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z
Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Małgorzata Sadurska) jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej
Projekt przewiduje zmianę ustaw: z dnia 17 grudnia 1998 r. o
emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2009 r.
Nr 153, poz. 1227, ze zmianami), z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku
dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307, ze
zmianami), z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. Nr
71, poz. 734, ze zmianami) oraz z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej
(Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362, ze zmianami). Zmiana dotyczy
wprowadzenia w ustawie o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych nowego świadczenia emerytalno-rentowego, określonego jako
„roczny dodatek pieniężny”. Dodatek ten ma przysługiwać osobie uprawnionej
do emerytury lub renty, która posiadała prawo do świadczenia w marcu
poprzedniego roku kalendarzowego. Projekt określa warunki nabywania prawa
do dodatku oraz zasady ustalania jego wysokości, a także zasady i tryb
przyznawania oraz wypłaty świadczenia. Zmiany pozostałych ustaw dotyczą:
objęcia rocznego dodatku pieniężnego zwolnieniem przedmiotowym od podatku
dochodowego od osób fizycznych, niewliczania dodatku do dochodu osoby
ubiegającej się o dodatek mieszkaniowy oraz niewliczania dodatku do dochodu
osoby ubiegającej się o świadczenie pieniężne z pomocy społecznej.
Zgodnie z proponowanym brzmieniem art. 3 ust. 3 zdanie drugie ustawy
o dodatkach mieszkaniowych, do dochodu osoby ubiegającej się o dodatek
mieszkaniowy nie wlicza się dodatków dla sierot zupełnych, rocznego dodatku
pieniężnego, zasiłków pielęgnacyjnych, zasiłków okresowych z pomocy
społecznej, jednorazowych świadczeń pieniężnych i świadczeń w naturze z
pomocy społecznej oraz dodatku mieszkaniowego. Przyjęcie przepisu w
proponowanym brzmieniu skutkowałoby więc obowiązkiem wliczania do
dochodu następujących – wskazanych expressis verbis w obecnym brzmieniu
zmienianego przepisu – przychodów: świadczeń pomocy materialnej dla
uczniów, jednorazowych zapomóg z tytułu urodzenia się dziecka, dodatku z
tytułu urodzenia dziecka, pomocy w zakresie dożywiania oraz zapomogi
pieniężnej, o której mowa w przepisach o zapomodze pieniężnej dla niektórych
emerytów, rencistów i osób pobierających świadczenie przedemerytalne albo
zasiłek przedemerytalny w 2007 r.
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw nie jest projektem
ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
2