Rządowy projekt ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina
- projekt dotyczy wprowadzenia zmian klasyfikacji fermentowanych wyrobów winiarskich oraz uproszczenia wymagań obowiązujących w zakresie uzyskania wpisu do rejestru przedsiębiorstw wykonujących działalność w zakresie wyrobu lub rozlewu wyrobów winiarskich dla przedsiębiorców wyrabiających niewielkie ilości markowych win owocowych i miodów pitnych z surowców uzyskanych we własnym gospodarstwie
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3788
- Data wpłynięcia: 2011-01-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina
- data uchwalenia: 2011-05-12
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 120, poz. 690
3788
nowelizacji ustawy z dnia 22 stycznia 2004 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich,
obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. Nr 34, poz. 292,
z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą z dnia 22 stycznia 2004 r.”, gdyż spowodowałoby to takie
skomplikowanie przepisów, które utrudniłoby ich jednoznaczne zrozumienie.
Przepisy rozdziału 1 projektowanej ustawy zawierają przede wszystkim definicje oraz
katalog wyrobów winiarskich. W stosunku do przepisów ustawy z dnia 22 stycznia 2004 r.
projektowana ustawa wprowadza zmiany definicji następujących pojęć:
1) nastawu na wino owocowe – zmiana nazwy nastawu jest konsekwencją zmiany nazwy
„Polskie Wino/Polish Wine” na „wino z soku winogronowego” (art. 3 pkt 1 lit. g oraz h)
oraz rozszerzenia asortymentu fermentowanych napojów winiarskich o wino owocowe
markowe, cydr i perry. Projektowana definicja nie przewiduje możliwości dodania
miodu do nastawu na wino owocowe. Zezwolenie na stosowanie miodu w nastawie na
fermentowane napoje winiarskie inne niż „Polskie Wino/Polish Wine”, zawarte
w przepisach ustawy z dnia 22 stycznia 2004 r., wynikało z braku odrębnej definicji
nastawu na miód pitny;
2) nastawu na „Polskie Wino/Polish Wine” – zmiana jest konsekwencją zmiany nazwy
tego fermentowanego napoju winiarskiego na „wino z soku winogronowego”
wprowadzonej w art. 3 pkt 1 lit. g oraz h projektowanej ustawy;
3) nastawu do wyrobu miodu pitnego – ustawa z dnia 22 stycznia 2004 r. nie zawiera
definicji nastawu na miód pitny. Z uwagi na powyższe nastaw na ten wyrób
sporządzano, uwzględniając definicję nastawu na fermentowane napoje winiarskie inne
niż Polskie Wino/Polish Wine, wykorzystując metody tradycyjnie stosowane, gdyż
definicja nastawu na fermentowane napoje winiarskie zawiera składniki, które nie mają
zastosowania do wyrobu miodu pitnego;
4) nastawu na wino owocowe markowe – ograniczając surowce dozwolone do wyrobu
takiego wina do owoców i moszczów owocowych. Do wyrobu wina owocowego
markowego nie będzie możliwe stosowanie soków owocowych oraz koncentratów
soków owocowych. Ograniczono także zakres substancji słodzących do cukru białego
oraz moszczów owocowych;
5) nastawu na cydr oraz na perry – ustawa z dnia 22 stycznia 2004 r. nie zawiera takiej
definicji. Z uwagi na to, nastaw na te wyroby można sporządzać, uwzględniając
definicję nastawu na fermentowane napoje winiarskie inne niż Polskie Wino/Polish
3
Wine. Aby tak uzyskany fermentowany napój winiarski można było nazwać cydrem
albo perry, skład surowców użytych do nastawu ograniczono odpowiednio do jabłek,
gruszek lub soków z tych owoców, zgodnie z przepisami wykonawczymi wydanymi na
podstawie art. 4 projektowanej ustawy;
6) nalewu do wyrobu nalewki na winie owocowym lub winie z soku winogronowego
– zmiana jest konsekwencją sformułowania definicji nalewek na bazie wina z soku
winogronowego i wina owocowego w art. 3 pkt 1 lit. i oraz h projektowanej ustawy.
W art. 3 projektowanej ustawy wprowadzano podział wyrobów winiarskich na
fermentowane napoje winiarskie, aromatyzowane napoje winiarskie oraz wyroby winiarskie
gronowe. W stosunku do przepisów ustawy z dnia 22 stycznia 2004 r. projektowana ustawa:
1) wprowadza definicje:
a) wina owocowego markowego – celem tej zmiany jest stworzenie warunków
umożliwiających wznowienie wyrobu win owocowych wysokiej jakości
określanych jako wino markowe. Wyrób tego wina nie jest realizowany od
początku drugiej połowy XX wieku,
b) miodu pitnego – uwzględniając projektowaną definicję nastawu na miód pitny,
c) miodu pitnego markowego – który będzie można wyrabiać bez dodatku sacharozy
i alkoholu etylowego rolniczego. Dozwolony będzie dodatek destylatu
miodowego,
d) wina owocowego, wina owocowego wzmocnionego i wina owocowego
aromatyzowanego – w ustawie z dnia 22 stycznia 2004 r. jest zawarta definicja
wina owocowego, która zezwala na ewentualny dodatek alkoholu. Dla
jednoznacznego odróżnienia win owocowych od win owocowych
alkoholizowanych projektowana ustawa formułuje definicję wina owocowego bez
dodanego alkoholu,
e) nalewki na winie owocowym oraz nalewki na winie z soku winogronowego –
w ustawie z dnia 22 stycznia 2004 r. oraz ustawie z dnia 18 października 2006 r.
o
wyrobie napojów spirytusowych oraz o rejestracji i ochronie oznaczeń
geograficznych napojów spirytusowych (Dz. U. Nr 208, poz. 1539, z późn. zm.)
nie zawarto definicji nalewki. Taka definicja nie istnieje także w przepisach Unii
Europejskiej. W obrocie znajdują się więc nalewki wyrabiane jako napoje
spirytusowe (uzyskane w wyniku maceracji owoców lub ziół w alkoholu) oraz
nalewki na bazie wina owocowego lub „Polskiego Wina” (uzyskane w wyniku
4
dodania do tych fermentowanych napojów winiarskich nalewu uzyskanego
w wyniku maceracji owoców lub ziół w alkoholu). Dla odróżnienia wyżej
wymienionych napojów spirytusowych od nalewek wyrabianych na bazie
fermentowanych napojów winiarskich projektowana ustawa wprowadza definicję
nalewki na winie owocowym oraz nalewki na winie z soku winogronowego,
f) napoju winnego owocowego lub miodowego oraz aromatyzowanego napoju
winnego owocowego lub miodowego – w ustawie z dnia 22 stycznia 2004 r.
fermentowane napoje winiarskie uzyskane na bazie wina owocowego lub
w wyniku fermentacji nastawu zawierającego mniejsze ilości soków owocowych
niż nastawy na wino owocowe są określone jako fermentowane napoje winiarskie
winopochodne owocowe lub miodowe lub fermentowane napoje winiarskie
winopodobne owocowe lub miodowe. Te fermentowane napoje winiarskie po
wprowadzeniu do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej są jednocześnie
wprowadzone do obrotu na terytorium Unii Europejskiej. Z uwagi na to, w celu
zapewnia możliwości wyraźnego odróżnienia tych napojów od wina, wina
owocowego oraz od wina z soku winogronowego projektowana ustawa eliminuje
określenia „winopochodne” oraz „winopodobne”. W projektowanej ustawie
wyroby te są zdefiniowane jako „napoje winne owocowe lub miodowe” oraz
„aromatyzowane napoje winne owocowe lub miodowe”,
g) cydru i perry – w ustawie z dnia 22 stycznia 2004 r. nie występują definicje cydru
i perry. Wyroby te są określone w przepisach wykonawczych do tej ustawy,
określających szczególne rodzaje fermentowanych napojów winiarskich. Przepisy
te zaliczają cydr oraz perry do napojów niskoalkoholowych uzyskanych
odpowiednio z jabłek, gruszek lub soków z tych owoców, określając także,
w jakich przypadkach jest dopuszczone znakowanie napojów niskoalkoholowych
jako cydr lub perry. Projektowana zmiana ma na celu wyodrębnienie cydru i perry
z grupy napojów niskoalkoholowych;
1) zmienia nazwę:
a) „Polskie Wino/ Polish Wine” na „wino z soku winogronowego” – celem tej
zmiany jest odróżnienie „Polskiego Wina/ Polish Wine” – wyrabianego,
w ramach odstępstwa uzyskanego przez Rzeczpospolitą Polską, w wyniku
fermentacji soku winogronowego od win wyrabianych od 2008 r.
z winogron pochodzących z upraw winorośli położonych na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej. Podawanie miejsca wytworzenia win zgodnie
5
z przepisami Unii Europejskiej może być mylone z „Polskim Winem/ Polish
Wine”. Mając powyższe na względzie, zmiana nazwy „Polskie Wino/Polish Wine”
na „wino z soku winogronowego” jest niezbędna z uwagi na możliwość
umieszczania obu tych wyrobów nie tylko na rynku krajowym, ale także w innych
państwach członkowskich Unii Europejskiej oraz w państwach trzecich.
Projektowana zmiana zapewni stosowanie przepisów dotyczących zasad używania
nazw złożonych zawierających wyraz „wino” dla produktów z grupy CN 2206,
wprowadzoną w rozporządzeniu nr 1234/2007 w załączniku XVb w pkt B
w ust. 3,
b) napoju niskoalkoholowego na „wino owocowe niskoalkoholowe” – gdyż napój
niskoalkoholowy, określony w ustawie z dnia 22 stycznia 2004 r. jest wyrobem
winiarskim zaliczanym do fermentowanych napojów winiarskich otrzymanym
z nastawu na wino owocowe lub w wyniku obniżenia zawartości alkoholu w winie
owocowym.
W art. 3 pkt 2 projektowanej ustawy zapewniono stosowanie przepisów Unii
Europejskiej przywołanych w projektowanej ustawie, które uległy zmianie w wyniku reformy
rynku wina. Projektowane zmiany są konsekwencją włączenia rozporządzenia nr 479/2008 do
rozporządzenia nr 1234/2007.
W art. 4 projektowanej ustawy upoważniono ministra właściwego do spraw rynków
rolnych do określenia, w drodze rozporządzenia, rodzajów fermentowanych napojów
winiarskich oraz szczegółowych wymagań organoleptycznych, fizycznych
i chemicznych dla tych napojów. W rozporządzeniu tym zostanie określony dalszy podział
fermentowanych napojów winiarskich m.in. na: musujące, półmusujące, musujące gazowane,
półmusujące gazowane.
W rozdziale 2 projektowanej ustawy zostały określone zasady wyrabiania wyrobów
winiarskich. Określono także obowiązujące udziały soków w nastawach fermentowanych
napojów winiarskich. Dla poszczególnych napojów winiarskich zostały określone dozwolone
zabiegi technologiczne stosowane podczas ich wyrobu, takie jak: słodzenie, dodawanie
alkoholu, barwienie, aromatyzowanie.
W art. 6 projektowanej ustawy wskazano substancje dozwolone do słodzenia
fermentowanych napojów winiarskich. Zmiany tych przepisów w stosunku do ustawy z dnia
22 stycznia 2004 r. wynikają z rozszerzenia asortymentu fermentowanych napojów
6
winiarskich wprowadzonego w art. 3 pkt 1 projektowanej ustawy. Projektowana ustawa
zezwala także na przeprowadzenie słodzenia moszczem winogronowym lub sokiem
winogronowym fermentowanych napojów winiarskich uzyskanych z owoców innych niż
winogrona, pod warunkiem iż taki zabieg zostanie przeprowadzony wyłącznie w celu
dopełnienia ostatecznego smaku. Przeprowadzenie tego zabiegu nie może spowodować
nadania tym wyrobom cech charakterystycznych dla wyrobów winiarskich z winogron,
moszczu winogronowego lub soku winogronowego.
W art. 7 projektowanej ustawy określono zasady dodawania wody w celu dokonania
korekty składu fermentowanych napojów winiarskich. Zmiana jest konsekwencją
rozszerzenia asortymentu fermentowanych napojów winiarskich.
W art. 8 – 10 projektowanej ustawy określono udział owoców, soku owocowego lub
moszczu owocowego w nastawach. Zmiana jest konsekwencją zmian definicji
fermentowanych napojów winiarskich oraz rozszerzenia asortymentu tych wyrobów. Do
określenia udziału owoców lub moszczu w nastawach na wino owocowe markowe
zastosowano zasady określone w ustawie z dnia 22 stycznia 2004 r., bazując na
właściwościach poszczególnych moszczów przy wyrobie wyrobów winiarskich o wysokiej
jakości. Przyjęto także założenie, że przy wyrobie win owocowych markowych nie będzie
możliwe dodawanie środków powodujących zwiększanie ekstraktu, takich jak np. guma
arabska czy dekstryny. Analogiczne założenia przyjęto przy określeniu ilości owoców
w nastawach na cydr i perry. W przypadku nastawów z soków zastosowano dotychczasowe
wymagania, określone w ustawie z dnia 22 stycznia 2004 r. Projektowane zmiany
umożliwiają wyrób wina owocowego markowego, cydru i perry ze świeżych owoców oraz z
moszczów uzyskanych z tych owoców. Projektowana zmiana umożliwi także wyrób cydru i
perry z soków lub zagęszczonych soków oraz w wyniku częściowego usunięcia alkoholu
z wina owocowego. Dla win owocowych markowych, cydru i perry nie określono wielkości
dodatku cukru białego, pozostawiając to w gestii producentów. Określono także udziały
owoców w nastawach na wino owocowe w celu umożliwienia wznowienia wyrobu wina
owocowego z owoców. Obecnie do wyrobu wina stosuje się soki (koncentraty soków).
Brzmienie art. 11 projektowanej ustawy jest konsekwencją zmiany nazwy napojów
winopodobnych miodowych na napoje winne miodowe.
W art. 12 projektowanej ustawy zachowano regulacje zawarte w ustawie
z dnia 22 stycznia 2004 r. w zakresie dodawania sacharozy i alkoholu przy wyrobie miodu
pitnego.
7
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3788
› Pobierz plik