eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw

projekt ustawy dotyczy kontynuacji reformy sprawiedliwości przez elastyczne kształtowanie struktury organizacyjnej sądów rejonowych i okręgowych, wykorzystania kadry orzeczniczej i środków finansowych wydatkowanych na funkcjonowanie wymiaru sprawiedliwości oraz modyfikacji zasad sprawowania nadzoru nad działalnością administracyjną sądów powszechnych i usprawnienia zarządzania kadrami

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3655
  • Data wpłynięcia: 2010-11-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-08-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 203, poz. 1192

3655


nadzorczych i sprawozdań z ich realizacji w terminie 14 dni od ich otrzymania.
3. Właściwa przedmiotowo komórka organizacyjna Ministerstwa
Sprawiedliwości, powołana do nadzoru nad kuratorską służbą sądową, w terminie
14 dni, od przedstawienia przez prezesa sądu okręgowego planu zadań kuratora
okręgowego, sporządzonego oddzielnie dla pionu kuratorów dla dorosłych
i kuratorów rodzinnych wraz ze sprawozdaniem z wykonania planów nadzorczych za
ubiegły rok, może wnieść do planów uzupełnienia i uwagi, które są wiążące dla
kuratora okręgowego.
4. Kurator okręgowy za pośrednictwem prezesa sądu okręgowego udziela
komórce organizacyjnej Ministerstwa Sprawiedliwości, o której mowa w ust 3,
odpowiedzi na zarzuty i uwagi sformułowane w stosunku do planów zadań
nadzorczych i sprawozdań z ich realizacji, w terminie 14 dni od ich otrzymania.

§ 19. 1. Lustracja działalności nadzorczej prezesa sądu, o której mowa w art. 37g
§ 2 pkt 2 ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych ma na celu zbadanie
prawidłowości wykonywania przez prezesa wewnętrznego nadzoru
administracyjnego.
2. W toku lustracji badaniu podlegają w szczególności:
1) realizacja przez prezesa sądu zadań określonych w § 5;
2) sposób i prawidłowość sprawowania nadzoru przez prezesa sądu nad usuwaniem
zaległości w sądzie (sądach podległych);
3) sprawność postępowań sądowych, obciążenie i efektywność pracy sędziów
i referendarzy sądowych;
4) prawidłowe rozmieszczenie kadry zarówno w sądzie (sądach podległych), jak
i w pionach w danym sądzie (sądach), adekwatne do wpływu spraw, struktury oraz
stanu zaległości, uwzględniające także strukturę i skalę załatwień;
5) racjonalność czynności nadzorczych podjętych przez prezesa sądu,
zmierzających do usunięcia uchybień w działalności administracyjnej sądu.

§ 20. 1. Sprawozdanie z lustracji, o której mowa w art. 37g § 2 ustawy - Prawo
o ustroju sądów powszechnych, prezes sądu apelacyjnego przedstawia Ministrowi
Sprawiedliwości najpóźniej w terminie 30 dni od zakończenia lustracji wraz

z projektem własnych zarządzeń polustracyjnych.
2. Przedstawiciel Ministra Sprawiedliwości, który brał udział w lustracji na
11

podstawie art. 37 g § 4 ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych, w terminie
10 dni od daty przedstawienia sprawozdania z jej przebiegu, podpisuje sprawozdanie
lub przedstawia na piśmie własną ocenę pracy lustrowanego wydziału lub sądu albo
działalności nadzorczej prezesa sądu wraz ze wskazaniem uchybień.
3. Minister Sprawiedliwości za pośrednictwem prezesa sądu apelacyjnego
przekazuje prezesowi lustrowanego sądu (wydziału), lub którego działalności
nadzorczej dotyczyła lustracja, sprawozdanie z lustracji i wydane na jego podstawie
zarządzenia polustracyjne, ustalając termin ich wykonania, a w razie potrzeby inicjuje
działania dyscyplinujące. W razie przeprowadzenia lustracji w sądzie rejonowym lub
działalności nadzorczej prezesa sądu rejonowego, odpis sprawozdania i zarządzeń
polustracyjnych przesyła się również do wiadomości prezesa sądu okręgowego.

§ 21. Do przeprowadzenia lustracji działalności nadzorczej prezesa sądu
apelacyjnego Minister Sprawiedliwości wyznacza sędziego lub sędziów z obszaru
innej apelacji. W przypadku tego rodzaju lustracji Minister Sprawiedliwości
przekazuje prezesowi sądu apelacyjnego sprawozdanie z lustracji, i wydane na jego
podstawie zarządzenia polustracyjne, określając termin ich wykonania.

§
22. Sędziowie i referendarze sądowi lustrowanego sądu lub wydziału oraz
prezes sądu, którego działalność administracyjna była przedmiotem lustracji, mogą
zgłaszać Ministrowi Sprawiedliwości uwagi i wnioski co do przeprowadzonej lustracji
i treści sprawozdania z lustracji.O wynikach oceny tych uwag i wniosków zawiadamia
się zainteresowanych sędziów i prezesa.




Rozdział 4
Nadzór administracyjny nad działalnością kuratorskiej służby sądowej

§ 23. Nadzór nad działalnością kuratorskiej służby sądowej sprawuje:
1) prezes sądu okręgowego za pośrednictwem kuratora okręgowego i jego
zastępców;
2) prezes sądu rejonowego za pośrednictwem kierownika zespołu kuratorskiej
służby sądowej.

§ 24. 1. Do obowiązków kuratora okręgowego w ramach nadzoru
12

administracyjnego sprawowanego nad działalnością kuratorskiej służby sądowej
należą:
1) kontrola obciążenia i efektywności pracy podległych kuratorów sądowych;
2) wydawanie stosownych poleceń co do sposobu prowadzenia spraw;
3) kontrola akt spraw prowadzonych przez kuratorów;
4) analiza prawidłowości realizacji zadań służbowych.
2. Kurator okręgowy zadania nadzorcze wykonuje przez przeprowadzanie
kontroli obejmujących:
1) wizytowanie zespołów kuratorskiej służby sądowej;
2) lustrowanie wybranych odcinków pracy kuratorów sądowych.
3. Kontrolę, o której mowa w ust. 2, przeprowadza się zgodnie z planem zadań
nadzorczych, z zastrzeżeniem, że kontrolę całokształtu pracy zespołu kuratorskiej
służby sądowej przeprowadza się co najmniej raz w okresie 4 - letnim.
4. Kurator okręgowy sporządza corocznie plan zadań nadzorczych kuratora
okręgowego, oddzielnie dla pionu kuratorów dla dorosłych i kuratorów rodzinnych,
następnie przedstawia prezesowi sądu okręgowego w terminie do dnia 10 stycznia
każdego roku wraz ze sprawozdaniem z wykonania planów nadzorczych za rok
ubiegły.
5. Do planów tych i sprawozdań prezes sądu okręgowego może wnosić
uzupełnienia i uwagi, które dla każdego kuratora sądowego są wiążące.
6. Do uwag, o których mowa w ust. 5, kurator okręgowy odnosi się na piśmie w
terminie 14 dni.
7. Plan zadań kuratora okręgowego, sporządzony oddzielnie dla pionu
kuratorów dla dorosłych i kuratorów rodzinnych, prezes sądu okręgowego przekazuje
właściwej komórce organizacyjnej Ministerstwa Sprawiedliwości w terminie do dnia
15 stycznia każdego roku wraz ze sprawozdaniem z wykonania planów nadzorczych
za ubiegły rok. Osoby powołane w Ministerstwie Sprawiedliwości do nadzoru nad
kuratorską służbą sądową mogą wnieść do planów uzupełnienia i uwagi, które są
wiążące dla kuratora okręgowego.
8. Kurator okręgowy za pośrednictwem prezesa sądu okręgowego udziela
osobom, o których mowa w ust. 7, odpowiedzi na zarzuty i uwagi sformułowane w
stosunku do planów zadań nadzorczych i sprawozdań z ich realizacji, w terminie 14
dni od ich otrzymania.

13

§ 25. Poczynione w toku kontroli ustalenia kurator okręgowy omawia

z zainteresowanymi kuratorami sądowymi i wysłuchuje ich wyjaśnień.

§ 26. 1. Z przeprowadzonej kontroli kurator okręgowy sporządza sprawozdanie
w terminie 30 dni od dnia jej zakończenia.

2. Do sprawozdania z kontroli stosuje się odpowiednio § 30 ust.2.

§ 27 1. Sprawozdanie z kontroli kurator okręgowy przedstawia prezesowi sądu
okręgowego.
2. Prezes sądu okręgowego przesyła sprawozdanie z kontroli właściwemu
prezesowi sądu rejonowego oraz właściwemu kierownikowi zespołu kuratorskiej
służby sądowej i określa termin wykonania zaleceń pokontrolnych.
3. Odpis sprawozdania z kontroli zespołu kuratorskiej służby sądowej oraz
sprawozdanie z wykonania zaleceń pokontrolnych prezes sądu okręgowego przesyła
również właściwym przedmiotowo komórkom organizacyjnym Ministerstwa
Sprawiedliwości.

§
28.
Właściwa przedmiotowo komórka organizacyjna Ministerstwa
Sprawiedliwości, powołana do nadzoru nad kuratorską służbą sądową, po
zapoznaniu się ze sprawozdaniem z kontroli przeprowadzonej przez kuratora
okręgowego, nadesłanym w trybie § 27 ust. 3 może zwrócić się o stosowne
wyjaśnienia i uzupełnienia jego treści

Rozdział 5
Sposób dokumentowania czynności nadzorczych

§ 29. Pisma dotyczące zewnętrznego nadzoru administracyjnego nad
działalnością administracyjną sądów, kierowane z Ministerstwa Sprawiedliwości do
prezesów sądów, podpisuje z upoważnienia Ministra Sprawiedliwości dyrektor lub
zastępca dyrektora właściwego departamentu.
§ 30. 1. W terminie 30 dni od dnia zakończenia wizytacji lub lustracji sporządza
się i przedstawia organowi, który zlecił jej przeprowadzenie, sprawozdanie z jej
przebiegu.
2. Sprawozdanie z wizytacji i lustracji powinno zawierać:
14

1) wskazanie podstawy przeprowadzenia wizytacji lub lustracji;
2) wskazanie sądu lub jednostki organizacyjnej sądu, których dotyczy wizytacja lub
lustracja albo prezesa sądu, którego działalności nadzorczej dotyczy lustracja;
3) wskazanie terminu przeprowadzenia wizytacji lub lustracji;
4) informacje o osobie przeprowadzającej wizytację lub lustrację (imię, nazwisko,
stanowisko służbowe, nazwa sądu);
5)
wskazanie zakresu czasowego, a w przypadku lustracji również zakresu
tematycznego;
6) dokonane ustalenia;
7) szczegółową ocenę pracy wizytowanej lub lustrowanej jednostki organizacyjnej
sądu albo działalności nadzorczej prezesa sądu;
8) wskazanie uchybień;
9) ewentualne wnioski o wytknięcie naruszeń obowiązków służbowych;
10) w razie potrzeby wnioski o wniesienie przez Prokuratora Generalnego kasacji od
prawomocnego orzeczenia w sprawach karnych;
11) podpis wizytatora;
12) datę sporządzenia sprawozdania.

§ 31. Pisma o których mowa w art. 37 § 4 i 8 oraz 37g § 5 ustawy - Prawo
o ustroju sądów powszechnych, przesyła się w sposób uniemożliwiający zapoznanie
się z jej treścią osobom nieuprawnionym.


Rozdział 6
Sposób i kryteria sporządzania rocznych sprawozdań o działalności sądów


§ 32. Informacja roczna o działalności sądów działających na obszarze apelacji,
o której mowa w art. 37h § 1 ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych,
sporządzana przez prezesa sądu apelacyjnego powinna zawierać w szczególności:
1) ogólną ocenę pracy sądów działających w obszarze apelacji, w tym informacje
o utworzeniu lub likwidacji sekcji, wydziału czy też sądu, dane na temat etatów
sędziów, referendarzy, kuratorów, aplikantów, urzędników sadowych oraz innych
pracowników według stanu na dzień 31 grudnia roku kalendarzowego, którego
informacja dotyczy;
15
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 27 . [ 28 ] . 29 ... 40 ... 43

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: